PA#6: 19-21 december

PA#6: 19-21 december

Powder in Fernie, BC Canada

Al dagen hint ik op een poederalert#6 voor volgende week. Vanaf de 17e draait de stroming namelijk door naar zuidwest, verliest het hogedrukgebied (tijdelijk?) aan kracht en kunnen we ons opmaken voor… Poederalert#6. Zo ergens tussen de 19e en 20e december wordt de eerste neerslag weer verwacht in de Alpen en kan men terugkijken op een periode van tenminste 8 dagen geen sneeuw. Maar er zijn ook gebieden in de Alpen waar dan inmiddels al tenminste in geen 4 (vier !) weken verse sneeuw is gevallen.

Maar goed, wie herinnert zich niet winter '11-'12? Het najaar was gruwelijk droog en het was wachten tot 5 december op de eerste sneeuw. Daarna sneeuwde het 7 weken zo goed als non-stop. Waarmee ik maar wil zeggen dat niets zo onvoorspelbaar is als de natuur. En waarmee ook direct het antwoord op de vraag is gegeven of bijvoorbeeld Gerlos of het Montafon op verse sneeuw mogen rekenen tijdens de kerstdagen. Het is nog veel te vroeg om daar een antwoord op te geven.

Wel is het mogelijk om op basis de jetstream een voorspelling te doen voor 7-10 dagen in de toekomst. Maar enkel globaal. En daar beperk ik me vandaag dan ook toe. Want wil je verse poeder op de korte termijn, dan is er maar 1 plek waar je op dit moment terecht kunt… en dat is Canada. En om heel precies te zijn… de Rocky Mountains in Canada. Want niet alleen ligt daar in het westen van de Rocky Mountains al een baselayer van een goede 2 meter en is het sneeuwdek gelijk of anderhalf keer dikker dan het langjaarlijkse gemiddelde. De komende 5 dagen komt daar ook nog eens 50-70 cm bij. Kanttekening daarbij is wel dat het iets warmer wordt en de sneeuwgrens richting de 1000 meter stijgt. Maar onderstaande kaart zegt genoeg.

20 inch erbij in de Rockies en het gebergte aan de kust
20 inch erbij in de Rockies en het gebergte aan de kust

Meer naar het zuiden (de VS, blijft het juist droger). En hetzelfde geldt voor de Alpen. Kijken we naar de neerslagkaart voor de komende 5 dagen, dan blijft deze akelig leeg voor de Alpen en Pyreneen. Voor sneeuw (en regen) moeten we naar het westen van Noorwegen, maar de harde wind en de relatief warme temperaturen maken het niet prettig. Nee, voor verse sneeuw in Europa moet je op dit moment naar het zuidoosten. Daar is het koud en sneeuwt het rijkelijk.

Geen sneeuw voor de Alpen
Geen sneeuw voor de Alpen

Maar er komt verandering. Het grote probleem op dit moment is de ligging van de jetstream. De Alpen liggen ten zuiden van deze geleiderail van depressies. Hierdoor ligt ze in droge en relatief warme lucht. Weliswaar koelt het tijdens de nachten stevig af, maar de overdag is het (vooral op de zuidhellingen) te warm. Daarnaast ging de laatste sneeuwval ook nog eens gepaard met stevige wind en het gevolg laat zich raden: in de Alpen is het heel goed zoeken naar poeder, waarbij het sneeuwdek ook nog eens aan de dunne kant is. Prima weer om aan je techniek te werken, je door een berggids de finesses van het zoeken naar poeder bij te laten brengen en te werken aan je safety skills, maar diepe poeder? Nee.

Maar als ik mocht kiezen tussen een dag in de bergen of thuis met het been omhoog zitten vanwege een gescheurde enkelband… dan zou ik het wel weten. Gister te horen gekregen dat ik pas in januari weer de sneeuw in mag. Grrrrrr… Goed, die jetstream dus. Want kijkend naar mijn powder dashboard zie ik de jetstream zoetjes aan een nieuwe koers kiezen waarbij de west- en zuidalpen bij aanvang de meeste kans maken op sneeuw.

Jetstream
Jetstream

Alert: 19-21e december

Tussen 19 en 21 december knalt er een front vanuit west-zuid-west op de westelijke Alpen. In een dergelijke scenario zit het 'm vooral in de details. Voorlopig lijkt alles te wijzen op sneeuw in de Franse Alpen, een kleine kans op wat sneeuw in de zuidelijke Piemonte en daarna over de Alpen heen trekkend richting het oosten, waarbij het koufront sneeuw brengt in de westnoordwest stau van de noordalpen. In een dergelijk scenario zet je je kaarten vooralsnog op de Ecrins en omliggende gebieden, ware het niet dat daar nog niet veel sneeuw ligt. Het is kortom nog even afwachten met het maken van definitieve keuzes. Ook omdat de window kort is. Na het passeren van het front komen de Alpen in ieder geval tussen 21 en 23 december wederom in te warme lucht te liggen. En deze lucht is nog een tikkeltje warmer dan de huidige luchtlaag in de Alpen.

Pas vanaf de 23e december maken de Alpen kans om voor langere tijd in koudere lucht te belanden. Wil je voor de kerstvakantie nog poeder scoren, dan wordt het complexe 6e alert met het korte window een periode om in de gaten te houden. Zondag ben ik er weer.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FreeArnoAuteur13 december 2013 · 13:33

Beterschap Morris!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
coenAuteur13 december 2013 · 15:06

Ondertussen in Egypte: http://i.imgur.com/yMqg2gl.jpg

Earn your turns...
Gevorderd
CPetAuteur13 december 2013 · 22:20

ah beterschap met het pootje. Vandaar dat je mank liep!

Let the snow come!
Gevorderd
Guy.Auteur13 december 2013 · 23:35

Wax on!

Expert
ijsbeerAuteur14 december 2013 · 17:15

vandaag ook al beetje sneeuw/graupel in centraal Zwitserland. niet veel maar alle beetjes helpen!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!