Wereldwijd te weinig sneeuw?

Wereldwijd te weinig sneeuw?
Zo erg is het niet, maar de noordalpen hebben sneeuw nodig
Zo erg is het niet, maar de noordalpen hebben sneeuw nodig

Het is begin januari. De pre winter hebben we achter ons gelaten en we staan aan de start van hartje winter. Maar kijk je naar buiten dan krab je je waarschijnlijk twee keer achter de oren. Winter? Van winter is deze herfst en deze eerste dagen van januari nog geen sprake geweest. Al 3 weken domineert er een zw-lage en blijft echte koude lucht ver weg. Niet alleen van Nederland, ook van de Alpen.

Hoe staan we ervoor in de Alpen? En hoe doet de rest van de wereld het? Nu de winter uitblijft in het voor vele Nederlanders zo favoriete laagland van Oostenrijk is de vraag, waar moet je dan wel zijn?

De Alpen

Wie mijn bijna dagelijkse weerberichten volgt heeft waarschijnlijk wel een beeld van de Alpen. In de zuidalpen ligt veel sneeuw (zuidalpen west, zuidalpen centraal en zuidalpen oost), net als in de Franse zuidalpen. In de meer noordelijke gebieden is het behelpen. Onderstaan kaartje van Zwitserland laat dat goed zien.

Vooral in het zuiden veel sneeuw
Vooral in het zuiden veel sneeuw

Duidelijk is te zien dat de sneeuw in en ten zuiden van de Alpenhoofdkam na poederalert 5 t/m 9 boven het langjaarlijkse niveau ligt. Ga je verder naar het nooren dan wordt de dekking al snel minder.

Sneeuwhoogte op 2000 meter
Sneeuwhoogte op 2000 meter

Het is dan ook pijnlijk om te zien dat er gebieden zijn waar het sneeuwdek op 2000 meter hoogstens 50 cm dik is. Dat is weinig voor de tijd van het jaar. En deze tendens zie je in de complete noordalpen. De gebieden in de Alpenhoofdkam van Oostenrijk scoren nog redelijk, maar ga je naar de lager gelegen gebieden van Tirol en het Salzburgerland, dan is het sneeuwdek aan de nogal dunne kant.

Kijken we naar de westalpen, dan zien we meer dan voldoende sneeuw in de Franse Zuidalpen. Maar de gebieden ten noorden van de Ecrins tonen een wisselend beeld. Het zijn vooral de vooralpen en de gebieden op de grens met Italie die veel sneeuw laten zien. Daar tussen in ligt duidelijk minder sneeuw. De Maurienne, Les 3 Vallees en Paradiski kunnen nog heel wat sneeuw gebruiken voordat je met een gerust hart de backcountry induikt.

Kortom: hoog alpien of de zuidalpen zijn de plekken waar je nu moet zijn in de Alpen. Ten noorden daarvan is het een stuk minder.

Noorwegen

In Scandinavie valt zeker sneeuw, maar het is er ook regelmatig aan de (te) warme kant. Gevolg is dat de allehoogste toppen veel meer sneeuw hebben dan normaal (blauw op onderstaand kaartje), terwijl de rest er (ver) onder zit. (de rode, bruine en gele gebieden op onderstaand kaartje)

Pyreneen

Ondertussen doen de Pyreneen het juist heel goed. Al vanaf het prille begin van de winter ligt er een goede basis die gelijk of (ver) boven het langjaarlijkse gemiddelde ligt en de sneeuwval van dit weekend heeft de condities verder verbeterd. Kortom: mocht de echt koude noordwestelijke stroming hier op gang komen in januari, dan is dit jaar het moment voor een roadtrip Pyreneen.

Noord Amerika

Op het moment van schrijven bevind ik me in Canada en toevallig was er daarnet een item op TV over de sneeuwdikte dit seizoen. Iets daarvoor reden we nog over een diep ingesneeuwde Rogers Pass, waar ik in al die jaren dat ik hier al kom nog nooit zoveel sneeuw heb gezien. De Rogers Pass markeert de scheiding tussen het oosten en westen van de Canadese Rockies en er ligt in het westelijk deel van de Rockies een heel dik pak sneeuw. Ongeveer 1,5 keer zo dik als normaal. Gaan je daarentegen westelijker, dan wordt het sneeuwdek al snel dunner. Vooral de zogenaamde coastal areas doen het slecht. Op Vancouver Island ligt geen sneeuw en ook de drie gebieden net boven Vancouver zijn compleet groen. Voor sneeuw in Canada moet je dus naar het binnenland. Naar de Rockies dus.

Hetzelfde geldt voor de US en onderstaand plaatje laat dat goed zien.

Sneeuwdek USA afgezet tegen gemiddelde
Sneeuwdek USA afgezet tegen gemiddelde

In de Amerikaanse Rockies is het sneeuwdek gelijk aan het langjaarlijkse gemiddelde. In het westen ver onder het gemiddelde.

Japan

De start is tot zover goed. Een sneeuwdek dat dikker is dan normaal en de vooruitzchten zijn goed.

Samenvattend

Veel gebieden scoren slecht, maar voor de poedersneeuw en een dikke basis ga je in Europa naar de Pyreneen en de (Franse) Zuidalpen. In noord amerika naar de Rockies en in Japan gaat het overal goed. Het is er dus wel, maar niet op de gebruikelijke plekken.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
CPetAuteur5 januari 2014 · 11:21

Leuke info… Laten we hopen dat het nog wat beter wordt.

Let the snow come!
Expert
ieismAuteur5 januari 2014 · 11:55

Mwa, hier in een geheim sneeuwgat in het zuiden is eerder te veel sneeuw. We durfen bijna niet door dorp te lopen omdat er zoveel sneeuw op de daken ligt. Wel veel wind vandaag in de zuid alpen, dus pas op triebschnee.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Guy.Auteur5 januari 2014 · 12:00

Hier in sulden dumpt het als een malle! Gisteren al 40 gevallen nu stevenen we af weer 40. Morgen bluebird…

Beginner
DennnnisAuteur5 januari 2014 · 13:00

leuk artikel morris! ben benieuwd naar de komende weken… de poederstress loopt zo tot ongekende hoogte op!

sneeuw!!!!
Expert
meteomorrisAuteur5 januari 2014 · 15:07

@@ieism, LOL. Het zijn ook juist de voor Nederlanders minder bekende gebieden waar de situatie heel goed is.

powfinder.com
Gevorderd
joosthAuteur5 januari 2014 · 20:06

Gisteren heeft het flink gesneeuwd in de Pyreneeën, zo’n 40 cm. Vanmiddag heeft het gesneeuwd vanaf 1900 met en daaronder geregend. Als het koud genoeg blijft goed nieuws voor een stabilisatie van het sneeuwdek. De basislaag is in de zuidelijke pyreneeën erg goed. Baqueira Beret, Cerler en de gebieden in Andorra. Met name Grandvalira in Andorra ligt er goed bij. De Pyreneeën zijn minder bedeeld. Daar is het te warm. Al met al redelijk goede omstandigheden, al is de temperatuur en de hoge sneeuwgrens wel een aandachtspunt de komende dagen omdat er wat schamlschotten van kleine depressies langskomen. Hopen op een koude noordwester met veel neerslag!

Dive in nose deep
Gevorderd
joosthAuteur5 januari 2014 · 20:08

Met de pyreneeen zijn minder bedeeld bedoel ik het oosten in de buurt van Barcelona. La molina en de gebieden er omheen. De pyreneeen zuid doen het goed

Dive in nose deep
Gevorderd
49Auteur6 januari 2014 · 10:21

Hier in Alagna geen klachten over de hoeveelheid sneeuw. Ik zal vanavond twee plaatjes op het forum plaatsen van de Gotthard tunnel gisteren: noord vs zuid kant. Vertelt het hele verhaal van de Alpen. Later meer uit PowVillage.

montagna bianca, ti amo
Beginner
HaagjeAuteur6 januari 2014 · 13:07

Italie lijkt zo prima erbij te liggen toch?

Gevorderd
DutchessAuteur6 januari 2014 · 13:47

Hier in Myoko ligt de helft van wat ik vorig jaar meemaakte… maar toen was ik ook twee weken later in het seizoen dan nu en het kan hier heel hard gaan. De japanners zelf vinden dat er nog te weinig ligt (de sneeuwmuren lands de weg zijn slechts anderhalve meter hoog…niet eens drie… tsss!) en raden tourtjes maken af. Hakuba daarentegen heeft al veel meer dan het gemiddelde voor deze tijd van het seizoen liggen. Ik heb zelf een beetje het gevoel dat het in de kuststreken van Japan te lang te warm is geweest in december waardoor het seizoen hier laat begon, terwijl Hakuba hoger en dus kouder is. Maar dat is een aanname, ik weet het niet zeker. Hokkaido krijgt ervan langs, daar hebben ze niets te klagen!

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Expert
meteomorrisAuteur6 januari 2014 · 15:04

@@Dutchess, dank je!!!

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur6 januari 2014 · 15:16

@@haagje: Alagna idd prima!

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur6 januari 2014 · 15:55

@@haagje, ja. Bovengemiddeld.

‘In de zuidalpen ligt veel sneeuw (zuidalpen west, zuidalpen centraal en zuidalpen oost), net als in de Franse zuidalpen.’

powfinder.com
Beginner
HaagjeAuteur6 januari 2014 · 15:59

@@meteomorris, thanks. Had ik het goed gelezen. Wordt een gezellig weekje met de vriendin, wel zo leuk als er dan ook een beetje goed te skien is.

Toerist
AnoniemAuteur6 januari 2014 · 16:13

Zuiden van noorwegen is het al ruim een week aan het sneeuwen, af en toe in colonne rijden vanwege de grote hoeveelheid wind en dus sneeuwverplaatsing en natuurlijk niet te vergeten lawinegevaar. Helaas valt de temperatuur een beetje tegen en ligt het 0 graden niveau vaak te laag. Kan me dus goed vinden in het kaartje hierboven!

Expert
meteomorrisAuteur6 januari 2014 · 16:39

@@RenedeM, je bedoelt waarschijnlaag dat het nulgradenniveau te hoog ligt ;)

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur6 januari 2014 · 16:53

Oeps, precies!

Toerist
AnoniemAuteur6 januari 2014 · 16:57

Zorgt helaas ook voor gevaarlijke situaties. Goede oefening om in elke helling even een sneeuwprofiel te graven. Oppassen geblazen, wij zijn na een wumpf teruggekeerd.

http://wepowder.nl/report/2650

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!