wePowder lid Allard Faas leidt filmcompetitie in Kitzbühel

wePowder lid Allard Faas leidt filmcompetitie in Kitzbühel

Dit jaar organiseert Kitzbühel voor het eerst de Kitzbühel Freeride weeks. Als onderdeel hiervan geeft Allard Faas, wePowder lid van het eerste uur, een workshop filmmaken met daaraan gekoppeld een competitie. Tijdens deze competitie moeten teams van filmmakers en freeriders binnen 72 uur een film afleveren van exact 2 minuten 31 seconde 21 frames. wePowder lid en filmmaker Allard Faas heeft de eer deze eerste editie van de workshop en de competitie te leiden. En daar wilden we natuurlijk meer over weten! Tijd voor een klein interview.

Hoe kom jij aan het hoofd van zo’n workshop?

De lange versie van het verhaal is dat mijn vader het een jaar of 6 geleden nodig vond dat ik weer eens ging skiën. Dat was op dat moment al meer dan 10 jaar geleden. Hij nam me mee naar Fieberbrunn waar ze op dat moment bezig waren om de eerste Big Mountain wedstrijd van Tirol te organiseren. Eigenlijk de voorloper van wat nu de FWT tourstop is. Ik heb ooit in het gebied leren skiën en kende daarom jongens uit die organisatie. Zij kwamen er achter dat ik filmmaker ben en hebben mij toen gevraagd of ik dat evenement niet wilde filmen. Twee weken later stond ik op een paar huur ski’s ergens in de back country freeriders te filmen. Dat beviel zo goed van twee kanten dat ik nog regelmatig verbonden ben aan freeridefilm projecten en qua naam blijkbaar geen onbekende ben in Oostenrijk.

Moraal van dit verhaal is dus, ‘luister op het juiste moment naar je vader!’

Wat houdt de workshop precies in, wat ga je doen?

De workshop bestaat uit twee delen. Enerzijds is er een workshop waarin ik samen met filmmakers en skiërs onderzoek hoe je je filmmaak skills naar een hoger niveau kan tillen. En daarnaast gaan de films die uit de workshop komen in competitie met elkaar. Ook daar zijn weer 2 prijzen te halen, een jury prijs, een Pieps uitrusting voor het hele team. En voor de film die na twee weken de meeste views weet te verzamelen is er nog een extra geld prijs. Wat trouwens best een aardige pot is van totaal €5000,-

Voor wie is de workshop bedoeld?

Iedereen kan zich opgeven, een team bestaat uit in ieder geval 2 mensen en maximaal 5, waarvan 1 er de rol van filmmaker op zich moet nemen. Om je aan te melden moet je een goede motivatie schrijven of een korte film maken gebaseerd op de regels zoals we die voor de competitie hebben geformuleerd. Met de organisatie stellen we dan een deelnemers veld samen uit alle aanmeldingen. En dan zijn we niet opzoek naar beginners of ervaren filmers, maar daar mensen die buiten de gebaande freeride film paden durven te denken.

Waarom eigenlijk die regels, een paar zijn er begrijpelijk zoals de safty regel en het aantal deelnemers dat een team mag bevatten. Maar waarom zo’n exacte lengte of het verbod op het gebruik van een statief?

Als eerste zijn de regels er voor de competitie. Wanneer je films gaat vergelijken is het fijn als ze allemaal volgens het zelfde uitgangspunt worden gemaakt. Daarnaast hebben ze tijdens de workshop nog een functie. Uiteindelijk is mijn doel dat de deelnemers zich gaan realiseren dat alles wat ze in een film laten zien een keuze is en op een of andere manier bijdraagt aan het verhaal. Dus bijvoorbeeld het shot dat je laat zien voor de ‘clif jump’ bepaals hoe je naar die sprong kijkt en dus ervaart. Als je je daar van bewust bent kun je daar dus mee spelen. En ik vind dat dat het filmen leuker maakt.

Dus als er een regel is wat betreft de lengte, dwing je makers na te denken over wat ze willen laten zien in de gegeven tijd. En als je geen statief mag gebruiken, kun je een hele dikke lijn die je van veraf ingezoomd draait wel vergeten. Dus zul je opzoek moeten naar een ander standpunt om te laten zien hoe dik die lijn is.

In welke taal is de workshop?

Alleen daarom al hoop ik dat ik ook een paar laaglanders mag ontvangen. Want het zal een mengelmoes worden van Duits, Engels, als ik er niet uitkom Nederlands met een Duist of Engels accent en een hele hoop plaatjes.

Tot slot, je was al filmmaker en ging toen freeriden. Als je in de bergen bent sta je daar dan als freerider of als filmmaker?

Ja jeetje wat moet je daar op antwoorden. Zeker op een platform als wepowder. Laat ik het zo zeggen, ze vragen me voor de filmworkshop en niet voor tree run clinic. En ik acht de kans op een gouden kalf groter dan dat ik Poederbaas van het jaar wordt. Maar ik benader allebei met evenveel passie. En of ik nu met mijn camera op de berg ben of met mijn vrienden door de poeder scheur, in beide gevallen probeer ik het mooiste uit de dag te halen. Tevreden? hoef ik nu niet meer te kiezen?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
NielsAuteur14 december 2013 · 17:27

Snow in Georgia is heel vet!!

Expert
BSSKI.chAuteur14 december 2013 · 18:01

Koning! :) Viel spaß und soag ma bescheid wennst a Hilfe brauchets! KUS (wanneer is de workshop!? )

Elite
kanskiAuteur14 december 2013 · 21:05

VET man!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur15 december 2013 · 11:19

@@niels dank! Hij had best een lastige ontvangst in de alpen landen, maar eigenlijk wordt die steeds meer gewaardeerd.
@ Berber van 6 tot 9 januari! Doe je mee? Lijkt me leuk.
@ Kanski thx!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!