PA#6 is voor Frankrijk

PA#6 is voor Frankrijk
Eind deze week weer sneeuw
Eind deze week weer sneeuw

Op 10 december had ik het voor het eerst over poederalert#6. Bijna 10 dagen voor de daadwerkelijke sneeuwval waren de eerste aanwijzingen daar dat hogedruk zijn greep op de Alpen zou verliezen. In de tussentijd viel er sneeuw in de Balkan, Griekenland, Israël en zelfs Egypte en keken wij tegen kurkdroge Alpen aan. Momenten waarop een goede ski-, snowboard- en berggids zich dubbel uitbetaalt. En dat bleek afgelopen weekend. Weliswaar zat ik vanwege een gescheurde enkelband noodgedwongen thuis, maar een goede 70 freeriders waren in St. Anton am Arlberg voor de wePowder Season Kick Off. En met behulp van een team van 10 goede gidsen slaagden ze er dagelijks in om poeder te vinden. En als er dan in de nacht van zaterdag op zondag ook nog eens een surprisedump valt die 5-10 cm in het dal brengt en hier een daar zelfs 15-20 cm op de berg, dan zijn de poedergoden met je.

Maar de dump van eind deze week is geen suprise dump. Die staat al een tijdje in de sterren geschreven.

Alpen in westelijke stroming
Alpen in westelijke stroming

1. Een laag ten noordwesten van Engeland

Eindelijk komen er barsten in het hardnekkige hogedrukgebied boven de Alpen. In de loop van donderdag weet een front de westalpen te bereiken. De Alpen komen daarmee in flink koudere lucht te liggen en gaat het 24-36 uur sneeuwen. In eerste instantie in het noordwesten van de Alpen (lijn: Grenoble-Engelberg). De meeste sneeuw hier tussen donderdagochtend en vrijdagmiddag. In de meeste neerslagrijke gebieden ga ik vooralsnog uit van 25-50 cm vers.

Een grote L in de golf van Genua
Een grote L in de golf van Genua

2. Een tijdelijk genua laag

In de laatste berekeningen van UKMO en GFS ontstaat er na het passeren van het front een tijdelijk genua laag. ECMWF is wat minder uitgesproken. Maar dit biedt perspectief op 24 uur intensieve sneeuwval in de Franse zuidalpen, delen van de Italiaanse Piemonte, Lombardia en het westen van de Dolomieten. Met name op de vrijdag. Maar een kleine verschuiving van de positie van het laag kan grote gevolgen hebben. De komende dagen meer hierover. Ook hier verwacht ik 25-50 cm, waarbij de exacte positie van de meeste neerslag de komende 36 uur nog kan schuiven.

Vanaf zondagavond is er een kans dat bovenstaande scenario zich herhaalt. Hoewel de modellen hier nogal over verschillen. De lange termijn is nog onduidelijker. GFS ziet pas majeure afkoeling en sneeuw na de kerstdagen. ECMWF al eerder en wel vanaf de 24e.

De komende dagen kortom:

  • aanscherping poederalert #6

  • meer duidelijkheid over het scenario vanaf zondag

  • een indicatie wat de kerst gaat opleveren.

Samenvattend

Vanaf donderdag sneeuw voor de Franse Alpen, het westen van Zwitserland en de zuidalpen. Ook de Glaner Alpen, Voralberg en de Arlberg pikken wat op.

Morgen meer.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
joosthAuteur16 december 2013 · 10:25

hoi Morris,

Klopt het dat de Pyreneeën ook wat meepakken aankomende donderdag en vrijdag? Heeft het zin om de zaterdag even op en neer te gaan?

thnx

Dive in nose deep
Toerist
AnoniemAuteur16 december 2013 · 11:17

Nice! Welke gebieden ligt momenteel de beste base om minste last te hebben van sharks tijdens het genieten van die verse powder? Wil liefst richting pds/chamonix/trois vallais. Willen zaterdag ochtend aankomen en dan ergens 4 dagen knallen. Thanks!

Expert
meteomorrisAuteur16 december 2013 · 12:09

@@FreshPow, klopt. Met name de noordkant van de Pyreneen. Vielha pikt daar altijd wat van op. Ook Porte Puymorens. Maar gebieden als La Mongie gaan meer oppikken. Het wordt daarna wel snel warm!

@@freriks. PDS nog weinig base (maar veel gras), Chamonix is de base op dit moment hogerop snoeihard. In de vallei daarentegen nog poeder. Trois Vallees heeft nog wel wat sneeuw nodig. Met het oog op de langere termijn en de sneeuw die komen gaat is Les 3 Vallees wel een goede optie. Vergeet ook niet La Plagne en l’Espace Killy. Maar… noordhellingen zijn goed, zuidhellingen heel weinig sneeuw.

powfinder.com
Gevorderd
snelle_henkieAuteur16 december 2013 · 12:32

Ha Morris, klinkt goed! Als je Arlberg zegt, bedoel je dan alleen St Anton of ook bv Ischgl, Kappl, etc.?

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Expert
TimVAuteur16 december 2013 · 12:45

@@freriks , hier in La Plagne noordhellingen nog redelijk goed, tussen crouteé en loeihard, maar wel al een base bijna overal!

Gevorderd
LoïcIslikerAuteur16 december 2013 · 13:18

YESS!

Ik heb weer hoop :)

Gevorderd
joosthAuteur16 december 2013 · 14:11

@@meteomorris: donderdag / vrijdag even kijken hoe de kaarten uiteindelijk geschud worden. Porte Puymorens is vlakbij. goede optie voor een hit & run. Bedankt voor de update!

Dive in nose deep
Beginner
CorDAuteur16 december 2013 · 21:02

@@meteomorris:
Bedankt voor de update, eindelijk weer sneeuw in het vooruitzicht.

Think with powder
Beginner
CindyBrouwerAuteur17 december 2013 · 08:32

Ik ben reuze benieuwd wat er gaat gebeuren met de tijdelijke Genua laag. Ga dit weekend naar Sauze, wordt het lekker spelen in de poeder??? En wat gebeurt er rond de kerst, als ik de weerberichten zie dan komt er nog veel neerslag aan, maar is dit wel in de vorm van sneeuw???

Toerist
AnoniemAuteur17 december 2013 · 10:15

Op het forum heb ik een PA#6 powderchase topic aangemaakt, voor alle powderslaves van komend weekeind =)

Expert
meteomorrisAuteur17 december 2013 · 11:30
powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!