Vast en zeker kijken jullie met net zoveel plezier naar de winter uit als ik. Maar hoe blijf je fit of beter gezegd: hoe zorg je ervoor dat je bij aanvang van het winterseizoen niet alle kracht en de souplesse verloren bent die je het vorige seizoen had opgebouwd?
De aanpak van een gids
Op de automatische piloot en volle bak gaan skiën met je eerste gasten als je vooraf zelf niet in de bergen bent geweest is voor ons pro's 'nicht im Frage'. De feeling houden met de berg is van het grootste belang. Bovendien is het behoud van een degelijke conditie evident want stel je eens voor: iemand komt ten val en heeft zich flink verwond terwijl de gids 200 meter lager op de helling geduldig staat te wachten. Hoe snel verwacht je dat hij naast je staat om je te helpen? Aan de andere kant hoop je dat je skileraar of gids niet door zijn vorige groepje fysiek of mentaal is afgemat. Dan ervaar je jouw vakantie misschien wel als bier drinken uit een vet glas!
Hoe blijven we in shape na de winter?
Als de ski's in het voorjaar definitief worden opgeborgen komt in mijn geval de racefiets van de haak. Hoe gek dat misschien ook klinkt, we beginnen met kleine rondjes en nauwelijks berg op. Nou ja, in hoeverre dat dan mogelijk is met cols in buitencategorie om de hoek. Daarnaast probeer ik minimaal één keer in de week te gaan sportklimmen want dit is vooral leuk en zorgt er bovendien voor dat de gewrichten niet te roestig worden. Wat we uiteindelijk niet mogen vergeten is dat we juist voldoende moeten recupereren nu. Er mag dus ontspannen worden. Even echt een aantal weken letterlijk en figuurlijk weg uit die bergen om de batterij opnieuw op te laden. Laten we zeggen 'vakantie'…
Na het winterseizoen (begin mei) is de zomerperiode er sneller dan ik het me realiseer en ga ik als berggids het hooggebergte in. Meestal beklimmen de meeste gidsen de zogenoemde modetoppen als de Mont Blanc, Gran Paradiso of Piz Palü of begeleiden we cursisten de basis van het alpinisme. Hier is de meeste vraag naar maar wordt je nu juist fitter op deze bergen of brand je lichaam af?
Op de hoge toppen is het vooral langzaam dieselen en stijgen we vaak niet meer dan 300 meter per uur. Goed voor je algemene uithoudingsvermogen en zeer zeker ook verstandig anders houden we dat niet de hele zomer vol maar als je altijd op dit tempo en dus op een standaard frequentie hartslag bezig bent wilt dat niet zeggen dat je conditie verbetert. Na jaren lijkt het lichaam zich fysiologisch aan te passen en kunnen we het best lang volhouden op tochten met een contante hartslag van rond de 120 slagen per minuut. Na jaren went het lichaam aan het beroep. Als je je afvraagt waarom een gids toch de hele tocht met maar een halve liter water kan doen, terwijl jij per definitie aan een liter sportdrank tekort komt, dan zegt dat niet alles. Jouw conditie hoeft helemaal niet extreem veel minder te zijn. Juist nu in de zomer en met name de nazomer als de hangmat lonkt heb ik maar weinig behoefte om te trainen. Is dat een valkuil?
Is stilstaan achteruit gaan?
In de herfst, begint het dan weer te kriebelen en raken de voorbereidingen in volle gang. Jezelf bijscholen, praten over nieuwe inzichten en technieken op de Assemblée Générale van de vereniging voor de pro of op het blog van wePowder voor de hobbyist is een manier om te blijven leren. En dan, na maanden van ontwenning valt eindelijk de eerste sneeuw tot in het dal en kunnen we de hellingen gaan verkennen waar we van de winter wellicht een keer willen gaan freeriden. De ski's mogen weer van zolder.
Maar als je dan toch even nèt te lang, onvoldoende gesport hebt op een hartslagfrequentie die wat hoger ligt dan alpineren dan merk je ook meteen dat het eerste verkenningstochtje met sportbilly-vriendjes niet vanzelf gaat. Tjonge, dat valt even niet mee. Gelukkig kom ik daar in november achter en niet op het moment als de eerste enthousiaste en vooral afgetrainde gasten voor me staan.
Hoe blijf jij fit?
In de lage landen is vooral de hunkering naar de oneindig witte toppen een enorme motivatie om maar kromgebogen over je stuur te blijven fietsen tegen de wind in of rondjes te blijven schaatsen op de Jaap Eden. Gaat vlak voor het seizoen de frequentie van sporten omhoog of doe je met dat potje korfbal juist rustiger aan?
Wat is volgens jou een effectieve manier om ervoor te zorgen dat je op tijd fit bent en dus volop kunt genieten van de lange off-piste runs? Hoe frequent moet jij sporten en welke sport is ideaal om in shape te geraken?