PA#6: het sneeuwt!!

PA#6: het sneeuwt!!
Yes, lariksen en poeder...
Yes, lariksen en poeder…

Eindelijk! Vandaag wordt weer eens een dagje webcams staren. Mijn weerbericht van gister staat nog als een huis. Herinner je 'm nog? De drietrapsraket:

  1. De weststroming met sneeuw uit westnoordwest,

  2. Het tweede front met veel sneeuw in de Franse Alpen en de gebieden in de Alpenhoofdkam tussen Italië en Zwitserland

  3. Stijgende temperaturen en hogedruk. En onderstaande snowmap zegt voldoende.

Bron: snowmaps

De meeste sneeuw wordt verwacht in de Franse Zuidalpen en met name in de stau van de Ecrins en in het uiterste zuiden in gebieden als Isola 2000 en Valberg. En dus wordt het staren naar de webcams van de Franse Zuidalpen. Helaas ligt in dat deel van de Alpen nog niet zoveel sneeuw, maar met de 40-90 cm die gaat vallen wordt het snel beter. Met name de gebieden in het westen, zuiden en oosten van de zuidalpen hebben nog een acceptabele basis. In het hart van de Ecrins (Puy St. Vincent en Serre Chevalier) ligt nog weinig sneeuw. Verder is het de lijn Mt. Blanc, Monte Rosa en Piz Bernina die op sneeuw kunnen rekenen. En dan bedoel ik vooral de gebieden ten zuiden van deze lijn. Veel van deze webcams vind je hier. Maar feitelijk moet je alle webcams van Frankrijk in de gaten houden, dan heb je zeker een goede dag. Even 3 dagen poeder rijden in het westelijk deel van de Alpen kortom.

Is het hier in Isola 2000 morgen helemaal wit?

Witte kerst?

Ja, indien je naar de hoger gelegen gebieden in Franrijk gaat, waarbij met name de Franse zuidalpen goede kansen maken. Hetzelfde geldt voor grote delen van Italië, waar de zuidweststroming voor sneeuw gaat zorgen. Vanaf 1e kerstdag beuken er fronten op deze massieven en dat gaat zeker voor sneeuw zorgen. In Oostenrijk en de rest van de Noordalpen is de kans groot dat een of misschien wel beide dagen geteisterd gaan worden door föhn. Ofwel, reken op niets, dan valt het misschien nog mee in de noordalpen. Mogelijk dat eind volgende week de boel kantelt en er nog wat sneeuw valt in de noorden. Het GFS model hint hierop, het Europese model vooralsnog (nog?) niet.Voor de lange termijn zet je je kaarten kortom op de Franse zuidalpen en de rest van de zuidalpen.

OGFS: eind volgende week kouder. ECMWF: zw stroming dominant.
OGFS: eind volgende week kouder. ECMWF: zw stroming dominant.

Morgen wederom een update.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur19 december 2013 · 10:12

Je was er terug boem op met je voorspelling!Het zal een zeer slechte cohesie geven en het herinnert me de winter van 2005/2006, wordt zeer oppassen met hetgeen de Combeynot couloirs volgende week spontaan zullen purgeren, idem voor La G. en is dat nu net waar we zitten.

Gevorderd
49Auteur19 december 2013 · 10:34

Ik voel mee met de kerstgangers en saisonniers in de Noord-Alpen, maar ben ook totaal stoked door de vooruitzichten voor Alagna. Volgens mij krijgen we op de Monte Rosa een super-base voor mijn snowbatical vanaf 5 januari, of niet @@meteomorris?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
DennisvlAuteur19 december 2013 · 10:43

Morris - wat verwacht je voor St. Anton? Reken je dat onder de Noord Alpen in Oostenrijk?

Expert
meteomorrisAuteur19 december 2013 · 11:23

@@dennisvl, wat @@49 aangeeft. Noordalpen, weinig sneeuw, maar indien wat west in de stroming profiteren ze altijd mee. Heb hoop.

@@49, klopt als een bus.

@SvenD’Haeseleer, dank. Er gaat zo nog een bericht uit over het sneeuwdek.

powfinder.com
Gevorderd
LeonieproAuteur19 december 2013 · 13:00

Het sneeuwt in Puy! Eindelijk!!!

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Toerist
AnoniemAuteur19 december 2013 · 14:34

@@meteomorris Gaat de sneeuwgrens nog dalen op korte termijn? De regen hier doet pijn aan mijn ogen!

Toerist
AnoniemAuteur19 december 2013 · 14:35

Hier is trouwens PDS ;)

Expert
meteomorrisAuteur19 december 2013 · 14:40

@@SvenS, beperkt. ZW tot WZW is zelden goed in PDS.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur19 december 2013 · 15:07

Pijnlijk, hopen op het beste dan maar…

Expert
TimVAuteur19 december 2013 · 17:37

@@meteomorris, je hebt alweer gelijk, bijna geen sneeuw nog hier in La Plagne… :( (volle 20 MM)

Expert
meteomorrisAuteur19 december 2013 · 18:52

Het sneeuwt nu als een malle in Isola 2000:http://www.trinum.com/ibox/ftpcam/isola-2000_centre-station.jpg

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur19 december 2013 · 18:57

kan ik dit ook? Alaga gaat ook lekker:

montagna bianca, ti amo
Toerist
AnoniemAuteur19 december 2013 · 18:58

Ik zal hier even een update doen. Vandaag is het begonnen met sneeuwen in Sestrière om 14.00 uur en toen ik om 17.00 uur wegreed lag er een kleine 10 cm op de auto en was het -3 graden. Op weg naar huis lag er in Mont Genèvre misschien 3 cm (dus minder ivm de Lombard wind) en in Briançon weer een stukje meer. Wel hoge temperatuur hoor aan de Franse kant. Dat scheelt meestal 2 graden op de zelfde hoogte met de Italiaanse kant van de col. Nu om 19.00 uur is het +1 graad op 1000 meter in Saint Crépin en hier heeft het de hele middag geregend en de regen is over gegaan in sneeuw.

##Sestrière. Nog best wat poeder gevonden tussen de bomen. Voor de omstandigheden een leuke start van de Wepowder roadtrip. Wat zullen we morgen eens gaan doen?

Gevorderd
49Auteur19 december 2013 · 18:59

Jammer, maar al wel lekker plaatjes van de Monte Rosa voorbij zien komen vandaag ;)

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur19 december 2013 · 19:55

@@MartijnSchell klinkt goed. De webcams in Risoul en Crevoux zien er ook okay uit. Het blijft de komende uren nog sneeuwen. Morgen heb je bomen nodig! Zaterdag grand beau. Mogelijk morgenmiddag al opklaringen.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur19 december 2013 · 21:21

@@meteomorris Crevoux is nog dicht en bovendien heeft het geen goede basis nog. En tot gisteren waren alleen de pistes goed in Risoul daarnaast Terre!\

  • Ik houd je op de hoogte.
Expert
meteomorrisAuteur19 december 2013 · 21:39

@@MartijnSchell, dank!

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur19 december 2013 · 21:53

Vandaag in les 4 Vallées dust on crust!
Nu bijna 22.00u hoge temperaturen op 1400m en geen vlokje uit de lucht…
Blijven dansen dan maar!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
meteomorrisAuteur19 december 2013 · 22:00

@@kanski, vandaag gaat het niet bij jullie in het dorp gebeuren. Dat heb ik spijtig genoeg ook al eerder gemeld. Mogelijk dat de meest zuidelijke toppen in jouw gebied wat oppikken. Later in de week betere kansen.

powfinder.com
Elite
kanskiAuteur19 december 2013 · 22:03

@@meteomorris; alors on dance… ;-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Expert
meteomorrisAuteur19 december 2013 · 22:05
powfinder.com
Expert
TimVAuteur19 december 2013 · 23:03

@@kanski ,mooi verwoord,hier in La Plagne the same…
Ik dans alvast mee !!! (liefst andere song @@meteomorris , deze draaien ze in frankijk al 10x per dag af, vrees dat hij niet werkt… :()

Expert
meteomorrisAuteur19 december 2013 · 23:23

@@TimV, deze dan… muziek aan… niet naar het beeld kijken… geniaal…

powfinder.com
Expert
TimVAuteur19 december 2013 · 23:46

@@meteomorris, mooie tekst… !

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!