PA#7: Op naar het zuiden

PA#7: Op naar het zuiden
Poederalert#7 (Bron: snowmaps)

WAARSCHUWING: In de complete Alpen is sprake van een zeer instabiel sneeuwdek. Het probleem zit daarbij in de basislaag die deze herfst is gelegd. Bij de recente sneeuwval van poederalert #6 kwamen al veel lawines los en ook bij de komende sneeuwvallen zal dat het geval zijn. Voor meer info: lees dit artikel.

Ga je de komende dagen richting de Alpen, wees dan alert. Check dagelijks je lokale lawinebericht, zorg dat je de juiste spullen bij je hebt en dat je over de juiste kennis beschikt. Geen kennis? Weet je het niet zeker? Zeg dan nee tegen off-piste en wacht tot de condities verbeteren. Het seizoen is nog lang.

Terugblik

En bovenstaande waarschuwing is er niet voor niets. Voor de start van poederalert #6 waarschuwden we hier al voor en via diverse kanalen hebben we bewijzen ontvangen. Via onze blogs, de PM’s, de mail, Facebook en via reports op de PowderQuest app kregen we meldingen door van de instabiele situatie. Een mooi voorbeeld is onderstaand report uit Isola 2000, waar je duidelijk de scheuren ziet en de kalere helling rechts van de skiërs.

Inmiddels is deze waarschuwing ook terug te lezen in de vele lawineberichten. In het Frans staat het er dan zo: ‘L’importante couche de neige récente est encore mal stabilisée, elle adhère mal avec la sous-couche, composée souvent de neige sans cohésion.’

Zoals verwacht viel de meeste sneeuw uit poederalert#6 in de Franse Zuidalpen, de Piemonte, de Aosta, de Lombardia en de vooralpen van de Isère, Savoie en Haute Savoie. Ook het uiterste westen van Wallis pikte wat sneeuw op. Gemiddeld viel er 30-50 cm in het zuiden met uitschieters richting de 70 cm in het uiterste zuiden. Meer naar het noorden 10-35 cm. In de Noordalpen van Zwitserland en Oostenrijk bleef het droog. Met de sneeuw in het zuiden is het vooral in het zuiden beter geworden en ook PoederAlert#7 brengt sneeuw naar het zuiden, waarbij mijn scenario van afgelopen vrijdag nog staat als een huis. Ik pak het er even bij en werk het verder uit.

  • Dinsdag markeert de overgang naar Poederalert#7. Dan wederom sneeuw in het zuidwesten zoals nu en föhn in de noordalpen.

  • Woensdag intensiveert de neerslag in het zuidwesten en de zuidalpen. Dan stevige föhn in de noordalpen en ongebruikelijk warm.

  • Donderdag slaat de sneeuwval over naar de rest van de Alpen.

  • Vrijdag dan weer snel warmer wordend.

Dinsdag markeert de overgang

De superstorm waar ik het eerder al over had staat nu rotsvast op de kaarten. Met een verwachte kerndruk van 940 hPa (ja, je leest het goed… 940 millibar), is dit een niet te onderschatten storm. En deze stuurt met een zuidwestelijke stroming een krachtig front richting de Franse zuidalpen en de rest van de zuidalpen. (ofwel de regio’s zuidalpen west, zuidalpen centraal en zuidalpen oost). In deze regio’s begint het dan al te sneeuwen. Ik verwacht 15-40 cm tot woensdagochtend), maar het echte werk moet dan nog komen. In de noordalpen loopt de temperatuur rap op en in de föhndalen van Oostenrijk en Zwitserland kan de 15 en wie weet zelfs 18 graden (voor de duidelijkheid: dat is boven nul) gehaald worden.

Superstorm
Superstorm

1e kerstdag: veel sneeuw in het zuiden, föhnstorm in het noorden

Woensdag knalt het front er dan vol in. Met immense verschillen tot gevolg. In de Franse zuidalpen en de rest van de zuidalpen sneeuwt het dan al stevig met een sneeuwgrens die tussen de 700 en 1000 meter ligt. Hier verwacht ik 50-90, lokaal 120 cm verse sneeuw). Met de komst van het koufront slaat de neerslag later ook over naar de rest van de westalpen en niet veel later zal de neerslag het zuiden van Wallis (Zinal, Zermatt, Saas Fee, Simplon), de Gotthard (Andermatt), de Engadin (St. Moritz), Mittelbünden (Davos, Disentis) en later ook de meest zuidelijke gebieden van Tirol (zuidelijke Otztal, zuidelijk Kaunertal etc…) overslaan.

In de rest van de noordalpen dan nog steeds föhn en veel te warm. Op de toppen een stormachtige wind uit zuid die van tijd tot tijd verwoestend kan zijn. Houd er rekening mee dan in en ten noorden van de Alpenhoofdkam veel liften gesloten zullen worden. Velen zullen hierbij terugdenken aan de kerststorm van jaren terug.

Föhn in de noordalpen
Föhn in de noordalpen

Donderdag sneeuw in de complete Alpen

Op 2e kerstdag slaat de kou en neerslag dan over naar de complete Alpen en sneeuwt het ook in de noordalpen van Zwitserland en Oostenrijk. Lang niet zo intensief als in het zuiden, maar omdat het dan kouder is en de sneeuw dan meer lucht bevat, verwacht ik 25-50 cm verse sneeuw.

Samenvattend

  • Dinsdag: sneeuw in de (Franse) zuidalpen

  • Woensdag: nog steeds sneeuw in het zuiden, sneeuw slaat over naar de rest van Frankrijk en de gebieden in en net ten noorden van de Alpenhoofdkam

  • Donderdag: overal wit

  • Vrijdag: opletten geblazen… veel verse sneeuw en een zwakke onderlaag!

Lange termijn

PoederAlert#8 dient zich alweer aan. Wederom eerst föhn in de noordalpen en sneeuw vanuit het zuidwesten.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
JeWeDeAuteur22 december 2013 · 14:03

Hi Morris,

Ik zit steeds te kijken hoe je de stromingsrichting kunt afleiden uit de lagedruk gebieden.
Op dit moment ligt het lagedruk gebied, in het plaatje van de superstorm, boven noordelijk van de UK.

De twisters van de wind draaien linksom naar het laag. Dit zorgt dan voor de zuidwestelijke stroming of niet? Als het laag zich dan naar het oosten verplaatst en boven bijvoorbeeld polen bevind zorgt dit dan voor een noordwestelijke stroming?

bvd JW

Gevorderd
Grim3Auteur22 december 2013 · 14:40

Wat is de naam van deze kanjer?

Expert
meteomorrisAuteur22 december 2013 · 15:14

@@JeWeDe, klopt.
@@Grim3, MORRIS ;)
geintje… naam volgt nog

powfinder.com
Gevorderd
NickyAuteur22 december 2013 · 19:50

Ik probeer al een klein plannetje te maken voor nieuwjaarspoeder, vanaf 2 jan tot en met 4 jan. 4 jan s avonds moet ik iig in Chatel zijn. Gezien de vele zwakke lagen zit ik aan een gids te denken, de vraag is waar? Franse Zuidalpen, Aosta? Of brengt deze stroming ook genoeg richting Portes Soleil/ Verbier/ Courmayeur. Of is 2 jan nog te ver weg en gewoon f afwachten…keuzes ;).

Gevorderd
AlexSkiAuteur22 december 2013 · 20:18

Krijg ik een lekker kerstcadeautje 1e kerstdag in Livigno. Wordt wel tricky I’m afraid, want de base is hier ook niet echt lekker.

When life gets too complicated.... SKI
Expert
huibAuteur23 december 2013 · 09:21

Hoe snel warmer op vrijdag? Zo snel dat er ook met stukjes hiken/vellen geen poeder meer te halen is? Ik zat ted enken aan een tripje tussen kerst en oudjaar.

Anders hopen op PA8 en 2 t/m 5 jan rijden.

Expert
meteomorrisAuteur23 december 2013 · 09:42

@@tiger, zuidalpen houden het kouder. Daarnaast komt poederalert#8 er al weer aan.

powfinder.com
Expert
huibAuteur23 december 2013 · 09:47

@@meteomorris dan ga ik zo maar eens vellen snijden.

Gevorderd
yannickdbAuteur23 december 2013 · 11:31

Eindelijk eens een goede rede om naar Madesimo te trekken,
daar was ik al een tijdje op aan het wachten ;-)

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Expert
meteomorrisAuteur23 december 2013 · 11:48

@@yannickdb dat is zeker een lekker gebied. Houd er wel rekening mee dat ze na een goede dump de toplift lang dicht houden.

powfinder.com
Gevorderd
EasyAuteur23 december 2013 · 21:03

@morris welk deel van de zuidalpen is ideaal rekening houdend met zowel een (potentieel) slechte onderlaag en evt. “stijgende temperaturen” vrijdag? Ik dacht aan de kleine gebiedjes ten weste van Grenoble, vlak (eenvoudig

Built for Speed
Gevorderd
EasyAuteur23 december 2013 · 21:03

@@meteomorris bedoel ik ;)

Built for Speed
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!