Geen freeride meer in Engelberg?

Geen freeride meer in Engelberg?
Wildschutzgebieden Zwitserland
Wildschutzgebieden Zwitserland

Ieder jaar worden de Wildschutzgebieden in Zwitserland geevalueerd en zo nodig worden er extra gebieden gesloten of juist weer open gesteld. Onlangs is de nieuwe kaartvoor winter '13-'14 vrijgegeven. Waarbij een onderscheid is gemaakt tussen verboden op straffe van boetes (de rode gebieden) en aanbevolen (de gele gebieden). De nieuwe kaart bevat een aantal zaken die voor ons freeriders van belang zijn. Onderstaand een selectie.

Extra gesloten gebieden

Arosa

In Arosa is (als gevolg van de nieuwe verbindingslift tussen Lenzerheid en Arosa) een freeridegebied ingeleverd. Het betreft de afdaling naar Tschiertschen. Er is slechts nog een smalle corridor beschikbaar.

Arosa Wildschutz
Arosa Wildschutz

Vicheres en La Fouly

Twee pareltjes diep verscholen in Wallis kennen deze winter wildschutz. Klik je op het gebied dan staat er de volgende tekst ‘Interdiction de pratiquer des sports d’hiver hors les pistes’.

Wildschutz Vicheres en La Fouly
Wildschutz Vicheres en La Fouly

Onduidelijke communicatie

Zinal

Van Zinal werd lang gezegd dat ook hier als gevolg van de nieuwe lift tussen Grimentz en Zinal de boel op slot zou gaan. De huidige kaart laat dit niet zien. Het geldt slechts als een aanbeveling. Wij zijn het spoor bijster. Weten jullie hoe het zit?

Wildschutz Zinal
Wildschutz Zinal

Engelberg

Kijk je naar de kaart van Engelberg, dan zou dit zo’n beetje het einde betekenen van de freeride in Engelberg. Klik je dan verder, dan wordt de boel genuanceerd. Toch is ons niet helemaal duidelijk hoe het zit. Jullie wel?

Wildschutz Engelberg
Wildschutz Engelberg

Nieuwe kansen

Lenzerheide

Tot voor kort kende Lenzerheide strikte Wildschutz, nu is het een aanbeveling en het bos skiers links van Churwalden is zelfs helemaal open gezet.

Lenzerheide wildschutz
Lenzerheide wildschutz

Deel jouw bevindingen!

Zie jij nog opvallende zaken op de kaart? Deel ze met ons. Het is zonde als je in Wildschutz gebied onderweg bent de komende winter. Niet alleen voor de dieren, ook voor je portemonnee. Er staan boetes van honderden euros op een overtreding.

Wil je meer lezen over Wildschutz en Wildruhezones? Lees dan dit zeer goede artikel van Martijn Schell.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
koen_djfistelAuteur23 december 2013 · 13:19

De laatste berichten uit Zinal zijn inderdaad (voorlopig) positief. (Als gevolg van de druk die er vanuit freeride-middens toch wel gevoerd is ???) Binnenkort ben ik er weer en kom ik ongetwijfeld meer te weten …

sbs roelz
Expert
meteomorrisAuteur23 december 2013 · 14:52

@@koen_djfistel keep us posted

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur23 december 2013 · 15:46

Het lijkt er sterk op dat er in Zwitserland een weinig consistent Wildschutzbeleid wordt gevoerd om het maar voorzichtig uit te drukken. Dat komt de geloofwaardigheid van het beleid niet ten goede en daardoor neemt de neiging van freeriders om de regels te overtreden alleen maar toe. Zwitserse overheden zouden er goed aan doen uniforme criteria te hanteren en Wildschutz niet vooral te gebruiken als sluitpost in onderhandelingen met natuurorganisaties. Zo’n situatie als in Engelberg lijkt me moeilijk te handhaven.

Ik vertelde twee ooms eens dat een ver familielid in Engelberg woont. Zij verstonden Engelbert en waren nauwelijks onder de indruk. :-)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Engelbert_(dorp)

Gevorderd
Erik-JanAuteur23 december 2013 · 18:33

Dat van Engelberg zou zuur zijn… Ik heb net een Peak Performance reisje naar Engelberg gewonnen… :(

Toerist
AnoniemAuteur23 december 2013 · 21:27

In Zermatt is heel veel aanbevolen (geel) terwijl het op de pistekaart is aangeduid als direct je skipas inleveren als ze je daar vinden.

Expert
snahAuteur23 december 2013 · 21:49

Check in engelberg staat uit…maar dit lijkt onwaarschijnlijk…:-)

Let's ride...:)
Gevorderd
YvesAuteur24 december 2013 · 10:46

Ik heb eens even gepolsd bij locals (Ski Lodge) in Engelberg, daar is er blijkbaar evenveel verwarring, vanaf er wat duidelijkheid komt laat ik iets weten. Wij vertrekken minstens 1 keer naar daar per jaar, maar als Steinberg en Galtiberg wildschütz worden is de aantrekkingskracht al een pak minder.

Expert
meteomorrisAuteur24 december 2013 · 11:01

@@Yves @@snah, houd ons op de hoogte. Bij een verbod rijd ik dan voortaan wel even verder.

powfinder.com
Gevorderd
robbertAuteur24 december 2013 · 18:27

Beetje gek van Engelberg, lijkt erop dat heel kanton Obwalden rood geleurd is. Afgelopen zondag nog naar Truebsee afgedaald en niks gemerkt van Wildschutz/Wildruhezone. Stonden ook redelijk wat sporen in…

Gevorderd
coenAuteur24 december 2013 · 21:12

Als dat voor Engelberg doorgaat en alle Scandi’s niet meer komen, zal de lokale economie wel een flinke opdonder krijgen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dat laten gebeuren.

Earn your turns...
Expert
snahAuteur24 december 2013 · 21:34

Geen zorgen voor engelberg…letterlijke antwoord vanuit engelberg:
" Ziet er iid erg rood uit, smile. Als je goed kijkt dat zie je dat steinberg, laub en galti niet betroffen zijn, in tegendeel, langwand in laub is weer vrijgegeven (alleen het onderste stukje niet vanwege de sleepjeslift)."

Let's ride...:)
Expert
snahAuteur24 december 2013 · 21:37

Ik slaap weer rustig…:-)

Let's ride...:)
Gevorderd
YvesAuteur14 januari 2014 · 21:13

@@meteomorris @@snah kreeg net ook nog de bevestiging uit Engelberg dat er eigenlijk weinig aan de hand is. Het komt er op neer dat die kaarten elk jaar wel eens anders worden ingekleurd voor Obwalden, maar dat daar op het terrein eigenlijk nooit iets van te merken valt. En idd, op het einde van Laub is het uitkijken, maar dat was altijd al het geval.

Expert
snahAuteur14 januari 2014 · 21:49

@@Yves right!

Let's ride...:)
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!