PA#7: waarheen te gaan

PA#7: waarheen te gaan
Poederalert#7
Poederalert#7

Als je vanmiddag op de webcams van de diverse gebieden in de zuidalpen kijkt dan zul je de sneeuw naar beneden zien dwarrelen. Poederalert#7 is officieel gestart en het wordt een intense. Storm Dirk ligt met een kerndruk van 930 hPa boven de Britse eilanden en stuwt met een zuidwestelijke stroming sneeuw richting de zuidalpen.

Storm Dirk
Storm Dirk

In de Britse, over beter gezegd de Schotse hooglanden, is nu sprake van een ware blizzard en de enkele skigebieden in Schotland zijn nu zeker gesloten. Er staan windsnelheden tot 12 beaufort. Veel te gevaarlijk. En in de Alpen is het ook nog steeds opletten geblazen. Daarom nogmaals de waarschuwing van de afgelopen dagen.

WAARSCHUWING: In de complete Alpen is sprake van een zeer instabiel sneeuwdek. Het probleem zit daarbij in de basislaag die deze herfst is gelegd. Bij de recente sneeuwval van poederalert #6 kwamen al veel lawines los en ook bij de komende sneeuwvallen zal dat het geval zijn. Voor meer info: lees dit artikel.

Ga je de komende dagen richting de Alpen, wees dan alert. Check dagelijks je lokale lawinebericht, zorg dat je de juiste spullen bij je hebt en dat je over de juiste kennis beschikt. Geen kennis? Weet je het niet zeker? Zeg dan nee tegen off-piste en wacht tot de condities verbeteren. Het seizoen is nog lang.

Terugblik

Na poederalert#6 zijn de verschillen in de Alpen toegenomen en de tweedeling tussen verse sneeuw in het zuidwesten en zuiden van de Alpen en de droogte in de rest van de Alpen is ook goed zichtbaar op de reports die we binnenkrijgen via de PowderQuestapp. Maar de komende dagen gaat het overal beter worden. Beloofd! Maar zoals altijd zijn er plekken waar het beter gaat zijn dan op andere plekken. Wat hints voor de komende dagen.

Korte termijn

Ik neem er wederom de drietapsraket bij van afgelopen vrijdag. 5 dagen voordat poederalert #7 er is, was deze al goed te zien op de kaarten. Het is nu nog een kwestie van fintunen en succes is gegarandeerd. Tenminste, als je flexibel genoeg bent om naar een gebied van keuze te rijden. Heb je die vrijheid niet, dan laat je simpelweg de drietrapsraket over je heen komen en dan volgen er vanzelf witte vlokken. Je positie in de Alpen bepaalt daarbij wanneer ze vallen. De drie fases de komende dagen.

  • Vandaag markeert de overgang naar Poederalert#7. Dan wederom sneeuw in het zuidwesten zoals nu en föhn in de noordalpen.

  • Woensdag intensiveert de neerslag in het zuidwesten en de zuidalpen. Dan stevige föhn in de noordalpen en ongebruikelijk warm.

  • Donderdag slaat de sneeuwval over naar de rest van de Alpen.

(Veiligheids)tips

Ga je de komende dagen op zoek naar de sneeuw in het zuiden, dan wat tips. Het gaat stevig sneeuwen, het zicht boven de boomgrens wordt belabberd en het gaat op dinsdag en woensdag stevig waaien, waarbij in en ten noorden van de Alpenhoofdkam windsnelheden tot 11 beaufort en hoger gemeten zullen worden. Onderstaand kaartje laat dat zien. Het is even zoeken, maar als je goed kijkt zie je de Alpen. In de grijze gebieden worden windvlagen boven de 100 km/h verwacht, waarbij de waarschuwingsdiensten nu spreken van windvlagen tussen de 130 en 160 km/h. En dat van dinsdag tot en met woensdag. Dat betekent niet alleen ongemak, maar ook verse Treibschnee. Om je een idee te geven van de windsnelheden, klik dan eens op deze link voor de actuele wind in de dalenen op deze link voor de actuele windsnelheid op de toppen van de bergen. Vooral woensdagochtend even kijken als de storm er vol in knalt.

Pieksnelheden wind (grijs is meer dan 100 km/h)
Pieksnelheden wind (grijs is meer dan 100 km/h)

In de loop van de woensdag zakt de zuidfohn met bijbehorende storm in en komt de noordfohn op gang. Dan geen harde wind meer in de noordalpen, maar juist in de zuidalpen. Het moment dat de verse sneeuw in de zuidalpen massaal verplaatst zal worden door de wind en er met name boven de boomgrens problemen gaan ontstaan.

Fohndiagram voor de komende dagen
Fohndiagram voor de komende dagen

Een ander probleem is de basislaag. Op veel plekken is die nog dun en zwak, waardoor je verse sneeuw makkelijk lostrapt. Wil je de komende dagen veilig(er) onderweg zijn, kies dan voor gebieden met bomen waar al een goede basis ligt (veelal zuidalpen en het oosten van Oostenrijk) en blijf onder de boomgrens. Boven de boomgrens is het de komende dagen buiten de pistes levensgevaarlijk. En niet alleen in de sneeuw zelf. Het kan de komende 72 uur geen kwaad regelmatig meteoalarm.eu te raadplegen. Met windsnelheden tot 160 km/h en verse sneeuwhoeveelheden tot een meter gaar het nasty worden.

Is bovenstaande abracadabra, wil je meer weten over sneeuw, weer en het voorspellen daarvan? Zondag 2 februari geef ik weer een Masterclass en je kunt je daar weer voor opgeven. Meer info vind je hier. Goed, de drietrapsraket.

Sneeuwval 24 december
Sneeuwval 24 december

1. Sneeuw voor het zuiden

Vandaag dus sneeuw vanuit het zuidwesten. Eigenlijk een voorproefje van wat komen gaat. Normaal zijn we al heel gelukkig met 20-40 cm vers. Maar er komt meer. Dinsdag verwacht ik de meeste sneeuw in de Franse zuidalpen en dan met name de stau van de Ecrins en de rest van de zuidalpen. (ofwel de regio’s zuidalpen west, zuidalpen centraal en zuidalpen oost) en dan met name de gebieden op en onder de lijn Monte Rosa-Gemsstock-Piz Bernina. In de noordalpen loopt de temperatuur rap op en in de föhndalen van Oostenrijk en Zwitserland kan de 15 en wie weet zelfs 18 graden (voor de duidelijkheid: dat is boven nul) gehaald worden. Beste gebieden zijn de gebieden in het westen van de Franse zuidalpen (Risoul-Vars etc.) omdat de sneeuw daar als eerste binnenkomt.

Sneeuwval 1e kerstdag

2. Eerste kerstdag: veel sneeuw in het zuiden, föhnstorm in het noorden

Woensdag knalt het front er dan vol in. Met immense verschillen tot gevolg. In de Franse zuidalpen en de rest van de zuidalpen sneeuwt het dan al stevig met een sneeuwgrens die tussen de 800 en 1400 meter ligt. Hier verwacht ik 50-90, lokaal 120 cm verse sneeuw). Met de komst van het koufront slaat de neerslag later ook over naar de rest van de westalpen en niet veel later zal de neerslag het zuiden van Wallis (Zinal, Zermatt, Saas Fee, Simplon), de Gotthard (Andermatt), de Engadin (St. Moritz), Mittelbünden (Davos, Disentis) en later ook de meest zuidelijke gebieden van Tirol (zuidelijke Otztal, zuidelijk Kaunertal etc…) overslaan. Beste gebieden zijn de gebieden met bomen. Denk aan de kleine gebieden met lariksen in Haut-Valais. Vooral de kleine gebieden rond de simplon en ten zuiden daarvan hebben veel sneeuw en beschutting van de bomen. Ookn de kleine gebieden in Tessin en de Piemonte (Airolo, Bosco Gurin etc., maar ook gebieden als Aprica meer naar het oosten). En vergeet niet de lariksbossen in de Franse zuidalpen niet.

In de rest van de noordalpen dan nog steeds föhn en veel te warm. Op de toppen een stormachtige wind uit zuid die van tijd tot tijd verwoestend kan zijn. Houd er rekening mee dan in en ten noorden van de Alpenhoofdkam veel liften gesloten zullen worden. Velen zullen hierbij terugdenken aan de kerststorm van jaren terug. In de loop van de woensdag zakt de fohn vanuit het westen in elkaar en volgt de noordelijke nazwieper. Een term die ik graag gebruik voor het koufront dat dan binnenkomt en sneeuw brengt in de noordalpen.

Sneeuwval 2e kerstdag
Sneeuwval 2e kerstdag

3. Donderdag sneeuw in de complete Alpen

Op 2e kerstdag slaat de kou en neerslag dan over naar de complete Alpen en sneeuwt het ook in de noordalpen van Zwitserland en Oostenrijk. Lang niet zo intensief als in het zuiden, maar omdat het dan kouder is en de sneeuw dan meer lucht bevat, verwacht ik 25-50 cm verse sneeuw. In het zuiden steekt dan de noordfohn op. Minder verwoestend, maar sterk genoeg om voor triebschee te zorgen. De lawinesituatie in de Alpen zal in de gehele Alpen op scherp komen te staan.

Ik kan je nu wel vertellen hoeveel sneeuw er gaat vallen, maar de sneeuwkaart zegt genoeg.

Sneeuwval gedurende poederalert#7
Sneeuwval gedurende poederalert#7

Samenvattend

  • Dinsdag: sneeuw in de (Franse) zuidalpen

  • Woensdag: nog steeds sneeuw in het zuiden, sneeuw slaat over naar de rest van Frankrijk en de gebieden in en net ten noorden van de Alpenhoofdkam

  • Donderdag: overal wit

  • Vrijdag: opletten geblazen… veel verse sneeuw en een zwakke onderlaag!

Lange termijn

PoederAlert#8 dient zich alweer aan. Tussen 29 december en de start van 2014. Wederom eerst föhn in de noordalpen en sneeuw vanuit het zuidwesten. Voor de beste sneeuw en de koudste temperaturen ga je de komende dagen richting de west- en zuidalpen. Vooral de zuidalpen (waaronder de Franse Zuidalpen) houden het gemiddeld het koudst en vangen de meeste sneeuw.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
yannickdbAuteur24 december 2013 · 10:05

Bedankt voor de update Morris!
Zit even wat te zoeken naar de gebieden die onder deze beschrijving vallen:

“Denk aan de kleine gebieden met lariksen in Haut-Valais. Vooral de kleine gebieden rond de simplon en ten zuiden daarvan hebben veel sneeuw en beschutting van de bomen”

Welke gebieden in de regio zouden wat leuke bossen in de aanbieding hebben?

Thanx for the support! Mountain Hardwear / Black Diamond / Julbo www.itsaplayground.com
Gevorderd
NielsAuteur24 december 2013 · 10:11

Voor een idee van de stabiliteit tijdens PA#6, van de vimneo van @@Markie:

Risoul PA#6 20-12-2013 from Markie on Vimeo.

Gevorderd
NielsAuteur24 december 2013 · 10:12

Naja, ik bedoel deze dan:

Beginner
WhistlerAuteur24 december 2013 · 11:06

@@meteomorris; bedankt voor de uitgebreide update.
Ik sla hem even over en wacht geduldig af totdat de condities verbeteren…het is mij even te tricky en het seizoen duurt nog lang.

Expert
meteomorrisAuteur24 december 2013 · 11:15

@@Whistler respect!

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur24 december 2013 · 11:18

Thanks morris!

ik heb tussen de feestdagen door, enkel de mogelijkheid om do en vrijdag in de sneeuw te staan. Airolo (geopend dit seizoen?) of vercorin voor donderdag was ik aan het denken. Of zijn er nog tips – boomrijke gebiedjes die vlot bereikbaar zijn voor 2 dagen?

grtz

Expert
meteomorrisAuteur24 december 2013 · 11:21

@@dimster Vercorin krijgt niet zoveel… dan moet je eerder richting Zinal. Airolo is open en wordt diep. http://airolo.ch/it/funivie

powfinder.com
Gevorderd
koen_djfistelAuteur24 december 2013 · 11:26

dat filmke van Markie zegt genoeg ; beeld je dat eens in op een serieuze flank :-(
@@meteomorris : wie bepaalt die namen eigenlijk ? Ik las deze morgend in de krant ook al over Dirk ; dus in vlaanderen en nederland worden dezelfde namen gebruikt ; wie kiest die ?

sbs roelz
Gevorderd
MarcoAuteur24 december 2013 · 12:08

@@Koen: Volgens mij dit instituut: http://www.met.fu-berlin.de/wetterpate/

Gevorderd
RPAuteur24 december 2013 · 12:25

Ik zat (zit) ook te kijken om na Kerst te gaan tot oudjaarsdag.

Denk echter dat ik deze laat gaan, teveel sneeuw met teveel wind op een te slechte base…

Teveel te’s dus…

Voor iedereen die gaat: have fun & better safe than sorry…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur24 december 2013 · 12:47

@@Marco : werkt morris dan bij dat instituut dan ? http://wepowder.nl/weblog/3172/Ophelia-brengt-poederalert%231-- :-)

sbs roelz
Gevorderd
MarcoAuteur24 december 2013 · 13:17

:D

Gevorderd
FolkertAuteur24 december 2013 · 13:54

Is er iemand die de 26e richting Zwitserland gaat? Ik zoek nog een lift.

Beginner
Dirk77Auteur24 december 2013 · 14:26

Heuj, “mijn” storm… Leuk kerstkadootje!

Gevorderd
PaulJAuteur24 december 2013 · 14:36

Super duidelijk en uitgebreid weerbericht, bedankt Morris!
Zit in Samnaun, ik wacht de condities mooi af, ik verwacht helaas wel dat de gondel vanuit t dal met de storm misschien gesloten zal zijn. Iemand ervaring met het openen van deze lift met de aankomende condities?

Discover the unknown
Gevorderd
robbertAuteur24 december 2013 · 18:06

Airolo gaat pas open op 26 December. Bosco Gurin is al open maar eerste Kerstdag ook gesloten.
Haal harde wind in Andermatt dal, de Rega vliegt niet meer vanaf Erstfeld.

Iemand een goed idee voor 25 December? Welke skigebiedjes zijn er nog tussen Airolo en Bosco Gurin die open zijn op 25 December?

Expert
meteomorrisAuteur24 december 2013 · 19:50

@@robbert iets meer naar het oosten vind je:
Nara Leontica (http://www.nara.ch/ pas e 27e open)
Cari (http://cari.ch/?page_id=6&lang=it ook de 26e pas open)

Italianen vieren de kerst traditioneel thuis en deze gebieden moeten het van Italianen hebben…

powfinder.com
Gevorderd
Haas™Auteur24 december 2013 · 19:57

De föhn staat flink te blazen in Davos-Klosters. Heel benieuwd naar wat morgen en donderdag ons gaat brengen.

Rex Monte - Amor Nix
Gevorderd
robbertAuteur24 december 2013 · 20:15

@@meteomorris thanks. Wat nu voor 25 dec, best lastig. Misschien maar beetje in Airolo skigebied toeren. Goede kerst

Gevorderd
vlokfeestAuteur24 december 2013 · 20:58

Bijzonder interessant ritje vandaag van west puntje zwitserland naar innsbruck. Elk dal weer totaal anders! Windstil tot van de weg geblazen worden. Nu op zoek naar een gebiedje voor tweede kerstdag. Toch maar weer de Italiaanse grens over (Val di Fieme) of zou het stubaital ook nog iets meepakken. Bos en sneeuw zou mooi zijn, want goed helder zal het nog niet zijn. Tips uiteraard welkom!

Gevorderd
JustFrankAuteur25 december 2013 · 07:58

Hier in Arosa een mega föhn afgelopen nacht (en duurt nog voort) liften dicht. Ook hier alles suiker sneeuw en houd men ook het hart vast voor de komende dagen met de verwachte “neu schnee”…

Life is Good! Enjoy the Ride!
Gevorderd
EasyAuteur25 december 2013 · 13:13

Morgenavond richting Airolo … ben benieuwd! :D

Built for Speed
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!