Ik houd het kort. Er moeten nog bubbels gehaald, oliebollen gebakken en vuurwerk gescoord worden. Een drukke agenda zo op de laatste dag van het jaar. En dan moet ik ook nog wat tijd zien te vinden voor mijn revalidatie oefeningen. Vrijdag vlieg ik naar Canada voor een weekje poeder. Gisteravond aan de schoenen gesleuteld en ze wat steviger gemaakt zodat mijn enkel nog beter vast zit. Ik heb weliswaar nog steeds last van een zeurende pijn, maar voorlopig groen licht van de medici. Blijft de pijn, dan gaan we verder zoeken. Ik mag dus weer....
Wat doet de sneeuw?
Ik moest de laatste 2 weken regelmatig even doorbijten. Dikke poeder in het zuiden en ik zit thuis. Maar nu mag ik weer en moet men in de Alpen even doorbijten. Er komt namelijk een wat warmer frontje aan en die brengt op donderdag sneeuw, maar ook regen tot grote hoogte. Sneeuwgrens ligt daarbij tussen de 1200 en 1800 meter. Het nulgradenniveau schommelt daarbij lekker mee. Reken tijdens dit event tussen de 5-20 cm vers. Lokaal is 25 cm mogelijk in westelijk Wallis en de stau van de Mt. Blanc. Vanwege de warme temperaturen en bijbehorende wind geen poederalert waard.
Anders wordt het vanaf 5 januari. Een kort, maar fel poederalert. Het is nog te vroeg voor de details, maar wederom een drietrapsraket. Ofwel 1. fohn in de noordalpen en binnenkomend front vanuit het zuidwesten, 2. Een frontale aanval op de west- en zuidalpen en 3. volgt de noordelijke nazwieper?
De details van Poederalert#9 bewaar ik voor 2014. Mocht je dit jaar niet meer spreken, dan wens ik je alvast een diep, veilig, maar vooral poederrijk 2014 toe..
May the powder be with you
Morris