Casper is 10 jaar en rijdt al lekker poeder. En dat allemaal onder de veilige begeleiding van zijn vader Job Lomans die hem nu al de beginselen bij brengt van poeder en veiligheid. Want ja, hierover is nagedacht.
Hij heeft de juiste gear: 'Ik heb voor Casper een lawinepieper gekocht die vanzelf aangaat als hij de pieper omdoet zodat hij nooit kan vergeten de pieper aan te zetten (uiteraard doe ik ook altijd een pieper check bij hem).. Hij kan er ook mee zoeken. In Les Arcs waar we met carnaval altijd zitten laat ik hem ook altijd oefenen in het speciale oefengebied dat daar aanwezig is boven aan de lift de Acabule."
En vader Job verdiept zich in de condities: 'Lawinestufe was 3 voor dit deelgebied. Hellingshoeken waren niet meer dan 25 graden., het was zogenaamd heuvelachtig terrein (gecupeerd met gedeeltelijk ook tussen de bomen), normaal gesproken is dit voor het grootste gedeelte een zwarte piste die nu lange tijd niet geprepareerd was en de helling was vrij gegeven door de psite dienst (nog info bij de piste dienst over ingewonnen), daarom was bovengenoemde lift ook opengesteld. Bovendien was het een oosthelling, en werd niet lawinegevaarlijk genoemd in het lawinebericht (gevaarlijk waren m.n. NW-N hellingen: tengevolge van triegschnee). Ook in Val Cenis waren liften en andere hellingen (hoger gelegen: lawinegevaarlijker t.g.v. triebschnee) gesloten en waren er daar ook wat kleine spontane lawines geweest, allen op andere hellingshoeken en windrichtingen).'
Hoe was het gezegde ook alweer?....
Ik word er in ieder geval wel stoked van.