10 jaar en nu al in (diep) in de poeder

10 jaar en nu al in (diep) in de poeder

Casper is 10 jaar en rijdt al lekker poeder. En dat allemaal onder de veilige begeleiding van zijn vader Job Lomans die hem nu al de beginselen bij brengt van poeder en veiligheid. Want ja, hierover is nagedacht.

Hij heeft de juiste gear: 'Ik heb voor Casper een lawinepieper gekocht die vanzelf aangaat als hij de pieper omdoet zodat hij nooit kan vergeten de pieper aan te zetten (uiteraard doe ik ook altijd een pieper check bij hem)… Hij kan er ook mee zoeken. In Les Arcs waar we met carnaval altijd zitten laat ik hem ook altijd oefenen in het speciale oefengebied dat daar aanwezig is boven aan de lift de Acabule."

En vader Job verdiept zich in de condities: 'Lawinestufe was 3 voor dit deelgebied. Hellingshoeken waren niet meer dan 25 graden., het was zogenaamd heuvelachtig terrein (gecupeerd met gedeeltelijk ook tussen de bomen), normaal gesproken is dit voor het grootste gedeelte een zwarte piste die nu lange tijd niet geprepareerd was en de helling was vrij gegeven door de psite dienst (nog info bij de piste dienst over ingewonnen), daarom was bovengenoemde lift ook opengesteld. Bovendien was het een oosthelling, en werd niet lawinegevaarlijk genoemd in het lawinebericht (gevaarlijk waren m.n. NW-N hellingen: tengevolge van triegschnee). Ook in Val Cenis waren liften en andere hellingen (hoger gelegen: lawinegevaarlijker t.g.v. triebschnee) gesloten en waren er daar ook wat kleine spontane lawines geweest, allen op andere hellingshoeken en windrichtingen).’

Hoe was het gezegde ook alweer?..

Ik word er in ieder geval wel stoked van.

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur1 januari 2014 · 12:32

De vibe van dit filmpje is heerlijk

Gevorderd
49Auteur1 januari 2014 · 13:14

Go Cas Go!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
rsantifortAuteur1 januari 2014 · 14:17

Een hoop goed nieuws en bewustzijn. Ik zie echter geen schep en sonde bij de 10 jarige casper of hij moet een grote binnenzak hebben. Dus wat als papa toch onder de sneeuw komt en Casper de reddingsdienst moet bellen…gaat dat lukken? Better safe than sorry!

May the Powder be with you! Robin.
Gevorderd
skiesterAuteur1 januari 2014 · 14:18

Heerlijk filmpje!! Leuk om dat met die mannetjes te doen! Mijn oudste was 9 toen ie startte met freeriden en ik hoop met mn jongste (8) dit jaar te beginnen! Met pieper natuurlijk!

Pielenz doet ook freeride camps voor de kids, en Tim Dehing en doet in Kaprun ook wel eens wat (meer combi freestyle/freeride) via de skischool waar hij werkt.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Beginner
SaintUsugeAuteur1 januari 2014 · 18:23

Gaaf om te zien. Mijn zoontje is nu 6 en zie er naar uit om samen met hem buiten de pistes te skiën. Het blijft alleen wel een zware afweging tussen lol en risico. Je wilt je kind natuurlijk niet uit moeten graven en andersom heeft geen zin. Dat blijft een moeilijke keuze denk ik.

Gevorderd
OrsAuteur1 januari 2014 · 23:46

Kijk die Casper lekker rippen! Heel tof om te zien.
En gezien de omstandigheden braaf onder de 30’ en genoemde windrichtingen gebleven. Dat lijkt mij het maximum van better safe than sorry. Helemaal eens met @@SaintUsuge

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Expert
BSSKI.chAuteur2 januari 2014 · 09:05

Helemaal te gek!! Ik ski ook met kiddos vanaf 7jr. offpiste… Mooiste ervaring! Gewoon zoals Job (perfect) doet, nadenken voor de kinderen en 2 stapjes terug! Superleuk!

Toerist
AnoniemAuteur2 januari 2014 · 12:23

Ik vind het super te zien hoe je de afwegingen op een rijtje zet en vervolgens heerlijk gaat genieten met je zoon!!!

@@SaintUsuge…helemaal eens. Ik kijk er ook naar uit om met mn zoontje in de poeder te gaan boarden. :-) Hopen op een nachtelijk laagje vers op een piste om te beginnen ;-)

Gevorderd
EmileHendrixAuteur2 januari 2014 · 22:37

Jong geleerd is oud geheerst? (Dat lijkt nu ook al te gebeuren :) )

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Toerist
AnoniemAuteur4 januari 2014 · 08:44

Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Casper hier blogt dat 'ie zijn oude vader op sleeptouw neemt, dat 'ie goed voor 'm nadenkt en twee stapjes terug doet :-)

Mooi hoor om zo lekker op stap te zijn met je zoon!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!