Poederalert#9

Poederalert#9
PA#9
PA#9

Happy PowPowyear. Gister al de beste wensen van onze kant, vandaag nog meer happiness. Mijn enkel gaat de goede kant op en ik heb er zin in. Laat die winter nu maar komen! Ik liet jullie in 2013 achter met de volgende woorden: ‘Een kort, maar fel poederalert. Het is nog te vroeg voor de details, maar wederom een drietrapsraket. Ofwel 1. fohn in de noordalpen en binnenkomend front vanuit het zuidwesten, 2. Een frontale aanval op de west- en zuidalpen en 3. volgt de noordelijke nazwieper?’

En daar ga ik vandaag dieper op in om te eindigen met een lange termijn analyse. Eerst poederalert#9. Vandaag een eerste sneeuwevent vanuit het westen als opwarmer voor poederalert#9. Een lijn van fronten is onderweg naar de Alpen. Deze brengen vanuit het westen sneeuw met een tijdelijke afkoeling.

Frontenlinie van westzuidwest
Frontenlinie van westzuidwest

Vandaag daarom sneeuw in de stau van de Ecrins, de Mont Blanc en de Ortler. Ik verwacht gemiddeld 2-10 cm vers. In het westen van de Franse zuidalpen, westelijk wallis en de Mont Blanc en daarnaast het Italiaanse Lombardia tot 20 cm. De sneeuwgrens schommelt daarbij rond 1100-1400 meter in de westalpen en rond de 600 meter in de zuidalpen. In de noordalpen in Zwitserland 2-10 cm sneeuw boven de 1400 meter. In Oostenrijk slechts enkele vlokken en lange tijd nog zonnig.

Sneeuw uit west
Sneeuw uit west

Vrijdag liggen de Alpen dan alweer in de warmere lucht. Een warmtefront brengt wat neerslag vanuit het westen. De sneeuwgrens gaat daarbij richting de 1800 meter in de westalpen. De zuid- en noordalpen houden het (zo goed als) droog en het is ronduit mild.

Poederalert#9

Vanaf zaterdag starten we dan met poederalert#9. Maar het is geen fijn poederalert. Het is aan de warme kant en voorafgaand en direct na de sneeuwval is de lucht ronduit warm met een nulgradenniveau dat op vrijdag en maandag rond of zelfs ruim boven de 2000 meter ligt. Goed, de drietrapsraket.

1. fohn in de noordalpen en binnenkomend front vanuit het zuidwesten,

Zaterdag komt het front binnen vanuit het zuidwesten. In de west- en zuidalpen dan al bewolkt met sneeuw en regen. In de noordalpen (en dan met name Oostenrijk en het oosten van Zwitserland) dan nog zonnig, warm en een stevige wind uit het zuiden. Reken met windstoten rond de 80 km/h. In de Franse zuidalpen en de rest van de zuidalpen sneeuwt het dan al. Het is mild met een sneeuwgrens die bij aanvang net onder de 2000 meter ligt, maar in de loop van de dag richting de 1500 of zelfs 1200 meter zakt.

2. Een frontale aanval op de west- en zuidalpen

Zaterdagmiddag en -nacht dan intense sneeuwval in de west- en zuidalpen. Sneeuwgrens tegen het einde van de nacht richting de 1200 of zelfs tijdelijk 1000 meter, waarbij koude(re) lucht over de Alpen uitstroomt. Op zondag de laatste sneeuw in het zuiden, terwijl in de rest van de Alpen de zon er al door piept. Het wordt zondag zowaar even koeler (en zonnig). Tot en met zondagmiddag valt er 30-60, lokaal 70 cm in de (zuid)westelijke stau van de Ecrins en de Ortler. In de overige gebieden in de (Franse) zuidalpen 20-50 cm. De noordalpen houden het (zo goed als) droog.

Poederalert#9
Poederalert#9

3. volgt de noordelijke nazwieper?

Daar kunnen we kort over zijn: nee! En dat is geen goed nieuws voor de Freeride Weeks in Kitzbuhel. 6 januari start daar een 14 dagen durend Freeride Event en wePowder member Allard Faas verzorgt daar een freeride filmworkshop met aansluitend een competitie, waarbij er voor het winnend team 5000 euro te winnen valt. Voorlopig nog te warm in Kitzbuhel dus. Mogelijk dat daardoor de window voor de filmcompetitie verlengd wordt. Komt er dan wel sneeuw op de langere termijn?

Middellange termijn

Maandag weer uitgesproken mild en daarmee is de tendens voor de rest van de volgende week gezet. Een blik op de kaarten zegt genoeg.

Zuidelijk stroming = te mild
Zuidelijk stroming = te mild

Zijn er dan echt geen lichtpunten te ontdekken? Laat ik beginnen met het volgende: ‘don’t shoot the messenger’. En daarmee is de toon gezet. Ik heb er even de pluimen bijgepakt voor de Alpen en daar word je niet gelukkig van. Even een korte toelichting op de pluimen. De rode lijn staat voor de gemiddelde temperatuur op zo’n 1350 meter hoogte, de pieken en dalen onderin de grafiek staan voor de neerslag. De verschillende keurtjes staat voor de output van de verschillende modelberekeningen. Liggen de lijnen dicht bij elkaar, dan is er weinig onzekerheid en is de kans dat het uitkomt erg groot. Ik heb 3 willekeurige punten genomen in de Alpen die je een beeld geven van de verwachting voor noord, zuid en west.

Noordalpen

Wat vlokjes rondom poederalert#9, maar vooral te mild en lange tijd droog. Tot 10 januari zijn de modellen het eens, pas daarna ontstaan er kleine fluctuaties. Vanaf de 12e januari zou er dus een verandering kunnen komen. Even doorbijten dus en naar het hooggebergte of het zuiden en westen.

Noordalpen
Noordalpen

Zuidalpen

De piek van poederalert#9 is goed te zien, maar ook hier is het te mild en dat blijft zo. Het beste ben je daarom af in de inneralpine gebieden. Deze hebben geen of in ieder geval minder last van de milde temperaturen. Vooral lariksbossen op noordhellingen houden het de komende week heel erg goed uit. Daar vind je de komende week poeder. Hetzelfde geldt voor noordhellingen in het hooggebergte, maar daar is het oppassen voor lawines. Het sneeuwdek is nog steeds instabiel.

Zuidalpen
Zuidalpen

Westalpen

Ook hier is de piek van poederalert#9 is goed te zien, maar ook hier is het te mild en dat blijft zo. Ook hier ben je daarom beter af in de inneralpine gebieden. Deze hebben geen of in ieder geval minder last van de milde temperaturen. Vooral de lariksbossen op noordhellingen blijven goed. Daar vind je de komende week poeder. Hetzelfde geldt voor noordhellingen in het hooggebergte, maar daar is het oppassen voor lawines. Het sneeuwdek is nog steeds instabiel. daarnaast ligt er in Les 3 Vallees, de Maurriene en Paradiski nog steeds een dun sneeuwdek boven de 2000 meter. Let op voor sharks.

Westalpen

Samenvattend

Poederalert#9 wordt mild en neerslagrijk, daarna lange(re) tijd droog. Zondag en maandag is het goed rijden op de noordhellingen in de west- en zuidalpen. Vooral als zondag de zware sneeuw die zaterdag valt een beetje heeft kunnen uitstralen. De rest van de week moet je in de inneralpine gebieden van de west- en zuidalpen zijn. Blijf daarbij zeer alert boven de boomgrens. Nu er na zondag langere tijd geen sneeuw valt, zal de drang om te gaan touren toenemen. Maar het sneeuwdek is nog zeer instabiel en met name dieper in de backcountry zeker niet ‘vielbefahren’.

Daarom nog eens de WAARSCHUWING: In de complete Alpen is sprake van een zeer instabiel sneeuwdek. Het probleem zit daarbij in de basislaag die deze herfst is gelegd. Ga je de komende dagen richting de Alpen, wees dan alert. Check dagelijks je lokale lawinebericht, zorg dat je de juiste spullen bij je hebt en dat je over de juiste kennis beschikt. Geen kennis? Weet je het niet zeker? Zeg dan nee tegen off-piste en wacht tot de condities verbeteren. Het seizoen is nog lang.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
svenkproAuteur2 januari 2014 · 11:05

Wat ik mij zit af te vragen… Is deze warmte nu juist goed voor de zetting van het instabiele sneeuwdek of juist niet?

If in doubt, don't go out!
Elite
kanskiAuteur2 januari 2014 · 11:55

Vandaag gaat het hier weer eens te keer als een malle! Laatste 2u waarschijnlijk 15 tot 20cm op 1350m. Klimmen was het eerste plan, maar waarschijnlijk dadelijk toch even de ski’s onder binden…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
Willem2kAuteur2 januari 2014 · 11:55

Volgens mij zorgt een stijgende temperatuur in eerste instantie alleen maar voor een vochtiger/zwaarder sneeuwdek, met als gevolg meer spanning op de onderliggende laag/lagen. Pas als dat vocht er weer een beetje uit trekt (bv door de genoemde uitstraling) wordt het beter.

Maar correct me if i’m wrong

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
Willem2kAuteur2 januari 2014 · 12:01

Voor de duidelijkheid, dat was in reactie op de vraag van @@SVENK dus.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
Guy.Auteur2 januari 2014 · 20:50

Morris, kan je met dit alert stellen dat door de hogere temperaturen de wolken pas door middel van stuwing hun vocht verliezen bij de hogere pieken dieper in de west en zuidalpen?

Gevorderd
SteefAuteur5 januari 2014 · 15:49

Vandaag in St. Jakob im Defereggental. Dumpt als een malle. Heeft de hele nacht gesneeuwd en gaat nu nog steeds lekker door. Onderin wel zware sneeuw. Liften ook nog eens gesloten in de middag vanwege stroomuitval.
Morgen wordt hopelijk feest…:)

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!