Live: PA#9.. en daarna?

Live: PA#9.. en daarna?
Madonna di Campiglio via de PowderQuest reports

Op het moment van schrijven zit ik in Canada en hier in de Canadese Rocky Mountains ligt een enorme hoeveelheid sneeuw. Vergelijkbaar met de enorme hoeveelheid sneeuw die er in de zuidalpen ligt (en valt op dit moment). Maar de verschillen zijn wereldwijd enorm. Zit je op dit moment bijvoorbeeld in een laag gebied in het Salzburgerland of in Mt. Baker dan vraag je je af waar de sneeuw is. Maar zit je in de zuidalpen of in Revelstoke, dan weet je het antwoord. Vandaag publiceerde ik nog een artikel over de wereldwijde verschillen. Op sommige plekken in de wereld is het nu ronduit fantastisch.

Ik ben dus druk met de sneeuw in Canada en ben blij dat een van de deelnemers van de Powfinder Masterclass me vanochtend verbaasde met wat huiswerk dat hij gemaakt had. Niels stuurde een hele goede analyse in zodat ik ‘me kan concentreren op belangrijkere zaken in Canada’. @Niels, dank daarvoor. Je analyse klopt als een bus. Onderstaand zijn analyse.

Wil je meer weten over weer, sneeuw en het voorspellen daarvan? Zondag 2 december vindt er weer een Powfinder Masterclassplaats. Een dag in het teken van het voorspellen van weer en sneeuw. Inmiddels is al 50% van de plekken vol, dus wacht niet te lang.

De analyse van Niels

Laat ik beginnen met het volgende… Het is een hele goede analyse van Niels, maar: don’t shoot the messenger!

Poederalert#9 bracht veel sneeuw naar het zuidwesten en de zuidalpen. Ook grote delen van de westalpen deden het prima. En lokaal viel er 40-90cm. Grote spelbreker is de wind en in de neerslagrijke gebieden is het lawinegevaar inmiddels opgelopen tot GROOT (4 op een schaal van 5). De aangekondigde sneeuwval is goed uitgekomen.

Verwachte sneeuwval tot vandaag
Verwachte sneeuwval tot vandaag

Kijken we naar de webcambeelden en de reports die binnenkwamen via de PowderQuest app, dan zijn de verschillen in de Alpen goed te zien. Een snelle selectie.

Het is duidelijk. Voor veel sneeuw moet je in de zuidalpen zijn. Nu heeft al die sneeuw het lawinegevaar tijdelijk omhoog gestuwd richting de 4, maar die zal zich de komende dagen gaan stabiliseren. Inmiddels is er namelijk zoveel sneeuw gevallen in de zuidalpen als gevolg van poederalert 5 t/m 9 dan de grote massa de zwakke laag onderin het sneeuwdel ver weg stopt en dat is goed nieuws. In grote delen van de noordwest en noordalpen is dat niet het geval. Daar is en blijft de situatie gespannen en heel lastig in te schatten. Lees dit artikel maar eens.

De afgelopen dagen bracht dus veel sneeuw, maar hoe verder? De vele meetstations laten al zien dat er warme lucht over de Alpen aan het uitstromen is en dat blijft zo. Dit is wat Niels er over zegt.

Het wordt warm en zonnig

De alpen komen onder invloed van hogedruk die met een zuidelijke stroming warme lucht aanvoert. Zonnige en milde dagen met koude en stralende nachten zijn het gevolg. De temperaturen gaan flink omhoog waarbij het nulgradenniveau in de noord- en westalpen overdag richting de 2500 meter of hoger gaat (ja, je leest het goed) en waarbij de zuidalpen het in eerste instantie kouder houden, maar ook daar weet de warmte later in de week door te dringen. De nacht zijn in het algemeen helder en koud. In dergelijke situaties moet je het gaan zoeken in de inneralpine gebieden van de west- en zuidalpen. In dit soort dalen ligt veel sneeuw en daardoor blijft het koud. De warme lucht weer hier niet binnen te dringen, waardoor je de komende week hier nog zeker poeder gaat vinden. De (lariks)bossen en noordhellingen krijgen daarbij ook nog eens niet te maken met de directe instraling van de zon, waardoor de boodschap helder is. Vermijd de noordalpen en de vooralpen. Hier wordt het warm. Ga wel richting de inneralpine gebieden van de zuidalpen. Lariksbossen en noorhellingen houden de sneeuw fris.

Is er hoop?

Op dergelijke momenten is het altijd goed om de pluimen erbij te pakken. Ik heb 3 punten gepakt. 1 in de west-, 1 in de noord- en 1 in de zuidalpen. De rode lijn staat voor de normale temperatuur op 1350 meter hoogte die gebruikelijk is voor de tijd van het jaar. De kleurtjes (vooral boven die rode lijn) staan voor de temperatuur de komende 2 weken zoald die door de modellen wordt berekend. Onder in vind je de pieken wat betreft de neerslag.

Noordalpen

Mild, droog en een te dun sneeuwdek. Hier ga je de komende week slechts met heel veel moeite poeder vinden, waarbij het sneeuwdek in het hooggebergte ook nog eens instabiel is. Beter ga je richting de zuidalpen of blijf je op de pistes. Pas vanaf de 13e afkoeling en stijgende sneeuwkansen. Het event van 9-10 januari is iets wat we blijven volgen.

Noordalpen
Noordalpen

Zuidalpen

Droog en mild, maar de vele sneeuw in de inneralpine valleien houden het koud. In bovenstaande paragrafen heb ik je al uitgelegd waar je moet zijn. Het is zeker de moeite waard om deze kant nu op te rijden. Het is er rustig en rijkelijk sneeuw. Ook hier pas vanaf de 13e afkoeling.

Zuidalpen
Zuidalpen

Westalpen

Ook in de westalpen te mild en droog. Inneralpine valleien van de Franse zuidalpen zijn garantie op succes. Het event van 9-10 januari is iets wat we blijven volgen.

Westalpen
Westalpen

Omdat ik de komende 2 dagen geen substantiele verandering verwacht, volgt er pas tegen woensdag weer een update. Dat geeft mij meer tijd om lekker poeder te rijden hier in Canada.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Elite
kanskiAuteur5 januari 2014 · 21:42

Deze Pa#9 was qua gevaar heel heftig! Alleen al in les 4 Vallées al 3 lawines waarvan 1 fataal! Alle andere nog levend uit de lawine geschept kunnen worden.

In Nax een gids met twee klanten omgekomen door een lawine! Het is serieuze business op het moment. Als je kennis niet toereikend is ga dan niet off-piste! Blijf bij de viel befahren hangen de mode afdalingen. Hier is de sugar layer in veel gevallen al kapot geskied in de afgelopen weken.

Ga niet op avontuur of lopen zoeken… want wie zoekt, die vindt! En dat is in dit geval niet altijd positief!!!

Alles bij elkaar een hele slechte week als het op lawine slachtoffers aankomt!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
Haas™Auteur5 januari 2014 · 21:58

Ik mis de Nordstau… alsof het een soort La Niña is.

Rex Monte - Amor Nix
Toerist
elisa.tmcAuteur6 januari 2014 · 08:50

@@kanski, vind t erg handig dat jij updates geeft. Nare situatie daar…

Gevorderd
RPAuteur6 januari 2014 · 09:38

Niels, goed verhaal!

Ja en ook ik MIS de Nordstau!

Explore the Outdoor!
Expert
meteomorrisAuteur6 januari 2014 · 16:08

@@WhitePowder @@RP don’t shoot the messenger @@Niels ;)
Na de 13e zou het kunnen gaan gebeuren: http://www.wetterzentrale.de/pics/MS_1147_ens.png

powfinder.com
Beginner
CorDAuteur6 januari 2014 · 18:11

Ook weerprimeur.nl geeft kouder weer aan na de 2e helft januari

Wie weet??

Think with powder
Beginner
JespervzAuteur6 januari 2014 · 18:53

Volgens mij is er nog maar 1 nordstau geest deze winter lol. Laten we hopen op een 2 e binnenkort :)

Expert
BSSKI.chAuteur6 januari 2014 · 22:51

@@kanski: Hoe gaat het zich ontwikkelen bij jou denk je?

Gevorderd
WiebeAuteur7 januari 2014 · 16:14

@@Niels waarheen zou jij gaan als je nu zou vertrekken? :)

Bosco Gurin?
Sulden?
Tonale?
Santa Caterina Valfurva?
Misschien Ischgl?

Gevorderd
NielsAuteur7 januari 2014 · 17:21

@@Wiebe. Ik weet niet of ik dat zo precies kan als MM, maar hierbij een poging.

Als ik vanuit NL zou moeten komen, zou ik m’n geld in de zak houden en het sneeuwdek nog even laten zetten.

Los daarvan, het zuiden wordt minder warm dan het noorden en het westen, dus Iscghl valt af. En inneralpine blijft ook koeler, dan blijven Sulden en Tonale over. Daarnaast heeft het zuiden samen met het westen de meeste sneeuw gehad tijdens de laatste dump, dan valt Ischgl nog eens af.

Maar de Engadin is ook interessant: http://www.slf.ch/schneeinfo/schneekarten/hn3d/gross/index_DE

Gevorderd
NielsAuteur7 januari 2014 · 17:26

Met Engadin bedoel ik de Oberengadin.

Expert
ThijsAGAuteur7 januari 2014 · 19:03

Vanwege de heikele/lastige situatie momenteel hebben mijn poedermaatje en ik besloten onze eventuele trip dit weekend al te cancellen. Als relatieve groentjes blijven wij maar safe sparen voor een beter weekend.

Gevorderd
Guy.Auteur7 januari 2014 · 19:17

Nog aanhakend op hetgeen Niels als advies gaf, is alles wat enigszins in het bereik van de lift is, al verspoord.

Freeriden is booming, en dat merk je. Gebieden die vroeger bekend stonden al plekken waar je dagen na een dump nog vers kon rijden, worden nu ook vakkundig afgekrast. Alle gebieden waar ik dit seizoen al ben geweest was dat het geval, en ik ga juist alleen maar naar kleine obscure gebieden.

Gevorderd
Guy.Auteur7 januari 2014 · 19:18

@ Wiebe, Bosco Gurin was ik vorige week, dat was ook om 15:00 al verspoord, Sulden, kom ik net vandaan, idem dito.

Gevorderd
NielsAuteur7 januari 2014 · 20:00

@@Guy hoe was de temperatuur daar? En tot wanneer blijf je?

Elite
kanskiAuteur9 januari 2014 · 07:28

@@Berber ; Am ungünstigsten ist der Schneedeckenaufbau im zentralen Wallis, im südlichen Unterwallis, in Nord- und Mittelbünden, im Unterengadin und im Münstertal. Dort können Lawinen besonders in tiefen Schneeschichten ausgelöst werden, teilweise die gesamte Schneedecke mitreissen und gefährlich gross werden.

Er is nog geen enkele verbetering… lawines komen nog steeds naar beneden zelfs spontaan! La Mouche is viel befahren, er kwam er een plak los door skiërs uit het midden couloir boven de hang en die heeft in de hang de vielbefahren stukken tot op 40cm diepte als nog af laten gaan!!!

Le Fou eergisteren spontaan in de middag naar beneden gekomen. Mt. Gond aantal dagen daarvoor “spontaan“ naar beneden gekomen. Gehele hang!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!