Canada dag 4: Eindelijk in de heli

Canada dag 4: Eindelijk in de heli
Dirk en zijn broer
Dirk en zijn broer

Door Dirk77

Omdat het voor @meteomorris ook vakantie is, heb ik vandaag maar een stukje geschreven over het grote Canada skiavontuur. Een paar maanden geleden heb ik samen met mijn broertje de knoop doorgehakt: We gaan het nu echt doen, dat heliskien! Na het boeken kwam de voorpret en nu was vandaag dan eindelijk de grote heliskidag. De stoke was tot grote hoogte gestegen en om 5 uur 's ochtends was ik klaarwakker. ‘Jetlag’ zullen we maar zeggen. Om 7 uur eruit, snel even een muffin en een sapje gescoord bij de pomp en op naar het Regent Hotel. Het ontbijtje bij de Denny’svandaag maar even overgeslagen. Duurde wat lang en het was genoeg om een compleet derdewereld land van te voeden.

Het gaat beginnen!

Bij het Regent aangekomen werden we vlot ingechecked. Toen even wat ski’s uitzoeken uit de ruime voor de gasten beschikbare collectie en op naar de safety video. Tijdens deze video van ongeveer 20 minuutjes komen zaken als lawines, treewells, het gebruik van de heli en dergelijke aan de orde. Ook werd er meteen kennis gemaakt met onze gids Jorg. Daarna was het tijd voor een ‘light lunch’. Volgens Canadeese begrippen dan… Braadworst, stukken kip, aardappelgratin en patat kwam er op tafel. Ach, harstikke lekker en gesport wordt er toch nog genoeg deze week.

Na de lunch spulletjes bij elkaar zoeken en naar de shuttlebus. Je wordt met een shuttlebus van het hotel naar een heliport ergens in de buurt gebracht. Het was tijdens het ritje behoorlijk stil in de shuttle, de spanning begon stiekem aardig te stijgen. Bij de heliport aangekomen was het tijd voor pieperzoeken, oefenen met sonderen en graven.

De Bell 212, onze taxi deze week
De Bell 212, onze taxi deze week

Toen was het moment daar: De vallei vulde zich met de machtige doffe klappen van de Bell 212. Van de milieulobby hebben ze niet al te veel last hier, de heli is een heftige herrieschopper. Een nederlandse politieheli is een mugje vergeleken bij dit apparaat. De piloot zet de heli met grote precisie neer naast de klaarliggende spullen van de eerste groep. Nadat de rotor tot stilstand is gekomen verteld de piloot nog een verhaal over de do´s en dont’s wat de heli betreft.

De lucht in!

Dan is het onze beurt, heli inladen en daar gaan we! Alleen het vliegen door het fantastische landschap hier is al een ervaring op zich. Na een kleine 10 minuten worden we afgezet boven aan onze eerste run tussen de besneeuwde bomen. De eerste run is het even inkomen en gevoel krijgen. Helaas valt er iemand wat ongelukkig tijdens de eerste run, arm uit de kom. Einde oefening, in ieder geval voor de rest van de dag en morgen. Balen!

Speeltuin!

Arjen deelt nog wat tips uit en tijdens de tweede en derde run voelt alles al wat vertrouwder en kan er een beetje gespeeld worden. Het terrrein is naast supermooi echt 1 grote speeltuin vol met bultjes, pillows en cliffs. Je wordt ook goed opgestookt om er ook vooral gebruik van te maken. Dat opstoken gaat lekker door tijdens de welverdiende biertjes met heerlijke snacks (sushi bij de apres ski, geniaal!) na het skieen. Even de jacuzzi in, een korte stop in de sauna, tijd voor nog een klein drankje en een lekker 4-gangen diner.

Dit kon wel eens heel, heel verslavend zijn…

Verslavend?
Verslavend?

En als je nog niet genoeg hebt…een korte impressie van de eerste drie runs van de dag!

meteomorris

Reacties

Beginner
WhistlerAuteur7 januari 2014 · 12:21

Lekker hoor; enjoy!

Beginner
MTVAuteur7 januari 2014 · 12:25

Gaaf hoor, lucky bastards. Ik ga jullie volgen hier op WP.

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur7 januari 2014 · 12:26

Sushi bij de apres ski is inderdaad geniaal! Geniet er nog maar even van.

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
RPAuteur7 januari 2014 · 12:31

Haha, machtig!

Explore the Outdoor!
Beginner
HaagjeAuteur7 januari 2014 · 14:54

Lekker!

Gevorderd
ArjenproadminAuteur7 januari 2014 · 15:25

Nu met kort filmpje (wat vertraging door wat upload problemen). We zijn weer klaar voor another day in paradise!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
pulverdudeAuteur7 januari 2014 · 16:13

Niks aan… ;-)

@@meteomorris hoe bevalt je nieuwe Moss?

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
CPetAuteur7 januari 2014 · 18:50

Jaloers!

Let the snow come!
Gevorderd
evanAuteur7 januari 2014 · 18:52

Het ziet er daar lekker koud uit. Geniet ervan!

@@Arjen, zo te zien moet je je ski’s nog wel even waxen. ;-)

Toerist
AnoniemAuteur7 januari 2014 · 21:10

Lekker heren, geniet ervan!

Beginner
MarkieMarkAuteur7 januari 2014 · 22:21

hé dat lijkt me allemaal heel vervelend ;)

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Gevorderd
P@bzAuteur7 januari 2014 · 22:38

Nice

Work hard, play harder
Gevorderd
MimosaAuteur7 januari 2014 · 23:48

Lekker hoor. Geniet ervan!

Powder makes me happy!
Beginner
ThijsLAuteur8 januari 2014 · 10:48

Dikke vette Like mannen!

Gevorderd
NickyAuteur8 januari 2014 · 14:39

Whoohoo!! lekker!!

Beginner
DennnnisAuteur11 januari 2014 · 10:04

@@dirk77 krijg kippenvel als ik over het geluid van de Bell lees. Wat een beleving

sneeuw!!!!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!