Toen ik half december 2013 naar Kaprun reed bleek dit een trip langs ‘memory lane' te worden, wat was dat leuk zeg!
Ik was al eeuwen niet meer in deze hoek geweest en eigenlijk vergeten wat een leuke, lieve plaatsjes je onderweg allemaal tegenkomt en vooral hoeveel jeugdsentiment en mooie herinneringen ik aan die omgeving heb.
Ellmau
Op een gegeven moment kwamen we langs Ellmau en laat dat nu het plaatsje zijn waar ik als net 4-jarige heb leren skiën! In 1973 hadden ze in mijn maat blijkbaar nog geen skischoenen want ik moest in bergschoenen met riemen in de soort van bindingen worden vastgebonden…..
We zijn hier een aantal jaren achter elkaar geweest en vaak in de carnavalsvakantie. Ik kan me herinneren dat ik de verkleedpartijen en optocht als klein mannetje echt geweldig vond! Ook kan ik me de gezellige sfeer in de restaurantjes herinneren en was ik gek op de ‘opengebarsten' worsten met friet, haha, geweldig! De prijsuitreiking van de Gasterennen heb ik ook mooie herinneringen aan. Dit werd altijd in een restaurant gedaan waarna de skileraren een soort van ‘cabaret' opvoerden: lachen, gieren en brullen!
Wilder Kaiser
De Wilder Kaiser blijft voor mij dus een magische klank hebben, hier is het uiteindelijk allemaal begonnen!
De jaren erna werd het een paar keer Kitzbühel, eenmaal Saalbach en daarna ben ik met mijn ouders eigenlijk altijd naar Zwitserland geweest hoewel ook een paar keer Italië.
Voorkeur voor Oostenrijk
Toen ik zelfstandig op wintersport ging werd het meestal Frankrijk (vanwege de knaken) en later vaak naar Solden. Toen ik student-af was weer vaker Zwitserland en Canada! Hoewel niet altijd de beste poeder en dus vaak in andere landen te vinden betrap ik mezelf erop dat ik in Europa toch het liefste naar Oostenrijk ga. Wellicht dat dit te maken heeft met het bovenbeschreven jeugdsentiment maar het voelt eigenlijk altijd als thuiskomen. De vaak mooie en ‘warme' laagbouw, gezellige restaurantjes en barretjes, de taal en de geweldige gastvrijheid, prima pensionnetjes met ‘boerenontbijt', de bossen en de bergen, het maakt me direct gelukkig!
Wat vind jij?
Waar ligt jouw jeugdsentiment en naar welk land of gebied ga jij het liefste toe? Is dat het gebied met de beste poeder (zoals ik nu ook eigenlijk rationeel ook altijd kies, zeker als dat gebied met de beste pow in Oostenrijk ligt) of heb je stiekem ook je voorkeuren?