Jeugdsentiment

Jeugdsentiment
Ellmau 1974: op naar de eerste poederbocht
Ellmau 1974: op naar de eerste poederbocht

Toen ik half december 2013 naar Kaprun reed bleek dit een trip langs ‘memory lane’ te worden, wat was dat leuk zeg!

Ik was al eeuwen niet meer in deze hoek geweest en eigenlijk vergeten wat een leuke, lieve plaatsjes je onderweg allemaal tegenkomt en vooral hoeveel jeugdsentiment en mooie herinneringen ik aan die omgeving heb.

Ellmau

Op een gegeven moment kwamen we langs Ellmau en laat dat nu het plaatsje zijn waar ik als net 4-jarige heb leren skiën! In 1973 hadden ze in mijn maat blijkbaar nog geen skischoenen want ik moest in bergschoenen met riemen in de soort van bindingen worden vastgebonden……

Skiklas met kleine rode overall aan
Skiklas met kleine rode overall aan

We zijn hier een aantal jaren achter elkaar geweest en vaak in de carnavalsvakantie. Ik kan me herinneren dat ik de verkleedpartijen en optocht als klein mannetje echt geweldig vond! Ook kan ik me de gezellige sfeer in de restaurantjes herinneren en was ik gek op de ‘opengebarsten’ worsten met friet, haha, geweldig! De prijsuitreiking van de Gasterennen heb ik ook mooie herinneringen aan. Dit werd altijd in een restaurant gedaan waarna de skileraren een soort van ‘cabaret’ opvoerden: lachen, gieren en brullen!

Wilder Kaiser

De Wilder Kaiser blijft voor mij dus een magische klank hebben, hier is het uiteindelijk allemaal begonnen!

De jaren erna werd het een paar keer Kitzbühel, eenmaal Saalbach en daarna ben ik met mijn ouders eigenlijk altijd naar Zwitserland geweest hoewel ook een paar keer Italië.

Voorkeur voor Oostenrijk

Toen ik zelfstandig op wintersport ging werd het meestal Frankrijk (vanwege de knaken) en later vaak naar Solden. Toen ik student-af was weer vaker Zwitserland en Canada! Hoewel niet altijd de beste poeder en dus vaak in andere landen te vinden betrap ik mezelf erop dat ik in Europa toch het liefste naar Oostenrijk ga. Wellicht dat dit te maken heeft met het bovenbeschreven jeugdsentiment maar het voelt eigenlijk altijd als thuiskomen. De vaak mooie en ‘warme’ laagbouw, gezellige restaurantjes en barretjes, de taal en de geweldige gastvrijheid, prima pensionnetjes met ‘boerenontbijt’, de bossen en de bergen, het maakt me direct gelukkig!

Klaar voor de eerste mini FWQ!
Klaar voor de eerste mini FWQ!

Wat vind jij?

Waar ligt jouw jeugdsentiment en naar welk land of gebied ga jij het liefste toe? Is dat het gebied met de beste poeder (zoals ik nu ook eigenlijk rationeel ook altijd kies, zeker als dat gebied met de beste pow in Oostenrijk ligt) of heb je stiekem ook je voorkeuren?

RP

Reacties

Gevorderd
tomasdehoogAuteur8 januari 2014 · 12:17

ZIe ik daar potverdorie Alois op die muts staan?? Daar heb ik het skiën ook van geleerd in Ellmau!!! Herkenbaar verhaal, heb dezelfde ervaring gehad toen ik ongeveer een jaar geleden naar Kaprun ging!
Mooi ook die foto’s!

Gevorderd
AlexSkiAuteur8 januari 2014 · 12:35

Ik ben vanaf mijn 10e (1980) jaar met mijn opa, oma, oom en tante (en ook nog 1 jaar met mijn ouders erbij) naar Maurach geweest. Dit heb ik 3 jaar gedaan en daarna jaren radiostilte omdat mijn ouders niet ‘wintersport-minded’ waren. Misschien dat daar mijn fascinatie voor bergen is ontstaan. Winter of zomer, het boeit niet bergen blijven mijn ding.

Mijn favoriete gebied is Bregenzerwald (Damuls / Warth-Schrocken), waarschijnlijk omdat daar mijn ‘hernieuwde’ kennismaking met wintersport is begonnen. Ik moet zeggen dat Livigno sinds kort een geduchte tegenstander is geworden als het gaat om favoriete plek. In de zomer is de omgeving van de Ecrins mijn favoriet.

When life gets too complicated.... SKI
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur8 januari 2014 · 14:01

Hoewel wij bijna altijd naar la Plagne gingen in Frankrijk, spreekt mij de sfeer in Oostenrijk toch meer aan. Ik beheers de taal dan wel maar heb altijd het gevoel dat de locals hier veel vriendelijker zijn, ook als je taal niet zou spreken. Ik zit natuurlijk ook niet voor niets een tweede seizoen in St. Anton, beetje verliefd ben ik wel…

FUCK YEAH I AM FREE
Beginner
BazzAuteur8 januari 2014 · 14:28

ach ja de eerste bochtjes in de sneeuw. Ik weet het nog precies, was net 31 geworden…

Gevorderd
RPAuteur8 januari 2014 · 15:17

@@tomasdehoog Het is niet waar! Haha, kleine wereld…

@@Spookjuh Damuls inderdaad mooi gebied nog niet in Livigno geweest maar hoop daar dit seizoen verandering in te brengen… Klopt er iets van de verhalen dat je in Livigno alleen in de daartoe bestemde en gecontroleerde gebieden mag freeriden?

@@ErnstHendrikSprenger ook ik heb Stanton pas een jaar of vier geleden ‘ontdekt’ maar kom er elk seizoen minsten een keer… snap je liefde dus… ;-)

@@Bazz haha, beter laat dan nooit, toch?

Explore the Outdoor!
Gevorderd
AlexSkiAuteur8 januari 2014 · 16:01

@@RP In principe is het vanaf stufe 3 verboden. En ja, er zijn inderdaad een soort van ski-routes aangelegd. Volgens mijn alleen aan de Mottolino zijde.

Je kunt er wel met gidsen (voor weinig) op pad. http://www.mottolino.com/en-US/News/MOTTOLINO-FREERIDE-EXPERIENCE-1.aspx

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
CPetAuteur8 januari 2014 · 16:46

Herinneringen, 1974 Zillertal Ried wel te verstaan. Skischool Hans Pircher met annex skiwinkel. Als de dag van gister denk ik er aan terug. Ik denk dat ik inmiddels een 100 bezoeken heb staan aan dit dal en nog meer aan het altijd warme Oostenrijk… Mijn ouders gaan er nog altijd naar Ried en de familie Pircher en wij mogen 1x per jaar gratis met ze mee! Ik bof met zulke ouders en ga graag mee ;-) Op plek twee heb ik wel Frankrijk.

Let the snow come!
Beginner
WhistlerAuteur8 januari 2014 · 16:56

@@RP; mooi herkenbaar verhaal.
Oefenweide Kaprun 1971 en een paar dagen later al vanaf de Maiskogel…wat een indruk heeft het gemaakt als 5 jarige. Vanaf dat moment ieder jaar met Kerst met mijn ouders 2 weken naar Fiss. Sleepliftjes, 1 persoons stoeltjes liften met wollen dekens, touwtjes aan binding, koeien door het dorp…prachtig! Kom er nog steeds, nu met vriendin en ons zoontje die op zijn derde begonnen is.

Ondertussen veel gezien en veel meters mogen maken (heel EU, paar keer Colorado, Utah, en Whistler). Ben nog net zo enthousiast als dat 5 jarige mannetje :-)

Hoop in 2015 dan toch een keer naar Japan te gaan (jawel Michiel…ben je niet vergeten;-)), Baldface Lodge in Nelson BC en nog een heli trip staan op mijn lijstje.

Daarnaast in goede gezondheid genieten van de mooiste sport die er is!

Gevorderd
skiesterAuteur8 januari 2014 · 17:00

Jaaaa the memory lane. Ik heb het met Andermatt. Alhoewel mijn eerste keer op ski’s in Crans Montana was (net 5 op een oefenwei), heb ik het in Andermatt geleerd met 6 jaar. 's Ochtends in mijn zilveren maanmannetjes pak met wangen in de zonnebrand en een rode zakdoek om mijn haar werd ik het treintje ingetild richting Oberalp. Een minigebiedje met 1 sleeplift. En aan het einde van de dag kwam ik weer terug met het treintje, met rode wangen en ik kon meteen in bed gaan liggen slapen in onze kamer in hotel Bergidyll.

De jaren erna gingen de skilessen gewoon op Naetchen en de Gemsstock. Wij bleven terugkomen naar Andermatt omdat daar nou eenmaal altijd veel sneeuw lag, en vreemd genoeg scheen de zon ook meestal in mijn herinneringen. Ik ben tot mijn 19e daar bijna elk jaar geweest. En ik heb er nooit gefreeride! Dat is nog het raarste!

Toch zijn mijn herinneringen allemaal leuk: Het kleine hotel Bergidyll waar ook de uitreiking was van de skirace. Later het mooiere hotel 3koenige und Post van Herr Renner, die mij nu nog steeds herkent als ik er binnenstap. (ik neem in de zomer vaak de Gotthard pas naar Italie). De skirace op mn 9de die ik won, de late afdalingen van Naetchen met Pasen, waar we moesten vluchten voor de pistenbullies. De prachtige Sonnenpiste afdaling op de Gemmstock, waar nooit iemand was. En natuurlijk die lange afdaling, helemaal diep zwart vanaf de Gemmstock naar het dorp, en met de juiste afslag kwam je bij het bruggetje over de Reusch uit, direct naast het hotel. Het 2 oude zussen van sporthaus Mayer, waar mijn hele familie de volledige ski outfit aanschafte in 1980 en die ons de jaren daarna nog altijd zeeeer vriendelijk onthaalden (goh hoe zou dat komen). Vanaf mn 11 geen les meer gehad maar wel vaak geskied met de lokale skileraren toen ik wat ouder was. Natuurlijk werd ik verliefd op Ueli toen ik 16 was… En Claus (spreek uit Chlois) kwam nog eens langs in Amsterdam toen ik daar studeerde. Bleek een enorme ranzige vieze rokende zuiplap te zijn, die skileraren pakken werken dus echt als roze brillen ;) etc etc.

Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
Gevorderd
RPAuteur8 januari 2014 · 19:10

Mooi die verhalen, misschien niets voor de jonkies hier ;-) maar we hebben denk ik allemaal wel een plekje in de Alpen waar ons hart sneller van gaat kloppen…

Explore the Outdoor!
Beginner
Geert-JanAuteur9 januari 2014 · 02:47

Al sinds ik leerde skien in galtur verliefd op oostenrijk. Kreeg kippenvel toen ik je verhaal las, dat gevoel van thuiskomen is heel bekend. Ben net weer 2 dagen terug in nederland en ik heb heimwee. Zie mezelf ooit nog wel eens emigreren, Bergpension dromen.

Gevorderd
Grim3Auteur9 januari 2014 · 10:58

@@RP In principe is het vanaf stufe 3 verboden. En ja, er zijn inderdaad een soort van ski-routes aangelegd. Volgens mijn alleen aan de Mottolino zijde.

@@Spookjuh, welkom bij de club van Livigno-sympathisanten ;-)
Enkele kleine opmerkingen: In Livigno is het verboden off-piste te gaan bij een stufe HOGER dan 3! Een 3 is dus geen enkel probleem. Verder zijn er een aantal routes waarvan enkel bij de Vallacia-route vermeld staat dat het aangewezen is met een gids op pad te gaan. Sinds dit jaar brengt Livigno (Carossello) een eigen lawinebericht:
http://www.livigno.eu/en/winter/avalanche-bullettin/avalanche-bullettin-freeride-project

Gevorderd
AlexSkiAuteur9 januari 2014 · 11:15

@@Grim3 Can’t help it. Ik ben gewoon erg gecharmeerd geraakt van het dorp en de omgeving :-) De routes had ik op de interactieve kaart ook reeds gevonden, maar deze waren vanwege de minimale base eigenlijk niet te doen.

Op 1e en 2e kerstdag dumpte het als een dolle, maar gelijk stufe 4. Aangezien het een familie / vrienden vakantie, en ik de enige freerider van het gezelschap was, heb ik op 2e kerstdag maar poeder gehapt op de pistes. Was ook heerlijk btw :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
RPAuteur9 januari 2014 · 11:18

@@Spookjuh en @@Grim3 dank! Dacht al, vanaf 3 niet kunnen rijden is kansloos, dikke pof en onder de 3 gaan niet vaak samen…

Ga er zeker een keer naar toe, wellicht als onderdeel van roadtripje naar die hoek…

@allen Oostenrijk lijkt hoog te scoren waar het jeugdsentiment en ‘feel good’ betreft, hoe zit het met de andere landen?

Explore the Outdoor!
Gevorderd
Grim3Auteur9 januari 2014 · 12:32

@@RP: Gezien ik intussen reeds bijna 20 jaar minimaal 1 x jaar naar Livigno trek ligt ook mijn jeugdsentiment daar ;-)

Gevorderd
pulverdudeAuteur10 januari 2014 · 20:47

@@RP : leuk verhaal en prachtig die foto’s.

@@Spookjuh : we hebben dezelfde roots! ;-) Vanaf 1978 (was toen nog geen 1!) een aantal jaar met m’n ouders, vrienden van m’n ouders en mijn opa en oma naar Maurach geweest, in een hotel vlakbij het dalstation. Ik heb in die vakanties niet meer gedaan dan passief op een sleetje zitten en later wat actiever op de slee/sneeuwballen gooien etc. Foto’s van toen zijn leuk om terug te zien. Daarna jaren niet met wintersport geweest tot ik 12 of 13 was. Toen iets van 10 jaar in Achenkirch geweest, eerst alleen gelanglauft, later geskied en vervolgens gaan snowboarden. Ik zie de Christlum wel als m’n Hausberg. Ook al ben ik ondertussen in heel wat andere plaatsen geweest in de Alpen, ik ga toch altijd weer graag terug, ook al is het maar voor even. Voelt ook als thuiskomen. Zo ben ik afgelopen december nog na de kick-off voor een dag langs gegaan. De sfeer weer proeven, knallen op de Christlum etc. Ook buiten de winter kom ik er graag. Heb in ieder geval nog de 5-Gipfel-klettersteig en de Achensee Radmarathon op de to do list staan :-)

Let the riding do the talking and you've said enough
Gevorderd
AlexSkiAuteur10 januari 2014 · 23:34

@@pulverdude It’s a small world after all :-)

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
wanobiAuteur12 januari 2014 · 21:39

Leuk verhaal ! wij zaten altijd in Tarrenz, klein dorpje net voorbij de fernpass…voor Imst. EI EI warum vorbei prijkt op de gevel van hotel Lamm……Voor veel mensen kenmerkend. In Imst heb ik leren skiën van Claudia, zeer leuke tiroolse. En van daar uit zijn we heel veel gebiedjes afgeweest in die hoek van Tirol. In het dorp was niks te doen maar het was geweldig omdat we overal heen gingen. Toen was de tocht van Ischgl naar Samnaun nog een hele onderneming en werd ik volgestopt met flessen drank en sigaretten om de grens over te skiën omdat de grenswachten toch geen kinderen stopten : ) Kuhtai, Fiss, Jerzens, Solden, hoch/obergurgl, pitztal. Allemaal makkelijk bereikbaar vanuit Tarrenz. Nu stop ik nog altijd even om bij de mensen waar we sliepen even op bezoek te gaan. Zou graag NL verlaten om in de bergen te gaan wonen….Mijn vrouw en ik zijn in januari 2007 in Schruns (montafon) getrouwd……

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!