Powderalert#10 komt er aan.

Powderalert#10 komt er aan.

Terwijl ik dit schrijf sneeuwt het lekker door in Revelstoke. Hier blijven ze er vrij nuchter onder, maar in Europa zou men een moord plegen voor dergelijke sneeuw. Ik kan zacht gezegd dan ook niet ontkennen dat ik vandaag nogal genoten heb. Ondertussen gaan de kaarten in Europa de goede kant op. Het ziet er naar uit dat ik op tijd terug ben op het Europese vasteland voor de sneeuw die komen gaat. Ik heb het namelijk al een tijdje over de 13e januari. En die tendens zet door. In dit bericht vandaag geen herhaling van datgene wat het weekend komen gaat. Daarvoor lees je het beste het bericht van gister terug. Daarin vind je meer dan voldoende tips om komend weekend poeder te scoren. Maar beter wacht je nog even, want vanaf maandag de 13e gaat de vlag in de lucht voor poederalert#10!

Verandering vanuit west
Verandering vanuit west

Omdat het pas donderdag is en we nog heel wat dagen hebben te gaan, kunnen de details nog wijzigen. Toch alvast wat schoten voor de boeg. Vanaf maandag stroomt er in ieder geval eindelijk weer koudere en vochtigere lucht de Alpen in en wederom vanuit west tot zuidwest. En dat betekent sneeuw voor de west- en zuidalpen. En dus (wederom) niet voor de noodlijdende noordalpen. Don’t shoot the messenger, maar vooralsnog is er sprake van een zuidelijke winter. Een analyse van de welbekende 3 punten in de Alpen.

Westalpen

Allereerst het westen, want hier komt de sneeuw en afkoeling vandaan. Vanaf de 13e staat het te gebeuren. Kou en sneeuw. Reken op 20-50 cm in het westen, wie weet nog meer. Sneeuwgrens gaat van 1600 meter richting de 900 meter. Wat er na midden volgende week exact gebeurt is nog niet bekend, maar vanaf woensdag wordt het lekker poeder rijden. Let wel op, want onderin het sneeuwdek zitten nog veel problemen.

Westalpen
Westalpen

Zuidalpen

Het deel van de Alpen met de dikste laag sneeuw van de Alpen. Vooral inneralpine is het hier heel goed toeven en er komt meer. De laatste kaarten wijzen op rondcirkelende lagedrukgebieden op of ten zuiden van de Alpen en dat is goed nieuws voor dit deel. De gehele volgende week kans op sneeuw met een sneeuwgrens tussen de 1100 en 1400 meter. Dit is het jaar van pasta en poeder.

Zuidalpen
Zuidalpen

Noordalpen

Komt het hier nog goed wordt me regelmatig gevraagd? Tja, wat zal ik zeggen… De dumps gaan zeker nog komen, maar nu even niet. En dat is pijnlijk. Het sneeuwdek is marginaal, er zijn veel problemen in het sneeuwdek en regelmatige fohnwinden hebben het ook geen goed gedaan. Na de 15e zakt de fohn weg. Komt er dan nog een noordoostelijke nazwieper? De tijd zal ons het leren.

Noordalpen
Noordalpen

Bij majeure wijzigingen volgt er vrijdag nog een update. Anders wordt het pas zondag.

Stay stoked

meteomorris

Reacties

Gevorderd
henwildieproAuteur9 januari 2014 · 09:11

Wij gaan morgen met de familie. Ik heb ze iig zo ver gekregen om op het laatste moment te boeken, maar moet er nu echt aan gaan geloven. Welke gebieden heb ik met de huidige kennis de beste kans op poeder volgende week?

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Beginner
AllartAuteur9 januari 2014 · 09:31

Op basis van bovenstaande kun je een aardig idee krijgen toch?
Ten zuiden van de hoofdkam…
Ik denk hier ergens: http://wepowder.nl/playgrounds/region/8

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Beginner
ghovensAuteur9 januari 2014 · 09:35

Wij overwegen om volgende week te gaan rijden op dit alert maar zijn bezorgd over de lawinesituatie in de Alpen.

Als ik de lawineberichten van SLF goed begrijp zit er bijna in de gehele Zwitserse Alpen een zeer instabiele grofkorrelige laag in het sneeuwdek, behalve in Ticino. Kan iemand wat meer vertellen over de lawinesituatie en evt. zwakke lagen in de zuid-alpen, evt. uit eigen ervaringen?

On a cold day, nothing's gonna stop us. On a cold day, you can see forever.
Gevorderd
svenkproAuteur9 januari 2014 · 09:39

Ik denk dat de westalpen noord (4Vallees) en centraal ook wel mee zullen doen. Zie: http://wepowder.nl/playgrounds/region/4 en hier: http://wepowder.nl/playgrounds/region/4

If in doubt, don't go out!
Gevorderd
svenkproAuteur9 januari 2014 · 09:40
If in doubt, don't go out!
Gevorderd
NielsAuteur9 januari 2014 · 10:16

@@henwildie @@JeffreyBuik @@Mhilberts het begint op WePreBook.nl te lijken ;)

Voor poeder heb je geluk, flexibiliteit en kennis nodig. Bvk minimaal 2 van de 3. Als je flexibel blijft zou de komende week top kunnen worden. Dan weet je iig waar je t/m komende zondag moet zijn. Voordat je zondagavond verder trekt zijn er zw al 2 nieuwe weerberichten en weet je waar je dan heen moet. Als je echt een hele week op dezelfde plek wilt zitten dan zijn er ook mogelijkheden, maar heb je op deze termijn veel geluk nodig.

De westalpen noord en centraal die @@Svenk aanraad zullen inderdaad meedoen. Maar dit is juist de regio waar de opbouw van het sneeuwdek het ongunstigst is. Dat is interessant als je de hele week mooie pistes wilt rijden. Of je lawinekennis bij wilt spijkeren onder de leiding van een berggids. Als je zelfstandig poeder wilt gaan rijden in de regio zou ik dit nog eens lezen: http://wepowder.nl/weblog/4899/Waarschuwing Met de nieuwe sneeuwval is het niet aannemelijk dat dit snel opgelost is.

Als ik voor de hele week zou moeten boeken? Dan zou ik andere reisgenoten zoeken. En als dat echt niet gaat, op de suggesties van @@Allart af gaan. De Westalpen zuid, Zuidealpen west, centraal of oost.

Beginner
AllartAuteur9 januari 2014 · 15:49

@@Niels heeft gelijk, maar ik snap het ook wel.
Je moet met de hele familie op wintersport en wilt zelf nog wat poeder scoren…
Lastige combinatie!
Beter regel je met je familie dat je er een (paar) lang(e) weekend(en) per jaar tussenuit knijpt om de poeder achterna te rijden :-)

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Expert
ieismAuteur9 januari 2014 · 18:01

Protip: je moet je familie helemaal thuis laten. Maak het maar weer goed met een zomervakantie naar keuze.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
Willem2kAuteur10 januari 2014 · 10:40

Noordelijke nazwieper in het weekend van de 18e klinkt niet verkeerd…

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
AnoniemAuteur11 januari 2014 · 01:28

Sneeuwhoogte gaf 2 dagen geleden nog 25 cm vers aan voor gerlitzen, zuid oostenrijk op dinsdag en staat op nu op 0… Gaan de zuidalpen nog wel hitten???

HOPINGGGGG

Beginner
mhilbertsAuteur11 januari 2014 · 14:55

@@Niels Nu wel tijd voor PA 10? Westalpen zuid, zuidalpen centraal en west?
as Dinsdag/ Woe? 30-50cm?
I heb in ieder geval Do-Zo geblokt, nog even locatie afwachten.
Overwegingen:
Alles tussen Madesimo en La Thuile…

Gevorderd
NielsAuteur11 januari 2014 · 22:51

@@mhilberts finetuning is nog te vroeg (voor mij) maar de zuidwestelijke stroming is zeker. De modellen verschillen nog iets te veel om je nu definitief naar een regio te sturen.

Het begint maandagmiddag langzaam met sneeuwen en dinsdag valt het merendeel. 50-70cm verwacht ik in de meest neerslagrijke gebieden. Vanaf woensdag is nog onzeker.

Beginner
mhilbertsAuteur13 januari 2014 · 07:00
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!