Poederalert#10 = ON!

Poederalert#10 = ON!
QmaaertenQ gister in Revelstoke
QmaaertenQ gister in Revelstoke

Poeh, wat was het gister diep in Revelstoke. Soms zelfs te diep. Een volle dag lang faceshots. Het filmpje daarvan hebben jullie nog te goed. Op het moment van schrijven zit ik namelijk op Calgary. De Canada trip zit er op en afscheid nemen doet altijd een beetje pijn. De sneeuw was goed, de lijnen mooi en de groep geweldig. Gelukkig zit er sneeuw aan te komen voor de Alpen en kan ik snel die kant op. Mijn enkel heeft het goed gehouden. Er zit nog steeds een nare pijn en hij is regelmatig dik, maar ik heb me voorgenomen fase 2 van het medische circus pas te starten als de winter er op zit.

Vanaf maandag sneeuw
Vanaf maandag sneeuw

Goed, poederalert #10. Want daar zit je op te wachten. Het was zaterdag wederom warm in de Alpen en vandaag (zondag) wordt het nog warmer. Het nulgradenniveau gaat richting de 2500 meter en de winter lijkt ver weg. Toch komt deze er voor de west- en zuidalpen aan. Maandag begint nog zonnig, maar rap volgt er vanuit het westen bewolking. Weliswaar ligt de sneeuwgrens dan nog rond de 1600 meter, maar deze zakt in de loop van de avond richting de 1000 meter.

Zuidfohn
Zuidfohn

De fohnchart laat goed het binnenkomen van de fronten zien. In de loop van de maandag draait de stroming naar zuidwest en dat levert in Zwitserland een zuidfohn op. Niet al te sterk, maar in de noordalpen is vanwege de opstekende wind het signaal daar dat er sneeuw komt voor het westen en zuiden. Vooral op dindsdag en de nacht naar woensdag gaat het stevig sneeuwen in de west- en zuidalpen. Reken op 50-90 cm in de meest neerslagrijke gebieden.

Mogelijk dat de noordalpen op woensdag/donderdag er een tiental centimeters bij krijgen, maar dat is onvoldoende voor een onvergetelijke poederdag. Nee, dinsdag-woensdag-donderdag wil je in de west- en zuidalpen zijn. Maar mijn vloegtuig staat klaar en daarom post ik maandag de details. In ieder geval kunnen we weer.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur12 januari 2014 · 10:22

Poederalert #11 ook al op jouw kaart? Vrijdag en verder?

montagna bianca, ti amo
Expert
ThijsKennisAuteur12 januari 2014 · 12:39

Goede en veilige reis!

Pow!
Beginner
pilotjoeAuteur12 januari 2014 · 14:15

ik vermoed woensdag een zwak genualaag. Maar mijn kennis is eerder beperkt :).

The red line is not a limit, but should be the goal!
Beginner
pilotjoeAuteur12 januari 2014 · 15:26

Ik hoop vooral dat genualaag gevormd wordt op dinsdag als dit mogelijk zou zijn :). Het zal eerder hoge druk golf worden vanaf woensdag. Dan ff kalm weer En dit weekend wel kans op sneeuw.

The red line is not a limit, but should be the goal!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!