PoederAlert #11 wordt diep!

PoederAlert #11 wordt diep!
PoederAlert #11
PoederAlert #11

Terwijl we net PoederAlert#10 hebben gehad (check de plaatjes van PoederAlert#10 hier) en de reports binnendruppelen, mogen we ons al opmaken voor PoederAlert#11. Dit wordt een weekend om vrij te nemen! Vier dagen lang verse sneeuw staan er op de agenda. Maar niet voor de gehele Alpen. Het is gelukkig rustig in de Alpen. De grote kerstdrukte is voorbij en niet iedereen zal weer voor een weekend naar de sneeuw gaan. Zeker omdat er slecht weer op de agenda staat. Het gaat een mooi weekend worden… toch?

Terugblik

De aangekondigde sneeuwhoeveelheden bleken spot on, waarmee de verschillen tussen de noordalpen en de zuidalpen nog markanter zijn geworden. In grote delen van de zuidalpen ligt inmiddels 200-250 cm sneeuw op een hoogte van 2000 meter. In de noordalpen is dat gemiddeld slechts 50-100 cm, met hier en daar een uitschieter. De dikke lagen sneeuw in de zuidalpen hebben de zwakke laag van begin deze winter diep weggestopt, waardoor de kans dat je een lawine veroorzaakt vanuit de onderste lagen flink kleiner is geworden. In grote delen van de Alpen is daarmee de lawine situatie sterk verbeterd.

Vars Risoul via PowderQuest app

Hoofdlijnen poederalert#11

Een actief laag genaamd Helga gaat de Alpen in vuur en vlam zetten. Met een zuid- tot zuidwestelijke stroming wordt er vanaf donderdag heel veel sneeuw aangevoerd. En je raad het waarschijnlijk al, sneeuw voor de zuidalpen, föhn voor de noordalpen.

Lagedrukgebied Helga
Lagedrukgebied Helga

Zijn de noordalpen je favoriete bestemming, zit je daar al of woon je er niet ver vandaan, dan is dit het moment om je spaarpot stuk te slaan en geld vrij te maken voor een trip richting de zuidalpen. Deze winter is vooralsnog een winter voor Les Sudistes, zoals ze in Frankrijk zouden zeggen. En komend weekend komt daar geen verandering in. Sneeuw voor het zuiden, föhn voor het noorden.

Sla dat spaarvarken stuk en kies voor zuid
Sla dat spaarvarken stuk en kies voor zuid

Veroorzaker is dus het laag Helga welke via een zuidwestelijke straalstroom sneeuw richting de zuidalpen transporteert. De straalstroom vormt de scheiding tussen koude lucht en warme lucht en komend weekend ligt deze precies boven de Alpen. Wil je zelf de straalstroom volgen, dan is dit een prima link. En op het moment dat de straalstroom pal op de Alpen staan, dan is een zijde die vol in de stau ligt en een zijde waar het föhnt.

Jetstream pal boven de Alpen
Jetstream pal boven de Alpen

En indien de stroming van zuid naar noord is, dan is deze stau-föhn combinatie in de regel goed te zien op de Föhnchart van Zwitserland. Een grafiek die goed laat zien of en wanneer er sprake is van föhn. En ook op de Föhnchart van de komende dagen is dit al goed te zien. Van donderdag naar vrijdag de eerste sneeuw vanuit het zuidwesten en zaterdag naar zondag een tweede sneeuwfront.

Zuidföhn = sneeuw voor de zuidalpen
Zuidföhn = sneeuw voor de zuidalpen

En daarmee zijn de hoofdlijnen voor de komende dagen bekend. Donderdag volgt de eerste sneeuw vanuit het zuidwesten. Sneeuwgrens in de zuidalpen rond de 600-900 meter. In de westalpen rond de 1200-1500 meter. Fohn in de noordalpen. Vrijdag zet dit front door. Dan wederom sneeuw in het westen en zuiden. Sneeuwgrens rond de 900-1200 meter. Föhn in de noordalpen.

Voor deze episode verwacht ik de meeste sneeuw in de Franse zuidalpen, de zuidalpen centraalen de zuidalpen oost. Hier reken ik op 25-60 cm vers. Ook de westalpen centraal en de westalpen noord kunnen dan 15-35 cm bijschrijven. In de noordalpen 2-10 cm. Lokaal zelfs niets.

Zaterdag volgt dan het tweede front. Het is nog te vroeg voor details. Die volgen donderdag/vrijdag, maar ook dit tweede front richt zich wederom op de west- en zuidalpen waarbij de zuidalpen de meeste sneeuw gaan ontvangen. Zoals het er nu naar uitziet sneeuwt het door tot en met dinsdag.

Voor poederalert#11 ga je op zoek naar gebieden in de zuidalpen met bomen. Het liefst lariksen. Vanaf vrijdag is het goed rijden en het blijft al die dagen goed. De sneeuw zal wel aan de warme kant zijn. Verwacht geen cold smoke blower pow. Hoewel dat wel het geval kan zijn in koude inneralpine gelegen valleien. Donderdag meer.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RPAuteur15 Januar 2014 · 08:25

Lekker hoor!

Wij gaan dinsdag rijden, eerder lukt niet maar met beetje geluk neus in de boter… Of beter nog: dikke pof!

Nu nog te vroeg om te finetunen maar denken aan sprookjesbos Bosco Gurin en daarna Monte Rosa om met @@49 op pad te gaan.

STOKED

Explore the Outdoor!
Beginner
WhistlerAuteur15 Januar 2014 · 08:47

@@RP +1; super stoked!

Beginner
pilotjoeAuteur15 Januar 2014 · 09:09

Hmm toch limone/argentera/prali zoals gepland of uitkijken naar monterosa?

The red line is not a limit, but should be the goal!
Beginner
HaagjeAuteur15 Januar 2014 · 10:51

Val dus met mijn neus in het poeder als ik volgend weekend in de Zuid-Alpen ben :)

Gevorderd
JurgenB1Auteur15 Januar 2014 · 10:58

Ik rijdt vrijdag richting la Grave. Iemand in de buurt voor dag powder skien op za ?

Expert
meteomorrisAuteur15 Januar 2014 · 11:18

@@pilotjoe, wanneer vertrek je?

powfinder.com
Gevorderd
wriksenproAuteur15 Januar 2014 · 11:35

Yes! Ik rij vanavond weg voor een lang weekend. Ik zit aan Serre Che te denken. Ik vind het alleen ook ver rijden, is er een mooi plekje dichterbij?

Gevorderd
FriscoAuteur15 Januar 2014 · 11:42

Wat een mazzel. Weekje met het meisje in Val Gardena vanaf zaterdag. Dat wordt poeder rijden op de piste met een beetje geluk! ;-)

Never eat yellow snow!
Toerist
JaapvRAuteur15 Januar 2014 · 12:27

wriksen ?! Mooi je te zien!
Serre Che is prima te doen voor een lang weekend, bijna het hele stuk is snelweg en dan maken die twee uurtjes extra ook niet meer uit! Eventueel stop je de eerste dag in Alp d’Huez en rij je daarna door…

Gevorderd
joosthAuteur15 Januar 2014 · 12:38

@@meteomorris: met die zuidstroming. Worden de Pyreneeën ook diep, of auto huren en richting de Ecrins?

Dive in nose deep
Expert
meteomorrisAuteur15 Januar 2014 · 12:50

@@FreshPow Donderdag/vrijdag 5-15, lokaal 20 cm. Van zaterdag op zondag meer sneeuw bij jullie. Maar mogelijk te west voor jou.

Volgens mij kun je naar de Ecrins beter vliegen. Vanuit Barcelona naar Lyon met Easy Jet of Vueling. Kost je 130 euro. Huur je ter plekke een auto of pak je de trein naar Briancon.

Naar Turijn kost je 200 euro met Vueling.

powfinder.com
Gevorderd
joosthAuteur15 Januar 2014 · 12:54

@@meteomorris: ervaring zie ik!! :) Ik was al aan het kijken naar vluchten! bedankt voor de tips!

Dive in nose deep
Expert
meteomorrisAuteur15 Januar 2014 · 13:09

@@FreshPow, een vriendje van mij heeft jaren in Barcelona gewoond.

powfinder.com
Beginner
pilotjoeAuteur15 Januar 2014 · 13:28

@@meteomorris; vertrek is morgen, vlucht naar turijn tot en met zondag. Auto is al gehuurd. Ik wou al lang eens argentera/limone/prali doen.

Of toch de doorsteek maken naar Pelvoux of noordelijk Monte rosa?

Wat raad jij aan MeteoMorris?

The red line is not a limit, but should be the goal!
Expert
meteomorrisAuteur15 Januar 2014 · 13:32

@@pilotjoe sneeuwgrens blijft laag genoeg. Ik zou Limone skippen en lekker voor Prali/Pragelato/Argentera en Sestriere gaan. Heb je winterbanden?

powfinder.com
Beginner
pilotjoeAuteur15 Januar 2014 · 13:39

@@meteomorris; sneeuwkettingen, dus dat zal wel lukken. Enig idee wat we kunnen verwachten qua sneeuwval daar? Heb totaal geen ervaring met die regio en ook geen idee wat te verwachten.
ik heb wel hoge verwachtingen van het superbos in Argentera.

Thx

The red line is not a limit, but should be the goal!
Gevorderd
joosthAuteur15 Januar 2014 · 13:41

@@meteomorris: +1 Combinatie van strand, surfen en poedertripjes dus! :)

Dive in nose deep
Beginner
JeroenvGAuteur15 Januar 2014 · 14:56

Grandioos, ik rij vrij/za naar Tignes, dat wordt dolle pret!

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur15 Januar 2014 · 16:27

WHAT! AGAIN!

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
JeffreyBuikAuteur15 Januar 2014 · 17:08

Vrijdag richting Pelvoux, daarna nog een paar dagen Serre Che. I hope its gonna be deep!
Heeft iemand info of de col du Lautaret open is zaterdag ochtend bij sneeuwval ?

Beginner
WhistlerAuteur15 Januar 2014 · 18:40

@@JeffreyBuik; ik zou lekker de tunnel pakken en dan via Montgenevre naar Pelvoux.
Maar ieder zijn ding ;-)

Beginner
gehandekokerAuteur15 Januar 2014 · 19:44

Check dit even net voor je vertrekt… http://www.inforoute05.fr/wir3/circulation.html

Beginner
gehandekokerAuteur15 Januar 2014 · 19:45

@@JeffreyBuik

Expert
meteomorrisAuteur15 Januar 2014 · 19:48

@@JeffreyBuik, wat @@Whistler zegt. Scheelt je heel veel ge-emmer. Lekker via de Frejustunnel en daarna de Col du Montgenevre.

powfinder.com
Toerist
AnoniemAuteur15 Januar 2014 · 20:45

Vrijdagavond vlieg ik naar Milaan, auto huren en zaterdag en zondag skiën: waar gaan we best heen? Ik dacht aan Monterosa, maar volgens het kaartje zou er meer naar het westen meer moeten vallen? Alle tips zijn welkom! Hoe dieper hoe beter.

Toerist
AnoniemAuteur15 Januar 2014 · 20:54

Doorrijden tot Aosta vallei?

Toerist
AnoniemAuteur15 Januar 2014 · 21:12

Transavia heeft momenteel aanbiedingen: retourtje Nice kost nog geen € 80. Met een huurautootje naar Isola 2000 ofzo en knallen maar. Ga als je kunt zou ik zeggen!

Beginner
CuttingStormAuteur15 Januar 2014 · 21:24

I’m in :) meer gegadigden?

Toerist
AnoniemAuteur15 Januar 2014 · 21:28

Waar blijf je slapen in Isola? Ben iets te lui om in een huurauto te crashen en daar lijkt niet veel (goedkoop) te zijn…

Toerist
AnoniemAuteur15 Januar 2014 · 21:36

Ik kan me niet voorstellen dat ze in heel Isola geen bezemkast meer over hebben. Het is immers laagseizoen. Ik zou dolgraag gaan maar agendatechnisch heb ik dan eerst nog wat andere bergen te verzetten…:-(

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!