DMFF: Dutch Mountain Film Festival

DMFF: Dutch Mountain Film Festival
8 februari 2014
8 februari 2014

Wat het Freeride Film Festival is voor liefhebbers van poedersneeuw, waar ook ter wereld, is het Dutch Mountain Film Festivalvoor iedereen die serieus wel eens de bergen in trekt.

Een hele interessante film in het programma is de documentaire ‘Steps’. Want goed kijkend naar mezelf weet ik me dagelijks geconfronteerd met een paradox. Ik reis jaarlijks duizenden kilometers om de beste poeder op aarde te vinden en schuw daarbij een helikopter zeker niet. Op zo’n moment ben ik een geweldige poeder egoist. Aan de andere kant help ik lokale communities door vooral die kleine gebieden te bezoeken en probeer ik tenminste 5 dagen in de week geen vlees te eten om mijn waterverbruik naar beneden te halen en mijn CO2 uitstoot drastisch te verminderen.

Het leven draait om keuzes en dan eet ik liever een dier minder om voor mezelf mijn reisgedrag goed te praten. Houd ik mezelf voor de gek? Ik weet het niet, maar ik heb wel respect voor de makers van ‘Steps’. In tegenstelling tot de gemiddelde sustainable powdermovie, waarin de makers na afloop een aantal bomen planten ter compensatie van hun CO2 uitstoot gaat de Zwitserse documentaire ‘Steps’ een stuk verder. Het is misschien wel de eerste productie waarbij serieus gepoogd wordt de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Voor hun film lopen ze iedere meter zelf, net naast de deur.

Maar wat leren wij ervan? Het houdt ons een spiegel voor en dan? Lopen of fietsen we dan naar de Alpen? Stopppen wij freeriders daarmee de onnodige expansie van vele gebieden? Of wachten we op die ene dag per decenium dat er poeder ligt op je lokale duin, vuilnisberg of vaalserbergje? En wat doe je dan als festival organisator waar sponsors als Snowworld en Respect the Mountains naast elkaar staan op de affiche.

Mooie gespreksonderwerpen voor na de film. Zeker gezien de locatie van het festival. Heerlen ligt in het hart van de voormalige Nederlandse kolenmijnen en wist de transitie te maken naar een innovatieve regio waar DSM hoogwaardige productie levert, maar anderzijds worstelt met haar energiegebruik.

Steps en vele andere filmsdraaien op 8 februari op het DMFF. Een aanrader! Maar nu de hamvraag… Ga je op de fiets, met de trein of met de auto? ;)

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur22 januari 2014 · 11:05

@@meteomorris Die Heli is wel iets om even bij stil te staan, die zijn niet heel erg goed voor je carbon footprint.
http://splitfest.tumblr.com/post/70273683579

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2014 · 13:48

@@ieism, LOL… helemaal eens. We zitten gelukkig met 11 man in de heli en eet tenminste 5 dagen in de week geen vlees.

http://shrinkthatfootprint.com/wp-content/uploads/2013/01/foodprint5.gif

powfinder.com
Gevorderd
evanAuteur22 januari 2014 · 17:17

Ik ga met de helikopter en heb nog een paar plekken over.

Quizvraag: aan wie of wat refereerde Mart Smeets ooit met ‘The Dutch Mountains’? :-/

Expert
ieismAuteur22 januari 2014 · 17:32

Vanessa. Wat heb ik gewonnen?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
evanAuteur22 januari 2014 · 17:53

@@ieism, had gekund. Hint: het was een collega.

Gevorderd
pauldobAuteur22 januari 2014 · 21:16

Gewoon een aanrader om naartoe te gaan.
Heel mooi programma met ‘echte’ bergfilms, en zoals Morris al aangeeft een mooie skifilm ‘Steps’. Maar volgens mij ook een leuke skifilm in het programma is VALHALLA. Trailer:


Verder ook een portret van de ’ redder’ van de Haldigrat: Kurt und der Sesselflit

Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2014 · 21:43

@@pauldob klinkt goed. Jammer dat ik dan in de Alpen zit.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!