PA#11: de details

PA#11: de details
Op naar 100 cm+
Op naar 100 cm+

Bovenstaand kaartje zegt genoeg denk ik. Poederalert#11 gaat diep worden. Het verhaal hoe #11 ontstaat mag bekend heten. Ik beperk me hier tot de hoofdlijnen, maar mocht je mijn bericht van gister gemist hebben, lees het hier nog even na. Ondertussen was het genieten van datgene wat poederalert#10 bracht en zoals gebruikelijk stroomden de reports weer binnen via de PowderQuest app. Dank daarvoor! Ze geven me een prettige terugkoppeling vanuit de gehele Alpen en geven me een aardig beeld van wat er gaande is. Ook via Facebook komen er de meest bizarre dingen binnen, wat te denken van deze ritin de Dolomieten.

Nu mag je je gaan opmaken voor poederalert#11. Wax up, start your engines en leg je poedersnorkel maar klaar. Vooral aan de zuidkant wordt het kindiep en gaan we overhead faceshots meemaken…

Kies je kleur!
Kies je kleur!

Wat? Heb je nog geen poedersnorkel? Lees dan dit artikelvan Dr. Gear nog eens terug en de poedersnorkel heeft geen geheimen meer voor je. Er zijn van die dagen dat je niet zonder kunt. En deze dagen zijn in aantocht. Goed, poederalert#11.

Het begint allemaal met Helga, het laag dat een actief front naar de Alpen stuurt. En dat doet ze in 2 stappen. De eerste storm passeert tussen donderdag en vrijdag. Allereerst sneeuw in de Franse zuidalpen. In de stau van de Ecrins en mt. Viso begint het in de ochtend al te sneeuwen. Niet heel veel later sneeuwt het ook al in de stau van de Mont Blanc en Monte Rosa. Tegen het einde van de middag sneeuwt het dan ten zuiden van de Gotthard en de Engadin. Niet veel later breidt de neerslag uit naar de Dolomieten en slaat deze ook over naar de Franse noordalpen en het westelijk deel van Wallis. Halverwege de nacht sneeuwt het dan ook ten noorden van de Zwitserse Alpennoordhang en ten westen van de Arlberg. In de loop van de vrijdagochtend klaart het dan op vanuit het westen (hopelijk net op tijd voor de eerste stop van de FWT in Courmayeur die hier dan live te volgen is), terwijl het in de Dolomieten dan nog doorsneeuwt.

Tot en met vrijdagmiddag verwacht ik de volgende hoeveelheden

Franse zuidalpen: 20-50 cm, lokaal 70 cm of meer. Sneeuwgrens rond de 1000-1300 meter

Zuidalpen west: 15-40 cm, lokaal in het zuiden 70 cm of meer. Sneeuwgrens rond de 400-900 meter

Zuidalpen centraal: 20-45, lokaal 60 cm. Sneeuwgrens rond de 700-1000 meter.

Zuidalpen oost: 20-45, lokaal 60 cm. Sneeuwgrens rond de 600-1200 meter.

Westalpen noord: 15-40 cm in de stau van de Mt. Blanc, westelijk Wallis en het zuiden van Wallis. De rest 5-20 cm.

Westalpen centraal: 5-20 cm. In het hart van de Savoie slechts enkele vlokken. In de vooralpen en op de grens met Italië meer.

Ten noorden van de Alpennoordhang en in de stau van de Arlberg valt dan ook nog eens 5-20 cm. Verder oostelijk blijft het droog.

Het gaat diep worden
Het gaat diep worden

Tweede front

Zaterdagochtend begint het dan alweer te sneeuwen. Deze keer meer vanuit het zuiden dan vanuit het zuidwesten. De veroorzaker is een tijdelijk laag in de Golf van Genua, welke van zaterdag op zondag nog eens een bak sneeuw neerlegt in de complete zuidalpen, inclusief de Franse zuidalpen. Vooral in de stau van de Ecrins (lees de Franse zuidalpen), de stau van de Mt Viso (lees het centrale en zuidelijke deel van de zuidalpen west), ten zuiden van de lijn Monte Rosa-Gotthard-Piz Bernina (lees zuidalpen centraal) en in de stau van de Dolomieten, de Ortler groep en niet te vergeten de Karnische Alpen en ten zuiden van Hohe Tauern (lees zuidalpen oost) gaat het dan nog eens stevig sneeuwen, waarbij ik op dit moment uit ga van 30-60 cm vers, maar waarbij ik de 90 cm+ zeker niet uitsluit ten zuiden van de Gotthard en de Ecrins. Sneeuwgrens dan rond de 1000 meter om later te stijgen richting de 1200 meter. Nulgradenniveau tijdelijk richting de 1400-1600 meter. De sneeuw wordt dan dus zwaarder op de zondag. Maandag volgt er dan een noordelijke nazwieper die 10-25 cm vers brengt ten noorden van de lijn Grenoble-Innsbruck.

Met de nieuwe sneeuw zal het lawinegevaar weer toenemen en ik verwacht een 4 (Groot) op zondag in delen van de Alpen. Gelukkig is de lawinesituatie in grote delen van de Alpen de afgelopen weken enigszins gestabiliseerd. Toch zijn er nog probleemgebieden. Eerder deze week gaven we je in dit artikelal wat tips:

  • Vermijd als het kan Wallis, Graubünden en Sud-Tirol. Ga je toch die kant op, blijf dan zoveel als mogelijk onder de 2200-2400 meter en zoek daar je poeder.

  • Vermijd in het algemeen het hoog alpine terrein. Alle delen van de bergen boven de 2500 meter zijn gevaarlijker vanwege wind, suikersneeuw en niet homogene lagen

  • Vermijd berggraten en couloirs. Door dit te doen elimineer je al 70% van de risicovolle gebieden

  • Rijd zoveel mogelijk als je kunt tussen de bomen. Vooral de lariksbossen van de (Franse) zuidalpen kennen een goede basislaag.

Kortom: voor komend weekend kies je voor gebieden met lariksbossen en liefst geen steile wanden daarboven. Geniet en vergeet niet je reports met ons te delen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
pilotjoeAuteur16 januari 2014 · 08:55

@@meteomorris: thx voor update. Zuidalpen west staat vast met argentera op het menu.
Is Prali nog zuidelijk genoeg voor +50cm uit genualaag?

The red line is not a limit, but should be the goal!
Gevorderd
joosthAuteur16 januari 2014 · 09:08

@@meteomorris: ik twijfel tussen puy st. Vincent en Isola 2000. Vrijdag de reis en zat / zondag snorkelen. Wat adviseer je? Thanks

Dive in nose deep
Expert
meteomorrisAuteur16 januari 2014 · 09:16

@@FreshPow, Isola 2000… vet lariksbos! En heel veel verse sneeuw.

powfinder.com
Beginner
sjakiesAuteur16 januari 2014 · 09:48

@@meteomorris dikke bakken sneeuw lekker hoor. Is er ookal iets bekend over de sneeuwval na zondag? Ik kan dinsdag pas weg, boeeee. Valt er dan nog sneeuw in de dolomieten of in de franse zuid alpen?

Gevorderd
henwildieproAuteur16 januari 2014 · 10:02

In Courmayeur is het om 9:30 begonnen met sneeuwen tot in het dal. Geen regen zoals hier gister voorspeld werd.

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Expert
meteomorrisAuteur16 januari 2014 · 10:03

@@sjakies, vanaf maandag/dinsdag sneeuw in de noordalpen volgens de laatste runs. Dat zou noordfohn kunnen betekenen in de zuidalpen (lees: straffe wind uit noord). Meer details de komende dagen.

powfinder.com
Beginner
sjakiesAuteur16 januari 2014 · 10:18

Helaas, dan kan de snorkel denk ik weer in de kast:/

Beginner
dvvAuteur16 januari 2014 · 10:36

Wij vertrekken op woensdag … net na de dump :/
Nog steeds zuidalpen dan, of misschien toch noordalpen proberen?

Gevorderd
RPAuteur16 januari 2014 · 10:48

@@sjakies wij gaan ook dinsdagochtend rijden, zaterdagmiddag weer terug.

Denk dat het tussen de lariksen wel paar dagen goed blijft hoor… sterker nog: wij kijken naar Bosco Gurin, San Domenica en dat soort kleine exotische plaatsjes, liften wellicht dicht tijdens de dump en dan de dagen erna hopelijk heerlijk rijden…

Zondag - maandag finetunen en natuurlijk advies vragen @@meteomorris dikke Nordstau en Kleinwalsertal natuurlijk ook niet te versmaden ;-)

Explore the Outdoor!
Beginner
sjakiesAuteur16 januari 2014 · 12:32

@@rp kleinwalsertal heel fijn, waarschijnlijk is er alleen een slechte base. Weet jij hoe het daar zit met de ‘suikerlaag’?

Gevorderd
joosthAuteur16 januari 2014 · 12:41

Overwegen er meer mensen richting Isola te gaan?

Dive in nose deep
Gevorderd
micheldommelAuteur16 januari 2014 · 12:56

@@FreshPow; soms is het verstandig om niet naar het centrum van de allerdikste dump te rijden. Dat is iets wat ik door middel van schade en schande de laatste jaren heb geleerd. Deze dump lijkt veel op een dump 2 jaar geleden eind maart. Toen was er gewoon TE veel gevallen in Limone

Gevorderd
micheldommelAuteur16 januari 2014 · 12:57

Mijn profiel foto is trouwens in Limone genomen. Er lag gewoon TE veel ;-)

Gevorderd
RPAuteur16 januari 2014 · 12:59

@sjakes weet ik niet, denk dat base idd niet dik is en de vraag is of er genoeg Nordstau doorzet… maar kan morris je beter vertellen!

Denk toch beter kaarten op Zuid Centraal zetten

Explore the Outdoor!
Beginner
WhistlerAuteur16 januari 2014 · 13:14

@@micheldommel helemaal mee eens; het kan ook te gek. Liften dicht, teveel in korte periode bij redelijk hoge temperatuur met als resultaat…bagger. Mooiste is 50cm…dat is genoeg.
Wij rijden zo richting Pelvoux en hopen maar dat de sneeuw koud genoeg is.

Gevorderd
micheldommelAuteur16 januari 2014 · 13:23

Veel plezier daar, kende ik nog niet. En goedkoop liftpasje zie ik! Ook altijd fijn!

Gevorderd
micheldommelAuteur16 januari 2014 · 13:25

Ik ben aan het duimen voor een noord stau(tje) voor volgende week. Stuck in the middle of kitzbuhel volgende week!

Toerist
PowderhunterAuteur16 januari 2014 · 14:06

Heb ik het goed dat La Grave - Les deux alpes zo goed als niet gaan kunnen profiteren van deze dump? Lijkt alsof de sneeuw net niet ver genoeg geraakt. Ik ga binnenkort die richting uit (vooraf gepland…).

Gevorderd
joosthAuteur16 januari 2014 · 14:10

@@sjakies Gisteren op twitter zag ik een foto van een vers losgekomen lawine voorbij komen in KWT op twitter. Sneeuwdek is voornamelijk oud en in het lawinebericht wordt specifiek gesproken over een gladde ijslaag in het sneeuwdek. Suikerlaag wordt niet vermeld hier.

Ga toch die kant uit. Mocht Isola no go worden ligt er nog genoeg omheen in de buurt.

Dive in nose deep
Expert
ijsbeerAuteur16 januari 2014 · 16:18

Iemand ervaring met de treelines bij San Bernardino? Wil er graag heen zaterdag aangezien Airolo minder bomen heeft?

Gevorderd
49Auteur16 januari 2014 · 17:40

@@meteomorris @@RP: de plaatselijke boswachter voorspelt 1 meter voor Alagna t/m zondag

:)

montagna bianca, ti amo
Toerist
AnoniemAuteur16 januari 2014 · 17:41

Update:
Pelvoux, zeker doen (heerlijke treeruns en weinig (lees 10-tal) mensen maar redelijk warm (en redelijk afgekrast (A). Crevoux, klein gebiedje moet zeker op Wepowder is vandaag zoveel gevallen dat je eigen lijnen weer weg waren als je er een tweede keer kwam! ook 10-tal riders maar ook warm… Cement onderin.
Puy st. Vincent: ijs en ijs koud maar helemaal afgekrast.

@@meteomorris wij rijden nu naar Isola, waar daarna kunnen we geen vinger op leggen? Tips zijn welkom!

Expert
meteomorrisAuteur16 januari 2014 · 18:19

@@ijsbeer San Bernadino is gesloten deze winter
@@bengt als het koud genoeg blijft kun je via de Tende tunnel de Piemonte in.

powfinder.com
Gevorderd
vlokfeestAuteur16 januari 2014 · 20:35

Toch zag ik net na de san Bernardino tunnel deze winter een liftje draaien! Direct bij de zuiduitgang van de tunnel. Is dat dan weer een ander gebied?

Beginner
CuttingStormAuteur16 januari 2014 · 21:54

Morgen vliegen naar Nice en vandaar autootjes samen met @@FreshPow om zaterdag en zondag te knallen in/rond Isola. Mochten en nog mensen willen aanhaken of daar in de buurt zitten en acco willen delen we horen het :) (@@bengt ?)

Toerist
AnoniemAuteur16 januari 2014 · 22:18

Volgende week woensdag na werktijd rijden, zondagavond weer thuis. Heb er heel veel zin in, maar we moeten nog even nadenken wat de bestemming wordt. Liefst ‘dicht bij huis’ natuurlijk. Stuur dus maar een beetje sneeuw van de Zuidalpen naar de Noordalpen. Maar even de berichten van het weekend afwachten.

Expert
ijsbeerAuteur16 januari 2014 · 22:49

@@meteomorris @@josvboxtel zal ze morgen ff bellen

Toerist
AnoniemAuteur17 januari 2014 · 00:07

@cutting storm + fresh pow wanneer vliegen jullie precies? Ik zou evt. kunnen van za-ochtend t/m ma-avond.

Beginner
CuttingStormAuteur17 januari 2014 · 00:32

@@Roelewapper, heb vlucht geboekt morgen om 11.55 van Eindhoven en dan zondag terug naar Adam… Moet zelf helaas maandag gewoon weer aan de slag. Skieen dus op zaterdag en zondag

Toerist
AnoniemAuteur17 januari 2014 · 09:07

We vertrekken vanavond, maar waarheen. We twijfelen tussen Andermatt, Livigno en Alagna?
Advies?

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!