Enjoy. Dream. Plan.

Enjoy. Dream. Plan.
Veel kleur, weinig camera...
Veel kleur, weinig camera…

De winter begint zuidelijk dit jaar. Zuidalpen, Zuid-Scandinavië, in ieder geval ver weg van de Noordelijke poolcirkel… Vlak na het eerste tourtje in het bos begin november (droge pof op een bedje van struikgewas) werd het donker, heeft het net zoveel geregend als gesneeuwd, en had ik bovendien geen studie meer, noch werk en dus geen cent. Wrong time, wrong place, dus de winter maar even uitgesteld en een stuk gaan varen in warmere oorden. Verbazingwekkend hoe vaak het gesprek aan boord over sneeuw ging…

Steep en deep!

Fast forward naar januari in Tromsø. De laatste sneeuw is een maand oud, maar omdat de zon nog onder de horizon zit ligt er op plaatsen zonder wind gewoon poeder. Steep and deep! De lucht kleurt inmiddels lichtblauw-lila-oranje-paars-goud-oranje, en de fjorden zijn gevuld met een soort gesmolten zilver. Bovendien word ik per januari betaald om hier te ski…uhm onderzoek te doen naar logistiek in de poolzee. De wereld ontwaakt en het skiseizoen barst bijna los, dus beter kweek ik snel een paar bovenbenen en maak ik een paar plannen!

Lyngen

Over plannen gesproken… Mijn huisbaas en tevens lokale klimlegende Sjur Nesheim heeft een gids geschreven over Lyngen. Net zo dik als Espen’s Nordahls “waar zijn de meeste toeristen vandaag in Troms”, maar dan puur over ski- en (ijs-)klimroutes op het Lyngen-schiereiland (op zichzelf ook al gauw 150 bij 40 km groot). ‘Enjoy, dream, plan’, schreef Sjur in mijn exemplaar, dat is duidelijke taal. Ik ga hem zeker aan boord leggen tijdens komende ski & sail trips, al was het maar vanwege het ‘Dutchman-couloir’: De eerste Scandi’s die dit 50-graden couloir met exit in zee lijn reden zagen hun boot wegdrijven toen het hoog water werd, en zijn door een stel Nederlandse vissers terug aan boord gezet. Zo kunnen we elkaar mooi een beetje helpen…

De Hollander: 300 extra hoogtemeters onder de waterlijn.
De Hollander: 300 extra hoogtemeters onder de waterlijn.
Enjoy, Dream, Plan
Enjoy, Dream, Plan
JaapvR

Reacties

Expert
huibAuteur21 januari 2014 · 10:53

LIKE

Gevorderd
NielsAuteur21 januari 2014 · 11:48

Hele dikke like!

@@JaapVR boek is in het Engels, toch?

Gevorderd
coenAuteur21 januari 2014 · 14:34

Welke van de twee genoemde boeken zou je aanraden voor een stel ‘toeristen’?;) Er van uitgaande dat we niet alleen maar couloirs willen skiën…

Verder nog toeristen tips?

Earn your turns...
Toerist
JaapvRAuteur21 januari 2014 · 17:22

@@Niels: Boek is idd in het Engels, behalve de Sami-woordenlijst, die is in het Laps :).
@@coen: Andere toeristentip is dat je me ff een bericht stuurt als je in de buurt komt :).

In het Lyngen-boek staan zeker ook niet-couloirs, maar het is wel een boek met wat serieuzer werk. Weinig onder de 35 graden.

Als je je puur op Lyngen concentreert kan je beter de Lyngen-guide nemen, daar staan volgens mij alle lijnen uit het andere boek wel in. Met het andere boek heb je echter 5 ‘areas’ (flexibel bij slecht weer?) en wat langere beschrijvingen per lijn. Daardoor staan er ook veel dingen niet in (beiden boeken zijn ongeveer even dik), maar de beste tip is eigenlijk dat je je ogen moet openhouden als je rondrijdt (zowel in auto of op skies), dan spot je veruit de meeste mogelijkkheden!

Over het verschil tussen Lyngen en bijvoorbeeld Kvaloya (een ander eiland) had de eigenaar van de Magic Mountain Lodge wel een goeie quote: “On Kvaloya you ski the extreme lines, in Lyngen you ski the easy lines and can only dream about the extreme ones.” (tenzij je Andreas Franson heet, die hier een dikke rij first descents op z’n naam heeft)

Gevorderd
coenAuteur21 januari 2014 · 17:49

@@JaapvR thanks voor de tips!

Als ik in de buurt ben stuur ik zeker een berichtje!

Earn your turns...
Expert
TimVAuteur22 januari 2014 · 00:02

Nice! had me vorige week nog de oudere engelse boek besteld van daar, dit lijkt me beter nog?
Na de winter in La Plagne die kanten op, ziet er zoooo prachtig uit daar…

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!