Alerte poudreuse, alerta Polvorosa

Alerte poudreuse, alerta Polvorosa
Powder Alert
Powder Alert

Pic du midi du Bigorre, een naam die steeds bekender zal worden in de wereld van het freeriden. In de scene nu al een illustere naam en een top die hard op weg is om DE freerideberg van de Pyreneeën te worden en daarmee het equivalent te worden van Chamonix in de Alpen. Check deze plaatjes maar eens en je snapt wat ik bedoel.

Maar de Pyreneeën zijn zoveel meer. Op wePowder hebben we de freeride mogelijkheden in de Pyreneeën redelijk uitgebreid beschreven. Zo is er een totaaloverzicht van de Pyreneeën. Welke is onderverdeeld in vier subgebieden. De Pyreneeën west, de Pyreneeën noord, de Pyreneeën zuid en de Pyrenese oost. Regio’s waar je niet alleen de Pic du Midi du Bigorre in terug zult vinden, maar ook de freeride bestemmingen in Andorra, grote gebieden als El Formigal, Baqueira Beret en het Chamonix van Spanje, te weten Cerler. En dan zijn er nog wat kleine secrets in de beschrijvingen verstopt.

Waarom nu opeens de Pyreneeën? Wel, omdat er al een mooie basis ligt en daarnaast het westen en noorden de komende dagen met een mooie dump te maken krijgen en de eerste tekenen daarvan zijn letterlijk zichtbaar.

Webcam Pic du Midi vanochtend
Webcam Pic du Midi vanochtend
Webcam Pic du Midi vanmiddag
Webcam Pic du Midi vanmiddag

Wat deze beelden duidelijk maken is dat er hoge bewolking is binnen gestroomd. De aankondiging van een nieuw front. Tussen nu en dinsdag wordt er 15-40 cm verwacht. Lekker poeder rijden op dinsdag en woensdagochtend kortom. Maar daarmee zijn we er nog niet. Later in de week volgt er een tweede font. Rond woensdag wordt er een warmtefront verwacht. Dan tijdelijk stijgende temperaturen, waarna de koude lucht weer volgt en het ernaar uitziet dat het tussen woensdag en zaterdag continue blijft sneeuwen. En dalende temperaturen en sneeuw betekent dat de treeruns van de Pyreneeën in goede conditie geraken. Tijd om eens die kant op te gaan?

Meteogram Pyreneeën
Meteogram Pyreneeën

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RPAuteur19 January 2014 · 14:38

Tempting… wel stukje rijden zeg… of met de vlieger, welk vliegveld?

Explore the Outdoor!
Beginner
sjakiesAuteur19 January 2014 · 14:49

Zeker temping, is er ook iets te zeggen over de verwachte hoeveelheid woe tot en met zat?

@@freshpow jij zit toch regelmatig in de pyreneen? Heb jij nog een tip voor een gebied met goede treeruns niet te ver van een vliegveld?

Gevorderd
evanAuteur19 January 2014 · 15:06

@@RP, Ryanair vliegt vanuit Eindhoven en Charleroi naar Carcassonne. Is nog wel een paar uur rijden naar La Mongie (Pic du Midi). Als je naar Andorra wilt kan je waarschijnlijk het beste een vlucht naar Girona boeken.

Gevorderd
RPAuteur19 January 2014 · 15:18

@@Evan Thanks Pfffff dan toch maar Alpen…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
evanAuteur19 January 2014 · 15:29

@@RP, de Pyreneeën zijn inderdaad niet zo goed bereikbaar per vliegtuig, maar niet veel verder rijden dan de Zuidalpen.

Gevorderd
joosthAuteur19 January 2014 · 16:53

@@sjakies @@rp ik zit nu in Valberg Zuid Frankrijk. Vandaar late reactie. Stond in de sneeuw van PA 11. Ik woon in Barca dus ga skien wanneer het kan in de buurt. Andorra is 1,5 vanaf Barcelona. Je kunt op de airport een auto huren, maar vanuit Barcelona Sants treinstation gaan er ook treinen. Aanrader daar is Arcalis in het Valnord gebied. Je kan dan een combinatie hotel+ treinticket+skipas via de vallnord site kopen. Gebied werkt met bounderies. Grandvalira is inmiddels ook een volwassen gebied geworden met mooi runs. Kijk daar naar Pas de la Casa. Porte Puymorens (frankrijk) ligt op de route naar Pas de La Casa. Zeker even uitproberen. Blijf je wat langer dan zijn een aantal dagen na de dump Cerler en Baquiera Beret hele goede opties. Deze zijn 3 uur vanuit Barcelona met de auto of 5 uur met een bus. Vanuit Toulouse kan je daar in dacht ik 2 a 2,5 uur komen. Dit zijn hoogalpine gebieden met goede tourmogelijkheden. Maar ga hier heen een paar dagen na een dump en je kan dan echt nog een week tot twee weken later (als het niet te warm wordt) poeder vinden! Ben benieuwd wie er gaat!

Dive in nose deep
Gevorderd
RPAuteur19 January 2014 · 17:04

@@meteomorris Gewoon uit nieuwsgierigheid ;-) Hoeveel gaat er vallen de komende week en in welk gebied zouden we moeten zijn?

@@evan is toch echt wel stukje verder hoor… minimaal nog 2,5 uur erbij… maar wie weet…

@@FreshPow is ook een optie ja, dank voor de tips

Het is nog geen dinsdag dus opties nog open!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
Sjoerd_Auteur19 January 2014 · 17:10

Voor ons Nederlanders ver rijden, maar het is al DE freeride berg van de Pyreneeën. sinds dit seizoen, ook hebben we er ook een Freeride Map van.

http://www.freeridemap.nl/product/frankrijk/freeride-map-pic-du-midi-de-bigorregrand-tourmalet/

Gevorderd
evanAuteur19 January 2014 · 17:53

@@RP Ik wil je niet van je plannen om naar Alagna of Valberg te gaan afbrengen, maar hier heb je de afstanden en rijtijden vanuit Utrecht volgens Google. :-)

Alagna: 1152km, 11u 34m
Valberg: 1258km, 12u 58m
La Mongie: 1314km, 12u 6m

Da’s een mooie aanwinst, @@Sjoerd2!

Gevorderd
RPAuteur19 January 2014 · 18:14

@@Evan hahaaaaaaa dank u, La Mongie is toch vooral open terrein? Minder tijdens dump…

Nu nog de hoeveelheid vers… :-)

Explore the Outdoor!
Expert
meteomorrisAuteur19 January 2014 · 18:30

@@Evan, maar dat is wel via Parijs. Tel er maar 2 a 3 uur bij op ;)
@@RP genoeg, maar vanaf einde week mogelijk rap warmer.

powfinder.com
Gevorderd
RPAuteur19 January 2014 · 18:57

Dank, Again: stick to the plan…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
evanAuteur19 January 2014 · 18:58

@@RP, er schijnt een sprookjesbos te zijn in La Mongie.
http://wepowder.nl/playgrounds/tourmalet

@@meteomorris, dan kan je er maar beter voor zorgen dat je Parijs 's nachts passeert! :-)

Gevorderd
joosthAuteur19 January 2014 · 21:59

Of vliegen op Biaritz of Toulouse. Welliswaar geen winterbanden te krijgen maar die sneeuwsokken voor over je banden zijn bij bijv Carrefour te koop voor 30 euro en daar kom je de stijlste wegen mee op. Scheelt je zo weer 7 uur

Dive in nose deep
Beginner
sjakiesAuteur20 January 2014 · 07:44

Twijfel een beetje, kan geen tickets vinden naar toulouse biarritz. Naar barcelona zijn er wel redelijk betaalbare tickets

Gevorderd
joosthAuteur20 January 2014 · 14:00

@@Sjakies, vanuit Barcelona heb je ook meer opties dan vanuit Biaritz. Als je een goede prijs kunt vinden zou je zeker vanuit daar kunnen vertrekken. Je kunt vanuit Barcelona binnen een uur al skien en binnen 1,5 a 2 uur zit je in Andorra of de Franse skigebiedjes eromheen.

Als je op Biaritz vliegt dan is eigenlijk alleen La Mongie nog dichtbij. Dat is toch alweer 6 uur vanaf Barcelona. als je een overweging maakt zou ik dus of op Toulouse of op Barcelona vliegen.

Afhankelijk van waar de meeste sneeuw valt zou ik kijken naar Arcalis of naar Baqueira Beret. Baqueira is 3 uurtjes vanaf Barcelona (Arcalis 1,5 - 2 uur), maar als je een paar dagen blijft zeker de moeite waard! Je hebt daar echt hele mooie lijnen!

Dive in nose deep
Beginner
sjakiesAuteur21 January 2014 · 06:32

Helaas ga ik het ivm werk niet halen maar, met het vliegtuig is dit zeker een goede optie. Eigenlijk vreemd dat dit zo weinig wordt gedaan.

Maar ik ga zeker nog een keer die kant op bij een goede dump

@@freshpow In http://wepowder.nl/playgrounds/baqueira-beret staat vermeld dat er in dit gebied veel poederstress is. Hoe ervaar jij dat?

Beginner
sjakiesAuteur21 January 2014 · 06:33

Helaas ga ik het ivm werk niet halen maar, met het vliegtuig is dit zeker een goede optie. Eigenlijk vreemd dat dit zo weinig wordt gedaan.

Maar ik ga zeker nog een keer die kant op bij een goede dump

@@freshpow In http://wepowder.nl/playgrounds/baqueira-beret staat vermeld dat er in dit gebied veel poederstress is. Hoe ervaar jij dat?

Gevorderd
joosthAuteur21 January 2014 · 09:31

@@sjakies Tegenwoordig ervaar ik overal poederstress. ;) Vind het meevallen in Baquiera. Het gebied trekt vanwege de uitdagendere lijnen wel meer freeriders. Maar buiten de Spaanse feestdagen om vind ik het wel meevallen. Een week na een dump heb ik hier begin december nog goede lijnen met poeder gevonden. Al het voor de hand liggende is net als overal snel verspoord. Gebied heeft relatief veel toerskiers, maar ook een groot backcounrty potentieel waardoor je echt heel veel mogelijkheden hebt. Denk dat je in de gebieden in de alpen gemiddeld meer stress zal ervaren dan in Baqueira.

Dive in nose deep
Gevorderd
joosthAuteur23 January 2014 · 00:18

@@meteomorris Net sneeuwverwachtingen gezien hier voor de Pyreneeën op TV. Komende 4 dagen in totaal meer dan 100cm vers over de gehele Pyreneeën… En volgens de lange termijn goede kans dat het na het weekend nog door sneeuwt. Ik moet helaas naar NL dit weekend t/m zondag, maar ik ga toch even overleggen op werk of ik de dinsdag niet even vrij kan krijgen… :)

Dive in nose deep
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!