Dag zuiden, op naar het noorden...

Dag zuiden, op naar het noorden...

Ik houd het vandaag simpel. Aan de hand van een paar plaatjes leg ik je uit hoe we er nu voor staan, wat er aan zit te komen en of de winter nu echt komt voor de noordalpen.

Uitgangspunt daarbij is de indeling van de Alpen. Ik heb het daarbij over de noordalpen, de zuidalpen en de westalpen. Een indeling die het gevolg is van de Alpenhoofdkam.

Alpenhoofdkam
Alpenhoofdkam

De Alpenhoofdkam verdeelt de Alpen in 3 hoofdregio’s (de noordalpen, de zuidalpen en de westalpen)

Hoofdregio's
Hoofdregio’s

Komt er sneeuw uit west, dan valt de meeste sneeuw in de westalpen. Uit zuid in de zuidalpen en uit noord in de Noordalpen. Grosso modo snap je dan dat we de afgelopen weken te maken hebben gehad met continue stromingen uit zuid, wat de verklaring is voor de vele sneeuwval in het zuiden. En bij zuid(west) profiteert in de regel ook de Franse zuidalpen en wil het nog wel eens zo zijn dat via het koufront dat er op volgt het ook sneeuwt in de rest van de Franse Alpen (ook wel de Franse noordalpen) en soms zelfs tot aan de Arlberg aan toe.

Daarom hebben we veel sneeuw in: de complete zuidalpen + de Franse zuidalpen. Redelijk wat sneeuw in de rest van de Franse Alpen, het westen van Zwitserland en ten westen van de Arlberg en is het dramatisch gesteld in de lage gebieden ten oosten van Innsbruck. Daarmee hebben we het nu gehad.

Het is daarmee heel goed poeder rijden in de zuidalpen en er is ook redelijk wat poeder te vinden in het noordwesten van de Alpen. De rest zit te springen om sneeuw.

De grote metamorfose

Maar er is goed nieuws. De rollen lijken vanaf heden omgedraaid. De sneeuwkansen voor het noordwesten en noorden stijgen, hoewel de zuidalpen oost nog een hele mooie dump te verwerken krijgen.

En dat de sneeuwkansen nu beter worden voor noord betekent niet dat je opeens en masse naar het noorden moet rijden. Een zwaluw maakt nog zomer en een sneeuwvlok nog geen poedermekka. Er moet nog heel wat naar beneden komen voor dat het episch wordt. Hoewel… 40 cm erbij op de grasweides van Salzburg en Tirol is al voldoende voor een poederdag.

Poederalert 11a

Nog een laatste dumpje voor het zuidoosten, daarna wordt het droog. Check onderstaande meteogrammen maar eens.

Franse zuidalpen
Franse zuidalpen

Nog wat vers op donderdag en vrijdag voor de zuidalpen, maar daarna wordt het droger en op den duur ook kouder. Hetzelfde beeld voor de zuidalpen west en centraal. Droger, kouder en nog steeds goede poeder te vinden. Het wordt wel opletten met de opstekende noorderwind die met name boven de boomgrens voor Triebschnee gaat zorgen.

Zuidalpen west en centraal
Zuidalpen west en centraal

De zuidalpen oost krijgen daarentegen nog een flinke dump te verwerken. Rond de 24e massieve neerslag en koud. Reken op 20-50 cm vers en deze keer geen zware meuk zoals afgelopen weekend. Hier wordt het komend weekend heel lekker poeder rijden. Des te oostelijker, des te beter.

Zuidalpen oost
Zuidalpen oost

En daarna volgt dan eindelijk kouder en instabieler weer voor de Franse noordalpen en de rest van de noordalpen. Poederalert#12 komt er aan. Kijk maar eens.

Franse noordalpen
Franse noordalpen

Vanaf donderdag begint een periode die kouder is en meer neerslag gaat leveren. Hoeveel is nog te vroeg, maar de tendens is duidelijk. Net als voor de rest van de noordalpen zoals hieronder te zien is.

Noordalpen
Noordalpen

En dat alles leidt tot onderstaand plaatje.

PA#12 voor het noord(west)en
PA#12 voor het noord(west)en

Maar goed. Voorlopig nog steeds lekker naar het zuiden. Donderdag een verdere aanscherping en dan vertel ik je waar het komend weekend loont in de noord- en westalpen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
crashtestdummyAuteur22 januari 2014 · 09:28

Klopt het dat volgens het meteogram van de Noordalpen de kans groot is dat het begin februari gewoon blijft doorsneeuwen of is dat te kort door de bocht?

Beginner
SkottyAuteur22 januari 2014 · 09:31

@@meteomorris
Gaan morgen rijden, en zondagavond terug. Keus is tussen Saas Fee en Flims. Voorlopige keuze is Saas Fee wegens betere basis. Toch omzetten naar Flims?

No guts, no glory
Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2014 · 09:37

@@Skotty, kun je alleen kiezen tussen Saas Fee en Flims? Of heb je meer mogelijkheden?
@@crashtestdummy de meeste runs bieden hoop dat februari diep gaat worden in het noorden. De winter gaat beginnen.

powfinder.com
Beginner
SkottyAuteur22 januari 2014 · 09:44

@@meteomorris
De ene vriend heeft een appartament in Flims en de broer van een andere vriend heeft er een in Saas Fee. Dus ja, het gaat inderdaad tussen die twee…

No guts, no glory
Gevorderd
henwildieproAuteur22 januari 2014 · 09:49

@@Skotty Jouw voornemen is om in 2014 bij elk poederbericht je twijfel tussen Saas Fee en Flims uit te spreken? ;)

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2014 · 09:50

@@Skotty,
Dan zou ik voor Saas Fee kiezen. Vrijdag en zaterdag daar rijden en zondag richting westelijk wallis om daarna naar huis te rijden.

powfinder.com
Beginner
SkottyAuteur22 januari 2014 · 09:57

@@meteomorris Thanks!
@henwilde LOL, twijfel is nu weg. ;)

No guts, no glory
Expert
ieismAuteur22 januari 2014 · 10:33

We wachten rustig af. Nog een paar weken tot het Splitboard weekend. Ik ben dit seizoen nog niet in de noordalpen geweest, zou ook wel een keer leuk zijn.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
SkifreakAuteur22 januari 2014 · 10:41

@@meteomorris
Wij gaan vanmiddag rijden en tm zondag skieen.
Wat zou jij aanbevelen? We zijn zeer flexibel where to go.
We denken nu aan in de buurt van Serre che?of toch meer richting chamonix?

Beginner
TomDVAuteur22 januari 2014 · 11:29

@@meteomorris Is Arabba oostelijk genoeg of moeten we nog verder rijden?

Enige suggesties?

Gevorderd
JohanPAuteur22 januari 2014 · 13:56

@@ieism: we wachten vol spanning af ;)

Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2014 · 14:26

@@Skifreak, ik verwacht dat Serre Che inmiddels helemaal afgekrast is. Zondag wil je in het noordwesten zijn (westen van westalpen noord: http://wepowder.nl/playgrounds/region/4 en het westen van westalpen centraal: http://wepowder.nl/playgrounds/region/5 ). Dan daar veel verse sneeuw. Tot die tijd kun je kiezen. Piemonte en Aosta nog genoeg te vinden. Maar donderdag op vrijdag ook genoeg vers in PDS (portes du soleil) en Grand Massif.

Ik zou zeggen Piemonte en daarna naar de Haute Savoie of westen van Wallis.

@@TomDV Arabba is prima.

powfinder.com
Gevorderd
JeffreyBuikAuteur22 januari 2014 · 15:10

@@Skifreak Serre Che is helemaal afgekrast! Zelfs Vanaf de Cucumelle zijn er nog maar weinig vierkante meters onverspoort. Vanaf de boomgrens is het ook al wat slush en in de schaduw ijzig. Maar we hebben hier vanaf zaterdag heerlijke gereden.

Gevorderd
SkifreakAuteur22 januari 2014 · 16:06

@@meteomorris top! We sturen nu van luxemburg naar piemonte. Ff in De Gids kijken voor bestemming.madessimo? Nog andere tips om daarna naar west Wallis of pds te Kunnen rijden?
@ jefffreybuik thnx

Gevorderd
dejongarnoAuteur22 januari 2014 · 17:28

like :)

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur22 januari 2014 · 17:52

YEAAAA! Eindelijk :)

FUCK YEAH I AM FREE
Beginner
twintipmafiaAuteur22 januari 2014 · 18:24

Eindelijk sneeuw in zicht voor Tirol ! Zitten sinds 3 januari in Tirol met camper voor 2 maanden ! Keep us posted Morris, zijn mobiel met tiroler snow card !!

Gevorderd
rutgerbergeAuteur22 januari 2014 · 20:02

camper kan toch verplaatsen? :)

Gevorderd
49Auteur22 januari 2014 · 20:12

@@meteomorris
dag zuiden? zolang de wind meevalt blijft het hier op hoogte nog wel even heel prettig. Zijn nog aardig wat onverspoorde canali te halen ;)

vandaag met @@powdertiger het 3de 4de en 5de spoortje in Val D’Otro gezet. wePowder.com is geniaal om vriendjes in de zuid-alpen te vinden!

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur22 januari 2014 · 20:34

@@49 er zijn mensen in het noorden die snakken naar sneeuw en die zijn heel blij met zo’n titel ;). Als je nog wat zaken onverspoord laat, dan komen @@Evan en ik nog langs op 4 of 5 februari (mits er sneeuw valt). We zijn dan toch op weg naar La Grave en kunnen dan direct het safety boek bij je bezorgen ;)

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur22 januari 2014 · 20:48

@@meteomorris
haha, ja ik ben ook blij dat ze in het noorden nu eindelijk wat krijgen en wij even bluebird hebben! Poeder voor allen. 4/5 feb ben ik klaar voor. In deze Mare di Neve is ook dan vast nog wel een vrij spoortje voor jullie over.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
evanAuteur22 januari 2014 · 21:42

Dat lijkt me een uitstekend plan, @@meteomorris en @@49. Sneeuw en weder dienende natuurlijk. :-) Ik durf het hier bijna niet te bekennen, maar het zou mijn eerste keer skiën in Italië zijn (echt waar!), dus waarom niet meteen in Alagna beginnen?

@@TomDV, hoe is je Arabbisch? ;-)

Gevorderd
49Auteur22 januari 2014 · 22:22

@@evan
no worries, dit is ook mijn eerste keer skiën in Italië ;)

montagna bianca, ti amo
Beginner
dvvAuteur22 januari 2014 · 23:15

@@49 … arrived in Gressoney-la-Trinite. Leuk appartement aan super degelijke prijs. 21€/dag/persoon :)

Morgenvroeg gerief check-up en liftje nemen vanuit Stafal. Enige suggestie voor opwarmertjers?

Gevorderd
evanAuteur22 januari 2014 · 23:53

@@49, de kennismaking met Italië kon slechter lijkt me.

Gevorderd
49Auteur23 januari 2014 · 07:52

@@dvv heb 10.00 afgesproken met @@RP bovenop Salati in restaurant Stolemberg. Ben daar dan met de lokale routebijbel Polvererosa en kaart. Je bent welkom.

montagna bianca, ti amo
Beginner
TomDVAuteur23 januari 2014 · 08:54

@@evan ik dacht dat het enige dat ik moest kennen “paste e polveri” was?

Gevorderd
evanAuteur23 januari 2014 · 09:05

@@TomDV, pasta arabbiata zeker?

Gevorderd
BohdieAuteur23 januari 2014 · 09:19

Gister was Splügen nog top. Iemand schreef verspoord, maar zelfs tussen de pistes lag nog poeder. Nu een reis/rustdag richting Franse Alpen…

Gevorderd
49Auteur23 januari 2014 · 09:23

@@evan kon wel slechter ja. Tutti pasta tutti polvere rosa. En uiteindelijk zure benen, dat dan ook weer wel. :)

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!