PA#12: Apocalypse powder

PA#12: Apocalypse powder

Waar we aan het begin van dit jaar met enige jaloezie keken naar Japan en Canada, daar zijn de komende dagen alle vlokken gericht op Europa. Of het nu de Alpen, de Pyreneeën of de toppen in Noorwegen zijn, het gaat overal AAN. Of je het nu Poederalert, Powderalert, Pudderalert, Alerte Poudreuse, Alerta Polvorosa en Powderalarm noemt, het maakt niet uit. Verleng je weekend en het gaat diep worden. Gegarandeerd! In dit bericht concentreer ik me op de Alpen. Maar klik hier voor het alert van de Pyreneeën en hier voor het alert voor Noorwegen.

Gister legde ik je aan de hand van wat plaatjes uit wat er te gebeuren staat. Nu gaan we dieper in op de details. Dat doe ik aan de hand van de vraag van Vik, een van de lezers. 'Voor volgende week stond een familietripje gepland in Zell am See, maar dat hebben we gecancelled… Nu heb ik wel gewoon de tijd om de bergen in te gaan en dat gaan we ook zeker doen vanaf zaterdag. Ik hou zo goed mogelijk de voorspellingen in de gaten en we zitten nu te denken om misschien richting Flaine, PDS, Tignes of misschien ValTho te gaan, maar daar is de basis niet zo goed heb ik al gehoord. Zwitserland ken ik zelf helemaal niet zo goed, maar moet ook super zijn. Heb jij misschien nog een tip voor me? thanks.’ En Vik zit al in de goede hoek. Iets wat je al kon opmaken uit mijn bericht van gister. Maar waar moet je wanneer zijn?

Iedereen is natuurlijk geschrokken van de pijnlijke beelden uit het Salzburgerland, welke in schril contrast staan met deze beelden van @Powdernick (een van de lezers op wepowder.com) geschoten tijdens poederalert#11 diep in het zuiden.

En dan waren er ook nog de cold smoke blower pow beelden vanuit Noorwegen. Een Pudderalert leverde daar Japanese Canadian style powder op en deze beelden kregen we van wepowder.com lezer @JAndersB vanuit Hemsedal.

Je zou toch maar de afgelopen weken in de noordalpen gebivakkeerd hebben. Maar er zit verandering in de lucht. De meteogrammen van gister lieten dat al zien en vandaag is er wederom meer zekerheid. Maar de grote vraag is… moet je al zaterdag in het noordwesten van de Alpen zitten? Of toch voor de zuidalpen gaan?

De laatste 2 dagen is de temperatuur in de zuidalpen zoetjesaan omhoog gekropen en dat heeft als gevolg dat de sneeuw op hellingen waar de zon direct kan instralen al getransformeerd. Op zuidhellingen is de sneeuw tot 2000 meter of hoger vochtig. Op westhellingen tot 1500-1900 meter.

Temperatuur omhoog
Temperatuur omhoog

Op noord- en oosthellingen, in dichtere bossen en in de inneralpine dalen daarentegen is de sneeuw vers gebleven, net als die delen hoger op de berg. Het vergt dus wat meer zoekwerk in de zuidalpen om verse sneeuw te vinden. Uitzondering zijn de zuidalpen oost. Weliswaar was het juist daar tijdens poederalert#11 te warm en de sneeuw veelal zacht. In de nacht van donderdag op vrijdag sneeuwt het daarentegen, waarbij de sneeuwgrens rond 600 meter ligt en 15-30 cm vers brengt, lokaal 40 cm.

De zuidalpen dus? Zaterdag is het er zonnig en ook zondag is er ruimte voor de zon. Boven de boomgrens is er nog veel verse sneeuw te vinden met een hike. Maar met de opstekende noordelijke wind wordt het oppassen. Er ontstaat verse Triebschnee, waarmee het lawinegevaar zich aanscherpt.

Windvlagen tot 10 beaufort op de hoogste toppen van de zuidalpenn
Windvlagen tot 10 beaufort op de hoogste toppen van de zuidalpenn

En het hele weekend staat er regelmatig stevige windvlagen op de hoogste toppen. Dit betekent acuut gevaar! Het is dus opletten geblazen in de zuidalpen vanwege de opstekende stormachtige noordwestföhn. Het beste ben je af in de koude schaduwrijke bossen.

Poederalert#12

Maar noordwestföhn, betekent ook noordwest stau. Ofwel sneeuw in het noordwesten van de Alpen. Eindelijk is de jetstream gedraaid en gaan we significante hoeveelheden sneeuw zien en vanwege de naar het zuiden afzakkende jetstream ook nog eens winterse temperaturen. Vergeet de eerste 3 weken van januari, noordwest stau galore! Hieronder de sneeuwkaart tot en met zondag!

Noordwest galore
Noordwest galore

En dat zijn kleuren die ze al een tijdje niet gezien hebben voor het noordwesten. 40-70, lokaal 90 cm zitten er wel in tot en met maandagochtend. Naar het noordwesten dus? De sneeuw van de komende dagen komt in stappen. En iedere stap zal het sneeuwdek doen groeien en het dieper maken. Maar ze kunnen er nog wel wat sneeuw gebruiken. Ben je het sneeuw inferno van de zuidalpen gewend, dat is het nu oppassen. Vooral in de inneralpine gebieden van Wallis zijn zwakke lagen onderin het sneeuwdek nog steeds te raken. Verder is het sneeuwdek in de bossen veel dunner en liggen er nog steeds rotsen en stenen. De eerste dagen rijden met de handrem dus. Naarmate het dek dikker wordt en de sneeuw zich zet zal de situatie verbeteren.

Stap 1

Vandaag al wat vlokken, maar het echte front passeert in de nacht van donderdag op vrijdag. Eerst in het noordwesten, maar gedurende de vrijdag ook sneeuw in Tirol, het Salzburgerland en Steiermark. Reken tot vrijdagavond op 10-30 cm, lokaal 40 cm vers in de volgende gebieden. Ik verwacht de meeste sneeuw tussen Grenoble en ten westen van de Arlbergen daarnaast in de Hohe Tauern.

- westalpen centraal

- westalpen noord

- noordalpen west

- noordalpen centraal

- noordalpen oost

Stap 2

Zaterdag tijdelijk wat warmer (+3 graden op 1350m), maar aan het einde van de middag volgt er een nieuw en actiever front wat voor afkoeling zorgt. Dan intense sneeuwval tot diep in de dalen. Dit front is voornamelijk gericht op de:

- westalpen centraal

- westalpen noord

- noordalpen west

- noordalpen centraal

En zal voor veel sneeuw zorgen in de noordwest stau van de Mt. Blanc, de stau van de Zwitserse Alpennoordhang en de Arlberg. Reken tot maandagavond op 30-50 cm, lokaal 70cm.

Stap 3

Deze stap is nog onzekerder en de exacte details volgen in het weekend. Maar de kans is groot op wederom een front uit het westen, waarvan de westalpen gaan profiteren. Of in de slipstream dan de noordalpen of juist de zuidalpen sneeuw krijgen zal dan blijken.

Voor nu geldt: verleng je weekend. Ga naar het noordwesten van de Alpen, waarbij vooral maandag en dinsdag diep kunnen worden. En om terug te komen op de vraag van Vik. Flaine en PDS (Portes du Soleil) gaan hun portie krijgen. Tignes en ValTho iets minder, maar het is vooral het slecht zicht dat je op zondag en maandag in de weg zit. Die dagen zul je naar de bossen van Val d’Isere of Méribel/Courchevel moeten uitwijken. En ook in westelijk Wallis zit je goed, net als de gebieden ten noorden van de Zwitserse Alpennoordhang. En onthoudt… bossen met een mooie basislaag zijn je vriend de komende dagen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
viktorjansenAuteur23 januari 2014 · 12:43

Thanks Maurice!

Gevorderd
EmielRenseAuteur23 januari 2014 · 12:47

Dank u zeer, hier gaan we goed gebruik van maken!

Gevorderd
RobinNAuteur23 januari 2014 · 14:07

Toeval wil dat we zaterdag met Sander op pad zijn in 4vallees, iets met neus en boter enzo…

Waar het wit is, is een weg.
Toerist
Tom B.Auteur23 januari 2014 · 14:08

En Åre (daar waar ik vanaf komende zaterdag een weekje zit) dan, @@meteomorris? Overal AAN, behalve daar, lijkt het op…

Tom B.
Expert
meteomorrisAuteur23 januari 2014 · 14:17

@@tabruggink, vanaf nu zaterdag? Hoe lang? Heb je dit al gelezen: http://wepowder.nl/weblog/4984/Pudderalert-extend-your-weekend

Volgens mij val jij vanaf maandag(avond) met je neus in de gortdroge poff.

powfinder.com
Toerist
Tom B.Auteur23 januari 2014 · 14:23

@@meteomorris Ja, vanaf deze zaterdag tot de zaterdag daarop. Je Pudderalert had ik wel gezien, maar de dump leek niet zo noordelijk te komen als Åre ligt. Toch wel? Damn, that would be N.I.C.E.!!

Tom B.
Expert
meteomorrisAuteur23 januari 2014 · 14:25

@@tabruggink, alles nog onder voorbehoud, maar de stroming is juist!

powfinder.com
Toerist
Tom B.Auteur23 januari 2014 · 14:33

@@meteomorris, Potdomme, en nu moet ik me nog 1,5 dag proberen te concentreren op m’n werk…! Ik zal volgende week laten weten hoe het is.

Wordt mijn eerste keer in Åre, dus kan na afloop wellicht ook wat van mijn ervaringen met het gebied delen voor het bestemmingen-deel van de site.

Tom B.
Toerist
PowderhunterAuteur23 januari 2014 · 15:00

Ik vertrek volgende week richting La Grave (pre-planned, ligt al effe vast). Lijkt er mij op dat ze daar nét deze dump gaan missen? Is er kans dat daar ook nog sneeuw van betekenis valt? La Grave ligt al erg zuidelijk centraal…

Gevorderd
sanderandersAuteur23 januari 2014 · 15:16

Goed nieuws! Ik val met m’ n neus in de poeder, Scarface stijl!

@meteomorrig Hoe is het met de zwakke laag die begin november is gevallen? Zijn de noordkanten boven de 2000 meter al wat veiliger in de Centraal West-Alpen?

poefpafpow
Gevorderd
sanderandersAuteur23 januari 2014 · 15:17

@@meteomorris that is. :-)

poefpafpow
Beginner
HaagjeAuteur23 januari 2014 · 15:18

@@meteomorris, de echte dump gaat toch tot ongeveer Lech/St. Anton? Lermoos en Innsbruck worden niet gehaald toch? (moet er langs voor richting Wolkenstein, weekje rustig skien met de vriendin. ook belangrijk :) )

Beginner
HaagjeAuteur23 januari 2014 · 15:21

Veel voorspellers zeggen trouwens mid-volgende week een goede lading extra voor de Zuid-Alpen. Maar dat is dus nog echt koffiedik kijken aangezien jij er nog geen uitsluitsel over geeft (hoop stiekem op wat vers poeder om de vriendin er toch een beetje aan verslaafd te krijgen)

Gevorderd
P@bzAuteur23 januari 2014 · 15:23

JAJAJA eindelijk en vanavond rijden we naar Anton. Dat gaat feest worden! Lokaal in Stuben schijnt tegen de 60-70cm verwacht te worden!!

Work hard, play harder
Gevorderd
NielsAuteur23 januari 2014 · 15:26

@@sanderanders: check hierboven: “Vooral in de inneralpine gebieden van Wallis zijn zwakke lagen onderin het sneeuwdek nog steeds te raken.” en slf.ch

Expert
KlettergeitAuteur23 januari 2014 · 15:37

Eindelijk!!
Bye bye sharks:-)

Expert
meteomorrisAuteur23 januari 2014 · 15:37

@@Powderhunter, stap 3 is voor jou.
@@Haagje, Ik schrijf: Of in de slipstream dan de noordalpen of juist de zuidalpen sneeuw krijgen zal dan blijken.

En daarmee bedoel ik dat er nog veel kan wijzigen. Een week vooruit kijken bij een weststroming is gokken. Op de meteogram van gister was nog geen dump te zien. Nu wel. Als deze 4-6 runs blijft staan mag je gaan hopen.

En als het al zo is voor de zuidalpen… ga je naar de complete zuidalpen dan? Voorspellingen op een exacte locatie 7 dagen van te voren is nog meer gokken. Ik wil simpelweg niet teveel beloven. Zie ook dit:

http://cdn.wepowder.nl/forum/1/6433.jpg?width=640

@@sanderanders, Valfre heeft sneeuw gehad bij retour d’est. Zwakke lagen verhaal is daar nu compleet anders. Check lokale bulletin via www.lawinedienst.nl

powfinder.com
Gevorderd
TijmenDalAuteur23 januari 2014 · 16:15

Zaterdagochtend richting Courmayeur. Met m’n neus in de poeder. Hmmmm…

Gevorderd
atlasemielAuteur23 januari 2014 · 19:29

Potdomme bij tijd en wijlen waist-deep daar in het noorden. Lijkt Japan wel…

Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow
Toerist
AnoniemAuteur23 januari 2014 · 19:42

Shiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii… ben net een week terug uit Veysonnaz… damnit…

Gevorderd
ConstantAuteur23 januari 2014 · 20:08

Aanstaande zaterdag naar Laax!

Ik heb er zin in!

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
49Auteur23 januari 2014 · 20:08

@@meteomorris
wel spannend: jouw kaartje laat nog zo’n 20-30cm vers overschieten naar Gressoney/Valsesia in de komende 4 dagen, terwijl de weerstations hier aangeven dat er nagenoeg niks gaat vallen in die periode.

montagna bianca, ti amo
Beginner
MarkieMarkAuteur23 januari 2014 · 20:20

Dat is ook goed nieuws voor het nk freeride volgende week in Tignes :)

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Elite
kanskiAuteur23 januari 2014 · 21:54

Vandaag donderdag 23 januari, gedurende de dag geen vlok in de Valais! Het kan misschien nog komen…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
49Auteur23 januari 2014 · 22:06

@@kanski serious? Nasty. Dacht dat ik toch een paar serieus donkere wolken bij jullie in de buurt zag liggen?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
ReneAuteur23 januari 2014 · 22:42

Yes yes yes! Laat het maar lekker dumpen zodat er over 2 weken een mooie laag in Sankt Anton ligt :D Stoked!

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
Gevorderd
BohdieAuteur24 januari 2014 · 13:10

Ovronnaz en wij hebben kniediepe zachte pow pow.

Gevorderd
BohdieAuteur24 januari 2014 · 13:13

Morgen bluebird in Ovronnaz, should we stay or GO to les marecottes?
En had ik al gezegd hoe lekker wij touren met WePowder? HEERLIJK SPOT ON!!!

Gevorderd
EmielRenseAuteur24 januari 2014 · 14:36

Montafon vandaag rond de 40cm verse poef op de berg, heerlijk gespeeld!

Gevorderd
dejongarnoAuteur24 januari 2014 · 18:39

25cm vers in le Grand Massif, zaterdag zon (vandaag ook redelijk trouwens) en zondagochtend nog een dump(je)?!

Noordwesters rulen! :)

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!