PA#12: de stand van zaken

PA#12: de stand van zaken

Vanwege de ISPO zijn we op weg naar Munchen en is de internettijd daardoor beperkt. Maar gelukkig is Niels er. Niels was aanwezig tijdens de eerste Powfinder Masterclass en verrast me sindsdien regelmatig met zijn steeds beter wordende analyses.

Wil je meer weten over weer, sneeuw en het voorspellen daarvan? Zondag 2 februari vindt er weer een Powfinder Masterclass plaats. Een dag in het teken van het voorspellen van weer en sneeuw. Inmiddels is al 80% van de plekken vol, dus wacht niet te lang. Goed, Niels zijn analyse.

Terugblik

Eindelijk sneeuw in de noordalpen! Reports kwamen binnen via de PowderQuest app binnen vanuit de complete noord en westalpen en liepen uiteen van 25 tot 40cm verse sneeuw. In het westen klaarde het vrijdagmiddag al op, in het noordoosten vrijdagavond. En vanochtend was op de livestream van de FWT duidelijk te zien hoe de omstandigheden in het noordwesten van de alpen nu zijn.

De 25 a 40cm verse sneeuw ligt er perfect bij, wel heeft het in de nacht van zaterdag op zondag hard gewaaid in het hooggebergte. De temperatuurstijging van zaterdag lijkt vooralsnog mee te vallen en het is strak blauw vandaag. Kortom, een perfecte dag om gebruik te maken van de langverwachte nordstau en de noordalpen vandaag volledig af te krassen. Blijf je relatief laag op de berg, dan zul je weinig last hebben van de weggewaaide sneeuw en heb je ook direct te maken met een gunstigere lawinesituatie. Door de beperkte temperatuurstijging zal de sneeuw ook op die hoogtes vandaag de hele dag lekker blijven.

Sneeuwval afgelopen 3 dagen
Sneeuwval afgelopen 3 dagen

En daarna?

Zaterdagmiddag stromen vanuit het noordwesten van de alpen de eerste wolken binnen. Die gaan wederom voor veel sneeuwval in het noorden van de alpen zorgen. Het front brengt sneeuw in de complete noordalpen en tot aan de westalpen centraal. Van Grenoble tot ver voorbij het Dacshteinmassief valt sneeuw te verwachten. En deze sneeuwval komt in 2 golven. Het eerste front is van zaterdag op zondag en met name voor de noordalpen. Het tweede front volgt van zondag op maandag, dan vooral sneeuw in het noordwesten. Reken tot en met maandagochtend op 20 tot 50cm. De meeste sneeuw valt te verwachten in de staugebieden rondom de Mont Blanc, de centrale noordalpen en de staugebieden rond de Arlberg.

Front van zaterdag op zondag
Front van zaterdag op zondag

Maandag volgt dan een tweede front, ook uit het noordwesten. Dit front zal opnieuw sneeuw brengen voor dezelfde regio’s, wederom 20 tot 30cm voor de alpen ten noorden van de lijn Grenoble - Innsbruck, met de meeste sneeuw in dezelfde staugebieden.

Voor maandagnacht/dinsdag zou er nog front richting het zuiden kunnen gaan, maar vooralsnog is dat te onzeker. Wel is het zeker dat het in het noorden vanaf dinsdag gaat opklaren. Het zal koud en zonnig blijven t/m donderdag. Daarna is nog erg onzeker.

Mijn advies

Zondag & maandag: rijd je poeder in alle bossen van de noord en noordwestalpen. Blijf laag voor zicht tijdens de sneeuwval en vanwege de wind en het dientengevolge hogere lawinerisico hoger op de berg te vermijden. De meeste sneeuw valt in de genoemde gebieden; de stau van de Mont Blanc, de centrale noordalpen en rondom de Arlberg. Hiervan kies je de gebieden waar je toch al bent, of waar de base het beste is. Lees de Westalpen noord.

Vanaf dinsdag: maandagavond is het interessant om de mogelijkheden te heroverwegen. Waar is de meeste sneeuw gevallen? Waar is de lawinesituatie het gunstigst? Wat doet een mogelijke (kleine) zuidelijke nazwieper? De base zal inmiddels minder een rol spelen, door alle verse sneeuw maakt dat niet meer zoveel uit. Maar blijf je in de gebieden waar je zondag/maandag was, dan is dat zeker ook een goede keuze.

meteomorris

Reacties

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur25 januari 2014 · 17:42

Vandaag al een heerlijke dag gehad! Op naar de bossen morgen en dan maandag nog even kijken maar dinsdag gaat heel diep worden :D

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
P@bzAuteur25 januari 2014 · 17:56

Vandaag in Stuben was het goed poeder rijden. Centimeter of 30 schat ik met een blue bird :-)

Work hard, play harder
Toerist
AnoniemAuteur25 januari 2014 · 18:26

@@meteomorris is het verschil in sneeuwval in Zwitserland te wijten aan de alpennoordkam? Het lijkt alsof de overgang van donker naar lichtgroen daarmee samenhangt.

En vooruit kijkend, gaat dit ook bij de aankomende fronten ervoor zorgen dat we hier in Zermatt minder vers krijgen of komen deze fronten uit een meer westelijke richting?

Gevorderd
49Auteur25 januari 2014 · 18:37

@@ErnstHendrikSprenger
je geduld is beloond, topper!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
NielsAuteur25 januari 2014 · 19:05

@@Zimoski exact. Zermatt licht te diep in de alpenhoofdkam om optimaal te profiteren van deze fronten. Zieozo zijn koude fronten, zoals deze, gunstiger voor de minder inneralpine gebieden, omdat die vaak hun sneeuw al verliezen voordat ze zo ver zijn.

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur26 januari 2014 · 07:56

@@49 Yeaa Thnx!

@P@bz 30cm wow, waar is die Stuben?

FUCK YEAH I AM FREE
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur26 januari 2014 · 08:07
FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
powderdudeAuteur26 januari 2014 · 09:23

Ik kom maandagmiddag aan in Innsbruck met een maat . Skier/snowboarder! Zijn er dinsdag nog mensen in de buurt van St. Anton ( Innsbruck) om samen te rijden ?

Enjoy :-))
Toerist
PeteralohaAuteur26 januari 2014 · 12:05

wij komen ma ochtend aan en zoeken nog wat mensen om bij aan te sluiten. Liefst met wat kennis van de routes:) Zijn zdelf niet echt bekend rond arlberg. Aloha

mag ik weg
Gevorderd
powderdudeAuteur26 januari 2014 · 13:57

Wij komen maandagmiddag aan en willen dinsdag poederen. Ik weet wel diverse mooie routes maar met meer kunnen we een gids huren en de kosten delen. Stuur anders ff mailtje naar bobowel@planet.nl

Enjoy :-))
Beginner
Tim3Auteur26 januari 2014 · 16:00

Weer een forecast die als muziek in mijn oren klinkt! Alleen wel een vraag, je zegt ‘De base zal inmiddels minder een rol spelen, door alle verse sneeuw maakt dat niet meer zoveel uit’. Heb je het dan over de veelbesproken suikerlaag van voor de kerst, die tot nog toe gevaarlijk hoog bleef maar nu voldoende begraven wordt?
Zo ja, is dat in principe de laatste zwakke laag geweest in de noord/west-alpen?

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Beginner
Tim3Auteur26 januari 2014 · 16:01

@@meteomorris (vergeten te taggen)

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Gevorderd
NielsAuteur26 januari 2014 · 17:00

@@Tim3 nee, ik bedoel de base waar deze sneeuw op valt om goed poeder te rijden.

Dat was niet de laatste zwakke laag, er zijn er daarna nog vele gevallen en er gaan er nog veel komen ;). In de Alpen waait het bijna altijd tijdens sneeuwval, een zwakke laag is dan snel gevormd. En ja, de laag waar jij op doelt, is plaatselijk nog aanwezig: http://www.slf.ch/lawinenbulletin/schneedecke_wetter/index_DE

Beginner
Tim3Auteur26 januari 2014 · 17:29

Dank @@Niels voor je reactie (ik had ook jou moeten taggen natuurlijk haha) en dat er meerdere zwakke lagen zijn en komen begrijp ik allicht. Helder!

'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
Elite
lesalpesAuteur26 januari 2014 · 18:51

@@powderdude @@peteraloha : contacteer @@BorisTextor even. Hij weet de goede sneeuw in Tirol/Innsbruck/Arlberg wel te vinden. Hij heeft deze week denk ik nog wel een gaatje! http://www.boristextor.nl/contact/

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur26 januari 2014 · 19:07

Vandaag was onverwacht diep. Sonnenkopf 30-40cm gemiddeld.

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
Mitchel.Auteur26 januari 2014 · 21:09

Paznauntal is een dikke laag gevallen! Eindelijk is de winter begonnen!!

Skiing is Freedom!
Beginner
mhilbertsAuteur27 januari 2014 · 12:16

Nu noord weer wat bij is, is het weer tijd voor PA13 aan de zuidkant?

Expert
meteomorrisAuteur27 januari 2014 · 13:06

@@mhilberts, goed gezien. Morgen een update.

powfinder.com
Gevorderd
doovAuteur27 januari 2014 · 13:46

Fingers crossed voor komend weekend.
De stoke zoekt een uitweg namelijk.

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Gevorderd
49Auteur27 januari 2014 · 17:15

@@mhilberts @@meteomorris PA13 wordt dik! :)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
telemikeyAuteur27 januari 2014 · 20:47

Mooi plaatje trouwens ;-)

White room,Pillow lines,I rule
Beginner
mhilbertsAuteur28 januari 2014 · 13:08

@@49 je zit weer goed daar! Wordt de mooiste dump tot nu toe volgens mij. Veel sneeuw, koud (niet extreem koud maar toch) en niet te veel wind. Veel plezier. Ik moet nog 3 weken wachten …

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!