Poutine versus Pommes!

Poutine versus Pommes!

14 januari ‘14…1st pair of Belgian skiboots on Canadian snow…althans…die van mij toch :-) Woohoo!

Op weg naar ‘the hill’

In onze superduper powmobile rijden we vanuit het gezellige hippiestadje Nelson naar Whitewater Ski Resort.

Deze plek zal deze winter mijn ‘hometown’ zijn, en wat voor eentje!

beautiful scenery @Whitewater Ski Resort - foto: Scott Andrew MacDonald
beautiful scenery @Whitewater Ski Resort - foto: Scott Andrew MacDonald

Onze coole 5th-hand-van heeft 300.000+ kilometers achter de rug op deze berg, dus we worden af en toe ingehaald door coole 4-wheel-drive trucks. By the way, zeg nooit car tegen een truck, heiligschennis!

“It’s not a car, it’s a truck!” - foto: Hilde Mantels

‘Af en toe’ wijst eerder op het feit dat er hier gewoon niet zoveel mensen rondrijden, dan dat ‘niet iedereen’ ons inhaalt ;-) Wij hebben dan wel weer meer tijd om te genieten van het prachtige landschap en om de borden langs de weg te lezen, ook al zijn dat er bijna geen (gelukkig maar in zo’n mooie natuur!). “Slow down and honk for birds!”, doen dus :-)

![“Honk for birds!” - foto: Blake Bönd](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/7467-w640.jpg ““Honk for birds!” - foto: Blake Bönd”)

En nu…skiën!

Aangekomen aan de lodge doen we snelsnel onze spullen aan en zijn we op 1-2-3 klaar om te vertrekken (zo vlot gaat dat nu eenmaal bij vrouwen ;-)).

![“Almost ready!”](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/7470-w640.jpg ““Almost ready!””)

Mijn “partner in crime” Caroline gidst me door het mooie skigebied van Whitewater. Als opwarmer skiën we wat ‘groomers’, pistes dus. Veel pistes zijn er niet (who needs them anyway?!), maar ze liggen er wel verbazend goed bij! De sneeuw is zó zacht en je hebt helemaal niet het gevoel dat je over een ‘betonbaan’ naar beneden skiet zoals in Europa wel eens het geval is met de gespoten, gesmolten en dan weer bevroren watersneeuw :-) Dat doen ze hier dus niet, sneeuw spuiten.

What you see is what you get, en dat is heel wat! (de huidige basislaag is 180 cm dik, wat voor de locals ‘a reason to complain’ is, want ze zijn hier veel meer gewoon. “Yup, they’re spoiled!” :-)

![“Find the owl!” - foto: Caroline van 't Hoff](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/7493-w640.jpg ““Find the owl!” - foto: Caroline van 't Hoff”)

Ik ski al genietend en rondkijkend rond en ik vraag verwonderd aan Caroline: “Hé, waar zijn al die bordjes, wegwijzers, pistemarkeringen naast ‘de weg’? Hebben ze die hier niet dan?”

Nee, die zijn er dus bijna niet! De pistes zijn gewoon de pistes en ze gaan over in ungroomed terrein, nl. het bos of open vlaktes, je skiet dus écht in de natuur, en niet op soort van een ‘artificiële baan’, heerlijk! Als je dus op de piste wilt blijven en niet ineens in het bos wilt staan, moet je dus wel even goed kijken waar je skiet :-) Na onze opwarmer is het tijd om off-piste te gaan, spannend! That’s what I’m here for!

foto: Caroline van 't Hoff
foto: Caroline van 't Hoff

Bonanza, Terra Rata, Sleeper, Morning Glory…de top 20 movie songs?!

We staan klaar om het bos in te knallen, en het valt me op dat de pistes en routes hier geen nummers hebben, maar wel funky namen als Bonanza, Terra Rata, Morning Glory, Gold Pan, Diamond Drill, Sleeper, Faceplant etc…it’s hard not to start singing with those kind of names, so we do :-D and…dropping in!

Inb…?! – out of ‘bounce’?!…What?!

“Euh, moeten we niet even checken of het wel ok is om hier te skiën?” Op zich wel, maar…je kan ervan uitgaan dat het 99% safe is, want je skiet inbounds. “Wat ski je?” - “Inbound!” Inbound(s) skiën wil zeggen dat je skiet in een zone die door de skipatrol gecontroleerd is op o.a. lawinegevaar. Als je out of boundary skiet, begeef je je buiten de gecontroleerde zone, kortom: “You’re on your own”. Meer details hierover kan ik je in een “next episode” vertellen, want ik mag nl. met de lokale skipatrol op pad gaan!

Treeskiing!

Terug naar dat knallen in het bos…treeskiing in Canada is niet van de poes! Wow, is dat moeilijk zeg! De bomen staan hier echt wel dicht bij mekaar en je moet je bochten echt wel op voorhand plannen, wil je de bomen niet van microscopisch kleine afstand bestuderen (if you know what I mean ;-))

Er ligt momenteel niet superveel blowerpow, dus het terrein ligt er best wel moeilijk bij. (Misschien moet ik dan ook even vermelden dat mijn ervaring in ‘the treeskiing department’ redelijk nihil is) Je kan natuurlijk ook op open terrein, de pillowfields, in het funpark of in de moguls gaan skiën, voor ieder wat wils! En als je gaat touren, is er ‘of course’ wel nog steeds heerlijke powpow! Waar je ook skiet, practice makes perfect, I’m on my way!

“Hey there, how’s your day? Love your onesie by the way ;-)”

For practice, you need ski buddies! Hier in Whitewater is dat easy peasy lemon squeezy, want iedereen praat met iedereen! Zeker als je een roze onesie aanhebt, haha!

bijtanken na wat stevige runs!
bijtanken na wat stevige runs!

Ik ben hier nog maar een goeie week, en eventjes een delicious and healthy Glory wrap, Poutine of Wildhorse Curry bowl gaan eten in het Fresh Tracks Cafe of een ‘quick pee break’ lukt helaas niet snelsnel, want overal hoor je “Hey, how are you, how was your day?” Meeten op een afgesproken uur lukt me dus niet altijd even goed (sorry guys!), en ook op de pistes moet ik af en toe ‘noodgedwongen’ stoppen om even bij te kletsen. Maar mij hoor je niet klagen, hoor ;-)

Denk je nu “Damn, dat wil ik ook!”…well, what are you waiting for?! Voor ± 700 euro heb je al een ‘retourtje’, zoals jullie Nederlanders dat zo mooi zeggen.

On my way to Canada! - foto: Marte Lepperöd
On my way to Canada! - foto: Marte Lepperöd

Ter plekke kan je ofwel in een motel/hotel/bij vrienden logeren, of een kamer/huis huren als je langer wenst te blijven (you will!). Wij zijn nog hier tot het einde van het seizoen (6 april), dus er is nog tijd genoeg om hier te komen knallen! En dus ook nog veel tijd om mijn geweldige avonturen met jullie te delen! (“Waar zijn die handjes?”:-))

hotnotsgot

Reacties

Beginner
Dirk77Auteur28 januari 2014 · 11:12

Mooi herkenbaar verhaal. Laatst ook voor het eerst daar wezen skiën - best fijn! :D

Gevorderd
RPAuteur28 januari 2014 · 11:38

Haha, prachtig Hilde, geniet!

Explore the Outdoor!
Beginner
RichardvRAuteur28 januari 2014 · 12:50

Leuk geschreven verhaal.
Keep up the good work !!

Ski good or eat wood
Expert
meteomorrisAuteur28 januari 2014 · 16:35

@@HildeMantels ga je de headwall in Whitewater doen deze winter?

powfinder.com
Toerist
The_OAuteur28 januari 2014 · 17:34

Lachen, mooi beschreven en zeer herkenbaar. Hopelijk niet te veel last van de wiede wiede wiet lucht daar ;-). Ben eind maart - als de sneeuw goed is - nog in Rossland/Nelson dus wie weet nog een dagje delen…

And Also The Trees
Beginner
hotnotsgotAuteur28 januari 2014 · 17:47

@@meteomorris: ymir peak is on the list!

Dream it. Wish it. Do it.
Gevorderd
seppeAuteur28 januari 2014 · 18:18

Goe bezig Hilde! vree wijs om ne keer iets int Vlaams te lezen!

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur28 januari 2014 · 18:21

De schoenen in de wagen zijn mooi assorti Hilde :-)

Gevorderd
3zelAuteur28 januari 2014 · 18:59

@@seppe: chance da ze het niet in’t Limburgs geschreven heeft of ge waart nu nog aant lezen ;)
@@HildeMantels: sweeeet en lekker geschreven btw

knowledge is powder
Expert
meteomorrisAuteur28 januari 2014 · 20:30

@@HildeMantels cool! Geef er een goeien lap op…

powfinder.com
Gevorderd
tank24Auteur28 januari 2014 · 20:34

Don’t forget to ski shortside. Maar dat zal caroline wel weten

High Roller
Toerist
AnoniemAuteur29 januari 2014 · 11:37

Ziet er super uit meiden! Enjoy!

Beginner
hotnotsgotAuteur30 januari 2014 · 21:28

@@seppe: fijn op te horen, kbegon eigenlijk al e beke schrik te krijgen dat 't heel ‘hollands’ klonk, aangezien mn roomie 'n dutchie is en ik dat accent wel eens overneem ;-)

@@3zel: helahela, kalmkes gij! ;-)

@svenD’Haeseleer: bij mij is alles assortie, haha, heb hier al vaak moeten horen: “damn, even your shoes are matching!”

Dream it. Wish it. Do it.
Beginner
hotnotsgotAuteur30 januari 2014 · 21:29

@The_O: laat mr weten als je id buurt bent!

Dream it. Wish it. Do it.
Gevorderd
koen_djfistelAuteur27 februari 2014 · 00:26

efkes laat : mor : omg ! vet !

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!