PA#13: de details

PA#13: de details

In het zuiden van de Franse zuidalpen en de Piemonte is het inmiddels begonnen met sneeuwen. Op de webcams van Isola 2000, Valberg en Limone Piemonte zijn de eerste vlokken al te zien. En daarmee is poederalert#13 van start gegaan. Wederom een alert voor de zuidalpen. Dat deel van de Alpen waar al zoveel sneeuw ligt. Maar het is nog steeds genieten van de sneeuw die poederalert#12 naar de noordalpen bracht en gisteren stroomden er weer de nodige reports binnen.

Maar terug naar Poederalert#13. Het is het laag Mayla dat verantwoordelijk is voor de sneeuw vanuit het zuiden. Mayla is een zogenaamd Genua laag en die brengen altijd sneeuw naar het zuiden en fohn naar het noorden.

Genua laag 'Mayla'
Genua laag ‘Mayla’

Kijken we naar de Föhn Chart, dan is goed te zien dat er sprake is van twee events. Het eerste front vanuit het zuiden brengt sneeuw tussen vandaag en vrijdagochtend. Hierbij sneeuwt het intens in het zuiden, is er een lagedrukgebied voorhanden die in de hogere luchtlagen voor afkoeling zorgt en ligt de sneeuwgrens tot diep in de dalen. Maar in de nacht van donderdag naar vrijdag verliest Mayla haar grip op de Alpen.

De föhn chart
De föhn chart

Want vanaf vrijdag ligt er een immens lagedrukgebied klaar op de Atlantische oceaan. Gevolg is dat de Alpen tijdelijk in een zwakkere zuidelijke stroming komen te liggen en de aangevoerde lucht met name in het oosten van de zuidalpen warmer wordt, waardoor met name hier het nulgradenniveau op zaterdag en zondag richting de 1700-1900 meter gaat. In de rest van de zuidalpen (zuidalpen west en zuidalpen centraal) blijft de opwarming beperkt. Vooral ook omdat de warme winden met moeite de koudere valleien van de Piemonte in kunnen stromen.

Wat de föhnchart minder goed laat zien is event nummer drie dat in de nacht van zaterdag op zondag volgt. Een immens lagedrukgebied stuurt op zaterdag een nieuw front richting de Alpen. En zowel GFS als ECMWF zien als reactie daarop wederom een Genua-laag ontstaan. Alleen is de interpretatie een andere, waardoor kleine verschillen grote consequenties kunnen hebben. Moeten we ECMWF en de Föhn Chart geloven, dan wordt het episch in de Piemonte. Volgen we GSF, dan moeten we zondag naar de Dolomieten. Details om de komende dagen goed in de gaten te houden.

GFS versus ECMWF
GFS versus ECMWF

Voor de korte termijn blijft de voorspelling grotendeels gelijk aan die van gister. Grootste verschil is de temperatuur die minder fors stijgt in het westen en zich ook tempert in de zuidalpen oost. Reken op vrijdag en met name zaterdag er op dat in de Dolomieten, Karinthië en de Alpe di Giulia het nulgradenniveau tijdelijk richting de 1700 meter en sneeuwgrens tussen de 1300 en 1500 meter. Vochtige sneeuw daarbij tot hoog in de lariksbossen. In de Piemonte, Aosta en Lombarda daarentegen blijft het koeler, maar er valt ook minder verse sneeuw.

Volgens de laatste runs blijft de zaterdag daarbij aan de warme kant en volgt in de nacht van zaterdag op zondag de afkoeling met sneeuw vanuit het westen. Daarom voorlopig dit advies voor poederalert #13:

  • Zuidalpen west: woensdag t/m zondag verse sneeuw. Ietsje warmer op zaterdag

  • Zuidalpen centraal: donderdag t/m zondag. Vrijdagmiddag en zaterdag iets te warm

  • Zuidalpen oost: donderdag en vrijdagochtend epic, daarna rap warmer

  • Franse zuidalpen: donderdag t/m zondag verse sneeuw. Met name in de zuidelijke gebieden en de vooralpen.

  • Isère: donderdag t/m zaterdag regelmatig sneeuw. Met name in de vooralpen en ten westen van de Ecrins

Morgen een nog verdere aanscherping en meer info over het verloop van het weekend. Maar vraag je mij op de man af waar je de komende dagen naartoe moet, dan zeg ik de Piemonte. Kouder, lariksbossen en ook verse sneeuw. Blijf je in de bossen, dan is het gevaar op lawines een stuk kleiner en je rijdt er heerlijke poeder. Morgen meer.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur29 januari 2014 · 13:47

Wij willen vrijdag een dagje warmdraaien voor SSC en qua hoeveelheid verse sneeuw lijkt het me interessanter om dat in Courmayeur te doen in plaats van Nendaz.

Naast de voorspelde wind zitten ze in Wallis volgens de SLF nog steeds met een ‘ongunstig’ opgebouwd sneeuwdek. Weet iemand hoe dat in Courmayeur zit? Want ik haal dat zo 1,2,3 niet uit het Italiaanse lawinebericht.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
GPOAuteur29 januari 2014 · 13:56

@@meteomorris Zou Sulden am Ortler ook een goede keuze zijn vrijdag-maandag?

Beginner
AvdLAuteur29 januari 2014 · 14:37

@@Willem2k Als je nou Google Chrome gebruikt als browser en je checkt dit: http://appweb.regione.vda.it/DBWeb/bollnivometeo/bollnivometeo.nsf/vista_i/$first?OpenDocument&L=_i lawinebericht, kun je het gelijk vertalen. Ideaal.

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
Willem2kAuteur29 januari 2014 · 15:03

@@AvdL

Dat is precies wat ik deed, maar ze zijn daar (voor wat ik er uit haal) niet zo specifiek over die zwakke laag. Vandaar mijn vraag of iemand daar meer over weet.

Wat ik lees:

In de ‘huidige situatie’ (eergisteren) hebben ze het er over dat je met name op noordhellingen met zware belasting diepere zwakke lagen zou kunnen raken. Verder gaat het vooral over erosie en windloading.

In de verwachting voor de rest van de week hebben ze het vervolgens over afnemende wind en gunstige invloed van de zon (met name op zuidhellingen). Dat er op zuidhellingen losse sneeuw lawines kunnen ontstaan en je met zware belasting nog steeds een zwakke laag kunt raken.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
joosthAuteur29 januari 2014 · 15:49

@@Willem2k: dit pik ik er snel uit. Stufe 3 met deze tekst vertaald in het engels afgaand op de huidige situatie:

In fact, numerous and widespread signs of instability and tension in the snowpack above the treeline at all aspects on steep slopes, starting from Saturday: cracks, numerous triggering by the passage of a single skier slabs recent even medium-sized slabs of lesion, generally small, and remote triggering. ´scheuren in het sneeuwdek, widespreak signs of instability.

Overigens is de situatie in een klein stukje in Cormayeur zelfs 4: The avalanche hazard is 4-strong (for off-piste activities) in the Val Veny Val Ferret and 3-considerable in the remaining region.

iaw: ook hier dus is het sneeuwdek instabiel en opassen dus

Dive in nose deep
Gevorderd
49Auteur29 januari 2014 · 17:42

@@AvdL @@Willem2k @@FreshPow

ik volg de Aosta bulletins sinds medio december, evenals die van Piemonte. De suikerlaag die in de Noord(west) Alpen voor veel problemen heeft gezorgd is hier minder een probleem geweest. De spanningen die tot heden in het sneeuwdek zaten zijn meer een gevolg geweest van de wind die afgelopen weekend flink heeft huisgehouden op de sneeuw van PA10&11. Het gevaar van de daardoor ontstane triebschnee is inmiddels al weer aan het afnemen.

Bulletin van vandaag:
http://appweb.regione.vda.it/DBWeb/bollnivometeo/bollnivometeo.nsf/vista_i/$first?OpenDocument&L=_i

Het is wel raadzaam de bulletins te blijven volgen. Voor komende dagen wordt veel sneeuw verwacht maar hogerop ook veel wind!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
Willem2kAuteur29 januari 2014 · 20:40

Kijk, dat is het soort inside information wat ik zocht :) Iedereen bedankt voor het meedenken zo ver. En uiteraard houden we de berichten in de gaten.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur29 januari 2014 · 21:20

@@Willem2K in Courmayeur ligt gemiddeld 1 tot 1,5 meter meer sneeuw dan in Verbier op 2000 en 2500 meter hoogte. En des te dikker de laag sneeuw, des te geringer de kans op suikersneeuwvorming. Dat heeft te maken met de zogenaamde temperatuurgradient. Zie ook module 2 van de Safety Academy.

Inneralpine lag al vroeg sneeuw (herinner je de vroege opening van Verbier?) en daarna bleef het lang droog in het noordwesten.

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur30 januari 2014 · 14:05

Dank voor de toelichting Morris. Klinkt toch wel aanlokkelijk om die 50 euro voor de tunnel te lappen dan.

Ik ben vooral op zoek naar toegankelijke treeruns en zit naast Courmayeur nu naar La Thuile te kijken. Iemand daar wel eens geweest?

Afgaande op het piste kaartje (i know, i know) zou je daar vanaf te top van Les Suches en onder de ‘tour’ piste aardig moeten kunnen scoren.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
ieismAuteur30 januari 2014 · 14:57

@josvanboxtel was er laatst nog. Courmayeur heeft ook wel wat leuke treeruns, maar er is ook een gedeelte afgesloten voor de eekhoorntjes.

Het mooiste is de run vanaf Cresta D’arp helemaal naar het dal. Maar die hebben wij niet kunnen doen die dag, dikke Stufe drie net als nu.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur30 januari 2014 · 15:59

@@Willem2k net achter de tunnel zitten al wat fijne en kleine gebieden ;)

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur30 januari 2014 · 16:54

@@ieism Ja precies, ik wil geen al te gekke dingen doen nu.

@@Meteomorris Thx, we zullen er onderweg eens over discussiëren. Maar er zijn in ieder geval opties genoeg dus :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
49Auteur30 januari 2014 · 17:46

Het dumpt hier in Alagna nu als een dolle (ook heerlijke hamburgers overigens)!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
FreeArnoAuteur30 januari 2014 · 17:48

Mooi! Nu nog op kantoor achter de pc… maar morgenochtend first lift in Gressoney!

Dromen zijn er om te realiseren
Gevorderd
49Auteur30 januari 2014 · 17:55

@FreeArno! Punta Jolanda!!!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
RPAuteur30 januari 2014 · 18:00

@FreeArno! Punta Jolanda!!! +1 :-)

Explore the Outdoor!
Expert
GilbertSAuteur30 januari 2014 · 18:11

Wat denken jullie ervan, zaterdag Macugnaga? @@ieism 's plan!

www.instagram.com/gilbertsmink/
Gevorderd
SteefAuteur30 januari 2014 · 18:14

Vandaag toch maar naar Ost Tirol gereden. Vanochtend Obertilliach. Ging pas sneeuwen om 11:00 uur. Rond 12:30 pas grote vlokken en was de weg een beetje bedekt. Nu in Lienz. Dumpt best lekker. Zeker zo’n 20cm vers in het dal. Vandaag niet epic, morgen hopelijk wel!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
AndriesAuteur30 januari 2014 · 20:22

Sneeuwwaarschuwing op de ORF voor 200cm + in quote ORF: im Lesachtal, im Pustertal sowie generell im Bereich der Karnischen Alpen und der Karawanken sein. Hier können in höhere Lagen in Summe sogar bis zu 200cm Neuschnee zusammenkommen!

Beginner
HaagjeAuteur30 januari 2014 · 21:01

Het sneeuwt al zo’n 8 uur constant stevig door hier in Val Gardena, en nog een hele nacht te gaan. Morgen gaat epic worden

Toerist
letitsnowAuteur30 januari 2014 · 21:23

@@49 @FreeArno! gaan met 9 man/vrouw naar alagna (kantoortrip), vlucht zondagavond, maak me wat zorgen over bereikbaarheid dorp, gids gaf al aan de trip uit te stellen, zou graag komende dagen van jullie update krijgen…veel plezier komende dagen…blijft vast nog wel wat poeder over voor maandag!

Expert
meteomorrisAuteur30 januari 2014 · 21:29

@@Haagje lawinegevaar gaat naar 4 bij jou en zelfs naar 5 bij je buren: http://www.arpa.veneto.it/neve_valanghe/it/pdf/dolomiti_nevevalanghe.pdf

Daarnaast stijgt sneeuwgrens morgen richting de 1200-1600 meter en nulgradenniveau richting 1800 meter: http://www.meteotrentino.it/pro-civ/avvisi/Avviso_Meteo_29_01_2014.pdf

Pas je een beetje op?

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur30 januari 2014 · 21:29

@All, er is een update in de maak die vanavond nog live gaat.

powfinder.com
Expert
meteomorrisAuteur30 januari 2014 · 21:40
powfinder.com
Gevorderd
49Auteur30 januari 2014 · 21:54

@@meteomorris
Ik ben benieuwd, hier in Alagna is vandaag 40cm+ gevallen, waarvan 30cm+ tussen 16h en 20h. Het lijkt vanaf 1100m goede kwaliteit pow te zijn. Nu “droog”. Morgen zwemmen in de bossen.

@@letitsnow
kantoortrip Alagna? Hoe hoog is het skiniveau op dat kantoor ;). Hoe willen jullie van Malpensa naar Alagna komen?

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur30 januari 2014 · 22:01

@@letitsnow ik zou me nog niet te druk maken. Bij @@49 wordt het niet zo gek als in het oosten nu.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur30 januari 2014 · 22:09

@@meteomorris @@letitsnow

niet zo veel en niet zo warm idd.

@@letitsnow, ik denk dat je geen probleem hebt om hier te komen, maar dat touren hogerop voor maandag niet het beste plan is. de bossen zullen dan vast nog wel geweldig zijn.

montagna bianca, ti amo
Toerist
letitsnowAuteur30 januari 2014 · 22:32

@@49 @@meteomorris we gaan zeker de bossen opzoeken in gressoney. Bus staat voor ons klaar op Malpensa (als er nog iemand wil meerijden…)…hadden heliskien (zermatt tour) in gedachten, maar die kunnen we vergeten…derde trip naar Alagna op rij met wat collega’s… te verdelen in harde kern op de berg en harde kern in het cafe ;-)

Gevorderd
49Auteur30 januari 2014 · 22:37

@@letitsnow welk hotel?

montagna bianca, ti amo
Toerist
letitsnowAuteur30 januari 2014 · 22:51

@@49 albergo genzianella…maar we zitten ook veel in cafe della guide, maandagnamiddag en later op de avond sowieso…of dat kroegje in de “hoofdstraat”…1x roepen dat je wel een biertje lust en dan krijg je ongetwijfeld een reactie!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!