Freeriden in de Dolomieten

Freeriden in de Dolomieten

PA#11 zou’m worden. Al veel te lang geen vers meer in het noorden en dus besluit ik om voor een paar dagen naar het zuiden te rijden. Helaas gooit de warmte roet in het eten en ben ik sneller dan gepland weer in Innsbruck. Twee dagen later vertrek ik echter weer. De sneeuw heeft wat kunnen uitstralen en stabiliseren. Zo kan ik de eerste echte mooi weer dag na het poederalert meepakken. Om 6u 's ochtends verzamel ik met een paar vrienden in Innsbruck en niet veel later crossen we, voor de tigste keer deze winter, de Brenner over naar het zuiden. Het verschil in sneeuwhoogte blijft ons iedere keer verbazen. Op 20km van Innsbruck ligt plots een kleine meter meer sneeuw.

Verrassend snel rijden we de parkeerplaats in Wolkenstein op. Vanachter een berg sneeuw duikt plots een parkeerwachter op en ik trap vol op de rem. Wolkenstein is een klein dorpje dat op de weg van de bekende Sella Ronda ligt. Voor freeriders erg praktisch, want centraal ligt de Sella bergketen. Hier gaat één lift omhoog en langs alle kanten kan je door geulen en couloirs omlaag skiën. Op het einde van iedere afdaling word je weer op de Sella Ronda uitgespuwd zodat je gemakkelijk weer naar je vertrekpunt komt.

Canale Holzer
Canale Holzer

Canale Holzer

Als opener besluiten we het Canale Holzer te skiën, één van de klassiekers in het gebied. De specs liegen er niet om; 1100hm waarvan 500hm in het couloir, ongeveer 5 à 10 meter breed, 45° steil en voor de alpiene toets ligt er halverwege nog een kleine bevroren waterval waarover 5 meter geabseild wordt. En over al dat lekkers struikel je bijna wanneer je de lift uitstapt. Je kan er zo vanuit de lift in glijden. De sfeer in het couloir is indrukwekkend. De abseil halverwege maakt het spannend en tegelijk maken de enorme kalkwanden je enorm klein. Omdat de wanden zo steil zijn, komt er maar weinig licht in en ski je naar het licht op het einde toe. Onderaan het couloir aangekomen, volgen nog 600hm heerlijk cruise terrein terug naar de pistes.

Val Culea

Om zo’n vette run te overtreffen, moet de volgende wel heel mooi zijn. Toch slagen we daarin! We nemen weer de lift naar de Sas de Pordoi en zetten ons, met vele anderen, in beweging naar de Val Mesdi. Bij de Bamberger hütte kom ik collega berggids Jelle Staleman tegen. Daar heeft net een huwelijksaanzoek plaatsgevonden en het net verloofde stel zal, samen met Jelle, de Val Mesdi afdalen. Wij verlaten hier de drukte van deze klassieker en lopen nog een stukje verder waar we helemaal alleen zijn. We skiën een variatie op de Val Culea om het mooiste terrein en de beste sneeuw te vinden. Het hoeft ook niet extreem te zijn om brede grijnzen op onze gezichten te toveren. 1000Hm lekkere poeder op heerlijk skiterrein, indrukwekkende landschappen en helemaal alleen. Meer moet dat écht niet zijn…

Val Culea. Vincent in actie

Zelf doen?

Deze twee afdalingen zijn slechts een begin in de Dolomieten. Iedere keer dat ik er onderweg ben, wordt ook mijn wensenlijstje weer langer. Wil je zelf tochten plannen in de Sella, of gewoon kijken wat er allemaal kan, dan is het boek Freeride in Dolomiti van Francesco Tremolada (www.proguide.it) een aanrader. Goede kaarten vinden in Italië is altijd een beetje een probleem. Maar de OEAV heeft een zeer goede 1:25000 kaart van het Sella gebied (kaartnummer 52/1).

Beschik je niet over de nodige ervaring, maar wil je er wel heen? Ga dan met Wepowder Dolomieten event mee. Boris Textor is dan jouw gids!

Met dank aan Vincent de Groof en zijn gemaakte foto’s.

BorisTextor

Reacties

Gevorderd
NielsAuteur31 januari 2014 · 12:34

Tof! De Dolomieten staan al een poos op de wishlist, net als dat boek.

Expert
TimVAuteur31 januari 2014 · 17:38

knap!!! Moet ook dringend eens die kanten uit… :)
Heb je een foto van waterval in couloir? kun je deze doen zonder abseil (springen dus…?)

Beginner
HaagjeAuteur31 januari 2014 · 18:15

Nog ff oefenen voordat ik die couloir in duik. Mooie beelden

Gevorderd
AryenAuteur31 januari 2014 · 19:47

Nice, nice :)

Boek en kaart heb ik in huis. Gebied staat ook op mijn lijstje. Ik heb er ook naar zitten kijken voor het Splitfest. @@Niels moeten we dit voor volgende week nog eens onder de loep nemen?
@@BorisTextor Is die Bambergerhütte nu geopend en geschikt als slaapplek voor een groep van 20 of kun je andere hutten aanraden?

Toerist
JaapvRAuteur31 januari 2014 · 20:56

Neeeejoh wat een terrein! Thanks for sharing! Had daar nooit zo bij stilgestaan… tjonge!

Beginner
GillesAuteur31 januari 2014 · 20:57

Gaaf event! Maar zijn er ook afdalingen te doen voor meer intermediate skiers?

Deze regio staat overigens ook op kaart Tabacco 07 (1:25000). Veel topografische kaarten zijn online te krijgen bij Pied a Terre in Amsterdam.

Gilles is my name!!
Gevorderd
NielsAuteur31 januari 2014 · 21:47

@@Emmer ik dacht zelf meer aan het voorjaar, maar wellicht als de omstandigheden goed zijn is het een optie.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!