Poederalert#14

Poederalert#14

PoederAlert #13 was diep, maar ook een complexe. Uiteindelijk bleek de sneeuw in het zuidoosten te diep en vooral op zaterdag te nat. Uitzondering vormde de westelijke Piemonte. Het bleef er kouder en met minder sneeuw was het er goed poederrijden. Toch zijn de beelden vanuit de zuidalpen centraal (Arjen zat in Livigno) en zuidalpen oost van een historisch karakter. De hoeveelheid sneeuw is op dit moment het dubbele of zelfs drievoudige van wat het normaal zou moeten zijn en er is nog steeds geen einde in zicht.

En dat terwijl het in delen van de noordalpen behelpen is. Vooral het oosten van Tirol, het Salzburgerland en Steiermark kampen met een fors tekort en vooral ook instabiel sneeuwdek. Niet voor niets is de stop van de Freeride World Tour in Fieberbrunn gecancelled en verplaatst naar Kappl. En ondertussen maken we ons op voor poederalert#14 en de details hiervoor heb ik de afgelopen twee dagen goed kunnen doornemen tijdens de Masterclasses die ik op zaterdag gaf. Zaterdag zat ik bij de BSFE in Brussel en zondag in de collegezaal van de Machinist in Rotterdam. Het was een intensief weekend dat energie kost, maar ook geeft. Net voor het donker worden heb ik het staren naar een scherm er nog even uitgespeeld met een potje voetbal op een kunstgrasveldje in de buurt. Mijn enkel houdt het goed… en ik mag weer. Eerst richting de Monta Rosa om persoonlijk boek 1 van de safety academy te overhandigen (de red carpent treatment van wePowder ;)) en daarna richting La Grave. En iets in mijn karma zit goed. Want dinsdag en woensdag val ik met mijn neus in de poeder in de Monte Rosa en vanaf woensdag gaat het sneeuwen in de westalpen.

Rood en paars in de zuidalpen
Rood en paars in de zuidalpen

Hoe dat werkt?

Het is nog steeds het laag Mayla dat verantwoordelijk is voor deze dump. Met een zuidoostelijke stroming drukt ze alle aanwezige vocht tegen de zuidalpen aan en dwingt deze leeg te sneeuwen. Een uitzonderlijke situatie en het gevolg van een sterk hoog dat zich de afgelopen dagen opbouwde boven Rusland en maar niet weg wil. Gevolg is dat Mayla bleef rondtollen ten zuiden van de Alpen en daardoor veel sneeuw bracht.

Laag Mayla
Laag Mayla

Gelukkig is de lucht wel weer kouder geworden. Restanten van de jetstream lagen tijdelijk ten oosten van de Alpen en drukten een koude bovenlucht de Po-vlakte in. Het nulgradenniveau is daardoor gezakt en daalt de komende dagen richting de 1200-900 meter, de sneeuwgrens nog eens 300 meter lager. En daarmee wordt het nog eens 3 dagen pipapowder rijden in de zuidalpen. Kies daarbij voor bomen, vermijd bossen met steile hellingen erboven en blijf weg uit het hooggebergte.

Poederadvies maandag-woensdag:

Daarna verliest Mayla toch echt haar grip. Een immens lagedrukgebied ligt klaar om vanaf woensdag PoederAlert #15 te brengen.

Poederalert#15

Voor wie? In ieder geval voor de west- en de zuidalpen. Waarbij het een komen en gaan wordt van warmte- en koufronten. De details volgen dinsdagavond vanuit Monte Rosa. Morgen zit ik in de auto en dinsdag sta ik de sneeuw.En de lange termijn? Voorlopig is het west- en zuidalpen troef. Nu kan ik de noordalpen wel hoop geven, maar dan moeten de weerkaarten daar eerst een bewijs voor aanleveren. Mocht je willen profiteren van PoederAlert#15… La Grave zit al vol, maar 6-9 februari is er nog ruimte voor de poederalert trip en die gaat deze keer richting Espace Killy om onder de bezielende leiding van niemand minder dan Migo Hermeler poeder te gaan rijden.

Updat: de PoederAlert-trip is inmiddels VOL. Wil je mee op een trip in maart? Kijk dan hier!

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
QmaartenQAuteur3 februari 2014 · 01:21

Hiha, here we go.
Ik zeg gaan met de banaan!
Espace Killy it is…
:-)

powpowwowjippiajippieee
Gevorderd
RPAuteur3 februari 2014 · 09:40

Potverdorie zeg, @@49 weer met neus in de pof, hoezo goede seizoenskeuze? ;-)

Ga deze week ook niet redden, hopelijk volgende week nog dump en goede temperaturen (lees: koud)

Explore the Outdoor!
Gevorderd
49Auteur3 februari 2014 · 09:46

@@rp vanaf heden reken ik alleen nog maar in meters, de rest is afronding. :p

montagna bianca, ti amo
Toerist
JaapvRAuteur3 februari 2014 · 11:16

Tjongejongejonge, die Zuidelijke winters zijn toch wel mijn favoriet hoor!
Op de plaatjes tenmsinte, want geografisch komt het me wel slecht uit…

Expert
GilbertSAuteur3 februari 2014 · 11:22

Na twee dagen macugnaga is het hier in gressoney eigenlijk nog heerlijker!

www.instagram.com/gilbertsmink/
Expert
ieismAuteur3 februari 2014 · 15:00

Wat een poeder alert dit! Iedere dag vers, genieten.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur3 februari 2014 · 17:29

Nog een paar uur en dan zit ik in Monte Rosa…

powfinder.com
Expert
ieismAuteur3 februari 2014 · 18:26

@@meteomorris ploegendienst ;) Nu mag jij weer. Kom je gezellig nog even buurten op het splitboard weekend? Of heb je geen stijgski’s mee?

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Expert
meteomorrisAuteur3 februari 2014 · 19:17

@@ieism, ik zit dan in La Grave.

powfinder.com
Gevorderd
49Auteur3 februari 2014 · 19:19

@@meteomorris als je niet vastsneeuwt in valsesia tenminste ;)

montagna bianca, ti amo
Expert
GilbertSAuteur3 februari 2014 · 19:47

Gressoney was een sprookje. Geweldig gehad met @@basvennik

www.instagram.com/gilbertsmink/
Gevorderd
OscarVAuteur3 februari 2014 · 21:03

@@QMaartenQ op het laatste moment aangesloten voor Espace Killy? Dan zie ik je daar. Zinin.

You don't stop playing because you grow old, you grow old because you stop playing
Beginner
QmaartenQAuteur4 februari 2014 · 09:53

@@OscarV Inderdaad, het blijft een poederalarm tripje ;-)
We vertrekken woensdagochtend al.
Zie je in Val D.

powpowwowjippiajippieee
Beginner
brtsAuteur4 februari 2014 · 14:05

Hoeveel zin heeft het om vrijdag richting Frankrijk te gaan? Ik bedoel dan, hoe diep wordt het ongeveer, blijft het flink koud? Of is de kans op meer dan 1 dag spektakel erg gering?

Gevorderd
kurtAuteur4 februari 2014 · 23:18

nice, goed om te zien dat de ‘cursisten’ in de buurt zaten deze dag, mooi weerzeggen voor beginners geleerd! Morris (&de rest) veel plezier. Ride on!

live to ski another day
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!