Live uit Nendaz

Live uit Nendaz
Speeltijd!
Speeltijd!

Het is al weer even geleden dat ik een blog geschreven heb. De afgelopen maand ben ik volop bezig geweest met trainen voor- en voorbereiden van de toelatingstest voor de Staatliche skileraar opleiding. Doordat de focus op het trainen en opbouwen van kracht lag, heb daardoor veel minder tijd gehad om hele dagen te freeriden en de avonden te schrijven. Voor de toelating moest ik naar Oostenrijk. Ik verwachtte er eigenlijk maar weinig van, Oostenrijk. Ik hoorde van bekenden uit Oostenrijk alleen maar horrorverhalen over een belachelijk slechte basis en dat bleek bij aankomst maar al te goed te kloppen. Totdat het halverwege mijn verblijf begon met sneeuwen. En niet een beetje, maar gigantisch veel. Ik had naar Oostenrijk echter expres geen poederski’s mee genomen, zodat ik niet in de verleiding zou komen. Maar ja… Als er echt meer dan een halve meter vers ligt… En zo was ik genoodzaakt de diepste sneeuw van het seizoen, op reuzenslalom ski’s te skiën. Nadeel: Je moet wat harder werken. Voordeel: Je gaat nóg net even wat dieper de sneeuw in.

Flinke dump tot diep in het dal
Flinke dump tot diep in het dal
Hele lichte diepe poeder
Hele lichte diepe poeder
Fijne spray
Fijne spray
Diepste dag tot nu toe, kun je me ontdekken?!
Diepste dag tot nu toe, kun je me ontdekken?!
Overlopende stoke
Overlopende stoke

De test is inmiddels achter de rug (en helaas heb ik het dit jaar niet gehaald) en dat maakt dat ik deze winter geen andere verplichtingen meer heb!

Vellen

En dat betekent feest. Gelukkig hebben we de afgelopen weken in Nendaz nog wel wat sneeuw kunnen meepikken van de (enorme) storm uit het zuiden en met wat goed zoeken was er zeer goede sneeuw te vinden. Omdat de lawine situatie eindelijk na lang, zeer lang wachten, verbeterd is, begint het steeds verleidelijker te worden om de wat lastiger bereikbare lijnen te gaan skiën. Deze week was dan ook de eerste keer dit seizoen, dat ik mijn vellen uit de kast heb getrokken, en niet zonder resultaat.

Tour

De afgelopen week was het dan eindelijk tijd om wat mooiere lijnen te gaan rijden. Hoewel het nog steeds goed oppassen geblazen is, valt er hier en daar wel wat meer te rijden. Het is een fijne mix van bos, pillow’s en grote open velden. En dat is genieten!

Een wat langere hike...
Een wat langere hike…
Met door de wind en sneeuw uitgewiste sporen...
Met door de wind en sneeuw uitgewiste sporen…
Naar een mooie hang
Naar een mooie hang

En als de zon niet schijnt:

Pillows...
Pillows…
En faceplants!
En faceplants!

Eergisteren was namelijk een uitzonderlijk goede dag. De sneeuw was in de ochtend zeer licht en omdat het na de dump de eerste dag met goed zicht was, besloten we een grote lange tour te gaan plannen. Op weg naar de hang, bleek echter dat de wind flink had huisgehouden. Hangen in dezelfde expositie als de tour die we wilden kien, bleken op sommige plekken zelfs spontaan naar beneden te zijn gekomen. Daarom besloten we de plannen onderweg naar boven wat bij te stellen. We besloten wat kleiner, overzichtelijkere routes te skiën. Beginnend met wat variaties vanuit de lift, gevolgd door een korte tour richting een van de bekendere routes in Les 4 Vallées.

Tomas op weg naar de Rocky Garden
Tomas op weg naar de Rocky Garden
Bijna daar
Bijna daar
Korte pauze
Korte pauze

Afsluiter

Onderaan de afdaling aangekomen, hadden we nog één afdaling waarvan we dachten dat hij nog niet geskied was. Aangekomen, bleek dat ook zo te zijn. Sterker, hij was zo goed als zeker de laatste week niet geskied. Van top tot beneden waren er geen sporen te bekennen wat het een mooie afsluiter maakte.

Edit

Bij het op en neer reizen naar en van Oostenrijk, is de mount van mijn GoPro beschadigd geraakt. Natuurlijk, kwam ik daar gisteren pas in de lift achter. Voor de verandering heb ik dit keer dus een korte edit in elkaar gedraaid met enkel beelden geschoten met een vaste camera, ipv een GoPro. Ik was op weg met mijn maatje Tomas Grega (met de gele jas en blauwe broek!) Goed, genoeg gepraat, bij deze de GoPro loze edit!

ThijsKennis

Reacties

Gevorderd
EchoAuteur8 februari 2014 · 16:03

Wow, wat doen die Seekers het goed hè!

Do or do not, there is no try (Yoda)
Expert
ThijsKennisAuteur8 februari 2014 · 17:27

Ja moet eerlijk zeggen dat hij beter is dan verwacht. Had met zo’n lange radius niet zo’n speelse ski verwacht

Pow!
Gevorderd
MartijnKAuteur8 februari 2014 · 22:38

Heerlijk filmpje:)

Beginner
JespervzAuteur10 februari 2014 · 20:56

vet!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!