PA#17: kwakkelweekend

PA#17: kwakkelweekend

Ik ben de afgelopen weken veel onderweg geweest in de Alpen en heb zowel de noord-, west- als zuidalpen mogen aanschouwen. En hoewel ik geklaag hoor over een te warme winter kan ik je verzekeren dat het sneeuwdek in de Alpen er goed bij ligt. Weliswaar is het in de noordalpen gemiddeld wat dunner dan normaal, maar daar staan de enorme hoeveelheden sneeuw in de zuidalpen tegenover. Op 2000 meter hoogte ligt er daar een sneeuwdek dat tussen de 2 en 6 (!) meter dik is. Natuurlijk steekt daar het halve tot anderhalve metertje sneeuw in de noordalpen schril tegen af, maar er ligt overal meer dan genoeg sneeuw. Onderstaand een beknopt overzicht van de gemiddelde sneeuwhoogtes op 2000 meter en de bijbehorende sneeuwgrens.

Het moge duidelijk zijn. Voor bizar grote pillows moet je in het zuiden zijn. Ik kan me nog een voorval herinneren van afgelopen week. Onze gids Francois Lombard neemt ons de bossen in in de zuidalpen. Hij geeft aan dat we wat mooie cliffs gaan tegenkomen die het springen waard zijn. Reken op 3 meter en hoger. Eenmaal in het bos blijken de cliffs nog maar een metertje. Het kan verkeren in diepe winters. Uiteindelijk sprongen we afgelopen week cliffs en pillows die in normale winters (te) hoog zijn.

Karsten scoort een pillow ((C) Francois Lombard)
Karsten scoort een pillow (© Francois Lombard)

Ondertussen kregen we de afgelopen 48 uur te maken met PoederAlert #16 en wederom viel er 30-60 cm vers in het westen en zuiden van de Alpen. En dat terwijl er een föhnstorm huis hield in de noordalpen. Zoals aangekondigd moet je voor koude en fluffy poeder tot en met donderdag in het zuidwesten en zuiden van de Alpen zijn. De Alpen liggen onder invloed van een tussenhoog. De zon komt door, er ligt veel poeder en het wordt tijd voor de mooiere lijnen. Daarna…

Tussenhoog boven de Alpen
Tussenhoog boven de Alpen

Poederadvies

Tot en met donderdag ben je het beste af in:

Hier veel 30-60 cm vers. Ook het zuiden en westen van deIsère kregen er 20-50 cm bij zodat gebieden als La Grave er nog beter bij liggen. En het was er al te gek. Check deze video van de la Grave locals (waaronder Joe Vallone) maar eens welke we afgelopen weekend tegenkwamen.

Ach, mij hoor je niet klagen over deze winter. Sterker nog, ik raad iedereen aan om een bezoek te brengen aan de zuidalpen bij een volgende dump uit zuidwest. Je moet die immense sneeuwhoeveelheden eens ervaren hebben, al is het maar om je pillowskills naar een hoger niveau te brengen. Nee, de zuidelijke winter 13-14 zal ik niet snel vergeten. En we zijn pas halverwege.

Tijdelijk(?) warmer

Kijk je nog eens goed naar bovenstaand weerkaartje, dan zie het laag Tini alweer liggen. Het startpunt van PoederAlert#17, welke meer weg heeft van PoederAlert#15, dan van #16. De jetstream draait weer naar west en dus zijn alle pijlen gericht op het westen. Donderdag arriveert het eerste front met sneeuw voor het noordwesten van de Alpen. Tussen de lijn Grenoble-Arlberg komt er een front binnen uit westnoordwest. De sneeuwgrens daalt van 1200 naar 800 meter en lager en er valt tussen de 10 en 40 cm vers. Zwaartepunt daarvan in de westalpen noord, waar lokaal 50 cm kan vallen tot en met vrijdag. Maar dan volgt er de warmte.

Jetstream ten westen
Jetstream ten westen

De Alpen liggen zaterdag in de warme lucht. De jetstream ligt te veel naar het westen, waardoor het nulgradenniveau flink stijgt en de wind uit het zuiden aantrekt. Zaterdag wordt daardoor een gevaarlijke dag. Aantrekkende wind en een stijging van de temperatuur zullen tijdelijk het lawinegevaar aanscherpen in het hooggebergte. In de nacht naar zondag volgt er dan weer afkoeling, sneeuw en een flink dalende sneeuwgrens vanuit het westen en dit front lijkt overal sneeuw te gaan brengen. Kortom verse sneeuw op donderdag en vrijdag. Warmte en föhnstorm op zaterdag en zondag afkoeling en nieuwe sneeuw.

Morgen een aanscherping van mijn bericht, maar gegeven de tendens is dit een aardige optie. Tot en met donderdag poeder in de zuidalpen. Vrijdag poeder ten westen van de Mt. Blanc of in de Arlberg. Zaterdag de beschutting van de lariksbossen in de Piemonte en zondag opnieuw sneeuw. Morgen meer.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
KarstAuteur11 februari 2014 · 14:25

+1 voor wePillow

Smile! Your ridin' pow!!!
Gevorderd
FriscoAuteur11 februari 2014 · 14:35

Fingers crossed voor Chamonix! Vanaf maandag 4 dagen met Michiel Engelsman op stap… Wat zegt je onderbuik? @@meteomorris

Never eat yellow snow!
Beginner
pilotjoeAuteur11 februari 2014 · 14:39

Donderdag vlucht naar Lyon. Enige tips met het zo zo poederweekend…? Goed idee om zaterdag grens over te steken naar bardonecchia om aan de warmte te ontkomen?

The red line is not a limit, but should be the goal!
Gevorderd
SamSamAuteur11 februari 2014 · 15:02

Iemand een idee hoe het momenteel gesteld is in Les Sybelles (Westalpen centraal)? En valt daar vooral veel sneeuw als er een front binnen komt vanuit west-noordwest, of eerder bij een front uit west-zuidwest? Of nog andere richtingen?

Zeer interessante info alleszins al in dit PA!

Expert
MickeydeHaasAuteur11 februari 2014 · 15:11

+1 voor Karsten!! Volgend keer nog een back flip erbij…:)

One step at a time.
Expert
meteomorrisAuteur11 februari 2014 · 15:12

@@SamSam: http://wepowder.nl/playgrounds/les-sybelles/conditions\
even naar beneden scrollen en daar vind je het antwoord.

Voor actuele sneeuwcondities klik je op de link rechts naar het lawinebericht. Les Sybelles ligt in de Maurienne.

@@pilotjoe Ik citeer: ‘Vrijdag poeder ten westen van de Mt. Blanc of in de Arlberg. Zaterdag de beschutting van de lariksbossen in de Piemonte en zondag opnieuw sneeuw.’ ;)

powfinder.com
Gevorderd
SamSamAuteur11 februari 2014 · 17:17

Bedankt! Om 1 of andere reden nu dus pas het “condities” tabblad ontdekt bij elk gebied! Een nieuwe wereld gaat open :)

Elite
kanskiAuteur11 februari 2014 · 17:50

Vandaag hadden we op de Mont Fort en aan de Verbier zijde Cold Smoke Blower Pow! En wel 15cm! Super light quality pow!!!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
xs2arjan.Auteur11 februari 2014 · 20:49

As. Zondag moeten we ons melden in La Grave bij Wolfgang Hackel voor 5 dagen ;-)
vrijdagochtend vertrekken we om za en zo in te skiën. Iemand nog tips voor melow terrein, we slapen 2 nachten in de auto dus zeer flexibel. We dachten zelf aan west alpen midden of zuid, zodat we zondag na het skiën al redelijk bij La Grave in de buurt zitten

xs2arjan
Gevorderd
FrenktasticAuteur11 februari 2014 · 22:13

ik wil misschien donderdag gaan rijden, heb eventueel 2 plekken vrij in mijn bus om PA #17 mee te pakken.
Hoe zou de poeder uitpakken voor St Anton in Arlberg? ik heb daar nl (als het goed is) een buddy met een slaapplek @@yuryen Of beter naar zwitserland?

If the conditions are crap, it's called training!
Toerist
KarstAuteur11 februari 2014 · 22:17

@@mickeydehaas jaja!

Smile! Your ridin' pow!!!
Beginner
polingAuteur11 februari 2014 · 22:21

thanks! :-)
benieuwd naar morgen dan

Beginner
polingAuteur11 februari 2014 · 22:22

@Frektastic tot wanneer wil je gaan!

Gevorderd
-Jurjen-Auteur11 februari 2014 · 22:30

@@Frenktastic Gezellig :) . Hopen dat het allemaal deze kant op komt.

Gevorderd
FrenktasticAuteur11 februari 2014 · 22:46

t/m maandag/dinsdag… @@poling
@@yuryen fingers crossed!

If the conditions are crap, it's called training!
Gevorderd
LeonieproAuteur12 februari 2014 · 12:05

Francois Lombard, ergens in de zuidalpen, extreem veel sneeuw… kan het zijn dat ik jullie in puy gezien heb?

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Toerist
KarstAuteur12 februari 2014 · 12:45

@@leonie . we waren idd afgelopen vrijdag in Puy. Fisherman-Francois was niet te missen met zijn gele regenjas tot aan zn enkels.

Smile! Your ridin' pow!!!
Gevorderd
LeonieproAuteur12 februari 2014 · 17:16

Ha, toen het smorgens van de hemel zeek en daarna toch nog redelijk goed kwam?? Grappig, ik doelde eigenlijk op dinsdag…

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!