Freeriden in Italië: de regels

Freeriden in Italië: de regels
De heerlijke bossen van Livigno
De heerlijke bossen van Livigno

Er is veel onduidelijkheid over freeriden in Italië. Mag het nou wel? Mag het nou niet? En zijn er verschillen tussen de verschillende regio’s? Ik heb geprobeerd eens wat meer duidelijkheid te krijgen over freeriden in Italië. En ik kan je vertellen: dat is verrekte lastig. Vorig weekend was ik vier dagen in Livigno waar ik, naast m’n rondje met de plaatselijke parkeerwachter, ook sprak (en drie dagen poeder heb gereden) met Fabiano Monti, initiatiefnemer van het Freeride Project in Livigno.

Informeren in plaats van verbieden

In Livigno was het bij lokale wet tot vorig seizoen verboden om off-piste te skiën of te snowboarden bij een lawinegevaar hoger dan drie. Aangezien de burgemeester inmiddels heeft ingezien dat verbieden niet de juiste oplossing is zijn ze in Livigno gestart met het ‘Freeride Project’. Eigenlijk komt het er in de basis op neer dat men skiërs en snowboarders veel beter informeert over de risico’s, maar ook over de mogelijkheden die Livigno buiten de piste kan bieden (en ik kan je uit eigen ervaring vertellen: met die mogelijkheden zit het wel goed).

Freeride Checkpoint
Freeride Checkpoint

In Livigno is het dus duidelijk. Hier mag je overal afdalen (tenzij iets expliciet gesloten is met netten of iets dergelijks) en je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Om je te informeren staan er op meerder plekken in het gebied ‘freeride checkpoints’ waar je kan checken of je pieper goed werkt, zijn enkele eenvoudige runs al aangegeven op de pistekaart, en (daar is Livigno echt uniek in) ze maken in Livigno hun eigen lawinebericht.

Eigen lawinebericht

Dit lawinebericht wordt iedere ochtend om 6.00 uur door Fabiano gemaakt. Hij is gepromoveerd bij het SLF en weet alles van sneeuwlagen en de transformatie die ze doormaken. Dit lokale lawinebericht zorgt ervoor dat je dus altijd goede gedetailleerde informatie hebt. Ze hanteren een systeem dat geïnspireerd is door het systeem dat we ook in de wePowder Safety Academy hanteren.

-Simpel terrein (below the treeline)

-Uitdagend terrein (treeline)

-Complex terrein (alpine)

En ook belangrijk: het is in het Engels! In Livigno zit het dus wel goed en wat mij betreft is het dorp een voorbeeld voor andere gebieden hoe ze met freeriden om kunnen gaan. Maar hoe zit het precies in andere regio’s?

Niet verboden in Livigno, wel op andere plekken
Niet verboden in Livigno, wel op andere plekken

Verboden of niet?

Italië kent zes provincies waar de Alpen in te vinden zijn. Van oost naar west zijn dat Friuli Venezia Giulia, Veneto, Trentino // Alto Adige, Lombardia, Aosta en de Piemonte. Er zijn geen grote verschillen tussen deze provincies. Freeriden is overal gewoon toegestaan. Alleen in de Piemonte is er iets geregeld op provinciaal niveau en dat betekent dat je altijd met het juiste materiaal onderweg moet zijn. Dat betekent dus een lawinepieper, schep en sonde. In de Aosta zijn ze ook vrij makkelijk en is heliskiën op een goede manier gereguleerd (net zoals in Livigno).

Ook in de andere provincies is freeriden dus niet verboden. Waarom hoor je dan altijd van die vreemde verhalen? Het grote probleem zit 'm in het feit dat gemeentes zelf hun eigen wetten hierover mogen opstellen. En dat zie je voornamelijk terug bij gebieden in de Dolomieten. Zo is het bijvoorbeeld in Arabba (Veneto) bij wet verboden om buiten de piste te skiën, maar bij buurman Canazei (Trentino // Alto Adige) mag het wel. Lastig, omdat de grens precies door de afdalingen heen loopt.

Politie in Cortina d'Ampezzo. Chris Schnabel kan erover meepraten

Er in Italië dus nog veel voor verbetering vatbaar, maar in Livigno hebben ze een goede start gemaakt. Wanneer je meer weet over de lokale wetten in de Italiaanse gebieden, dan hoor ik het graag van jullie!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Beginner
TomDVAuteur12 februari 2014 · 09:14

Maandag in de bossen van Cesana nog polizia tegen gekomen. Geen problemen mee gehad, ze kwamen zelfs even kijken of alles in orde was toen een van ons een serieuze val gemaakt had.

Gevorderd
snelle_henkieAuteur12 februari 2014 · 09:59

Interessant, ik zit binnenkort in de Dolomieten (Ortisei), nog geen idee wat wel/niet mag. Ook de eerste keer, dus hopelijk kan ik een goede gids vinden, die ook uitleg kan geven over wat wel/niet mag.
@@Arjen: jij nog tips? En weet jij of je in die regio ook met heliboarden?

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
49Auteur12 februari 2014 · 11:01

je mag hier overal lekker rijden, maar 16.30 is borreltijd, of niet @@meteomorris :p

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur12 februari 2014 · 11:05

@@49, precies. Dan moet je uit het gebied zien. ‘zer isz a low for zhat in Italie’

powfinder.com
Gevorderd
ArjenproadminAuteur12 februari 2014 · 17:13

@snelle_henkie Weinig heli in de Dolomieten. Plaats anders een berichtje op het forum van wepowder.com. Zitten aardig wat Italianen daar.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
sannoAuteur12 februari 2014 · 21:20

@@TomDV misschien hadden ze een regionale actie maandag. ik zag ze ook in Bardonecchia.
Dinsdag in Cesana niet tegen gekomen. Was wel handig geweest misschien want ik zat een beetje vast in een kuiltje op weg naar Solomiac.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Beginner
TomDVAuteur13 februari 2014 · 09:28

@@sanno regionale actie “Genieten van de heerlijk lichte poeder in de bossen”? :D

Hoe was het nog in Bardonecchia? Stond ook nog op onze shortlist, maar uiteindelijk voor Cesana gekozen ivm dichter langs de terugweg.

Toerist
sannoAuteur13 februari 2014 · 09:51

Bardonecchia was dieper dan Cesana. toen ik 's middags naar Cesana reed dumpte het nog in Bardo en was het droog in Cesana, dus dat zegt wel iets.

Lawine piepers, je wilt er niet dood mee gevonden worden.
Gevorderd
EasyAuteur13 februari 2014 · 20:23

Die Polizia foto roept herinneringen op, vertelt die agent mij achteraf nog doodleuk dat hij mij op heterdaad (lees: op de helling) moet arresteren. Dus de volgende keer in Italië stop ik nergens meer voor! ;)

Ik mocht trouwens zelf beslissen of ik de boete wou betalen: mijn keuze was niet betalen! :D

Built for Speed
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!