PA#17: details

PA#17: details
Via de PowderQuest reports
Via de PowderQuest reports

Gister was zoals aangekondigd een bluebird day en dat was goed te zien op de reports pagina. Overal diepe poedershots en zon. Vandaag (woensdag) is ook nog zo’n dag met zon en de vele verse sneeuw van poederalert#16. Maar daarmee is het mooie weer voorbij voor het noordwesten van de Alpen en mogen we ons opmaken voor poederalert#17. Gister gaf ik je daarover al de hoofdlijnen (lees ze hier nog eens terug). Vandaag ga ik dieper in op de details.

Omdat mensen me regelmatig vragen hoe het met de sneeuw is gesteld, heb ik hieronder nogmaals de sneeuwhoogtes weer weerregio opgenomen. Wil je weten hoe het zit met de sneeuwstabiliteit, lees dan vooral je lokale lawinebericht via lawinedienst.nl. Onderstaand een beknopt overzicht van de gemiddelde sneeuwhoogtes op 2000 meter en de bijbehorende sneeuwgrens.

Poederalert#17, de details

In de nacht van woensdag naar donderdag passeert het eerste front. En dit front zorgt op donderdagochtend al voor 5-15 cm verse sneeuw tussen Grenoble en de Arlberg. In de loop van de donderdag volgt dan het tweede front. Tegen het middaguur ligt het westen van de Alpen in de warme lucht van het warmtefront, maar later in de middag volgt het koufront en daalt de sneeuwgrens rap en in de nacht breidt de sneeuw zich uit naar de rest van de Alpen. Op onderstaande Fohn Chart is dat mooi te zien.

Fohn Chart
Fohn Chart

Op donderdag zorgt het binnenstromende warmtefront voor een aantrekkende zuidfohn, die in de loop van de donderdag inzakt en wegvalt als het koufront binnenstroomt. Vrijdagochtend worden we wakker met heel veel verse en koude sneeuw in het noordwesten van de Alpen. Vrijdagochtend wordt daarmee zo’n ochtend in de Mont Blanc regio die je niet wilt missen. Verse koude sneeuw die heupdiep gaat worden. Ook in de rest van het noordwesten gaat er genoeg sneeuw vallen voor een poedershot.

Poederverwachting vrijdagochtend (bron: snowmaps)

Maar wacht niet te lang. In de loop van de vrijdag trekt de wind aan en volgt er een nieuw front vanuit het zuidwesten waarmee het begint te sneeuwen en regenen onder de 1800 meter in de westalpen. In de nacht van vrijdag naar zaterdag slaat deze neerslag over naar de zuidalpen centraal.

Poederadvies vrijdag

Verse sneeuw: westalpen noord, westalpen centraal, noordalpen west en de Arlbergregio

Oude verse sneeuw: zuidalpen west, zuidalpen centraal, zuidalpen oost

Kijken we nog eens goed naar de Fohn Chart, dan is goed te zien dat er zaterdag een zuidstau sitiatie ontstaat. Als gevolg van de stau daalt de temperatuur en sneeuwt het hierdoor tot diep in de dalen. Ga ervan uit dat de sneeuwgrens op zaterdag in de zuidalpen centraal richting de 1100 meter daalt en er weer eens 20-35 cm bij valt gedurende de dag. Ondertussen fohnt het in de rest van de Alpen. Het waait dan stevig met een nulgradeniveau rond de 2000 meter en hoger. Oppassen voor verse Triebschnee dus.

Poederadvies zaterdag

Verse sneeuw: zuidalpen centraal

Zondag passeert er dan in de loop van de dag een nieuw front met koude lucht vanuit het noordwesten. Voorafgaand dit front zit de wind in de zuidwest hoek, na passage van het front in de noordwesthoek. Omdat de neerslagzone zich precies op de grens van de koude en warme lucht bevindt en deze zich relatief langzaam verplaatst verwacht ik vooralsnog de meeste sneeuw in de west- en zuidalpen, waarbij gebieden die het altijd goed doen bij sneeuw uit zuidwest de meeste kans maken. Ik zou daarom voor de zondag voor een gebied kiezen met lariksen. Een verdere aanscherping volgt later deze week.

En Oostenrijk?

Er is een beetje hoop. De echte warmte lijkt er volgende week uit te gaan en dan nog steeds kansen op sneeuw. Zou die dump nog komen voor de voorjaarsvakantie? Morgen meer. Onderstaand alvast de meteogram voor een punt in Oostenrijk. Het wordt kouder en er blijft kans op neerslag.

Meteogram Oostenrijk
Meteogram Oostenrijk

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
robbieAuteur12 februari 2014 · 21:13

kleine update vanuit gressoney: door de (onverwachte) harde wind, is de poeder boven de boomgrens grotendeels verwaaid. Veel sneeuwverfrachtung vandaag, ook op lager gelegen hellingen. We zagen vanochtend een grote sneeuwwindhoos, die de sneeuw honderden meters hoog de lucht in zoog.
in het bos nog wel poeder te vinden. bijna alle liften waren vandaag gesloten en heel veel verse triebschnee op oosthellingen

Gevorderd
xs2arjan.Auteur12 februari 2014 · 21:58

@@meteomorris

As. Zondag moeten we ons melden in La Grave bij Wolfgang Hackel voor 5 dagen wink
vrijdagochtend vertrekken we om za en zo in te skiën. heb jij nog tips voor melow terrein, we slapen 2 nachten in een camper dus zeer flexibel. We dachten zelf aan west alpen midden of zuid, zodat we zondag na het skiën al redelijk bij La Grave in de buurt zitten

xs2arjan
Elite
SvenD'HaeseleerAuteur13 februari 2014 · 10:08

@@xs2arjan2 Zitten er ook, zondag grote kans dat ze niet openen. Tip: ga dan de bossen in van Le Monetier of Villeneuve te Serre Che dan. Als LG dichtgaat is Serre Che vaak ook maar gedeeltelijk open (Yret is dan dicht), indien open, duik dan de Montagnolle in. (Boven in Le Monetier, skiërs links onder de netten doorsteken), of op grens met deelgebied Villeneuve de Cucumelle hiken en daar even NW, kam over en full N tot onderste pistes Le Montier (deze staat op de nieuwe IGN kaart als tourski route aangeduid). Veel plezier.

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur13 februari 2014 · 10:29

daar even NO! Niet NW.

Expert
meteomorrisAuteur13 februari 2014 · 11:49

@@xs2arjan2
De routes in Serre Chavelier die @SvenD’Haeseleer bedoelt kun je (naast een heleboel andere routes) hier vinden: http://wepowder.nl/playgrounds/serre-chevalier/routes

powfinder.com
Gevorderd
xs2arjan.Auteur13 februari 2014 · 16:47

@Morris @SvenD’Heaseleer

Thnx voor de tips, ga vvnd bepalen wat het gaat worden! Maar wat we zoeken is makkelijk terrein daar mijn maatje en ik beginners zijn. Ssc1 en de powder academy.

In de routes zie ik wel de zgn groene jongens, dat is wat we zoeken…

xs2arjan
Beginner
DrRoetkerAuteur13 februari 2014 · 17:55

Vandaag al een dik pak gevallen hier in het Lötschental, en het sneeuwt nog fors door, het wordt heupdiep!

Elite
kanskiAuteur13 februari 2014 · 19:43

Nendaz/Siviez/Veysonnaz;

Vandaag 40cm gevallen overdag en het dumpt nog steeds. Verbindingsliften tussen de Nendaz en Verbier zijde zijn halverwege de dag gesloten vanwege de hoge wind snelheden. Ontzettende Triebschneeansammlungen vandaag al waargenomen in Rinnen und Mulden en op de kammen.

Ik ben vrij morgen maar ga op pad met vrienden.

Misschien kleine gebiedjes tussen de bommen safer! Denk aan Nax en Vercorin, Ovronnaz en Marecottes, Champex etc…

Pila bij Aosta is de bom!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur13 februari 2014 · 19:49

Misschien bedoel ik daar bomen!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
evanAuteur13 februari 2014 · 20:05

@@kanski, als het tussen de bommen al veiliger is kan je beter binnen blijven denk ik. ;-)

Gevorderd
49Auteur13 februari 2014 · 21:55

Sneeuw tot op 500m in Valsesia. Slechts 15cm tot heden op 1150m.

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!