Problemen met Pieps en Arva

Door meteomorris op 12 februari 2014 · 15

Uit praktijktests van de DAV Sicherheitsforschung is naar voren gekomen dat de markeerfunctie Arva en Pieps niet goed werken. De oorzaak is software probleem.

De markeerfunctie gebruik je in die gevallen dat er meerdere slachtoffers gegrepen zijn door een lawine. Het doel is om het signaal van de reeds gevonden slachtoffers te 'markeren' zodat je op zoek kunt naar de resterende slachtoffers. In circa 12% van de lawine ongevallen is er sprake van een situatie waarin meerdere slachtoffers gegrepen zijn. In de grote meerderheid der gevallen gaat het daarbij om zogenaamde tourskiers.

ARVA
ARVA

Specifiek gaat het om de volgende modellen: de Pieps DSP Sport, Pieps DSP Pro, Arva Evolution+, Arva Evo 3, Arva Evo 3+, Arva 3 Axes.

Probleem: alle signalen worden gemarkeerd

Het probleem doet zich voor in een zeer specifieke situatie. Namelijk wanneer twee (of meer) 'slachtoffers' te ver (ca. 60m) uit elkaar liggen in de lawinekegel zodat de signalen van hun LVS/lawinepiepers elkaar niet overlappen. Is eenmaal het eerste 'slachtoffer' gevonden en wordt de markeerfunctie gebruikt, dan worden ook de signalen van de overige LVS niet meer opgevangen.

Pieps
Pieps

Software-update of handmatig oplossen

Voor de modellen van Pieps is een software-update (naar versie v1.5) beschikbaar. Je kunt deze update laten uitvoeren bij een Pieps-Servicecenter. Adressen kun je vinden op de site van Pieps: www.pieps.com. Arva heeft nog geen software-update beschikbaar. Wanneer je niet in staat bent de software-update van Pieps uit te voeren, of een Arva hebt, kun je bij een situatie met meerdere slachtoffers die ver uit elkaar blijken te liggen, de markeerfunctie weer handmatig uitschakelen. Hoe je dat doet lees je in je gebruiksaanwijzing van je LVS of op de websites van Pieps en Arva.

Altijd de zoekbreedte reduceren bij meerdere slachtoffers

Uit de testen van de DAV blijkt ook dat alle LVS met een markeerfunctie - ongeacht het type en/of merk - problemen hebben met het ontvangen van de andere signalen nadat het eerste gevonden slachtoffer gemarkeerd is. Het ontvangstbereik van de andere signalen wordt daarna minder goed, gemarkeerde signalen kunnen ineens kwijt zijn of verwisseld worden met andere signalen of het markeren werkt überhaupt niet. Het is daarom aan te raden om in het geval van meerdere slachtoffers extra goed op te passen dat je iemand niet over het hoofd ziet en de breedte van de banen waarin je zoekt maximaal 20 meter breed te laten zijn.

Bron: NKBV en DAV

Reacties

• Bazz
    Beginner
    Bazz op 12 februari 2014 · 16:27
    Als ik via de pieps een service center probeer te vinden moet ik naar Duitsland?

Weet iemand waar ik een service center kan vinden? In het westen van het land?
  • FrekieF
    Beginner
    FrekieF op 12 februari 2014 · 17:24
    Nou lekker dan, ook maar ff kijken waar ik deze update kan scoren. Hebben helaas de dsp sport van mijn vriendin ook al terug moeten sturen vanwege een onduidelijke errorcode. En dat terwijl wij voor pieps gekozen hadden vanwege gebruiksgemak en kwaliteit dachten we... Ff afwachten dus, word vast goed opgelost 😃 !
    Wanneer mag ik weer?
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 12 februari 2014 · 17:40
    Hm vreemd, de info die op de website van Pieps staat voor Nederland is hetzelfde als een heleboel andere landen:

Black Diamond Equipment AG
    Christoph Merian Ring 7
    4153 Reinach
    +41615643333

Dat is wel een beetje jammer.. Ik zal morgen even bellen en navragen of dat hier ergens kan of dat hier geen 'Competence Partner' zit..
  • kanski
    Elite
    kanski op 12 februari 2014 · 17:48
    Zeer goede feedback!
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • Arns
    Beginner
    Arns op 12 februari 2014 · 18:52
    Is het bekend tot welke serienummers deze problemen zich voordoen? Of gaat het om de software van alle tot nu toe verkochte Pieps (DSP?) toestellen?
    Ontwaken onderaan de berg
  • Rimski
    Beginner
    Rimski op 12 februari 2014 · 18:59
    Ter informatie van verleden jaar: Alleen de 'honden-update' kunnen we niet doen. MK kan tegenwoordig ook alles updaten dacht ik. Opa op 4 mrt. 2013 10:06[/ Alleen de 'honden-update' kunnen we niet doen. MK kan tegenwoordig ook alles updaten dacht ik. Opa op 4 mrt. 2013 10:06
    Work Hard, Play Save, Ride Pow
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 12 februari 2014 · 20:58
    Gaat dit om de nieuwe DSP modellen of ook voor de oudere DSP's? Als ik update 1,5 lees dan is dit niet de oude DSP.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 13 februari 2014 · 11:42
    @SPAM, klopt. Voor updates kun je terecht bij de volgende adressen:
    * Voor Belgie: K2, Frankrijklei 109 te Antwerpen
    * Voor Nederland net contact gehad met de agent voor Pieps in Nederland. Zij zijn dit nog maar net, maar de status nu is als volgt. Servicecenters zijn:
    MK Skiservice (wordt nu ingericht. Als het goed is dan dit weekend operationeel. Bel voor de zekerheid even van te voren).
    Snow Safety Center (updaten is mogelijk tijdens de theorieweekenden en tijdens de praktijkcursus in Davos. Er zijn nog plekken vrij: http://wepowder.nl/forum/topic/93742)

De komende maanden wordt het aantal servicecenters uitgebreid. Je kunt overigens ook bij de agent van Pieps zelf terecht. Dat is CJ Agencies: http://www.cjagencies.nl/
    May the powder be with you.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 13 februari 2014 · 20:24
    De markeerfunctie van de Arva's is tijdelijk (heb ik mij tijden SSC praktijk laten vertellen), dus dan zou dit markeerprobleem uiteindelijk niet veel uit moeten maken. Daarnaast pakt een Arva bij 60m toch nog geen signaal ...
    Built for Speed
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 13 februari 2014 · 20:50
    @Easy, het gaat er in dit geval om dat indien je 1. na het markeren van het eerste slachtoffer en 2. een tweede (of derde etc.) slachtoffer buiten het bereik van je pieper ligt je 3. verder het veld gaat afzoeken je DAN geen signalen meer oppikt.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 14 februari 2014 · 23:47
    @meteomorris dan zou een arva dus na een korte tijdsinterval "terug" schakelen: m.a.w. functioneren alsof je niet gemarkeerd hebt. Nadeel is natuurlijk wel dat - indien je dan het 1e signaal nog oppakt en het tweede niet - de pieper je terug leidt naar het 1e (reeds gevonden) signaal/slachtoffer. Maar ik zou verwachten dat dit snel opvalt ...

Optimaal is het allemaal niet, maar we weten ook allemaal dat bij meervoudige volledige begravingen de statische kans op meer dan 1 succesvolle redding bijzonder klein is.
    Built for Speed
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 15 februari 2014 · 10:07
    @Easy, helemaal eens wat je zegt over de meervoudige volledige begraving.
    Daarnaast is de kans dat dit je overkomt klein. Slechts 12% van de gevallen kent meerdere slachtoffers in een lawine. De grote meerderheid hiervan zijn tourskiers op weg naar boven en dan moeten ze ook nog eens meer dan 40-60 meter uit elkaar liggen.
  • Opa
    Advanced
    Opa op 15 februari 2014 · 12:10
    Het wisselt nogal wat de ARVA doet door de jaren heen. Van een (tijdelijke) blokkeerfunctie tot een scanmodus. In ieder geval zou er bij de Evolution+ en Evo 3 sprake moeten zijn van een scan- en geen blokkeerfunctie. Die scanfunctie werkt alleen voor de eerste 15 meter (ongeveer). Signalen daarbuiten worden dus inderdaad niet weergegeven. Ditzelfde gebeurt bij de Evo 3+ van 2013 en later; de Evo 3+ van vóór 2013 blokkeerde het signaal tijdelijk. Ik ben ook benieuwd naar het volledige onderzoek van de DAV, want volgens de gebruiksaanwijzing van ARVA moet je alleen maar blokkeren als het signaal van meerdere slachtoffers brandt. In de opzet van dit onderzoek lijkt dit niet het geval te zijn (tweede signaal is immers buiten bereik) en dus moet je niet blokkeren. Om misverstanden te voorkomen: ik geen grote fan ben van deze ARVA modellen. De NEO, Axis en Pro W lijken mij een stuk interessanter.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 16 februari 2014 · 22:32
    @ Opa maar ik heb al een evo+ (of in ieder geval een laatste generatie 2 antenne model). 😉 Ik wil overigens nog een keer een 2e 3-eenheid aanschaffen. Op basis van de tests lijkt de NEO mij een serieus alternatief voor de modellen van pieps en mammut.

Dat gezegd hebbende, mijn huidige pieper heeft (tot op heden) prima dienst gedaan tijdens zoek oefeningen (o.a. tijdens SSC praktijk cursussen).
    Built for Speed
  • sjakies
    Beginner
    sjakies op 20 februari 2014 · 20:14
    Ik kan mijn pieper terug brengen bij de bever sport winkel.

Het hoofdkantoor gaat voor update zorgen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro