Lawines in Wallis eisen 2 slachtoffers

Lawines in Wallis eisen 2 slachtoffers
Archief safety academy

Inneralpine gebieden blijven een probleem. Gister en eergister eisten lawines in Wallis 2 slachtoffers. Het eerste slachtoffer viel op 17 februari in het skigebied van Nendaz, het tweede slachtoffer op 18 februari in het skigebied van Zinal. Beide gebieden behoren tot de zogenaamde inneralpine gebieden van Wallis die al de gehele winter een probleem vormen. Onlangs waarschuwden we nog voor deze gebieden en deze blijven voorlopig dus nog een probleem.

Onderstaand filmpje dateert van begin van deze winter, maar deze suikersneeuw is dus nog steeds een probleem.

meteomorris

Reacties

Gevorderd
RobinNAuteur19 februari 2014 · 15:45

Pff, heftig. Gedachten gaan uit naar de nabestaanden.

Bij die lawine in Nendaz staat als gebied aangegeven L’Arpette, Cleuson. @@kanski is dat de (noord-)oost wand aan de oever van Lac de Cleuson (waar wij eind januari ook een lawine met sporen in en uit zagen)?

Waar het wit is, is een weg.
Elite
kanskiAuteur19 februari 2014 · 19:13

@@RobinN; Nee iets verder voorbij de stuwdam op weg naar dat smalle padje door het bos. Net daarvoor. Kwam er gisteren voorbij en de hele helling lag eruit! Hoe plaats ik hier foto’s?

20140218_124804 kopie.jpg
20140218_124812.jpg

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur19 februari 2014 · 19:56

@@kanski : ik heb een anderhalvemaand geleden ongeveer op die plaats http://www.policevalais.ch/communiques-pour-les-medias/zinal-avalanche-hors-piste-1-mort/ in zinal een sneeuwprofiel gegraven ; suikerlaag van ±10cm op de bodem…
Als ik die foto vd plolitie een beetje inschat zie ik dat die lawine (weer) alles tot op de bodem/rotsen heeft weggehaald… ???
Is dat door het nieuwe gewicht van de sneeuw van afgelopen dagen ??? Los-getriggerd en daardoor nieuw gewicht én daardoor (opnieuw) tot op de bodem ???
Voor de afgelopen sneeuwval kon je die helling wél rijden zonder dat ze los kwam …
Vraagtekens…

koen

sbs roelz
Elite
kanskiAuteur19 februari 2014 · 21:10

@@koen_djfistel ; Hey Koen,

Ja onder het gewicht van de verse sneeuw, triebschneeansammlungen van de afgelopen weken en de significante opwarming van de afgelopen dagen is het weer een heikele situatie… Als de verse toplagen in beweging komen kunnen die de diepere zwakke lagen meenemen in hun abgang.

Vandaar dat ze de afgelopen weken soms wel te skiën waren maar je geen lawine of sluf moet triggeren want dat gewicht kan het hele dek tot op de laag van 27 november mee naar beneden doen komen… zoals hier in Nendaz bij het stuwmeer van Cleuson.

Er wordt overigens nog steeds voor gewaarschuwd in de lawineberichten voor onze regio!!!

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur19 februari 2014 · 21:30

jezus

sbs roelz
Elite
kanskiAuteur21 februari 2014 · 17:05

Op de foto kan je overigens ook zien dat de lawine een diepere laag heeft meegenomen in zijn glijfase…

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!