PA#19: het sneeuwt

PA#19: het sneeuwt

Vanochtend liep ik in de zon langs het strand. Weliswaar is het nog fris in de ochtend, maar de lente is niet ver meer. Op dit soort dagen merk ik hoe lang we al bezig zijn met de winter. Al vanaf de eerste vlokken in september waren we erbij en nu 6 maanden later is het nog steeds is het winter. Maar in mij voel ik de drang naar die warme zon. Zin om weer eens in een boardshort van een golf af te rijden, om een balletje te trappen of te raken in de voorjaarszon of om een lekker stuk op m’n fiets te gaan knallen.

Ik heb altijd ergens in de winter zo’n moment. Dat ik er (heel) even klaar mee ben. Het zijn die momenten dat ik mijn knop om zet van hartje winter naar het voorjaar. Die momenten dat de treeruns minder gaan worden en de grote couloirs op mijn lijstje komen. Ergens tussen eind februari en eind maart is dit moment er iedere keer weer. De sneeuw begint te transformeren, de eerste terrassen staan gereed en de strandtenten worden weer opgebouwd. Ik heb vele pillows gereden, tot mijn oksels in de poeder gestaan en tijdens de vele sneeuw maar weinig zon gezien. Het is tijd om de botten op te warmen.

Het was en is een intense winter voor ons. We hebben inmiddels al meer dan 20.000 facebook vrienden, begroeten iedere maand 150.000 bezoekers op wepowder.nl en inmiddels een zelfde aantal op wepowder.com, er studeren al bijna 3000 freeriders aan de wePowder Safety Academy, hadden ondertussen ook nog eens een knallend filmfestival en iedere week gaan er freeriders naar de Alpen met een van de vele wePowder events. Het was hard werken. Vooral in de uberdiepe poeder ;) Maar na al die treeruns wordt het zoetjesaan tijd voor meer lucht en ik heb nu al zin in het afsluitend event van de winter. Niet omdat de winter er dan op zit. Nee, het zijn juist de afsluiters die je doen verlangen naar meer.

Ik heb vooral zin om 3 dagen lang op zoek te gaan naar die ene poederbocht, alvast wat materiaal van winter 14-15 te testen, op zoek naar die ene couloir, dat biertje achteraf en dan terug kijken op een mooie winter. De Season Closure… ik heb er zin in. Jij?

Poederalert#19… het sneeuwt

Zoals verwacht brengt poederalert#19 nu sneeuw naar de Alpen. Het zou niet uberdik worden, maar lekker genoeg voor wat heerlijke poederbochten in het westen en noordwesten van de Alpen. En iedere verse vlok is een vlok die ze ons niet meer afpakken. En wat is er mooier dan als de vlokken eenmaal gevallen zijn ver buiten de gebaande paden op zoek te gaan naar jouw eigen bocht.

Bovenstaande foto kregen we binnen via de PowderQuest App en laat in een enkele oogopslag zien waarom deze periode van het jaar zo mooi is. De zon komt er vaker en langer door en toch is er overal nog genoeg poeder te vinden. Mits je bereid bent om te zoeken en te hiken.Het is niet voor niets dat het skitouren en splitboarden de afgelopen 2 jaar een enorme vlucht heeft genomen en de komende jaren nog flink verder zal groeien. Toch was het afgelopen winter vaak lastig touren. Met inmiddels al 19 poederalerts was het vaak winderig, sneeuwde het of was het sneeuwdek te instabiel. En komend weekend is niet anders. Waarbij de complete Alpen kans maken op sneeuw. Maar eerst de sneeuw van vandaag en dan morgen met een zonnetje genieten van als dat vers. Vrijdag dan weer een nieuw front.

Poederadvies woensdag en donderdag

Poederalert#20

Maandag schreef ik al ‘Maar omdat een Genua-laag de traditie heeft om nog vele malen te schuiven voordat de exacte positie bekend is, houd ik het vooralsnog bij een vooraankondiging voor PoederAlert#20.’ Niet voor niets hield ik me gister verdacht stil. Soms zijn de weermodellen net als de beurskoersen en kan het geen kwaad om van afstand toe te kijken. Nu er iets meer rust in de modellen is, alvast een vooruitblik. Morgen meer details.

Vooralsnog is dit het scenario: vrijdag passeert er een nieuw laag vanuit het westen de Alpen. Dan wederom veel sneeuw in de Franse Alpen en het westen van Zwitserland. Sneeuw die in de nacht naar zaterdag overslaat naar de zuidalpen. Op zondag volgt er dan wederom sneeuw uit het noordwesten welke sneeuw brengt van Grenoble tot en met de Dachstein. De exacte hoeveelheden is nog steeds gissen, maar zo’n scenario waar de complete Alpen van profiteren zie ik wel zitten.

Morgen meer

Morris

meteomorris

Reacties

Expert
ieismAuteur26 februari 2014 · 13:36

Geniaal, onderweg naar Marecottes voor voorlopig de laatste poedertrip.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
ArjenproadminAuteur26 februari 2014 · 14:13

@@ieism Laatste poedertrip? Het is nog niet eens maart ;)

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
PaulJAuteur26 februari 2014 · 15:20

Vanaf morgen 8-9 dagen la norma + andere gebiedjes in maurienne, hoop dat het flink gaat dumpen. Maar helaas is t in maurienne altijd maar je vingers gekruist houden of t wel veel gaat sneeuwen helaas haha

Discover the unknown
Beginner
PowdermidgetAuteur26 februari 2014 · 15:29

wie gaat er morgenavond richting alpen en kan poederbuddy gebruiken? En dan maandag of zo terug. En dan naar regio gaan waar Morris ons naar verwijst ;-)

Expert
ieismAuteur26 februari 2014 · 15:44

@@arjen True, maar een echtscheiding schijnt ook niet goedkoop te zijn. ;)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
rutgerbergeAuteur26 februari 2014 · 15:54

Hier in tonale sneeuwt het al de hele dag op de gletsjer…
Ligt nu een cm of 10/20
Als dat nog even zo doorgaat en er morgen wat ruimte is voor de zon wordt het een hele mooie dag.
Klein stukje hiken of skinnen en je hebt verse poeder met een base die er ook niet om liegt :-)
Lager te weinig verse sneeuw om tussen de bomen te spelen, maar geen regen iig

Beginner
pilotjoeAuteur26 februari 2014 · 16:16

@@ieism verwacht je veel volk in marecottes morgen? Ik heb daar nogal slechte ervaring gehad. Er was toen massa volk in het weekend.

Ik ga gokje wagen om morgen in Megeve poeder te zoeken. Ofwel wallis… dilemma…

The red line is not a limit, but should be the goal!
Gevorderd
LeonieproAuteur26 februari 2014 · 16:19

Puy st Vincent; West Alpen Zuid: nu al 40 cm boven op 2000m, lichte sneeuw, en er wordt meer verwacht…

... but if you try sometime, you just might find, you get what you need!
Expert
ieismAuteur26 februari 2014 · 16:22

@@pilotjoe Het is vakantie, zal wel heel druk zijn want alle hotels zitten ook vol. Maar ik heb mn splitboard mee, dus ik ga wel een rustig bergje vinden ergens.

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Beginner
pilotjoeAuteur26 februari 2014 · 16:31

@@ieism thanks!
Zal wel megeve worden denk ik. In frankrijk is het ook nog wel vakantie…
Nu hopen op dikke dump vannacht. En geen waterski festijn zoals 2 weken geleden.

The red line is not a limit, but should be the goal!
Gevorderd
AndriesAuteur26 februari 2014 · 16:57

@@pilotjoe Dan zou ik voor La Giettaz/Le Plan gaan

Beginner
pilotjoeAuteur26 februari 2014 · 17:29

@@Andries ben ik al geweest, niet mijn favoriet in tegenstelling tot de wepowdergids. Of misschien ligt dit alles aan Frankrijk zelf :). Ik wil zoveel mogelijk volk ontlopen maar Dit zal moeilijk worden met het reisgezelschap dat niet skint.
Geef mij maar dolce italia!

The red line is not a limit, but should be the goal!
Gevorderd
AndriesAuteur26 februari 2014 · 18:55

Helemaal met je eens @@pilotjoe ! Ik dacht, ik tip je ff voor het geval je het niet kende. Vorig jaar daar een dag in maart de hele dag in het bos wezen spelen met alleen concurrentie van 3 locals (waarvan er 1 zeker 60+ was! :-))
Maar geef mij ook maar la dolce vita, alleen is m’n Italiaans niet zo best… Vandaar dat ik m’n thuisbasis verplaats naar het zuidelijkste dal van Karinthië, daar versta ik ze nog wel en begrijpen ze het ook al! ;-) Veel plezier!

Gevorderd
koen_djfistelAuteur26 februari 2014 · 23:11

“@@arjen True, maar een echtscheiding schijnt ook niet goedkoop te zijn.”
@@ieism : klopt, maar dan heb je wel wat :-) :-)

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!