PA#20: de details

PA#20: de details
De Hautes Alpes vanochtend
De Hautes Alpes vanochtend

Volgens een bevriende Franse berggids begint de winter pas na 15 februari. Een uitspraak die ieder jaar rond deze tijd door mijn hoofd spookt. Het moment dat de Franse Alpen in hun beste doen beginnen te raken, het hooggebergte steeds beter begint te worden, de orkaanachtige winden aan kracht beginnen te verliezen en ik me kan opmaken voor de betere en steilere couloirs. Maar ook het moment van frequente dumps zoals die van gister. In Frankrijk wordt in de regel zo’n beetje alles in het zicht van de pistes direct verspoord. ‘Vielbefahren’ noemen we dat in de Safety Academy. En die vielbefahren hellingen worden na iedere dump aan gort gereden, zodat je er bij verse sneeuw al vrij rap weer kunt induiken. Is eenmaal alles verspoord in het zicht van de pistes (wat meestal al rond de lunch is in de bekende gebieden), dan wordt het tijd om de lijnen verder van de pistes te spotten. Wacht dan tenminste een dag extra. Het biedt de tijd voor de verse sneeuw om te zetten, zodat je na 2 dagen dieper het terrein in kunt. Op zoek naar de betere couloirs. Maar daar zal het nu niet van komen. Vandaag is zonnig, morgen weer nieuwe sneeuw. Typisch van die dagen om in het zicht van de pistes poeder te gaan zoeken.

Terugblik

Sinds dinsdagavond viel er 20-40, lokaal zelfs 50 cm verse sneeuw in de Franse Alpen. Het werd daarmee voornamelijk een feestje voor de Franse Alpen. Meer naar het oosten werd de neerslag al een stuk minder. Via de verwachte zuidelijke stroming lukte het de sneeuwval ook om tot de Piemonte en de zuidalpen centraal te komen waar lokaal 10-20 cm vers viel. Maar op sommige plekken ook helemaal niets. Omdat de stroming langer dan gedacht in de westhoek bleef hangen is het daarmee een echt Frans feestje geworden. En dan te bedenken dat er nog meer die kant op komt.

Enkele webcambeelden van vanochtend:

Les 3 Vallees
Les 3 Vallees
Meribel
Meribel
La Grave
La Grave
Reallon (Jouw sporen?)
Reallon (Jouw sporen?)
Les 7 Laux
Les 7 Laux

Vandaag is de zon prominent aanwezig in de westalpen en zal er in de loop van de dag ook doorkomen in de rest van de Alpen. Een mooie poederdag kortom in het westen. Maar wacht niet te lang. In de loop van de middag stroomt er al weer hogere bewolking binnen vanuit het westen. De eerste tekenen van poederalert#20.

Poederadvies donderdag

Poederalert#20

De storm Andrea ligt al klaar op de Atlantische oceaan met in haar kielzog meerdere stormdepressies. Een set van depressies die in ieder geval tot midden volgende week het weer bepalen in de Alpen en voor veel sneeuw gaan zorgen.

Storm Andrea en haar vriendinnen
Storm Andrea en haar vriendinnen

Ik heb nog even het scenario van gister erbij gepakt: vrijdag passeert er een nieuw laag vanuit het westen de Alpen. Dan wederom veel sneeuw in de Franse Alpen en het westen van Zwitserland. Sneeuw die in de nacht naar zaterdag overslaat naar de zuidalpen. Op zondag volgt er dan wederom sneeuw uit het noordwesten welke sneeuw brengt van Grenoble tot en met de Dachstein.

Vandaag de aanscherping van dit scenario.

Fase 1: sneeuw in de nacht van donderdag naar vrijdag. Een eerste front passeert in de nacht naar vrijdag. Dan voornamelijk sneeuw tussen de lijn Grenoble-Arlberg. Maar al rapt volgt fase 2.

Paarse front staat voor fase 1
Paarse front staat voor fase 1

Fase 2: sneeuw voor de westalpen. In de loop van de ochtend begint het alweer te sneeuwen vanuit het westen. Tot het einde van de dag sneeuw in de complete Franse Alpen en het westen van Zwitserland. Als zich tegen de avond een genua-laag vormt, gaan we fase 3 in.

Fase 2 = Andrea met front voor de westalpen
Fase 2 = Andrea met front voor de westalpen

Fase 3: Genua-laag op zaterdag. Dit is de fase waar de modellen het meeste over twisten. Na de frontpassage uit het westen zou er in de nacht naar zaterdag een retour d’est op gang moeten komen met sneeuw voor de Piemonte en de Lombardia. Over de exacte positie zijn de modellen het overigens nog steeds niet eens. Maar het verloop ziet er geloofwaardig uit.>

Fase 3 = genualaag
Fase 3 = genualaag

In tegenstelling tot onze eigen sneeuwkaarten denk ik dat zaterdag de meeste sneeuw in de Piemonte kan gaan vallen. En daarmee wijk ik af van het beeld dat zij schetsen. Pas in de nacht naar zondag breidt de sneeuw zich uit naar de rest van de zuidalpen. Daarmee kom ik voor komend weekend tot het volgende poederadvies:

Poederadvies weekend

Vrijdag:

Zaterdag

Zondag

Vanaf maandag weer sneeuw voor de westalpen welke zich later uitbreidt naar de zuid- en noordalpen. De details volgen dit weekend, maar het worden kortom sneeuwrijke dagen in de Alpen.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
PowdermidgetAuteur27 februari 2014 · 11:23

Wie vertrekt er vanavond voor weekendtrip #pa20, maandag terug en zoekt nog een poederbuddy? Heb geen auto, wel rijbewijs.

Expert
ThijsKennisAuteur27 februari 2014 · 13:36

Woopwoop! Morgen laatste dag highseason, dus precies optijd vrij om poeder te scoren, I LIKE!!!

Pow!
Gevorderd
EmmelAuteur27 februari 2014 · 14:31

Lekker! Vertrek morgen naar Arêches-Beaufort, stoked!!!

@doron: helaas geen plekje meer, hoop dat er zich nog een potentiële poederbuddy meldt!

Skiing combines outdoor fun with knocking down trees with your face.
Beginner
PowdermidgetAuteur27 februari 2014 · 14:34

@@emmel. hoop ik ook. Have fun!

Gevorderd
49Auteur27 februari 2014 · 16:53

@@meteomorris: die Piemonte van jou is dat inclusief mijn Piemonte? Of verwacht je het laag daar te laag voor?

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
rutgerbergeAuteur27 februari 2014 · 16:56

Hier in tonale dumpt het weer als een malle…
Terwijl ik vandaag al heupdiep op de gletsjer heb geskied :-)
Als er morgen zicht is heb je hier een hele goede dag en dat geld ook voor de zaterdag en zondag, weinig concurrentie, veel opties

Gevorderd
micheldommelAuteur27 februari 2014 · 17:27

WOEEEEEEHOOOOOEEEEEE!!! heppiedepeppie

Gevorderd
micheldommelAuteur27 februari 2014 · 17:29

Iedereen voor komend weekend veel plezier, wij vertrekken woensdag, bestemming nog onbekend.

Expert
ieismAuteur28 februari 2014 · 09:43

Update marecottes ; beneden geen base, boven weer faceshots behalve de zonhellingen. Geen enkele freerider in het hele gebied. En zonnig. Karma baby. :)

Good mountain sense is knowing how to avoid situations that require expert mountain sense.
Gevorderd
49Auteur28 februari 2014 · 21:11

Voor iedereen die onderweg is: de retour d’est van @@meteomorris slaat op dit moment vol tegen de monte rosa aan. Morgen Japanese taferelen hier in Piemonte noord. Stukje verder rijden=stukje dieper gaan! ;)

montagna bianca, ti amo
Elite
kanskiAuteur1 maart 2014 · 07:12

Zover heeft de bas-Valais van de westalpen noord nog weinig meegepakt. 4 cm op 1400m van Veysonnaz tot Verbier. Het sneeuwt nog steeds maar matig. Op de sneeuw radar kan je zien dat waarschijnlijk Zermatt en Saas-Fee het meest hebben gevangen in deze regio.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Gevorderd
49Auteur1 maart 2014 · 08:15

Alagna is totaal ingesneeuwd vannacht. #20 de diepste, voorlopig onmeetbaar omdat ik mijn huisje niet uit kan komen.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
49Auteur1 maart 2014 · 09:24

Ok, dat is dan 120 cm in 12 uur. And counting (fast).

montagna bianca, ti amo
Toerist
AnoniemAuteur1 maart 2014 · 13:49

@@kanski, @@49 Wij zitten hier in Zermatt mooi in het midden hoewel 49 toch wel wat beter af is. Vanochtend zo’n 30cm, vrijwel windstil en het sneeuwt nog mooi door.

Morgen opklaringen voorspeld en vrij vanaf 11 uur, can’t wait :)

Gevorderd
49Auteur1 maart 2014 · 14:48

Inmiddels richting 2 meter in 36 uur. Dit is een klassieker aan het worden.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
EmielRenseAuteur2 maart 2014 · 08:14

Hier in Montafon inmiddels in het dal toch zeker 2 cm… Zit geloof ik toch op de verkeerde plek dit seizoen…

Elite
kanskiAuteur2 maart 2014 · 08:53

@@49 ; you’ve hit the jackpot overthere mate :-)

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Elite
kanskiAuteur2 maart 2014 · 08:56

Morgen om 5.00u komt de nieuwe storing binnen, maar het zal niet veel meer zijn als een kleine 20cm ben ik bang… maar niet getreurd want het ligt er hier prima bij overigens.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!