Poederalert #21 alweer..

Poederalert #21 alweer..
Les Sybelles via de PowderQuest app
Les Sybelles via de PowderQuest app

Gister kondigde ik al poederalert#21 aan. Vandaag de details. Ik houd het kort, want hier in Japan (Niseko) sneeuwt het als een malle en vanwege de uitmuntende verlichting van de pistes geniet ik hier van een poederavond. Een bizar mooie ervaring. Later daarover meer.

Poederalert#21 dus. Zondag was een mooie dag en dat leverde weer heel wat mooie reports op. Dat zal vandaag wel anders worden. Afgelopen nacht naderde een front vanuit het westen de Franse Alpen om daar voor de eerste sneeuw te zorgen. Als reactie hierop ontstaat er vandaag een Genua-laag in de Po-vlakte en dan mogen we ons opmaken voor weer wat dagen sneeuw. Het wordt weer koeler en dus gaat het mooi worden.

Poederalert#21 in 3 stappen

Stap 1: sneeuwval in de westalpen. Vannacht passeerde een front vanuit het westen. De veroorzaker hiervan is stormdepressie Christine die koude lucht richting de Alpen heeft gestuurd. Sneeuwgrens rond de 900-1200 meter en reken op 10-30 cm vers. Vanaf dinsdag klaart het al weer op.

Poederadvies maandag:

Stap 2: sneeuwval in de zuidalpen. Als reactie op Christine ontstaat er een Genua-laag met de naam Christine III. Christine III roert zich even in de zuidalpen en brengt volgens de laatste prognoses de meeste sneeuw in de Piemonte en de Lombardia. Sneeuwgrens daarbij rond de 400-900 meter. Vanaf woensdag klaart het weer op.

Poederadvies dinsdag en woensdag:

Christine III = Genua laag
Christine III = Genua laag

Stap 3: Sneeuw voor de noordalpen. Een hogedrukgebied nestelt zich vanaf dinsdag tussen de Alpen en de Atlantische Oceaan, terwijl het lagedrukgebied nog steeds ten zuiden van de Alpen. Een situatie waarin de Alpen te maken krijgen met een noord(oostelijke) stroming en dientengevolge het noorden van Oostenrijk zich kan opmaken voor wat extra sneeuw. Iets wat tussen dinsdag en woensdag verwacht wordt en boven de 1000 meter toch al snel 10-30 cm, lokaal zelfs 50 verse sneeuw kan opleveren. Maar de basis is hier dunner en treeruns zitten er op veel plekken niet in. Wacht tot de eerste sneeuw gevallen is en ga daarna op onderzoek.

Poederadvies donderdag-vrijdag

Vanaf donderdag komen de Alpen dan in de greep van een hogedrukgebied en wordt het mooi en zonnig weer in de Alpen. Enkel het noorden van Oostenrijk heeft dan nog last van sneeuwval. Het weekend dan tijdelijk wat warmer, daarna waarschijnlijk weer kouder. Deze winter is nog niet voorbij.

Nu eerst de Onsen in en daarna poeder rijden met kunstlicht. Life is sweet…

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Beginner
polingAuteur3 maart 2014 · 09:12

pics or it didnt happen :-)

Gevorderd
AryenAuteur3 maart 2014 · 09:14

Dank voor je bericht en veel plezier daar. :)

Beginner
knights2Auteur3 maart 2014 · 21:50

Morris, wanneer hoop je weer een update te geven?

Wilde donderdag richting de poeder rijden, echter vind ik het kiezen van een regio moeilijk. Ik neig naar de noordalpen omdat dit niet enorm ver rijden is. Heb jij - of iemand anders - misschien nog een goede suggestie ?

Nog meer liefhebbers om pa #21 te pakken ?

Gevorderd
49Auteur4 maart 2014 · 09:00

##21 weer 40cm in Alagna dorp. Valanghe #5. Liften open. Bluebird. Be no Lemming.

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2014 · 10:59

@@knights2 Noordalpen? Voralberg/Arlberg. Maar persoonlijk zou ik richting de Piemonte gaan. Alleen al vanwege de enorme hoeveelheden sneeuw. Die moet je gezien hebben.

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!