PA#21: wacht niet te lang

PA#21: wacht niet te lang

Zondag kondigde ik poederalert#21 aan. Een alert in 3 fases. Inmiddels hebben we fase 1 en 2 achter de rug en kijk ik terug en vooruit. Maar voordat ik verder ga… Geniet van de verse sneeuw die er nu ligt of nog gaat vallen de komende dagen (in Oostenrijk), want de lange termijn neigt naar hogedruk dominantie boven de Alpen. Voor mij reden genoeg om er nog een extra bochtje uit te persen hier in Japan.

Nog een bochtje in Niseko
Nog een bochtje in Niseko

Poederalert#21, fase 1 en 2

Stap 1: zou sneeuwval brengen in de westalpen. Er viel gemiddeld 10-20 cm vers. Vandaag wordt het zonnig. Wacht kortom niet te lang. Later in de week zul je steeds verder moeten gaan touren om nog verse sneeuw te vinden.

Poederadvies westalpen vandaag:

Stap 2: zou sneeuwval brengen in de zuidalpen en wel met name in de Piemonte en de Lombardia. En dat gebeurde ook. Tussen de 15 en 40 cm vers. Vandaag wordt mooi met de zon die er door komt. Maar let op. Het lawinegevaar is nog steeds groot tot zeer groot lokaal.

Poederadvies dinsdag en woensdag:

Sneeuw voor de noordalpen
Sneeuw voor de noordalpen

Poederalert#21… hoe nu verder?

Stap 3: Sneeuw voor de noordalpen. Een hogedrukgebied nestelt zich vanaf vandaag tussen de Alpen en de Atlantische Oceaan, terwijl het lagedrukgebied nog steeds ten zuiden van de Alpen ligt. Een situatie waarin de Alpen te maken krijgen met een noord(oostelijke) stroming en dientengevolge het noorden van Oostenrijk zich kan opmaken voor wat extra sneeuw. Iets wat tussen dinsdag en woensdag verwacht wordt en boven de 1000 meter toch al snel 10-30 cm, lokaal zelfs 50 verse sneeuw kan opleveren. Maar de basis is hier dunner en treeruns zitten er op veel plekken niet in. Wacht tot de eerste sneeuw gevallen is en ga daarna op onderzoek. Mijn advies voor de noordalpen? Voralberg en de Arlberg regio. Beste basis en meeste vers de komende dagen.

Poederadvies donderdag-vrijdag

Vanaf donderdag komen de Alpen dan in de greep van een hogedrukgebied en wordt het mooi en zonnig weer in de Alpen. Tijd om te gaan touren. Ik duik morgen hier nog even de poeder in ;) Domo arigato!! (どうもありがとう)

Arjen @Niseko
Arjen @Niseko

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
3zelAuteur4 maart 2014 · 11:02

@@meteomorris: die moss plankskes voelen zich daar precies wel thuis ;)

knowledge is powder
Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2014 · 11:35

@@3zel, dat kun je wel stellen. 喝采

powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur4 maart 2014 · 11:53

Helaas pas vrijdag richting Flaine. Maar gelukkig ben ik niet vies van een stukje lopen.:)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Beginner
KendoAuteur4 maart 2014 · 11:54

“Vanaf donderdag komen de Alpen dan in de greep van een hogedrukgebied en wordt het mooi en zonnig weer in de Alpen. Tijd om te gaan touren.”

en dat gaan we doen… volgende week staat de Cevedale op het programma! ;-)

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Toerist
TezeAuteur4 maart 2014 · 13:39

@@meteomorris.

het wordt hoog tijd dat ik je splitboard deze donderdag en vrijdag eens buiten laat spelen.

Gevorderd
Guy.Auteur4 maart 2014 · 14:30

Morris, what about a Pudderalert?

Veel plezier in Japan, ik wil weer terug!

Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2014 · 15:01

@@Guy. Sneeuw komt uit zuidwest bij relatief warme temperaturen. Enkel de zaterdag even wat kouder. Dat is geen pudderalert waard.

@@Teze veel plezier

powfinder.com
Beginner
ThijsLAuteur4 maart 2014 · 16:40

@@meteomorris wij hebben voor volgende week donderdag een korte trip gepland, flexibel in bestemming. Maar met deze lange termijn vooruitzichten begin ik me wat zorgen te maken. Ik weet dat het nog relatief ver weg is, naar valt er al iets zinnigs over te zeggen?

Gevorderd
koen_djfistelAuteur4 maart 2014 · 17:52

Simplon-regio heeft mega-dump gehad ; van’t weekend maar ook gisteren : twas lucht happen vandaag hier in Rothwald :-) :-)

sbs roelz
Toerist
TezeAuteur4 maart 2014 · 20:57

@@koen_djfistel

Weeral bij uw patervriendjes. Bloeit er iets moois?

Heb familie gedropt in leukerbad. Ikke vandaag en morgen werken. Donderdag en vrijdag verlof. Tot wanneer zit je bij de paterkes? Ben je daar met de kids?

Expert
meteomorrisAuteur4 maart 2014 · 23:09

@@ThijsL nog te ver weg. Er is hoop!

powfinder.com
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!