Poederbaas Freeride Competition @Goldeck

Poederbaas Freeride Competition @Goldeck

Kom je? Is de vraag die Skiester me stelde toen ze aangaf na haar mum-with-kids-skitrip in Kaprun door te rijden naar Goldeck voor de Poederbaas Freeride Competition. Ach, waarom ook niet was mijn antwoord en op vrijdag 28 februari zat ik om 6.45 in het vliegtuig naar Salzburg waar ik om 8.20 aan kwam. Even later kwam Tonka met Amy en kids aan en konden we door naar Spittal an der Drau waar de Goldeck ligt.

Facecheck

Om 10.45 staan we op de latten om lekker in te skiën met de kids van Aimee. De sneeuw is prima en we komen veel bekenden tegen. Overal dikke poederbakken en de stoke is hoog op de Goldeck. Om 14.00 verzamelen alle Poederbazen (en bazinnen) voor de facecheck. Het weer is prima met zelfs een bleek zonnetje. De face ligt er behoorlijk goed bij en blijkt niet zo moeilijk te zijn. Een grote bowl met open terrein en een hoop natuurlijke ruggetjes. Vlak voor de finish is de ‘Eru prestige kaas voor echte mannen’ kicker gebouwd en deze ziet er behoorlijk uitdagend uit, dat belooft spektakel morgen!

Einde van de dag verzamelen we voor de maaltijd, accreditatie en briefing, nemen de skipas, goody-bag en Poederbaas muts in ontvangst en daarna op tijd het mandje in.

D-day

Zaterdag vroeg in de lift naar de Goldeck. Om 10.00 is de start en Aimee heeft startnummer 7, ik heb 63 dus zal lang moeten wachten voordat ik los kan. Eenmaal boven zien we bijna geen hand voor ogen, er valt wat sneeuw en de wind staat behoorlijk te tetteren. De start is uitgesteld, hierdoor besluiten we maar wat te gaan poederen in het bos. Na een paar runs krijgen we te horen dat de Poederbaas Freeride is uitgesteld tot morgen (zondag) omdat het zicht te slecht is…. helaas maar terecht, we zien zelf maar een meter of 10, laat staan dat de jury ons kan zien! We gaan samen met mede WePowderaars Ernst Hendrik, Luis en de Epic Poles broeders Charlie en Mickey op pad en hebben een geweldige dag in de mooie bossen onder de Goldeck.

Marhube Red Bull Pizza Party

Eind van de middag rossen we de 8,5 kilometer lange zwarte afdaling af en verzamelen we in het Marhube restaurant waar we aan de pizza, Red Bull en het bier gaan. Daarna even douchen en omkleden en naar ‘Der Rote Uhu’ waar we een bescheiden feestje zullen vieren (met dank aan GoPro) omdat we de volgende dag om 7.45 uur bij de gondel worden verwacht. Het is een gezellige boel en als klap op de vuurpijl nog een heuse Tombola waarbij een berg aan prijzen te winnen was: helmen en goggles van Salomon, prachtige skistokken van de boys van Epic Poles, diverse goodies van MK, slacklines van House of Hygge en een aantal GoPro camera’s!

D-day +1

Zondag gaat om 6.45 de wekker, om 7.45 staan we bij de gondel waar de wedstrijdleiding druk aan het beraden is. Om 8.15 komt het nieuws naar buiten: het zicht is nog slechter dan gisteren, ook vandaag kan de PFC geen doorgang vinden……

Bummer!

Hoewel iedereen hier wel van baalt is er volop begrip voor deze moeilijke beslissing, het gaat uiteindelijk om onze veiligheid en met een zicht op de top van minder dan 10 meter is het echt geen optie om de bowl in te knallen.

Goldeck komt door

Alle deelnemers aan de Poederbaas Freeride Competition krijgen (met dank aan de organisatie) van de Goldeck Bergbahnen een dagpas als ‘doekje voor het bloeden’ en deze mooie geste weet iedereen te waarderen. Er zijn riders die al direct vertrekken maar de meesten blijven om nog een dagje in het bos te gaan shredden. Het heeft een beetje gesneeuwd gedurende de nacht en ook in de ochtend blijft het sneeuwen waardoor er een mooi laagje vers ligt. Net voldoende om de oude tracks te bedekken en lekker poeder te kunnen rijden. Deze zondag is voor ons een topdag: super in het bos onder de Goldeck kunnen rijden, wat is dit een geweldig mooi freeridegebied, een om te onthouden!

Aftermath

Wat is het jammer dat de competition geen doorgang heeft kunnen vinden, vooral voor de Poederbazen! Deze hebben echt een geweldig evenement neergezet: goed georganiseerd, zeer veel waar voor het geld en een heel mooi deelnemersveld! Ik denk dat de meeste deelnemers zich opperbest hebben vermaakt en een goed gevoel aan de PFC hebben overgehouden, wij in ieder geval wel! Op naar de Poederbaas Freeride Competition 2015!

RP

Reacties

Beginner
WhistlerAuteur6 maart 2014 · 09:07

Mooi verhaal; thanks

Expert
MickeydeHaasAuteur6 maart 2014 · 10:08

Was gezellig samen poeder pakken! Het t-shirt wordt al vol trots gedragen!:)

One step at a time.
Beginner
SkottyAuteur6 maart 2014 · 10:08

Mooi verhaal RP!
Jammer dat het niet door kon gaan. De hele week ervoor zonneschijn gehad in Leogang. Alleen op maandag 24 feb ff nog wat poeder gereden met Jeffrey & Erik.

No guts, no glory
Gevorderd
AlexSkiAuteur6 maart 2014 · 10:54

Nice story.

When life gets too complicated.... SKI
Gevorderd
tank24Auteur6 maart 2014 · 16:14

Leuk verhaal. En mooie frontflip

High Roller
Gevorderd
RPAuteur6 maart 2014 · 16:32

@@MickeydeHaas Nu de latten nog! :-)

@@tank24 Thanks, was ook helemaal gepland zo… :-)

Explore the Outdoor!
Beginner
MarkieMarkAuteur6 maart 2014 · 20:25

Leuk verhaal RP! Jammer dat de wedstrijd niet door ging. De face zag er niet zo heel heftig uit.

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Gevorderd
RPAuteur7 maart 2014 · 13:38

@@MarkieMark inderdaad jammer maar we hebben ons opperbest vermaakt…

De face was niet heel heftig, instap wel pittig maar de bowl zelf goed te doen. Veel mooie terrain features voor sprongen, etc. en de Eru-Kicker was wel heul stevig… (vond ik dan ;-) )

Explore the Outdoor!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!