Waarschuwing: warmte zorgt voor instabiel sneeuwdek!

Waarschuwing: warmte zorgt voor instabiel sneeuwdek!

Vandaag een bijzonder weerbericht, want voor zowel de korte als de lange termijn kan ik kort zijn. Het wordt mild en zonnig. Een enorme gordel van hogedrukgebieden neemt de regie over boven de Alpen waardoor fronten op afstand worden gehouden en de dagen zonnig en mild worden. PoederAlert #21 is daarmee voorlopig even het laatste PoederAlert. De komende week staat in het teken van zon, zon en nog eens zon.

Hogedruk neemt de regie over
Hogedruk neemt de regie over

Maar PoederAlert#21 was een goede. Ze bracht lokaal veel sneeuw en het was eventjes weer fris. En dat leverde weer de nodige mooie reports op. Wat te denken van onderstaande uit de Queyras. Maar vanaf vandaag zet de lente in.

Live uit de Queyras
Live uit de Queyras

Want hogedrukgebieden zorgen in de regel in deze periode van het jaar voor zonnige en milde dagen en heldere en koude nachten. De zon en de temperatuur gaan daarom de komende dagen een belangrijke rol spelen bij de beoordeling van het lawinegevaar. Vooral in die gebieden waar zich (diep) in het sneeuwdek nog een zwakke laag bevindt die nu een probleem kan gaan worden. Ik heb daarvoor nog even de lesstof van de wePowder Safety Academy erbij gepakt en daarin schrijven wij kort gezegd het volgende.

Een sneeuwdek trekt zich an sich niet al te veel aan van veranderingen in de luchttemperatuur. Dat komt omdat een sneeuwdek een uitstekende isolerende werking kent. Pas wanneer een of meerdere van de volgende drie elementen aanwezig zijn gaat de isolatie van het sneeuwdek achteruit en gaan er spanningen ontstaan in het sneeuwdek.

  • bij directe instraling van de zon

  • een combinatie van relatief warme lucht en bewolking. De bewolking geleidt namelijk de warmere, vochtige lucht het sneeuwdek in

  • regen

Nu hebben we de komende week niet te maken met de laatste 2 elementen en dan resteert enkel de zon. Regen en bewolking hebben hun invloed op alle exposities van een helling. Bij de zon is dat niet het geval. Het pad dat de zon doorloopt is namelijk een prettige constante. Ze komt op in het oosten, beweegt naar het zuiden om uiteindelijk in het westen onder te gaan. (Steile) Noordhellingen zijn daardoor onbereikbaar voor de zon en daarmee de schaduwhellingen. Op noordhellingen is het (zeker mid-winter) vaak langere periodes koud en hierdoor blijft de sneeuw er goed geconserveerd. En dit geld ook voor de zwakke lagen.

Omdat de zon daarbij in de winter ook nog eens lager staat dan in de lente, herfst of de zomer heeft dit gevolgen voor het sneeuwdek. Hartje winter heeft dit als consequentie dat de zon zelden tot nooit (direct) kan instralen op die delen van de hellingen die op het noorden zijn gericht. De zon straalt hier als het ware overheen in plaats van er in, als ze al hoog genoeg staat om überhaupt op een noordhelling voor wat zon te zorgen.

Kortom; een helling die haaks op zon staat zal te maken hebben met een krachtigere directe instraling van de zon, dan een helling waarbij de hoek van inval kleiner is. Daarom hebben steile zuidhellingen in tegenstelling tot vlakke zuidhellingen veel meer last van de zonnestralen hartje winter. En het verklaart ook waarom bosrijke hellingen minder last hebben van de zon omdat de zon bijna niet direct door de takken heen komt. Als later in het seizoen de zon hoger komt te staan wordt dit verschil minder groot en hebben ook vlakke hellingen meer en meer te maken met een meer directe instraling van de zon.

Gevolg is dat de zon het sneeuwdek gaat opwarmen en er door het sneller kruipen van de bovenste lagen er spanningen ontstaan in het sneeuwdek. Omdat er met name aan het begin van het seizoen in delen van de Alpen (met name noord- en westalpen) dikke lagen Schwimmschnee zijn ontstaan is de forse temperatuurstijging de komende week een belangrijk probleem. De kans is aanwezig dat complete hellingen naar beneden kunnen komen. Lees daarom de komende dagen goed je lokale lawinebericht en bedenk waar je wel en niet kunt rijden. Het gevaar is moeilijk te herkennen, maar het verleden leert dat de eerste warme week van het voorjaar altijd voor nare lawines zorgt. U zijt gewaarschuwd.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
EmileHendrixAuteur7 maart 2014 · 04:56


Hoge druk

Moeilijk… Hypothetisch… Over een goeie week…
(en ik weet dat 't dicht bij elkaar ligt…)…
Noemenswaardige couloirs,
of inneralpien goed verstopt iets zoeken?
Gevoel achterna couloirs zoeken, of inneralpien die oude laag op zoeken?..
Gevoel zegt zuid, maar een tip zou mooi zijn…

Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
Gevorderd
ConstantAuteur7 maart 2014 · 10:56

Argh! Ik ga volgende week naar Saas-Fee. Geldt deze waarschuwing ook voor hooggelegen gebieden?

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
AryenAuteur7 maart 2014 · 17:00

Iets specifieker: @@meteomorris, een plan is om volgend weekend naar de Dolomieten te rijden om een aantal couloirs van de Sella Ronda te skiën. Is dat een goed plan, of kan dat beter de ijskast in? :)
Ik heb het idee dat die couloirs beter in conditie komen, maar hoor het graag als ik me vergis.

Expert
meteomorrisAuteur7 maart 2014 · 17:10

@@Emmer, Sella Ronda heeft veel minder last van de diepterijp. Er is daar zoveel sneeuw gevallen.

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur7 maart 2014 · 17:34

Ok, dank je Morris.

Gevorderd
ConstantAuteur7 maart 2014 · 18:01

@@Meteomorris: en in Saas-Fee?

P.S. Ik zal zoals altijd trouw achter de leraar aanskiën (of dit keer een gids huren).

I need Coffee, you need Coffee, we all need Coffee.................
Gevorderd
ronplankenAuteur7 maart 2014 · 21:19

komende week wepowderalert in Mallnitz…geen verse pow maar de eerste firnschnee van het seizoen waarschijnlijk…

Even the silver surfer rocks on pow
Expert
ijsbeerAuteur8 maart 2014 · 21:41

Vandaag en gister super condities in Realp en All Aqua (Ticino) om te touren. Noordhellingen zijn nog goed qua poeder. verder is het vooral op tijd beginnen en liefst rond 12 a 13u weer bij de auto terug. Pizzo Lucendro en Helgenhorn gedaan :):):)

Expert
ijsbeerAuteur8 maart 2014 · 21:47

ps. SLF heeft nu een dubbel lawine bericht. 1 natte sneeuw en 1 droge sneeuw lawines. Natte sneeuw lawines natuurlijk een groter risico later op de dag / na de middag http://www.slf.ch/lawinenbulletin/lawinengefahr/2_DE

Gevorderd
powderdudeAuteur9 maart 2014 · 17:49

Ik ben vanaf dinsdag in Wolkenstein ! Wie weet er nog een leuke spot om poeder te vinden?

Enjoy :-))
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!