Mijn Quiver

Door willie op 14 maart 2014 · 8

Als gesponsorde skiër heb ik elk jaar het voorrecht om te kiezen uit de volledige line-up van Salomon. Naast de goggles en kleding, bestaat mijn grootste ‘probleem' uit het kiezen welke ski's het beste bij mij passen. Hoe vervelend :)

Lengte

Nu ben ik zelf 190cm lang, dus qua lengte is het simpel: altijd de langste lengte. Salomon heeft eigenlijk twee echte freeride opties: de Q lijn en de rocker2 lijn. De Q lijn is de meest serieuze lijn, met rocker in de tips, en een ‘gewone' achterkant. Zelf hou ik meer van truukjes, zoals sprongetjes en achteruit skiën. En zo kom ik ook bij de Rocker2 lijn uit. Deze ski's hebben ook achter rocker, en zijn zo een stuk speelser. Meer jibben dan met mach 10 naar beneden dus. De andere teamrijders hebben vaak een Q ski voor de serieuze lijnen, en een rocker2 om te spelen. Jongens als Roel van der Laan, Paul de Groot en de broertjes Hermeler zijn allemaal sterke skiërs, die grote cliffs droppen en de harde tail nodig hebben. Zelf heb ik de kracht niet om door de twintip tail heen te drukken, en om eerlijk te zijn zou ik me gaan vervelen op een ski waar je niet achteruit mee kan.

Rocker2 122

De ski met de diepste herinneringen is dan ook de Rocker2 122 (2x links, de gele is van volgend jaar). Ik heb hem 3 cm achter het pure midden gemonteerd, om er zeker van te zijn dat hij niet zal duiken op de diepste dagen van het jaar. dit is nog steeds relatief ver naar voren, maar ik hou er van om veel tail te hebben: een gewoonte uit het funpark. Het heeft nog een voordeel: de grote tail zorgt voor meer stabiliteit bij landingen achterop. Zo hoef je niet een hele stijve achterkant te hebben, want de hoeveelheid tail maakt dit goed.

Rocker2 108

Voor de iets mindere dagen heb ik de Rocker2 108 (welke in deze lengte eigenlijk 111 is). Deze staat puur in het midden gemonteerd, want ik gebruik deze dagen toch alleen bij medium poeder. Deze dagen zijn leuk, landingen zijn zacht, maar ze zijn niet oneindig diep, dus ze zullen niet snel duiken in deze omstandigheden. Wel staan ze op maximale speelstand, dus slippen en jibben zou erg makkelijk moeten zijn!

Rocker2 91

Voor de pistedagen heb ik de Rocker2 91 (tweede van rechts). Deze zit eigenlijk niet meer in de line-up, maar volgens mij is dit tegenwoordig de Remix: 91cm breed, en rocker in de tip en tail. Deze ski is leuk in het park, maar ook op de piste, en zelfs een beetje in de poeder!

Als reserve heb ik nog een aantal suspects staan. Deze hebben geen rocker, en zijn echte park ski's. ideaal op snelheid op grote kickers. Erg fijne ski's, maar door het gebrek aan rocker iets moeilijker om mee te jibben/butteren. Zou ik een quiver hebben van één piste ski en één poederski, dan zou ik wel kiezen voor de suspect en de Rocker2 108.

Drie generaties SPK, met de opvolger.

Qua boots ben ik net van de SPK (een pure parkschoen), naar een Quest gegaan. De SPK's waren toch te zwaar voor de kleine toertjes. Bovendien is het ook wel fijn om van een 104 leest naar een iets dunnere te gaan. Zo leer ik misschien nog is een bochtje te draaien :) Ik heb express een flex 110 genomen. De SPK is 100, en ik ben bang dat een 120 of 130 te stijf is voor mijn skistijl. Ik hoor veel stoere vehalen van mensen over hun stijve schoenen, maar zal dat echt voor iedereen de beste keuze zijn?

Wat vinden jullie?

Daarom ben ik wel benieuwd wat jullie mening is: is die stijfheid echt nodig? 130 flex schoenen met brede SuperG planken? Of is het voornamelijk skileraarlatijn? Opscheppen over stijfheid?

Reacties

• rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 14 maart 2014 · 12:29
    Stond met Ace of Spades schoenen op een AK JJ
    ben nu overgestapt op Lange 130 xt
    merk dat het wel veel directer is op die brede latten, bij de nordicas gingen eerst mijn voeten in de bocht en daarna de schoenen en de skis.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 14 maart 2014 · 12:56
    Ik heb de Max BC 120 aangeschaft. Daar waren een paar redenen voor:

1. De hike stand, want die miste ik op mijn Rossi's
    2. Het gewicht, want ik wil meer gaan touren
    3. Verwisselbare zolen (er kunnen tech zolen onder)
    4. Die Rossi's kreeg ik op een gegeven moment pijnlijke voeten in, terwijl dat in de 1e instantie alleen maar in de aanloop van de ochtend was.

Qua flex is het voor mij meer omdat ik gewoon een zwaargewicht ben en daardoor meer profijt heb van de schoen niet om stoer te zijn ofzo.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 14 maart 2014 · 13:27
    Voor poeder heb je geen stijve schoen nodig, en als je speelse losse skietjes rijdt is het ook een stuk minder belangrijk dan wanneer je ramstijve bigmountain balken aan je schoenen klikt..

Heb sinds gister een Q105, eerste impressie (in de regen/slush) is dat ie super losjes draait, een stuk speelser dan m'n TST (en dat zegt best veel). Zeker geen veel-te-serieuze straightliner dus, maar achteruit landen is natuurlijk geen optie. Heb nog niet kunnen testen hoe stabiel ie is; review komt later..
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 14 maart 2014 · 14:55
    jammer genoeg rijden we niet alleen maar poeder... 😃
  • Koppelbaas
    Advanced
    Koppelbaas op 17 maart 2014 · 10:03
    Heb net een Q 108 gekocht met Guardian binding. Moet mn eerste bochtjes er nog opdraaien. Voor echt dikke dagen heb ik liever een Rocker 122 dan 108, maar wat je zegt .
    De 108 is een quiver.
  • Mitchel.
    Expert
    Mitchel. op 17 maart 2014 · 12:16
    Zelf denk ik dat een flex van 120 tot 130 niet echt relaxt is voor de grote lijnen, ook niet voor zoals jij beschrijft een speelsere manier van skiën. die pure flex is toch echt meer voor race-carven, slalom, super G. etc.

Ik ski ook al jaren op de SPK serie van Salomon, en die schoen is heerlijk! Voor in de diepte is het een toffe schoen waar je genoeg voldoening en controle over je schoen uithaalt.

Ik ben van mening, dat je zelf de uiteindelijke beslisser bent. Probeer alles uit, en laat je niet misleiden door wat de fabrikanten aanbieden. De stijfheid van je schoen is natuurlijk belangrijk, maar niet iets om over op te scheppen... Ski waar jij, je fijn bij voelt en waar je het meeste plezier en stoke uithaalt!
    Skiing is Freedom!
  • Neorej
    Tourist
    Neorej op 17 maart 2014 · 13:29
    De flex van een skischoen heeft meer te maken met je skistijl en niet met het feit of je grote lijnen / carven / slalom / super g rijdt.

Ik ski dus alles met een 130 flex, gezien het feit dat ik met veel druk rijd. In een schoen met een 90 flex heb ik het gevoel dat ik geen controle heb.
    Atomic
  • TMOZ
    Advanced
    TMOZ op 18 maart 2014 · 09:49
    Ben het wel met Neorej eens, bepaal zelf wat je lekker vind, zacht mag, maar stijf ook. Het leek een tijdje een sport om op zo stijf mogelijke schoenen te rijden, dat slaat nu weer een beetje de andere kant op krijg ik het gevoel, dat als je nu boven de 110 staat, dat je dan gelijk een opschepper bent (of skileraar, of wedstrijdskier, of alleen maar met mach3 McConkey turns aan het knallen bent).

Ik heb 30 weken op een Tecnica Diablo gestaan, veel gevoel, maar ook oncomfortabel en gaf me de laatste jaren veel voetkramp. Ben deze winter (na aanraden van Thijzel) over gegaan op de Lange XT 120 die een heel stuk minder stijf is. En die bevalt me nu een stuk beter dan de Diablo!
    The dream is not about actually getting there..but enjoying the ride

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro