BK Snowboard Freeride...Amai...

BK Snowboard Freeride...Amai...

Koen Goris is afgelopen weekend de winnaar geworden van het eerste Belgisch Kampioenschap snowboarden (niet te verwarren met het BK Freeride skiën, dat komend weekend in Zinal plaatsvindt) in Avoriaz. De condities waren niet al te best natuurlijk, maar de actie maakte een hoop goed. Toch is er iets waarvan ik tijdens het kijken van bovenstaande video behoorlijk schrok: waar is de safety gear?

Geen veiligheidsmateriaal

Het valt op dat geen enkele rijder een rugzak om heeft. Het is ook niet te zien of iemand een pieper om heeft, maar dit is natuurlijk niet de goede boodschap die wordt afgegeven. Organisator Koen Darras van Snowbite geeft in de video zelfs nog expliciet aan dat er off-piste gegaan wordt. In één woord vreemd te noemen dus. En dat terwijl er wel op de website van het BK Freeride Snowboard vermeld staat dat pieper, schep en sonde en helm niet bij de prijs zijn inbegrepen, maar ter plekke gehuurd kunnen worden.

Afgesloten gebied?

Misschien is het wel een afgesloten gebied geweest, dat volledig veilig is verklaard door de pisteurs, maar dat is uit de video niet duidelijk. De boodschap die ermee wordt afgegeven is wat mij betreft dan ook de verkeerde. Er wordt door de organisatie over het ‘iets terug geven aan de sport en aan freeriden in het algemeen’. Ik hoop maar niet dat daar dan mee bedoeld wordt dat je gewoon zonder pieper, schep en sonde de backcountry in kan. We hebben nog twee keer om een reactie gevraagd bij de organisatie (misschien hebben wij wat gemist, je weet het niet), maar tot nu toe nog geen reactie gekregen.

Freeride World Tour

Het Belgisch Kampioenschap snowboarden heeft gebruik gemaakt van het regelement van de Freeride World Tour en daar staat bij 25.8: Equipment Check: An avalanche transceiver check of every staff member and competitor is mandatory. This check can be performed either at the start of the hike or in the pre-start area. It is also recommended that officials check backpack contents and back protection requirements as well.

Hoe het wel moet

Soms voelen we ons een beetje als roependen in een woestijn, maar off-piste ga je niet zonder voldoende kennis en zonder de juiste materialen (minimaal lawinepieper, schep en sonde) en weet je hoe je de kennis moet toepassen en hoe je de materialen moet gebruiken. Is één van jullie toevallig bij het BK Freeride snowboard geweest? Wat vinden jullie ervan?

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
koen_djfistelAuteur19 maart 2014 · 15:40

@@arjen : word !!! :-(

sbs roelz
Gevorderd
Grim3Auteur19 maart 2014 · 16:17

Wij gaan er alleszins voor zorgen dat het BK Freeride ski onder de titel ‘Hoe het wel moet’ komt te staan!
Mede dankzij de steun van wePowder!

Toerist
TezeAuteur19 maart 2014 · 17:48

idd, niet zo goed van ons de Belgen! :-(

@@Grim3: ik ben afgelopen zondag gaan splitten in Zinal en heb al héél goed moeten zoeken om nog een paar mooie stukjes te vinden. Welke flank wordt er gebruikt?

Gevorderd
ArjenproadminAuteur20 maart 2014 · 12:24

@@Grim3 Daar twijfel ik niet aan. Veel succes en plezier komende week in Zinal!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Elite
SvenD'HaeseleerAuteur20 maart 2014 · 17:20

Skibum gaat beter doen inzake safety want in de woestijn ligt geen pow dus is het er zinloos roepen :-)

Toerist
AnoniemAuteur24 maart 2014 · 13:17

We Powder,

voor alle duidelijkheid hadden wij 30 rugzakken gehuurd met sonde, schop & beeper! Dit stond zo in de reglementen en dit hebben we ook aangeboden. Deze moesten we de dag van de competitie niet aandoen van de Freeride World Tour Jury Jerôme Hurteau en zijn collega’s. Zij beslisten over onze veiligheid en deze was er ook duidelijk!

Het was een afgesloten gebied die volledig verzekerd verklaard was door pisteurs. Er waren heel de tijd pisteurs en een helicopter met arts stand by voor onze competitie.

U verklaart in uw tekst dat u ons heeft aangesproken, kan je mij deze communicatie eens doorsturen? Wij hebben niks ontvangen!

Groeten

Koen

Toerist
AnoniemAuteur24 maart 2014 · 14:15

Spijtig om te zien hoe een forum als Wepowder door de organisatie van BKFreeride ski misbruikt wordt om foute informatie te verspreiden. Vanuit de BK Freeride Snowboard organisatie wensten we jullie nochtans alle succes.

Gevorderd
ArjenproadminAuteur24 maart 2014 · 18:01

@@koendarras Ik heb de mail zojuist nog een keer doorgestuurd naar het emailadres dat bij jullie op de site staat ( info (a) bkfreeridesnowboard.be )

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!