Poeder skiën met lente temperaturen

Poeder skiën met lente temperaturen

Door Wout Martens - Net zoals in Nederland was het hier in de Arlberg extreem warm. Een week lang was het bluebird met temperaturen soms boven de 15 graden in het dal. Vervelend, maar het heldere weer bood ons wel de mogelijkheden om skitoeren te maken en mooie lijnen te zetten. Uiteraard vroeg opstaan en op tijd afdalen i.v.m. de zoninstraling en de warmte.

Toeren

Tochten die we nog niet afgestreept hadden konden we nu eindelijk waarmaken.

Geen zorgen over wolkenvorming
Geen zorgen over wolkenvorming
Zweten geblazen
Zweten geblazen

Rotsklimmen

We hadden 4 dagen lang lekkere noordhellingen gereden, maar de warme temperaturen i.c.m. het hiken naar hoge toppen vraten energie. We besloten om 3 dagen te gaan rotsklimmen in het dal. 20 graden bij de rotswand dus in de blote bast!

@ErnstHendrikSprenger de poederski cowboy in een paar dagen een klettergeit (6+)

Poeder na een week lang lente temperaturen

Na een paar dagen klimmen was de drang om de poeder op te zoeken toch weer te groot. @meteomorris schreef eerder: ‘’ Losse poedersneeuw is zeldzaam en enkel nog te vinden op steilere noordhellingen waar de zon geen vat op heeft. En dat betekent hiken en zoeken.”

Vellen over een ijzige westhelling
Vellen over een ijzige westhelling

Na een week van extreme temperaturen en 2 weken zonder sneeuwval…

Zoeken naar poeder

Soms moet je zoeken naar poeder. Je moet er lang voor hiken en je weet niet zeker of je wel poeder gaat vinden. Warmte, wind, regen, zoninstraling en tracks van andere skiërs zouden het kunnen verpesten. Als ik na een aantal uren skinnen een maagdelijk tapijt vind, voelt één afdaling in de backcountry beter dan een dag knallen langs de liften. Het voelt verdiend, weg van de poederstress. Regelmatig ga ik toeren op dagen dat de poeder ook voor het oprapen is naast de liften. Enkel voor die ene vette lijn, weg van iedereen. Rijden jullie ook liever één verdiende afdaling per dag?

Foto credits: Renier Dijkhuis

ErnstHendrikSprenger

Reacties

Beginner
polingAuteur18 maart 2014 · 23:49

cool weer

Beginner
HaagjeAuteur19 maart 2014 · 11:42

nice!

Gevorderd
evanAuteur19 maart 2014 · 16:47

Mooie foto’s!
Ik maak liever de hele dag door onverdiende poederafdalingen, maar als ik dit seizoen in de Arlberg zou zitten zou ik ook genoegen nemen met één verdiende poederafdaling per dag. ;-)

Welke beklimmingen staan nog op de agenda?

Gevorderd
ReneAuteur19 maart 2014 · 23:09

Lekker bezig Wout (en natuurlijk daarbij Ernst). Je weet die mooie afdalingen nog wel te vinden ja. Top!

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
Expert
KlettergeitAuteur21 maart 2014 · 21:15

@@evan

Jij bent dan ook een luie poederjager die zich zelfs laat chauffeuren en rondgidsen;-)

We hebben nog wel een paar toertjes in de Arlberg openstaan. Ondanks het slechte seizoen zijn er toch wel genoeg tours te doen. Het is dramatisch veranderd in 2 weken natuurlijk, veel base is gone! Hopelijk brengt Hannelore weer wat mogelijkheden. Enneuh ski’s zijn toch naar de knoppen dus voor sharks draaien we ons niet om;-)

Afgelopen week hebben we het hoogalpien gezocht buiten de Arlberg. Veel skinnen en de sneeuw is nog erger dan karton, maar lekker alpien vermaak. Ook hoogalpiene tochten buiten de Arlberg staan er nog een paar op de planning:-)

Gevorderd
evanAuteur26 maart 2014 · 23:25

@@WoutMartens, zijn die ski’s echt allemaal naar de haaien? :-D

Jullie hebben je vast wel vermaakt met Hannelore, is weer eens wat anders dan karton. ;-) Jammer dat het bezoek aan jullie er niet meer van is gekomen, want dat had dan deze week plaatsgevonden. Met deze nieuwe laag kunnen jullie nog wel even vooruit toch?
Ik heb me opgegeven voor de Season Closure en ik sluit niet uit dat die weer in St. Anton is …

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!