PA#23: tot 150 cm vers

PA#23: tot 150 cm vers

Goed zoeken rond de Arlberg (via PowderQuest App)

UPDATE donderdag 7.35 uur: laatste runs gaan uit van een langere kouperiode. Dit wordt de dump van het voorjaar die je niet wilt missen. Wil je poeder scoren, dan is dit de dump. Vanaf maandag tot en met vrijdag gaat heel goed worden. Morgen (vrijdag) de details! Wax up!!

Vandaag (woensdag) begint stormachtig in Oostenrijk. Kortdurend zinkt daarbij de temperatuur richting normale waarden voor de tijd van het jaar. Kortdurend, want morgen is het weer warm in Oostenrijk. Net als in de rest van de Alpen, waarbij de temperatuur donderdag en vrijdag weer de 20+ aantikt in de dalen. En daarmee is het wederom zomers in de bergen met temperaturen die normaal zijn voor midden juni. Onze waarschuwing voor (natte) sneeuw lawines van een week geleden geldt daarom nog steeds. Via de PowderQuest App kregen we dit beeld door. Een immense natte sneeuw lawine in Livigno.

Tot en met zaterdag blijft het te warm en is het oppassen geblazen. Hoewel de sneeuw vanwege de nachtelijke kou weer kan opvriezen, is het vanaf het middaguur gevaarlijk warm geworden zodat natte sneeuwlawines een acuut probleem worden. Pas in het weekend wordt het weer tijdelijk winters, met lokaal heel veel verse sneeuw. Grote vraag is of het BK freeride hiervan nog kan profiteren, danwel dat de dump zo intens gaat worden dat ze beter al op vrijdag de contest kunnen organiseren. Zo meteen meer hierover. Eerst het algemene beeld. Houd je vast.

Megastorm Hannelore
Megastorm Hannelore

Megastorm Hannelore

Hoewel het pas woensdag is en we nog moeten wachten tot zaterdag de eerste sneeuw gaat vallen, ligt de veroorzaakster van dit alles al lang en breed op de Atlantische Oceaan klaar. Haar naam? Hannelore. Maar het kost haar moeite om het hoog Johannes van de kaarten te duwen. Kijkend naar de jetstreamkaarten zie je hoe tergend langzaam de jetstream er in slaagt om vanuit de Atlantiek op te rukken naar de Alpen. Pas op zondag lukt het de jetstream om het westelijk deel van de Alpen te bereiken. En de studenten die aanwezig waren bij een van mijn Powfinder Masterclasses(In september start de nieuwe reeks van Masterclasses) weten wat dat betekent. De jetstream vormt namelijk de scheiding tussen warme lucht uit het zuiden en koude lucht uit het noorden. En juist op die scheiding komt het veelal tot intense neerslag. Zeker als daar ook nog eens setje bergen van 4 kilometer en hoger in de weg ligt.

Jetstream boven de westelijke Alpen
Jetstream boven de westelijke Alpen

Kijkend naar de jetstream dan is goed te zien dat de pijlen uit het zuiden komen. In de regel betekent dat sneeuw uit zuidwest. Een blik op de zogenaamde Föhnchart bevestigd dit beeld. Tot en met zaterdag hebben we te maken met een zuidföhn, daarna volgt de koudere lucht die ten westen van de jetstream kan binnenstromen.

Zuidföhn
Zuidföhn

Goed om te weten is dat bovenstaande Föhnchart geldt voor de lijn Luzern-Lugano. Precies dat deel waar de jetstream zich ophoudt gedurende het weekend. Kijken we verder naar het oosten (Dolomieten en Oostenrijk), dan valt op dat de jetstream er volgens de laatste berekeningen niet in slaagt om voorbij de lijn Innsbruck-Bolzano te komen. Een snel groeiend hogedrukgebied boven Rusland knijpt de jetstream af en dwingt deze een noordelijke koers te volgen.

Jetstream stokt en lost op
Jetstream stokt en lost op

Gevolg is dat de Alpen vanaf dinsdag weer onder invloed van hogedruk komen en de aanvoer van koude polaire lucht stokt. PoederAlert #23 wordt daarmee intens, kort, maar levert wel heel veel sneeuw op voor het hooggebergte.

Dinsdag alweer hogedruk ten noorden van de Alpen
Dinsdag alweer hogedruk ten noorden van de Alpen

Wat betekent dit concreet?

Nogmaals de conclusie van afgelopen maandag: Het wordt frisser en er komt vanaf zondag zeker weer sneeuw bij in het hooggebergte. Midden volgende week weer tijd kortom voor de betere lijnen in het hooggebergte. De vooralpen kun je inmiddels afschrijven, net als de gebieden waar de toppen gemiddeld niet hoger komen dan 1500-1800 meter. het wordt tijd om je blik naar de inneralpine gebieden en de Alpenhoofdkam te verleggen. Hier ligt voldoende sneeuw en de warmte van afgelopen week en deze week zorgt ervoor dat veel problemen reeds zoniet de komende dagen als lawines uit de wanden naar beneden vallen. Met de nieuwe sneeuw van zondag/maandag wordt het daarna heel fijn touren en tijd voor de grote couloirs en big mountain lijnen.

En zo is het. Omdat de jetstream op zaterdag en zondag bijna stationair boven Zwitserland ligt verwacht ik hier de meeste sneeuw. Maar denk nu niet dat het zaterdag al aan is. Tergend langzaam komen de Alpen in de greep van de koude lucht en het is nog lastig om exact te zeggen wanneer dat precies gaat gebeuren. Het gevecht tussen de storm Hannelore en het hoog Johannes is (nu) nog niet tot op de centimeter nauwkeurig te voorspellen, waardoor een verschuiving naar het westen of het oosten consequenties heeft. Vrijdag daarom nog een update, maar op hoofdlijnen komt het op het volgende neer.

Vrijdag: warm in de complete Alpen, maar in de westalpen is dan al hoge cirrus te zien die in de nacht naar zaterdag voor de eerste sneeuw zorgt in de Franse Alpen. Met name ten zuiden van de Ecrins dan al sneeuw, met een sneeuwgrens rond de 1500 meter.

Zaterdag: de jetstream verplaatst zich richting het oosten. De stroming is dan nog steeds zuidwest. Meeste sneeuwval ten zuiden van de Ecrins in Frankrijk en ten zuiden van de lijn Monte Rosa-Gotthard-Piz Bernina. Sneeuwgrens in de Franse Alpen dalend richting de 1000 meter. In de nacht naar zondag stroomt de koude lucht binnen in de westalpen.

Zondag: de jetstream verplaatst zich verder naar het oosten om rond de lijn Innsbruck-Bolzano tot stilstand te komen. Intense neerslag in Zwitserland, waarbij er rond de Gotthard, Monte Rosa en de Zwitserse Alpennoordhang tot 150 cm sneeuw kan vallen. Ook in de Franse Alpen en ten westen van Innsbruck in Oostenrijk dan sneeuw. Sneeuwgrens in Frankrijk, Zwitserland, de Italiaanse Aosta, Piemonte en Lombardia dan dalend richting de 700-1000 meter in de avond. Meer naar het oosten sneeuwgrens rond de 1000-1500 meter.

Omdat de sneeuwval zeer intens gaat zijn, wordt het maandag mooi voor de treeruns in die gebieden waar er nog een dikke basis ligt tussen de bomen. Vanaf dinsdag wordt het weer droog en warm en wordt het stilaan tijd voor het hooggebergte. Het weekend is daarom te vroeg voor dit alert, maar vanaf maandag wordt het mooi. Vrijdag meer details.

BK Freeride

Het BK Freeride vindt vanaf morgen tot en met zondag plaats in Zinal. Donderdag en vrijdag is het er zonnig en warm. Perfect zicht, maar lastig om nog poeder te vinden. Zaterdag al wat sneeuw en regen uit zuidwest. Zondag volgt er dan intense sneeuwval en weinig zicht. Maandag droogt de sneeuw op en komt de zon er weer door. Wat ik zou doen als ik de organisatie was? Wachten tot maandag en dan de contest houden. Verse sneeuw en zon. Ik zou het wel weten, maar geen idee of dit te plannen is voor ze.

Conclusie

Even doorbijten. Maandag treeruns en daarna naar het hooggebergte. Voor wat inspiratie kijk je nog even naar onderstaand filmpje… Al eerder hier gepost, maar hij blijft classic.

Stay stoked

Morris

meteomorris

Reacties

Gevorderd
49Auteur19 maart 2014 · 12:04

150cm vers is wel weer erg veel. Nu staat de teller voor deze winter hier op 8,38m sneeuwval op 1400 meter voor het seizoen. Recordwinter 2008 had daar 9,1m. Gaan we records breken?

montagna bianca, ti amo
Expert
meteomorrisAuteur19 maart 2014 · 12:08

@@49, mogelijk dat de sneeuwgrens bij aanvang net iets te hoog ligt. Maar ik acht de kans groot dat je dit weekend een record gaat doorbreken. Nog even wachten wat de jetstream precies gaat doen.

powfinder.com
Beginner
WhistlerAuteur19 maart 2014 · 12:42

@@meteomorris; dank…ik hou nu al van Hannelore :-)

Beginner
thaisieAuteur19 maart 2014 · 12:54

Ben benieuwd ben a.s. week toevallig in zwitserland in @grachen ben benieuwd hoeveel sneeuw we kunnen verwachten in de west-alpen noord, en of ik evt nog ergens in de buurt heen moet rijden voor wat meer hoger gelegen gebieden…

Toerist
AnoniemAuteur19 maart 2014 · 13:16

@metoemorris, ik ben vanaf volgende week woensdag in Le Grand Massif, van wat ik hier zo lees gaan de condities daar drastisch verbeteren en de sneeuwgrens zal een behoorlijk stuk zakken.

Gevorderd
RPAuteur19 maart 2014 · 13:16

BAM

Explore the Outdoor!
Gevorderd
powderdudeAuteur19 maart 2014 · 13:30

Hey Morris

Ik ga zaterdag rijden met de auto en kan vrijwel overal heen met een lichte voorkeur voor St moritz of Zermatt of La Rosière. Graag advies

Enjoy :-))
Gevorderd
telemikeyAuteur19 maart 2014 · 13:34

Aangezien ik voor het seizoen 2013/2014 mijn skis aan de wilgen moet hangen, hoop ik dat Hanelore ietsjes sneller voorbij trekt en een hele dikke N-swell voor de maandag de Noordzee in slingert…

:-)

White room,Pillow lines,I rule
Gevorderd
koen_djfistelAuteur19 maart 2014 · 13:58

ps Morris : typisch België : Sneeuwsport Vlaanderen (of wie dan ook) slaagt er niet in om het officiële BK Freeride te organiseren samen voor skiërs en boarders … :-( Vorige weekend was het in Avoriaz voor de boarders ; volgend weekend is het enkel voor de skiërs :-( :-(

sbs roelz
Gevorderd
MickoAuteur19 maart 2014 · 15:36

@@koen_djfistel: Maar rijden de vlamingen en walen wel samen? ;-)

Expert
meteomorrisAuteur19 maart 2014 · 15:45

@@thaisie, bij jou in de buurt gaat zeker wat vallen volgens de laatste berekeningen
@@Bert.K condities gaan zeker verbeteren. Wie weet zelfs nog meer, maar dat is nog hoogst onzeker.
@@powderdude Zermatt
@@koen_djfistel check dis: http://wepowder.nl/weblog/5155/BK-Snowboard-Freeride---Amai---

powfinder.com
Toerist
NickRAuteur19 maart 2014 · 17:01

Wat zal dit gaat betekenen voor lawinegevaren? Ik zit zelf in Portes du Soleil, waar de laatste tijd al een hoop sneeuw naar beneden is gekomen.

Toerist
TezeAuteur19 maart 2014 · 17:58

mmh, ik ‘vrees’ dat ik volgende week een dagje verlof zal moeten nemen

Beginner
EijsackersAuteur19 maart 2014 · 20:28

Ik rij donderdag naar een nog te bepalen bestemming en zondag einde van de dag terug. Wie weet waar de base en hoogte voor treeruns genoeg is om zondag te profiteren van de dump? Haldigrat?
Advies is meer dan welkom, keuzes maken altijd lastig.

Gevorderd
Guy.Auteur19 maart 2014 · 20:36

Haldigrat is denk ik te laag… Beter ga je naar het zuiden.

Beginner
EijsackersAuteur19 maart 2014 · 20:38

Suggesties wat niet al te ver rijden is?

Gevorderd
AryenAuteur19 maart 2014 · 21:19

SSC Hooggebergte wordt echt goed komende week :D:D:D:D:D
Aanstaande zondag eerst even inskiën op de Alpe d’Huez of LD2A? Of beter even wat zuidelijker? Orcières? Wat bedoel je met ‘meeste sneeuwval ten zuiden van de Ecrins’? @@meteomorris Toch weer Alpes Maritimes?

Expert
meteomorrisAuteur19 maart 2014 · 21:26

@@Emmer, nee. Hautes Alpes
@@Eijsackers, zondag kan het zijn dat de sneeuwgrens pas op het einde van de dag laag genoeg komt. FF wachten dus en last minute beslissen.

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur19 maart 2014 · 21:44

En welke skigebiedjes denk je dan aan? Les Orres, Barcelonette of Risoul?

Expert
meteomorrisAuteur19 maart 2014 · 22:53

@@Emmer, ik bedoel de noordelijke Hautes Alpes. Jij hebt het over het zuiden en de Alpes des haute Provence.

powfinder.com
Gevorderd
AryenAuteur20 maart 2014 · 07:49

@@meteomorris Ik begrijp er steeds minder van :)

Jij schrijft in je weerbericht hierboven: ‘meeste sneeuwval in Frankrijk ten zuiden van de Ecrins’. Risoul, wat ik hierboven noem, ligt al niet meer echt ten zuiden van de Ecrins, maar volgens mij wel in de Hautes Alpes.
Wil je mij een skigebiedje noemen in het gebied waar jij op duidt in je weerbericht waar ten zuiden van de Ecrins veel sneeuw gaat vallen? Dan weet ik misschien wel waar ik het zoeken moet.

Gevorderd
WiebeAuteur20 maart 2014 · 08:30

Super nieuws! Ik ga dinsdag naar Ischgl; misschien niet het zwaartepunt maar dat profiteert vast ook mee?

Gevorderd
AryenAuteur20 maart 2014 · 08:49

@@meteomorris Heb jij het misschien over de piek ‘Barre des Ecrins’ waar ik dacht dat je het ‘Parc des Ecrins’ bedoelde?

Expert
GilbertSAuteur20 maart 2014 · 13:07

@@meteomorris Begin volgende week een vriendin opzoeken die in Chamonix woont is dus een mooi plan? :) En als we daar dan zijn, waar zou je dan heen een dag tripje maken vanuit daar, om vervolgens na het boarden terug naar Nederland te rijden?

www.instagram.com/gilbertsmink/
Gevorderd
RPAuteur20 maart 2014 · 14:29

Pfff spannend hoor… where to go… Kleinwalsertal lijkt ook veel te pakken, temp tijdens dump lijkt ook ok en goede herinneringen PA#19 vorig seizoen…

Maar goed, Zuid-West wellicht beter door dikke base…

Morgen update van @@meteomorris afwachten, zal ons vast de goede kant opsturen!

Stoked!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
ArjenproadminAuteur20 maart 2014 · 14:38

@@RP de meeste sneeuw in het Kleinwalsertal is behoorlijk verdwenen. Zuid-west is de base inderdaad dikker.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
NielsAuteur20 maart 2014 · 14:58

@ All: poeder rijden is meer dan wachten tot het weerbericht volledig uitgekauwd is, in de auto stappen, een paar strepen naast de piste zetten en weer terug rijden.

Zelf nadenken, iets proberen en zien hoe dit in de praktijk uitwerkt hoort er ook allemaal bij. Op korte termijn waarschijnlijk geen 100% garantie voor success, maar voor de lange termijn erg leerzaam.

Gevorderd
NickyAuteur20 maart 2014 · 16:27

Volgend weekend ben ik in Sestriere…zou nog best leuk kunnen worden :-). @@GilbertS: denk dat Courmayeur wel wat moois te bieden heeft. verder eens met @@Niels: het zelf nadenken is part of the fun!

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur20 maart 2014 · 17:15

Hier in La Grave wordt zaterdag een 60-80cm verwacht, later volgt een zoals op Morris’ kaart te zien is intense koude met een diepte van -20° op di-wo next week, we zullen zien. De allerlaatste mini-streepjes poeder hebben we deze week boven richting Chirouze gevonden en gespoord, nu is alles hier “piste”, kan getuigen dat de laatste vlok pow in de diepvriezer te zoeken is. De steeps daarentegen zijn “vrij ok” met scherpe kanten en ervaring (best zo rond 14u voor een Pan de Rideauke), de 107 staat al dagen op kant wegens werkloos, de oude 8000 deed het werk.

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur20 maart 2014 · 17:24

BTW de entry suckt zwaar in de PDR en in de lijnkse Chirouze ligt de couloir door het vele “deraperen” uitgesleten boven.

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!