Tot 100 cm vers

Tot 100 cm vers
Het is weer diep winters in de Alpen
Het is weer diep winters in de Alpen

De aangekondigde winter is weer even helemaal terug. Met lokaal tot 100 cm vers en temperaturen die normaal zijn voor eind januari roert maart zijn staart. De storm Hannelore en haar zusje Isle zorgde in de noordalpen voor de beste dag van het seizoen. En daar hebben ze op moeten wachten tot eind maart. Het tekent deze winter. En het einde is nog niet in zicht want poederalert#24 dient zich aan! En daarmee brengen poederalert#23 en poederalert#24 nog wat extra sneeuw voor de wePowder Season Closure. Want van 18-21 april staan we ergens in het hooggebergte van de Alpen. Op zoek naar mooie lijnen en met de mogelijkheid om alvast wat gear voor winter '14-'15 te testen. Laat maar komen die sneeuw!

Weliswaar sneeuwt het vandaag nog licht in de noordalpen, maar het zijn slechts de restjes na de sneeuwval van de afgelopen 72 uur. Ook de dinsdag is een tussendag. Het wordt zonnig op de toppen, maar er kan ook hier en daar een vlokje sneeuw naar beneden komen. Het is slechts de stilte voor de nieuwe storm. En deze is voor de Italiaanse Piemonte. Een nieuw stormlaag is op koers voor de golf van Genua en wordt daar in de nacht van woensdag naar donderdag verwacht.

Een laag dat in 48 uur naar schatting nog eens 50-100 cm verse sneeuw brengt in de Piemonte van woensdagochtend tot en met vrijdagochtend. Eerst de verse sneeuw in de noordalpen oprijden en daarna een 2-5 uur durende rit richting de Piemonte kortom. En dat terwijl het in de meeste gebieden akelig stil aan het worden is. Er zijn geen grote vakanties, het weekend is voorbij en een deel van de seizoenswerkers is in de afgelopen 2 weken al naar huis vertrokken. En daarmee zijn de komende 7 dagen misschien wel de mooiste van het seizoen. Overal ligt rijkelijk sneeuw en het is vooral erg rustig. na het weekend keert de warmere lucht weer terug, maar op de noordhellingen blijft de sneeuw dan nog een tijdje goed.

Poederalert #24
Poederalert #24

Een mooie week voor een tripje naar de sneeuw kortom.

Stay stoked!

Morris

meteomorris

Reacties

Toerist
AnoniemAuteur24 maart 2014 · 14:28

Top! Hier zat ik op te wachten! Via lattea of misschien nog zuidelijker?

Stoked!

Toerist
AnoniemAuteur24 maart 2014 · 15:41

Gister was zeker een van de top 5 dagen van het seizoen.

Het was vandaag inderdaad super rustig in Zermatt. De wind heeft op somige hogere hellingen haar werk gedaan, maar er is nog steeds genoeg leuks te vinden.

Gevorderd
koeienlapAuteur24 maart 2014 · 18:54

Pff en weer de zuid alpen… een weekendtripje met een dump in de noordalpen lijkt dit jaar een utopie…

WE´ve got the POWDER
Gevorderd
powderdudeAuteur24 maart 2014 · 19:27

Ruim 1 mtr in St Moritz op de Corvatsch ;-) lawine gevaar 4 dus uitkijken !! Maar mooie vaste laag en nog weinig lawines naar beneden zien komen . Awesome skiing today :-))

Enjoy :-))
Beginner
edvantijenAuteur24 maart 2014 · 19:57

Hier in Livigno ook akelig stil…:) en dik 70cm vers.
Lekker nog 2 weken hier:))))

Summer Sucks!
Gevorderd
rutgerbergeAuteur24 maart 2014 · 20:26

@@meteomorris wat denk jij van pds donderdag / vrijdag?

Gevorderd
lennart75Auteur25 maart 2014 · 14:14

Afgelopen zondag was het echt super genieten in Obertauern. Een flinke dump van zo’n 50 cm en heel weinig freeriders onderweg.
Gisteren thuis gebleven wegens een goede lawinestufe 4. 's Ochtends werd veel geknald en bleef doorsneeuwen groot deel van de dag.
Vanochtend was het ook top! Zonnetje kwam veel door en de sneeuw was lekker fluffy maar hield goed bij de steilere hellingen.
Van mij mag het zo elke dag wel zijn :D

Elite
SvenD'HaeseleerAuteur25 maart 2014 · 14:48

Dat belooft voor de Derby

Expert
meteomorrisAuteur25 maart 2014 · 14:49

@@rutgerberge, je kunt beter richting de piemonte. PDS gaat niet hoog en de sneeuw heeft nu alweer te leiden van de zonnestand.

powfinder.com
Gevorderd
NickyAuteur25 maart 2014 · 15:00

Ik ben komend weekend in Sestriere (moeder/dochter weekendje)…misschien maar f een extra pieper voor mn moeder meenemen ;-)…ben benieuwd hoeveel erbij gaat vallen in de piemonte :-)

Gevorderd
MickoAuteur25 maart 2014 · 16:15

@@meteomorris: Gaan we de grote hoeveelheden halen die je vaak bij een retour d’Est ziet? Of is dat bij een retour d’est eigenlijk niet te voorspellen?

Expert
meteomorrisAuteur25 maart 2014 · 16:23

@@Snowzone is lastiger te voorspellen, maar de drukkaarten en temperatuur zien er goed uit. 50 cm zit er wel in ten oosten van Sestriere…

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur25 maart 2014 · 20:31

PA 23 heeft mooie bak sneeuw naar de Jungfrau regio gebracht. Blijkbaar was gisteren zelfs de beste dag vant seizoen daar; spijtig genoeg kon ik er dan niet bij zijn. Maar vandaag was het zeker ook geen straf om daar op de berg te staan. Acuut gebrek aan float zelfs de swallowtail van Viznou had er met momenten last van. Gelukkig kent Viznou elk plekje van het gebied en was het zeker een mooie dag.

@@Viznou, merci pour la journee et a la prochaine!

PS eerder dit seizorn heb ik op zijn Pogo swallowtail gestaan. Zon ST is dus echt wel een tank. Traversees worden lachertjes; je kan er zelfs mee bergop!

Expert
meteomorrisAuteur25 maart 2014 · 20:53

@@Teze… lol, tenminste als je ST lang genoeg is. Traverses op een 149 wing swallow kosten wat meer kracht en vergen alles van je enkel :(

powfinder.com
Beginner
TimtAuteur25 maart 2014 · 21:52

Niet gek al die sneeuw… Maar blijft er nog wat sneeuw over voor volgende week als ik nog een week mag knallen?? PA#25 wellicht?? :-))

Expert
meteomorrisAuteur26 maart 2014 · 10:13

Volgende week wordt warm(er). Voorlopig betekent dat regen tot grote hoogte. De Po-vlakte houdt het kouder. Tot en met komend weekend goede condities!

powfinder.com
Gevorderd
TijmenDalAuteur26 maart 2014 · 13:51

@@meteomorris Is de powderforecast aangepast? Als ik nu kijk is het vooral blauw met een beetje paars, in plaats van al dat heerlijke oranje! What’s happened?

Expert
meteomorrisAuteur26 maart 2014 · 13:54

@@TijmenDal, de modellen zijn op de grove grids niet zo enthousiast meer, maar missen daardoor de verfijning. Zie ook de update van Niels: http://wepowder.nl/weblog/5174/Poederalert-24

Een aantal gebieden gaan wel de 50 cm aantikken, maar verschillen kunnen lokaal groot zijn. Ga je die kant op?

powfinder.com
Toerist
TezeAuteur26 maart 2014 · 15:34

mmmhhh. Niettegenstaande de retour d’est iets minder krachtig is dan ‘gehoopt’ zou het kunnen dat ik int WE in de Piemonte zal zijn

Gevorderd
49Auteur26 maart 2014 · 17:28

Hier bij de Monte Rosa groot verschil van dal tot dal vandaag. Plaatselijk 40cm vers, plaatselijk 10cm vers. Laat de modelletjes daar maar lekker op los gaan ;)

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
TijmenDalAuteur26 maart 2014 · 17:35

@@meteomorris Het plan was richting de Piemonte te gaan, ja. We willen een 5-tal dagen gaan tourskiën en een kleine film maken. De vrienden waar ik mee gaan zijn allen filmmakers dus we willen ook een klein filmpje maken.
We wilden eigenlijk het Gran Paradiso nationale park in gaan. Net aan de telefoon gezeten met de beheerders van deze hut:
http://www.camptocamp.org/huts/116082/fr/bivouac-mario-gontier
en die zeiden dat het weer ‘bruto’ was en te gevaarlijk. De sleutels wilden ze in ieder geval niet afgeven. Ik ben een beetje in de war wat het weer precies aan het doen is…

Het soort hut is wel precies waar we naar op zoek zijn: klein, afgelegen en omringd door besneeuwde toppen, maar niet eindeloos veel gletschers die gevaarlijk zijn. Er zijn veel mooie hutten in de Alpen, maar velen zijn eigenlijk té hoog/ruig voor onze doeleinden.
We willen liever niet in van die massale 40+ mensen hutten zitten. Minder dan 20 personen is wel vrij belangrijk voor ons, liever nog minder. Mocht je nog suggesties hebben, dan horen we het graag!

Gevorderd
TijmenDalAuteur26 maart 2014 · 17:53

@@49 Hoe is de sneeuw in het algemeen? Afgezien van het vers? Liggen er overal nog bakken van dit seizoen/afgelopen week? Ook op de zuidhellingen? Ik heb vooralsnog weinig grip op hoe de actuele sneeuwhoogtes zijn.
Op welke hoogte begint de sneeuw ongeveer?

Gevorderd
49Auteur26 maart 2014 · 19:46

@@tijmendal de sneeuw die nu valt is lekker koud en droog. De base is vanaf circa 1700m goed aanwezig maar hard of ijzig. Liften tot 3250m en lopen tot 4500m. PA23 was Monterosa de loser van de Alpen, maar nu wordt dat weer een beetje gecompenseerd. Hier gaat PA24 misschien niet het dikst zijn maar wel prima en op een lekkere base en tot grote hoogte.

montagna bianca, ti amo
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!