PoederAlert #24

PoederAlert #24

Sinds afgelopen weekend is de winter weer terug in de Alpen. En vanaf zondag was het behoorlijk aan in grote delen van de Alpen en poeder is nog steeds te vinden zoals reports uit alle delen van de Alpen bewijzen.

Begin deze week voorspelde Morris een Genualaagen dat laag is inmiddels actief. Op de webcams in de Piemonte is te zien dat de dag begon met gaten in het wolkendek, maar inmiddels is het begonnen met sneeuwen.

Eerste vlokken in Sestrière
Eerste vlokken in Sestrière

Computermodellen hebben altijd moeite met een Genualaag. Dat is ook de reden dat de neerslaghoeveelheden nauwelijks terugkomen in de modellen. Zoals bijvoorbeeld onderstaande GFS-ensembles.

GFS ensemble, zonder Genualaag
GFS ensemble, zonder Genualaag

Onderstaande weerkaarten geven echter een ander beeld. Daar is het laag duidelijk op te zien. Wat verder zichtbaar is, is dat het laag iets minder krachtig is als gehoopt en deels verder naar het westen trekt. Een ander deel wordt de Po vlakte in gezogen en het bijbehorend front komt daar de alpentoppen tegen van de westelijke Piemonte.

Weerkaart, duidelijk met Genualaag
Weerkaart, duidelijk met Genualaag
Donderdag nog steeds een duidelijk Genualaag
Donderdag nog steeds een duidelijk Genualaag

Door het iets zwakkere laag zullen de sneeuwhoeveelheden iets lager uitvallen dan verwacht, maar 50cm ligt nog steeds in de verwachting tot en met vrijdagochtend in de meest neerslagrijke gebieden. Op zo’n moment is het ook goed om de kaarten van Lamma erbij te pakken ter verificatie omdat deze een veel kleinere grid hanteren en daardoor nauwkeuriger zijn. (Lessen die je leert tijdens de Masterclasses van Morris overigens).

Lokaal is 50 cm mogelijk
Lokaal is 50 cm mogelijk

Lange termijn

Komende week lijkt het voorjaar terug te komen in de Alpen. Warme temperaturen en stabiel weer maken vooralsnog de meeste kans. Enkele berekeningen verwachten een (zwak) front uit zuidwest halverwege komende week. Met de warme temperaturen zou dat zomaar regen tot grote hoogte kunnen worden. Zeker in het westen en noorden van de Alpen. Ik las daarnet nog een comment van Morris die aangeeft dat het dan in de Po-vlakte kouder blijft. Maar ook Morris ziet het warmer worden. Wees er kortom snel bij om de huidige sneeuw niet te missen.

Warm en regen komende week?
Warm en regen komende week?

Advies voor de komende dagen

De noord en/of westalpen zijn voor de komende dagen een goede optie met sneeuwschoenen of vellen. Wellicht nog een verdwaalde wolk of enkele sneeuwvlok, maar het zal hier voornamelijk zonnig zijn. Het sneeuwdek stabiliseert langzaam en de temperaturen zullen langzaam stijgen. Hier is het tijd voor de voorjaarslijnen in het hooggebergte. Op de juiste hellingen is nog lang poeder te vinden, ondanks de opwarming. Earn your turns!

Voor diepe poedersneeuw en de laatste treeruns van het seizoen ga je echter naar de zuidelijke en westelijke Piemonte. Daar komt het Genualaag nu aan en zorgt t/m donderdag voor 50cm sneeuw in de meest neerslagrijke gebieden. En dat op een basis die stabiel is en nog steeds behoorlijk dik. Andere delen van de westelijke en centrale zuidalpen zullen wellicht ook wat meepakken, maar te weinig om de raad de moeite waard te maken.

Vind je de Piemonte te ver? De treeruns zijn er lang en uitdagend, de base is goed en via de frejustunnel is het goed bereikbaar. Vind je het desondanks nog steeds te ver? Touren in de noord of westalpen kan nog veel poeder opleveren. Grote kans dat deze goede condities na het weekend minder zijn.

Niels

Reacties

Expert
KlettergeitAuteur26 maart 2014 · 20:38

Goed werk weer @@Niels
Ik ben een tripje aan het plannen naar Chamonix, waarvoor ik minimaal 3 dagen stabiel weer nodig heb. Als ik het goed begrijp vanaf maandag waarschijnlijk een paar dagen stabiel en warm weer tot de ZW stau komt?

Expert
meteomorrisAuteur26 maart 2014 · 20:41

@@WoutMartens dan zou ik zaterdag t/m maandag plannen. Vanaf dinsdag instabieler.

powfinder.com
Beginner
AnoukAuteur27 maart 2014 · 09:43

@@Niels @@meteomorris Interpreteer ik het goed dat we regen gaan krijgen volgende week in La Grave en Serre Che?!
Da’s niet fijn voor de Derby!!
Tips dan voor dagtrips vanuit Monetier volgende week? Geen zin om te skiën in de regen :-(

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Expert
meteomorrisAuteur27 maart 2014 · 09:48

@@Anouk sneeuwgrenzen tijdens de sneeuwval zijn nog niet in te schatten. Het wordt wel warmer, maar vergeet niet dat P1 al op 1800 meter ligt in la Grave.

powfinder.com
Beginner
AnoukAuteur27 maart 2014 · 10:36

@@meteomorris Ik lees hier en daar dat de sneeuwgrens boven de 2500m zou kunnen gaan uitvallen. P2 ligt op 2400m (Serre Che lijkt me trouwens volgens de kaarten nog hogere temperaturen te krijgen). Ik zit er toch al, maar wil opties graag weten als er binnen een straal van 100km nog wat poeder te scoren valt.

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Expert
meteomorrisAuteur27 maart 2014 · 10:48

@@Anouk, de derby start pas volgende week woensdag. Het is nu pas donderdag. Er kan nog veel veranderen.

Maar goed… de laatste kaarten hebben het over een zuidelijke stroming. Dan is het kouder in de Piemonte. Rijd (indien dit uitkomt) richting Sestriere.

Trek me maandag nog eens aan mijn jasje. Dan kan ik je meer vertellen ;)

powfinder.com
Gevorderd
NielsAuteur27 maart 2014 · 10:49

@@Anouk: de Piemonte is maar één col verderop. La Grave is heel hoog en ook boven P2 is heel veel terrein. Én als het beneden regent, is het boven rustig.

Beginner
AnoukAuteur27 maart 2014 · 11:05

@@meteomorris Ik kijk al een heel jaar uit naar volgende week, het valt op waarschijnlijk :-)
Zal proberen rustig blijven en hopen dat La Grave en omstreken gunstig liggen bij de weergoden :-)
Ik kom maandag nog eens aan je jas trekken voor een update. THX

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Beginner
AllartAuteur27 maart 2014 · 13:03

@@meteomorris @@Niels
Wij zijn vanochtend begonnen in Bardonecchia, hier zijn de condities niet best… 5-10cm poeder op een ijslaag. Wat raden jullie aan om vanavond naartoe te rijden?

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Expert
meteomorrisAuteur27 maart 2014 · 13:18

@@Allart, je moet nu direct richting Sestriere. Ten oosten van de col du Sestriere (lees het gebied tussen Sestriere Borgeta en Pragelato) is 20-40 cm vers gevallen.

powfinder.com
Gevorderd
ArjenproadminAuteur27 maart 2014 · 17:18

Mocht je zin hebben om te touren: Arosa en Lenzerheide liggen er geweldig bij. Zeker op de noordhellingen is de sneeuw nog mooi en koud.

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
AnoniemAuteur27 maart 2014 · 20:05

Vandaag ook in bardo geweest, idd 10-15cm, maar jafferau lag iets dikker (+20?) Al bij al leuk dagje. Nu in sestriere borgeta, ben benieuwd!

Grtz

Beginner
AllartAuteur28 maart 2014 · 12:42

Afsluiter in Bardo was inderdaad iets beter. Nu in Sestriere, bluebird! Goede condities, begint nu wat natter te worden allemaal.
Thx Morris!

Het is pas gevaarlijk als het misgaat... ;-)
Gevorderd
ArjanK2Auteur28 maart 2014 · 19:27

Thanks Morris, top dag in Sestrière met de heren hierboven. Veel meer neerslag geweest hier dan in Bardonecchia. Nu begint het in rap tempo de dooien, maar wat een top dag echt… :) :)

Expert
meteomorrisAuteur28 maart 2014 · 19:52

@@Allart @@ArjanK2 mooi! Goed om te horen.

powfinder.com
Gevorderd
NickyAuteur29 maart 2014 · 21:23

Kwam vandaag een paar Belgische boarders tegen met WPsticker in Sestriere tijdens een lekkere backside. Vanaf 12 uur begint het behoorlijk op te warmen en ben ook getuige geweest (vanaf overkant vd berg) van een skiër in een kleine lawine op niet heel steil terrein (zeker niet meer dan 35 graden bij stufe 3). Liep voor de skier gelukkig goed af, maar wel een teken dat het -waarschijnlijk door invloed zon- oppassen geblazen is.

Toerist
AnoniemAuteur30 maart 2014 · 00:19

Dat waren wij! Topdagje nog, leuke stukken gereden. Nog tips voor morgen? :-)

Gevorderd
NickyAuteur30 maart 2014 · 08:10

@@dimster leuk! Je komt ze overal tegen die WPers :-). Wij hebben nog vanuit sleeplift 18 rechts uitstappen en dan skiers links een heel lang stuk traverseren (op board ook goed te doen). Dan duik je daarna die kom in onder de Rognosa. Sneeuw was daar al wel meer spring snow. Ik zag ook nog hele mooie lijnen skiers rechts, paar honderd meter, v d backside waar ik jullie tegen kwam. Is wel ietsje steiler en denk dat je vanaf toplift 25 dan heel stuk door moet hiken. Bossen bij dauze doulx zou ik ook f checken, maar dan zo hoog mogelijk. Was gisteren mn eerste dagje in S dus nog niet heel veel meer tips. Enjoy!!

Gevorderd
NickyAuteur30 maart 2014 · 08:49

P.s. beste optie is btw om vrienden te worden met de heli operator, want die lijnen zagen er wel heel dik uit :-).

Elite
kanskiAuteur30 maart 2014 · 11:49

Het waait hard hier door de vallei van La Grave. Het is nog steeds wel koel, maar je ziet de dal afdaling hier beneden als sneeuw voor de zon verdwijnen! Boven is het nog wel lekker vertelde Manon die vandaag weer met de Gore-Tex crew op pad is. En inderdaad als je zin hebt om langere tijd te vellen is er nog een poederlaagje te skiën op de gletsjers.

Never ski faster than your guardian Angel can fly!
Toerist
AnoniemAuteur31 maart 2014 · 07:25

Is er al wat meer zicht op wat er eind deze week gaat gebeuren? Het ziet er volgens sommige voorspellingen naar uit dat er hier en daar mogelijk nog wat sneeuw gaat uitvallen… en het zuid-oosten van zwitserland lijkt redelijk koud te blijven? Enig advies?

Beginner
AnoukAuteur1 april 2014 · 08:05

Afgelopen dagen waren er nog mooie lijnen te vinden in Monetier voor wie een stuk wil lopen. Eind deze week een stuk verder zoeken richting Montgenevre en Italie.

Warren Miller said it best: “If you don’t do it this year, you’ll be one year older when you do”
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!