De kampioenen van de FWT

De kampioenen van de FWT

De Freeride World Tour zit er weer op. Afgelopen zaterdag vond de laatste (en de mooiste) stop van de tour plaats: de Extreme in Verbier. De Bec des Rosses was wederom het decor van de mooiste freeride wedstrijd ter wereld.

Winnaars in Verbier

Bij de mannen (ski) won Reine Barkered, bij de mannen snowboard was Ralph Backstrom de beste. Bij de vrouwen (ski) won Pia Nic Gundersen, bij de vrouwen snowboard stond Elodie Mouthon op het hoogste podium.

Run van Reine Barkered

Samuel Anthamatten had van de organisatie een wildcard gekregen, maar dat pakte voor hem niet zo goed uit. Een dikke crash (en een geweldige recovery) voor hem op de Bec!

Wereldkampioen

De overall winnaar van de Freeride World Tour mag zich wereldkampioen freeride noemen. Voor de volledigheid hierbij de eindklassering:

Ski mannen

  1. Loic Collomb-Patton (FRA) Wereldkampioen

  2. Sam Smoothy (NZL)

  3. Jérémie Heitz (SUI)

Snowboard mannen

  1. Emilien Badoux (SUI) Wereldkampioen

  2. Jamie Rizzuto (CAN)

  3. Sascha Hamm (GBR)

Ski vrouwen

  1. Nadine Wallner (AUT) Wereldkampioen

  2. Lorraine Huber (AUT)

  3. Pia Nic Gundersen (NOR)

Snowboard vrouwen

  1. Shannan Yates (USA) Wereldkampioen

  2. Estelle Balet (SUI)

  3. Elodie Mouthon (FRA)

Op naar volgend seizoen dus weer voor de Freeride World Tour. Hopelijk zit het de organisatie dan wat meer mee!

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur1 april 2014 · 21:49

Respect voor Sascha Hamm om als Brit (ook een land zonder noemenswaardige bergen) via de qualifiers in de FWT te komen en op #3 te eindigen. Zijn run in Verbier was ook vrij ambitieus :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Toerist
wittelijnenAuteur3 april 2014 · 01:35

Inderdaad Willem.

Buiging voor Sacha Hamm. Vorig jaar heb ik Sacha toevallig ontmoet in Chamonix. Begin mei, in een restaurant op de Grand Montets. Sacha heeft een gezamenlijke vriend kwam ik achter. Sascha had alleszins niet de verschijning van een rijder op FWT niveau. We raakten aan de praat en mijn vermoeden was eerst dat Sascha op vakantie was voor een week of zo. Een afgedragen 90’ies outfit een gebutste helm en een goggle die ook al een aantal jaren was afgeschreven. Maar vooral ook een grote glimlach en een erg aardige gast.

Later zijn we met zijn allen gaan eten. Op dat moment vernam ik het verhaal dat Sascha zich gekwalificeerd had voor de FWT van dit jaar. Hevig geïnteresseerd heb ik het verhaal van Sascha mogen vernemen (eigenlijk meer van zijn tafelgenoten - Sascha praat niet graag over zijn talenten - ‘he’s humble’). Sascha was in de jaren 90 een Britse getalenteerde freestyler. Wat sponsors etc. Al vroeg koos hij ervoor om het snowboarden in de picture vaarwel te zeggen. Hij bouwde aan een eigen succesvol bedrijf.

Jaren later vloog hij als een echte ‘weekend warrior’ naar Chamonix elk weekend. Drie dagen rijden en dan weer retour. Zo heeft hij ook de qualifiers afgewerkt. Via de qualifiers is hij in de tour gekomen. Zonder sponsors of wat dan ook. De kwaliteit van zijn rijden gaf hierin de doorslag.

Druk maken over sponsoring is niet aan hem besteed. Hij runt een bedrijf en daarnaast snowboard hij. Dit jaar dan ook in de FWT met een zeer verdienstelijke 3de plek. Wat een god deze Sascha. Hoeveel meer soul voor het freeriden moet je in je donder hebben.

http://whitelines.com/features/interviews/sascha-hamm-interview.html

FB.com/koenbakkers.skier
Gevorderd
ArjenproadminAuteur3 april 2014 · 09:21

@wittelijnen.com Dat is inderdaad pure passie. Mooi verhaal!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Gevorderd
evanAuteur3 april 2014 · 13:06

Lijkt me vrij irritant voor de andere deelnemers aan de FWT, zo’n atypische rookie op leeftijd met een “real job” die zich gedraagt als toerist, maar op de Bec des Rosses voor de winst gaat en de derde plaats in het eindklassement pakt. :-)
Hij heeft van elk evenement een leuke vakantievideo gemaakt.
http://mpora.com/videos/AAdqsd6u2r42

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!