Gear Review: Salomon Assassin

Door dr.Gear op 10 april 2014 · 2

Het is begin maart en Dr. Gear is helaas eigenwijs geweest en heeft niet naar de forecast van Morris geluisterd. Terwijl het dumpt in de Zuid-Alpen, staat Dr. Gear met zijn nieuw te testen snowboard in de Arlberg regio. Daar moet toch vast wel dikke poeder te vinden zijn dacht ik zo... Helaas, de kleine dump zou pas over enkele dagen vallen en er moest toch een board getest worden. Gelukkig maar dat het board, de Salomon Assassin 155, een all-mountain snowboard is, dus zullen we dan toch maar lekker opwarmen op de pistes van St. Anton?

Skeptisch lees ik de omschrijving dat het board de ideale combinatie moet zijn tussen een poeder board en een freestyle board, maargoed, daarvoor moet hij getest worden. De eerste paar pistes moet Dr. Gear even zoeken hoe dit beestje zich het beste laat bereiden, maar naarmate de dag vorderd ligt hij steeds beter en beter onder de voeten. Dat je er een beetje kracht in moeten stoppen is niet erg, want je krijgt er veel voor terug. Op zijn kant snijdt hij lekker zijn carvebochten en de medium-flex is goed genoeg om er ook nog wat mee te kunnen jibben. Het mag gezegd worden; dit board deed het erg lekker op de pistes! Maar toch.... hoe pakt dit dan uit in de poeder?

De weergoden helpen me wat mee om snel tot een antwoord te komen, er ligt bij het wakker worden van de volgende dag een lekkere verse laag van 30cm en na een korte hike vinden we in Sonnekopf nog mooie onverspoorde poeder.

Misschien maar goed dat ik het board al iets heb ingereden want al snel vind ik hoe het board zich door de poeder weet te sturen. En dat gebeurd ook nog lekker soepel ook. De speciaal gevormde nose (en tail, het is een "True Twin" zoals Salomon het noemt), weet lekker door de poeder heen te snijden en het board heeft een goede float. Eerlijk is eerlijk, echt diep kan er helaas niet gereden worden, maar op het verse pak van vannacht en de huidige base, doet hij het prima.

True Twin Tips met Equalizer Rad Sidecut
True Twin Tips met Equalizer Rad Sidecut

Kennelijk is het toch niet voor niets dat de meeste personen die het board al getest hebben er vrij lyrisch over zijn. Voor een all-mountain board is hij zijn naam in ieder geval trouw; een echte killer! Met zijn ideale vorm, camber rondom de voet en rocker in de tips, weet hij zich in elk terrein goed aan te passen. Wissel je dus veel af tussen piste en off-piste? Dan kan dit board je nog wel eens flink gaan verassen.

Reacties

• Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 13 mei 2014 · 20:35
    das een mooi ding
    Skileraar bruin Jelmer
  • Mbouw
    Beginner
    Mbouw op 27 december 2014 · 01:21
    Prachtig plankje zo te zien, iemand er nog een keer diepere poeder mee gereden? Als dat ook lekker gaat heb ik mijn board gevonden 😃
    Fulltime stoked!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro