Alpien Skiseizoenseinde '14

Alpien Skiseizoenseinde '14
Typical spring ski conditions - Bellecôte north face in the background
Typical spring ski conditions - Bellecôte north face in the background

Nachtwerk = Dagskiën ???

Buiten skiën moet er natuurlijk ook gewerkt worden, en dit doe ik al twee winters als nachtreceptionist voor een Frans hotel. Vorige winter liep dit super, op tijd m’n bed in, opstaan met 30 cm vers na 4-5 uur slaap en knaaaallen. Door ziekte, vermoeidheid en minder slaapuren was het deze winter net iets anders, waardoor ik spijtig genoeg niet al m’n skiplannen heb kunnen waarmaken… Gelukkig was Koen er regelmatig met zijn onstopbaar enthousiasme als mijn motivatie even op een lager pitje stond, waarvoor dank!!!

Toen ik midden april gedaan had met m’n skijob, was het moment aangekomen om nog eens degelijk te trainen voor de plannen die we nog hadden in Chamonix! Nog snel even enkele klassiekers kunnen doen, toertochtjes richting de Bellecôte noordwand en natuurlijk met Koen op verkenning gaan voor enkele projectjes…

![Bellecôte north face - couloir Pepin - excellent “steep” ski conditions!](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/9209-w640.jpg “Bellecôte north face - couloir Pepin - excellent “steep” ski conditions!”)

![Early morning approach on the only “skiable” slope of Pralognan with Koen](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/9227-w640.jpg “Early morning approach on the only “skiable” slope of Pralognan with Koen”)

Bottom of the Grande Casse north face - bad ski conditions - next year!
Bottom of the Grande Casse north face - bad ski conditions - next year!

Chamonix Steeps!

Het plan om enkele steilere lijnen te gaan rijden in Chamonix zat al een hele tijd in enkele skibuddy’s en mijn achterhoofd! Na de droogte begin april was de sneeuw er terug, nu nog wachten op het goede weer…

Na enkele dagen slecht weer was er een klein window te spotten op de weerkaarten, en gelukkig kwamen Yannick De Bievre, Frank Saeys en Tim De Dobbeleer de nacht ervoor opgereden vanuit België. Aangezien ze maar een kleine voormiddag goed weer gaven was onze keuze snel gemaakt!

Petite Aiguille Verte, Couloir Chevalier 400m, 5.3, +50°-45°

Na een snelle lifttransfer tot op de top van de Grands Montets, nog een goed halfuurtje touren/klimmen en je kan zo dit couloir inskiën! Na een korte rappel (om de condities te checken), zagen we dat het allemaal wel goed zat, knallen dus! Harde onderlaag met een goede 10 cm vers die niet echt bleef liggen… kan veel slechter, maar toch ook beter vond ikzelf ;)

Working our way up to the col of the Petite aiguille verte
Working our way up to the col of the Petite aiguille verte
Small rappel into the Couloir
Small rappel into the Couloir
Me somewhere in the hard top part - steep+stones -> concentration !
Me somewhere in the hard top part - steep+stones -> concentration !
Halfway the couloir - less steeper+better snow
Halfway the couloir - less steeper+better snow
Frank on the Argentiere glacier
Frank on the Argentiere glacier

Mont Blanc

Na net geen top vorige winter, hadden we besloten met een ganse groep vrienden dit jaar nog eens een poging te wagen. Na een dikke week sneeuwval (1.5m vers) wisten we dat het geen cadeau zou worden, en de kansen klein waren om de top te halen. De eerste dag met het liftje omhoog en traverseren richting de Grands Mulets hut verliep nog redelijk vlot, ondanks de vele sneeuw, slecht weer en tricky lawinecondities…

Frank, Guillaume and Johan somewhere on the Bosson Glacier traverse...
Frank, Guillaume and Johan somewhere on the Bosson Glacier traverse…

Vanuit de Grands mulets hut naar de top van de Mt Blanc heb je 2 keuzes: ofwel enkele uren snel sporen onder vele gevaarlijke-grote-halfvallende sercas, ofwel over de noordgraat van de Dôme du Gouter (wat de meeste mensen doen).

Het was geen gemakkelijke keuze welke route we zouden doen, aangezien er wel wat wind was geweest, veel sneeuw, geen sporen, dus we wisten dat de noordgraat van de Dôme er tricky bij zou liggen! Na het nodige getreuzel van enkele cordées voor ons, het spoorzoeken en getwijfel, hadden we besloten toch maar te volgen op de noordgraat. Tot er boven ons opeens “Avalanche” geroepen werd… Enkele mensen werden 20-30m meegesleurd maar gelukkig konden ze zichzelf bevrijden! Na dit incident was het duidelijk dat we best zo rap mogelijk terugkeerden, aangezien de helling en de graat alleen nog maar steiler werden… Na een korte slaappauze in de hut richting Chamonix, waar we dan maar wat van het goede weer genoten hebben… ;)

![“There he is!!!”](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/9249-w640.jpg ““There he is!!!””)

Early morning departure direction Mt Blanc
Early morning departure direction Mt Blanc
No summit because of the dangerous snow so morning beers @Chamonix ..
No summit because of the dangerous snow so morning beers @Chamonix …

Aiguille du midi north face - Col du Plan, 600m 5.3 E4

Ondertussen waren Koen Bakkers en Roel van der Laan ook aangekomen in Chamonix, en hadden zij een mooie skidag gehad terwijl wij aan het bekomen waren van de Mt Blanc. Koen en Roel hadden al snel beslist dat zij de volgende dag het Cunningham couloir wouden skiën (met de fameuze rappel van de brug van de aiguille du midi), en erna de Col du Plan als de condities goed waren. Nadat we de volgende dag de 1ste lift omhoog hadden genomen richting de Aiguille du Midi, kwamen we als snel tot de conclusie dat de Cunningham er niet ideaal bij lag… De dag ervoor nog prachtige poeder, vandaag volledig uitgesluffd (met dank aan de nodige werkmannen die boven aan het ontsneeuwen waren…) en keihard, typisch Chamonix, je moet er snel bij zijn !!!

Col du Plan north face
Col du Plan north face

Dan maar rechtstreeks richting de Col du Plan, enja, die lag beter. Goede stabiele sneeuw met veel grip, goed zicht, goede skipartners, TOPdag !!! Na een steil stuk in het begin, moet je even traverseren richting een soort graat, waarop je nog enkele bochten draait en dan richting de 1ste rappel. Na een dikke 60m rappellen kom je uit in een smal steil couloir, welke je tot beneden skiet met behulp van nog 1 korte rappel om over 2 ijswatervalletjes heen te komen.

Koen & Roel checking the face, a lot steeper AND deeper than it seems!!!
Koen & Roel checking the face, a lot steeper AND deeper than it seems!!!
Me traversing to the ridge
Me traversing to the ridge
First rappel into the small couloir
First rappel into the small couloir
Halfway the couloir, just after the second small rappel
Halfway the couloir, just after the second small rappel
Koen almost at the bottom of the Col du Plan
Koen almost at the bottom of the Col du Plan

Mont Brulé face nord - “la centrale” - 400m 5.1 E2

Het wisselend weer in de alpen hield aan, waardoor het hooggebergte er terug een pak sneeuw bij kreeg. Na enkele dagen mountainbike en rust, was het tijd voor het laatste tripje van het seizoen. Samen met Jonas Vandermaessen richting de Refuge des Bouquetins, 1 van de leukste bivakhutten waar ik ooit geweest ben. De dag erop richting de Mont Brulé, welke een mooie noorwand heeft om af te skiën, die in 10cm verderlichte poeder lag… WAT een dag om het skiseizoen mee af te sluiten, topcondities, goed weer, niemand te bespeuren in de weide omgeving en de wand voor ons alleen!

Still some snow in Arolla, Jonas on his way to the Refuge des Bouquetins
Still some snow in Arolla, Jonas on his way to the Refuge des Bouquetins
Refuge des Bouquetins - great place to spent your night
Refuge des Bouquetins - great place to spent your night

![Morning shot from “our” face](http://cdn.wepowder.nl/weblog/1/9218-w640.jpg “Morning shot from “our” face”)

Jonas enjoying the 50° top part in incredible conditions !!!
Jonas enjoying the 50° top part in incredible conditions !!!
10/05 - our tracks in the background - great way to finish my ski season !!!
10/05 - our tracks in the background - great way to finish my ski season !!!

DANK!

Graag bedank ik HAGLÖFS / H-shop.be & Poederbaas & ZAGskis die mij deze winter voorzien hebben van prachtig materiaal!!! Bon, mijn skiseizoen zit er op, deze zomer ben ik te vinden in Les Arcs, waar er vooral gemountainbiket en geklommen zal worden, of toch een klein zomers tourskitoerke?!? Check zeker m’n FB page eens voor regelmatige updates en foto’s!

TimV

Reacties

Gevorderd
GhiniAuteur28 mei 2014 · 11:31

Machtig!

Beginner
AvdLAuteur28 mei 2014 · 12:24

Geweldige beelden+tekst Tim! Genieten, zelfs als je het niet mee hebt gemaakt ;-)

It's all about the turns duuuuuude!
Gevorderd
SteefAuteur28 mei 2014 · 12:51

Nice nice nice!!!

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur28 mei 2014 · 13:06

Stoke!

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
koen_djfistelAuteur28 mei 2014 · 14:44

toppie ;-)

sbs roelz
Gevorderd
RoelaanoAuteur28 mei 2014 · 18:00

Volgend jaar weer! En ook ff wat langer mooi weer meepakken ;)

Beginner
JespervzAuteur28 mei 2014 · 20:20

Awesome!

Gevorderd
RoelaanoAuteur28 mei 2014 · 20:35

Mooi touw trouwens ook, ik hoop dat @witte lijnen er ook eens een koopt komend seizoen ;)

Gevorderd
AryenAuteur29 mei 2014 · 11:31

Gaaf hoor! :)

Beginner
KendoAuteur29 mei 2014 · 14:37

Super…en mooie pics.

“Ein Brett macht Spaß. Zwei Bretter machen doppelt so viel Spaß”
Expert
HaasAuteur1 juni 2014 · 12:59

fenomenaal

There are no secrets, only information you don't yet have...!!
Toerist
JaapvRAuteur2 juni 2014 · 16:24

Bangelijk Tim! Mooie wandjes en geultjes! Is die Col du plan coulie lookers-left op de eerste foto?
Volgend jaar met z’n allen naar Lyngen!

Beginner
CorDAuteur8 juni 2014 · 12:57

Mooie foto,`s

Think with powder
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!